Har du koll på andelen direkt ljud från dina bästa högtalare?
Skatta hur många % ljudenergi du tror når dina öron utan reflexer i din vanliga lyssningsposition.
JM
Moderator: Redaktörer
JM skrev:Floyd Toole beskriver här
http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20130205/13686.pdf
på ett rörigt sätt bland annat hur avståndet till högtalarna, direkt- och reflekterat ljud, högtalar placeringen och rummet påverkar perceptionen av ljudet.
Han har en hel del att komma - beaktat att han utgår ffa från monopoler och gillar flerkanals ljud.
JM
roggaro skrev:lite granna löjligt med dessa röstnings topics är det JuH
JM skrev:Har du koll på andelen direkt ljud från dina bästa högtalare?
Skatta hur många % ljudenergi du tror når dina öron utan reflexer i din vanliga lyssningsposition.
JM
Jocke skrev:JM skrev:Floyd Toole beskriver här
http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20130205/13686.pdf
på ett rörigt sätt bland annat hur avståndet till högtalarna, direkt- och reflekterat ljud, högtalar placeringen och rummet påverkar perceptionen av ljudet.
Han har en hel del att komma - beaktat att han utgår ffa från monopoler och gillar flerkanals ljud.
JM
Tycker det här var en av de mer relevanta omröstningarna på faktiskt.se i modern tid... Vi värdesätter god spridning och det finns en väldig massa vinklar förutom den vi råkar befinna oss i när vi lyssnar... Antar att direktljudet har en betydligt lägre andel än vad de flesta tror!
Edit. Just nu har 13 vågat rösta...
JM skrev:Mina egna erfarenheter är att sedan jag ökat direktljudet, sänkt andelen reflexer, gjort reflexerna mer diffusa och minskat antalet starka störande reflexer har detaljrikedomen, tydligheten mm ökat.
Nu pratar jag bara om området 150 - 7000 hz.
Läs samman fattningen sid 22 ff. Toole är bra på att beskriva problemen men ger få lösningar. Han multisub lösning kan jag delvis köpa.
Sammanfattningsvis - akustiska problem skall ffa lösas akustiskt.
Sammanfattningsvis - akustiska problem skall ffa lösas akustiskt.
Användare som besöker denna kategori: nusihb och 30 gäster