Moderator: Redaktörer
grafpro skrev:...Där tas det rent av upp som en särskild egenskap hos olika apparater, att de kräver mer eller mindre inspelning. Vilket nonsens!
Invändningar välkomnas, och/eller förslag till andra myter som kan krossas!
grafpro skrev:
KarlXII skrev:Att man kan mäta sig fram till alla hörbara skillnader?
Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Att man kan mäta sig fram till alla hörbara skillnader?
Det är ingen myt. Däremot kan man definitivt misslyckas med fel mätmetod.
KarlXII skrev:grafpro skrev:
Att man kan mäta sig fram till alla hörbara skillnader?
KarlXII skrev:grafpro skrev:
Att man kan mäta sig fram till alla hörbara skillnader?
KarlXII skrev:Bevisa det. Jag och Popper väntar på svar.
jansch skrev:Är jorden platt? För det var den ju åtminstone innan den blev rund, tyckte de lärda.
grafpro skrev:Den stora och grundläggande hifi-myten är, tror jag, att alla delar i en anläggning för ljudåtergivning medför någon slags musikalisk karaktär. Dessutom att de måste kombineras som instrumenten i en orkester för att få ett harmoniskt förhållande. Så beskrivs karaktären i all slags elektronik, även kablar och annan kringutrustning i alla tidskrifter och så beskriver man resultat av lyssningstester. "Livlig, pregnant, klangfull, snabb, detaljrik...".
Break-in: As is often the case with high-efficiency drivers, the JA8008 takes some time to break-in before fully rendering its maximum performance, i.e. bass extension. After approx. 100 hours of use over a three-month period, Fs was reduced from 50 to 42 Hz. This from an average of 4 drivers under test. So, be patient after initial set-up.
adzer skrev:Ja att inspelning av element skulle vara en myt håller jag inte med om. Apparaturer kan vi dock diskutera. Inspelning av kablar är en definitiv myt.
joakimfors skrev:adzer skrev:Ja att inspelning av element skulle vara en myt håller jag inte med om. Apparaturer kan vi dock diskutera. Inspelning av kablar är en definitiv myt.
++;
Kom att tänka på en tråd jag läste på ett av Faktiskts grannforum där folk sitter och "spelar in" nätverkskablar.
joakimfors skrev:Inspelning av element är väl en av de få "myter" inom Hifi som det faktiskt ligger något mätbart fysikaliskt fenomen bakom.
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htmBreak-in: As is often the case with high-efficiency drivers, the JA8008 takes some time to break-in before fully rendering its maximum performance, i.e. bass extension. After approx. 100 hours of use over a three-month period, Fs was reduced from 50 to 42 Hz. This from an average of 4 drivers under test. So, be patient after initial set-up.
Tror Troels har torrt på fötterna beträffande det påståendet (att Fs sjunker efter en tid). Sen hur olika element/material påverkas är en annan sak.
aisopos skrev:
Har ni någon gång sett en pH-mätare med 2 decimalers upplösning?
Har ni tänkt på att det är samma som att vi försöker bestämma avståndet till
månen med 4µm upplösning?
Adhoc skrev:aisopos skrev:
Jag har inte sett någon men det är nog görbart. Varje helt steg på pH-skalan motsvarar väl en koncentrationsförändring av vätejoner om faktor 10. pH 7 => 1 på 10 miljoner, pH 4 => 1 på 10 000 och pH 3 => 1 på 1000 etc. Verkar grovt i förhållande till 4µm kontra ca 380 000 km.
Myt: Silverkablar ger klarare diskant än kopparkablar (?).
adzer skrev:joakimfors skrev:adzer skrev:Ja att inspelning av element skulle vara en myt håller jag inte med om. Apparaturer kan vi dock diskutera. Inspelning av kablar är en definitiv myt.
++;
Kom att tänka på en tråd jag läste på ett av Faktiskts grannforum där folk sitter och "spelar in" nätverkskablar.
Ahh jag älskar en del människor
Adhoc skrev:aisopos skrev:
Jag har inte sett någon men det är nog görbart. Varje helt steg på pH-skalan motsvarar väl en koncentrationsförändring av vätejoner om faktor 10. pH 7 => 1 på 10 miljoner, pH 4 => 1 på 10 000 och pH 3 => 1 på 1000 etc. Verkar grovt i förhållande till 4µm kontra ca 380 000 km.
sprudel skrev:Adhoc skrev:aisopos skrev:
Myt: Silverkablar ger klarare diskant än kopparkablar (?).
Har inte det med dielektrikat att göra, teflon osv?
shifts skrev:Var det ingen annan som tyckte att det jag tyckte var intressant, var intressant?![]()
shifts skrev:grafpro skrev:Den stora och grundläggande hifi-myten är, tror jag, att alla delar i en anläggning för ljudåtergivning medför någon slags musikalisk karaktär. Dessutom att de måste kombineras som instrumenten i en orkester för att få ett harmoniskt förhållande. Så beskrivs karaktären i all slags elektronik, även kablar och annan kringutrustning i alla tidskrifter och så beskriver man resultat av lyssningstester. "Livlig, pregnant, klangfull, snabb, detaljrik...".
Jag väljer att citera det jag tycker är mest intressant och som jag själv tycker är konstigt. När jag själv hittar skillnader så är de ALDRIG av denna karaktär. Ändå är det i princip endast de man ser, mer som regel än undantag. Min bullshitmätare slår i taket. Visst vill jag inte säga att det NÅGONSIN går att beskriva på det sättet, men _varje_ gång, oavsett vad det är man trixar med? Nej, den gubben går inte.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster