Musikens BUDSKAP? Vad är det?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-11 15:34

Strmbrg skrev:Åkej, ja det var ju budskap i form av text, fast UTAN text jag funderade över.

Ett stämningsläge eller liknande brukar ju den mesta musik framkalla.
Men det var inte sådant jag tänkte på.

Men det är ju sånt som jag skulle kalla för musikens budskap. Jaja :?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-11 15:56

Strmbrg skrev:Jag har för mig att jag några gånger har läst saker i stil med:

"... en anläggning som förmedlar kompositörens och interpretens budskap oförvanskat..."

Men om de nu inte hade något budskap då?..

Tja, då får man gå på Wood speakers* gamla devis istället

"Inte visste jag att John Lennon bet på naglarna"

* finns de kvar?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-11 16:02

Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:Jag har för mig att jag några gånger har läst saker i stil med:

"... en anläggning som förmedlar kompositörens och interpretens budskap oförvanskat..."

Men om de nu inte hade något budskap då?..

Tja, då får man gå på Wood speakers* gamla devis istället

"Inte visste jag att John Lennon bet på naglarna"

* finns de kvar?

Är det dom där som ser ut som trästockar?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-11 16:04

Strmbrg skrev:Är det dom där som ser ut som trästockar?

Vill minnas det. Devisen fastnade mer än högtalarna. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-02-11 19:50

näst bäst efter poesi.. eller före, kanske :?
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Magnuz

Re: Musikens BUDSKAP? Vad är det?

Inläggav Magnuz » 2013-02-12 00:13

phloam skrev:Det går inte att göra helt uttryckslös, innehållslös musik. Prova själv! Nånting blir det, vare sig man vill eller inte

Med den definitionen av budskap kan nog till och med jag gå med på att det finns, men jag tycker det avviker lite för mycket från vad man vanligtvis menar med budskap.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2013-02-12 03:49

Ordet som kan höras när stairway to heaven spelas upp baklänges...

Är det definierat som ett budskap?
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-02-12 08:43

Hmm.

Först tänkte jag förstås på texter, som ni har varit inne på, och musik utan text har väl åtminstone mycket svårare att förmedla ett meddelande/budskap. Man kan förstås tänka sig en karaokeversion av en låt, men då finns redan budskapet planterat hos mottagaren, det bara väcks av musiken. Man kan också tänka sig att man läser om vad kompositören har tänkt sig och därmed "höra" ett budskap. Man kan ha lärt sig ett formspråk ("flöjter som spelas så här låter som fågelsång, det är nog vår").

Men det starkaste icke-verbala budskapet ligger nog ändå i den rörelse som musik kan provocera fram. Man följer med i en rytm, en rörelse, som i sin tur speglar en sinnesstämning. Det kan vara en graciös balett, eller en aggressiv headbanging. En strikt marsch, en sorglig visa, eller en dansande polska. Den rörelse man känner när man hör musiken går in på en lägre/djupare medvetandenivå än ett verbalt budskap. Och även om det inte skriver en på näsan vad budskapet är så överförs information, ett budskap, till mottagaren om en viss sinnesstämning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-02-12 08:53

Men om jag lyssnar på Grieg - bergakungens sal t.ex. så tycker jag nog
att kompositören försöker förmedla ett budskap, utan att använda ord.

edit:
eller Vivaldis årstider eller ...
Ja ni förstår ...
Senast redigerad av aisopos 2013-02-12 10:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-12 08:58

Men visst kan musik ha ett budskap? I alla fall jag får olika associationer när jag lyssnar på musik och jag kan knappast vara så unik. Visst kan man uppfatta sinnestämningar, årstider, glädje, sorg osv. Lyssna på en kvidande blues eller en taktfast marsch, redan val av musiktyp anger tonen tycker jag. En duktig kompositör kan förmedla mycket mer än så.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-12 15:34

Alltid lika roligt när en låttitel ger ledtrådar om hur kompositören tänkt..!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-12 17:11

phloam skrev:Alltid lika roligt när en låttitel ger ledtrådar om hur kompositören tänkt..!

Som Schnittke - (K)ein Sommernachtstraum?
http://open.spotify.com/track/3wqyQFeCkvnmcdhRR035Kq

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-16 11:29

För mig är det mera konstruktivt att tänka att musik har en funktion eller rättare sagt kan ha många funktioner. En funktion är att den exemplvis med sång kan sända ett budskap på en intellektuell nivå. Men andra funktioner kan vara rent sociala såsom i min ungdom där det sjöngs mycket visor tillsammans med gänget. För mig kan den idag ha en lugnande funktion. Vid något tillfälle hjälp att komma igång. Och uppenbart har ju musik en funktion i fortplantningen i form av dansmusik ect.

Men här Art Blakey

https://www.youtube.com/watch?v=9d9sskA ... C70B35F8B7

Nu är frågan om han sänder ett budskap eller bara sänder rythm. Men om det är ett budskap så beror det ju inte på att själva det rena spelet utan vi hör eventuellt den afrikanska kulturella bakgrunden. Ändras vår uppfattning om vi säger att den är inspelad 2002 i Niger eller 1957 i USA.

Men om det sänds budskap genom musik så är det mera komplicerat än att säga att någon sänder ett budskap och som på ett enkelt sätt kan avkodas i någon förståelse. En trummis kan ju uppfatta saker som jag inte alls är i närheten av att uppfatta. En del avskyr detta och andra uppskattar det verkligen. ETC.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-16 16:09

Bill50x skrev:
phloam skrev:Alltid lika roligt när en låttitel ger ledtrådar om hur kompositören tänkt..!

/ B

Typ så, ja :D

@Kronkan - en annan sak är att musik på sätt och vis är att lära känna musikern. Ett fönster mot någon annans själ, tänker jag mig.

Musikern är budskapet :)

Och då ränkas alla subtiliteter, även de som kanske inte är så uppenbara eller medvetna (intellektuella).

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-02-17 20:02

phloam skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Typ så, ja :D

@Kronkan - en annan sak är att musik på sätt och vis är att lära känna musikern. Ett fönster mot någon annans själ, tänker jag mig.

Musikern är budskapet :)

Och då ränkas alla subtiliteter, även de som kanske inte är så uppenbara eller medvetna (intellektuella).

Så kan det säkert vara. Själv så köper jag skivor och lyssnar lite på djupet. Alltså följer en artist eller band eller till och med ett skivbolag såsom Blue Note. (Men vi har nog en rejält bunt enskilda skivor som bara finns där också).

Så vill jag ha det. Ett sätt att uppleva det. Men musik har många funktioner och kan användas på många sätt liksom den kan förstås på så många olika sätt. Exempelvis är mitt sätt att förstå musik såsom teknik relativt outvecklat. På detta sätt är jag bara en lyssnare och ingen utövare.

Men när vi möter konstnärliga saker så är ju grejen att vi så att säga maler vår egen chocklad utifrån våra egna referensramar. Det går inte att undvika att vi färgar. Rent objektivt uppfatta vad som menas går nog svårligen att göra. Här saknar vi transparans. Det är ju inte heller meningen med att uppleva konst eller musik att förhålla sig neutralt till sådant. Då förlorar den väl sin kraft. Men visst finns det sådant med relativt tydliga budskap.

Här ett annat sätt att använda musik

https://www.youtube.com/watch?v=NSoehTqwFCY

Föregående

Återgå till Musikstugan