Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Morello skrev:Återkoppling i stora mängder kommer den ha.
Då är det bättre att ni bygger ett transistorsteg på en gång för det kommer ändå att låta lika illa.![]()
Flint skrev:Det där tror jag på. Det är lite som att testa en och samma gitarr och distpedal på olika gitarrförstärkare och/eller element. En rigg kan låta riktigt ylande och bra medan en annan låter som taggtråd och tinitus på en gång. Jag har byggt en del distpedaler men de blir automatiskt anpassade till den stärkare jag kör med för att det låter bäst så. Med andra grejer låter det helt annorlunda. Omöjligt att bygga en pedal som passar alla stärkare och element.
Flint skrev:verdad
Kul läsning. Det finns en bra tumregel för utvärdering av gitarrprylar "man vet aldrig vad som kan hända och hur det kommer att låta". Det gillar jag och har den inställningen även när det gäller hifi vilket nog retar alt. skrämmer vissa. Jodå, "ren dist" håller jag med om. Det är stor skillnad att mota skiten ur ett slutsteg mot att använda en surrande och fräsande bottnande, dynamikdödande pedal före stärkaren och låta slutsteget istället gå rent. Jag har alltid haft svårt att ställa in kombinationen så att det fungerar men går med åren mer och mer ifrån hårt distande pedaler. Just nu är det som gäller en knappt distande Tubescreamer (clon) som första pedal för ett halvskitigt grundljud följd av en Marshall Shred Master som alternativ att dynga igång för fulldistös. Den första pedalen jämnar liksom vägen för den andra. Tyvärr kan jag inte få slutstaget att dista eftersom jag bara spelar i lägenheten och vill slippa att bli vräkt så allt får anpassas till strax över samtalsvolym. Men visst kliar det i fingrarna och hörselgångarna efter att få mosa på ordentligt för att få tonerna att ligga kvar ett tag på gränsen till rundgång.
Morello skrev:Har på allvar börjat ta upp mina planer på en kompromisslös rörstärkare. En god vän har erbjudit sig att delta i projektet och rita mekaniken.Återkoppling i stora mängder kommer den ha.
Målet är runt >250 W i 8 ohm samt inget rörsound alls, utan en transparent hifi-apparat. Röret 6C33-C lockar en smula.
Flint skrev:Det är också intressant. Inte minst för usb-möjligheten. Att spela in gitarr är kinkigt. Behövs bara att flytta micken någon cm längs elementets radie så har man ett nytt ljud.
xeizo skrev:Flint skrev:Det är också intressant. Inte minst för usb-möjligheten. Att spela in gitarr är kinkigt. Behövs bara att flytta micken någon cm längs elementets radie så har man ett nytt ljud.
Japp, den har dessutom presets för elbas och sång också, över USB-ljudkortet, så man kan köra in en hel låt bara genom Yamahan. Trummor har man antagligen en mjukvarusampler för på datorn. Liksom keyboards.

Flint skrev:hifikg
Njae, jag är inte intresserad av att köra någon demo av mitt enkla bygge. Frågan är väl om du vill att jag ska reparera ditt slutsteg. Jag anser ju att det är bättre att EA själv gör det. Om jag ska göra det måste vi först bestämma förutsättningarna.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 17 gäster