Att lyssna på vinyl vs. digitalt.

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-13 12:54

sportbilsentusiasten skrev:
Bill50x skrev:Självklart är det så, vad skulle det annars vara? Eftersom den absoluta majoriteten av alla fonogram är digitalt inspelade så vore det väl märkligt om en d/a-omvandling och sedan press på vinyl skulle låta bättre än om man lyssnade direkt på den digitala signalen. Dvs om nu inte d/a-omvandlingen i studion skulle vara så mycket bättre än den man kan göra hemma så totalen blir bättre trots nedgraderingen i vinylmediat. Det har jag svårt att tro.

Bortsett ifrån olika masters....
Blir mer o mer övertygad om att det är uppspelningen (dvs D/A) av digital musik som är problemet, INTE den digitala tekniken i sig.
För då skulle ju som du säger all vinyl som kommer från digitala inspelningar vara dålig även den.

Detta baserar jag på erfarenheter av hur olika CD-spelare presterar, men kanske mest från nätverkspelares olika prestanda och påverkan från NAS och nätverk.
Tex läs mer i tråden där lennartJ testade olika Oppo.

Som vanlig konsument kan man inte "bortse från olika masters", tyvärr.

För som jag skrev, kan verkligen mastringstudions d/a-omvandlare vara så mycket bättre än de som kan köpas av oss vanliga konsumenter? Jag har svårt att tro det, speciellt med tanke på de enorma summor som vissa musikälskare lägger på sin utrustning. En Klimax DS är ju i huvudsak en d/a-omvandlare, vilken gravérstudio lägger sådan kvalitet och slantar på sin d/a-omvandling?

Kvar blir troligen bara mastern som skiljer och som alltså (ofta) skiljer sig mellan CD och vinyl. Ofta dessutom till den senares fördel.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-13 14:18

RJohan skrev:
Det är ju självklart att vinylskivor är ett alternativ om de är pressade från(ur HiFi-synpunkt) bättre mastrar, det finns ju inget annat sätt att komma åt den mastern än möjligen att göra inbrott på mastringsföretaget som gjort mastrarna ...

Åjo det går nog att fixa egna mastrar om man vill. Beställ ett cut hos Stan Ricker :P

http://www.rickermaster.com/PriceServ.htm

Rätt billigt när man tänker på att det är handarbete...

JohanR

Kruxet är väl att du måste leverera materialet för mastringen själv?

I övrigt håller jag med andra i tråden som märker av den stress vid lyssningen man kan drabbas av genom att bläddra i digitala samlingar, vare sig det är Spotify eller egna bibliotek. Det blir för lättillgängligt på något sätt och det är lätt stå där som en åsna mellan hötapparna. De gäller att stålsätta sig lite och inte överkonsumera bara för att utbudet blir stort. Jag tillhör dem som inte dagarna i ända lyssnar på musik. Man måste bevara lusten att lyssna på musik. Musik i bakgrunden kan vara ödesstigert. Att döda tystnaden med musik tycker jag kan vara att föringa musiken i sig. Själv har jag inte spelat vinyler på länge men samlingen åker inte ut, den utökas inte heller. När väl skivspelaren är fixad ska det lyssnas och några godbitar kommer nog att digitaliseras.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-13 14:36

Men i de fall mastern är lika bra vill man såklart ha en så bra DAC som möjligt, eftersom DAC:en är den moderna tidens puppa och drivverk i ett samma chip. En LP12 i en DIP-kapsel ;-) (skall man vara petig så är det kvartsoscillatorn till DAC:en som är själva drivverket)

edit. Håller delvis med Roger om tillgängligheten, det tar bort en hel del av entusiastkänslan, men om man bara är intresserad av själva musiken när man behöver den och inte lyssningsstunden som skall fyllas med musik så är större och snabbare tillgänglighet bara av godo. Man läser tex en artikel om sin favoritmusiker och får några hänvisningar till intressanta verk som man numera kan lyssna på och utvärdera på en gång. På det hela är det bättre enligt mig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-13 14:51

RogerGustavsson skrev:I övrigt håller jag med andra i tråden som märker av den stress vid lyssningen man kan drabbas av genom att bläddra i digitala samlingar, vare sig det är Spotify eller egna bibliotek. Det blir för lättillgängligt på något sätt och det är lätt stå där som en åsna mellan hötapparna.

Detta är en av nackdelarna med ett digitalt arkiv. Det blir för lätt att bara svappa mellan låtar eller artister. Bara att bläddra bland sina vinylskivor är en njutning i sig, alla vackra omslag, all information osv. Är man några stycken som lyssnar så är det extra roligt att låta vinylomslagen vandra runt. Jämför det med att leta efter en skiva i sin digitala samling, då måste man till exempel veta exakt vad man vill ha och dessutom ingen stimulans under tiden man bläddrar.

/ B

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-02-13 16:11

Många artister (som jag lyssnar på) har tydliga uppdelningar mellan A och B sida- Vändningen är en del av upplevelsen. Det är tänkt att man ska ta en paus.

Vissa skivor är nästan omöjliga att lyssna på i ett steck på grund av detta. Lite som om man skulle hoppa över akterna i en pjäs; dramaturgin kräver en paus. :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-13 16:26

Kate Bush, Hounds of Love? :)

Ett helt album på cd nonstop är som ett teater- eller operabesök utan mingelpaus :) Eller som Borta med Vinden, Spartacus etc på bio utan kisspaus 8O

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-13 18:03

CODY skrev:Många artister (som jag lyssnar på) har tydliga uppdelningar mellan A och B sida- Vändningen är en del av upplevelsen. Det är tänkt att man ska ta en paus.

Vissa skivor är nästan omöjliga att lyssna på i ett steck på grund av detta. Lite som om man skulle hoppa över akterna i en pjäs; dramaturgin kräver en paus. :D

Håller med. En vinylsida är väl ungefär vad jag klarar av att sitta still och lyssna koncentrerat.

Och visst är det så att vissa skivor är uppdelade i två delar och det är som gjort för att man ska stå och mingla i köket med ett glas vin innan man tar sig an den andra sidan :-)

/ B

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-02-14 08:27

CODY skrev:Många artister (som jag lyssnar på) har tydliga uppdelningar mellan A och B sida- Vändningen är en del av upplevelsen. Det är tänkt att man ska ta en paus.

Fast är det ett generellt bra argument för musik på vinyl?
När LP var det regerande mediet så var artisterna "intvingade" i en A och B sida.

Den artisktiska friheten ges andra möjligheter med CD :twisted:

Sug på den ni :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-14 08:59

2-ch skrev:

När LP var det regerande mediet så var artisterna "intvingade" i en A och B sida.

Och sug på en datafil då, den kan nagla fast dig i lyssningsfåtöljen i sex timmar på raken. Hifi-blöja på!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-14 09:04

2-ch skrev:Den artisktiska friheten ges andra möjligheter med CD

Nja, det är få artister som klarar av att ens fylla en CD med något vettigt! Även i live-sammanhang tycker jag många artister inte greppar över speciellt lång tid. Det är väl därför en del ska ha förband?

I den klassiska musikens värld kan det vara fysiskt svårt att spela t.ex. Sibelius violinkonsert, det blir en vätskeförlust typ hockeyspelare enligt violinisten Joshua Bell.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-02-14 09:26

RogerGustavsson skrev:Nja, det är få artister som klarar av att ens fylla en CD med något vettigt! Även i live-sammanhang tycker jag många artister inte greppar över speciellt lång tid. Det är väl därför en del ska ha förband?

I den klassiska musikens värld kan det vara fysiskt svårt att spela t.ex. Sibelius violinkonsert, det blir en vätskeförlust typ hockeyspelare enligt violinisten Joshua Bell.

Men argumentet "vettig musik" talar ju lite för digitalt lagrad musik. Som du säger är det många skivor innehåller 1 eller kanske 2 låtar du vill höra...
Men det är ju så klart mer av en bekvämlighetsaspekt.

Men att det är fysiskt jobbigt har väll inte stoppat någon entusiast ännu :wink:

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2013-02-14 09:52

Håller inte riktigt med om att en datorsamling trivialiserar musiken.
Nu är jag förvisso inte den som spisar jazz eller orgelverk vanligen, men bara att låta ens uppspelare slumpa bland ens samling gör att bortglömda guldkorn trillar fram dagligen. Sen ger det mig ofta inspiration till nått annat och då tar det bara sekunder att få fram.

Och vill man läsa nått om artisten under tiden står det rätt mycket mer att finna på internet än på ett omslag.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-02-14 09:57

Jag har återupptagit vinylspelandet av nostalgiska skäl. Fast när nostalgi behovet är mättat så föredrar jag musiken, digitalt från datorn, då jag har svårt för avsaknaden av de djupare registren när jag spelar vinyl. :?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-02-14 10:04

Är det inte lite märkligt att ställa det ena mediet mot det andra?
Därav mina uttalanden som som slår åt alla håll :wink:
Var och en av dom har sina fördelar och jag vill inte välja bort någon.

Alla sätt som ger mig möjlighet att njuta av musiken är av godo.
Kan till och med stå ut med att se det på rörlig bild samtidigt om det är riktigt bra.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-14 11:46

Bill50x skrev:
Bill50x skrev:Självklart är det så, vad skulle det annars vara? Eftersom den absoluta majoriteten av alla fonogram är digitalt inspelade så vore det väl märkligt om en d/a-omvandling och sedan press på vinyl skulle låta bättre än om man lyssnade direkt på den digitala signalen. Dvs om nu inte d/a-omvandlingen i studion skulle vara så mycket bättre än den man kan göra hemma så totalen blir bättre trots nedgraderingen i vinylmediat. Det har jag svårt att tro.

Bortsett ifrån olika masters....
Blir mer o mer övertygad om att det är uppspelningen (dvs D/A) av digital musik som är problemet, INTE den digitala tekniken i sig.
För då skulle ju som du säger all vinyl som kommer från digitala inspelningar vara dålig även den.

Detta baserar jag på erfarenheter av hur olika CD-spelare presterar, men kanske mest från nätverkspelares olika prestanda och påverkan från NAS och nätverk.
Tex läs mer i tråden där lennartJ testade olika Oppo.

Som vanlig konsument kan man inte "bortse från olika masters", tyvärr.

För som jag skrev, kan verkligen mastringstudions d/a-omvandlare vara så mycket bättre än de som kan köpas av oss vanliga konsumenter? Jag har svårt att tro det, speciellt med tanke på de enorma summor som vissa musikälskare lägger på sin utrustning. En Klimax DS är ju i huvudsak en d/a-omvandlare, vilken gravérstudio lägger sådan kvalitet och slantar på sin d/a-omvandling?

Kvar blir troligen bara mastern som skiljer och som alltså (ofta) skiljer sig mellan CD och vinyl. Ofta dessutom till den senares fördel.

/ B

Varför ska du alltid dra in mastern i diskussionen?
Såg du inte vad jag skrev i första raden?

Det intresanta är ju resten av mitt inlägg!
Välkommen hem till mig så kan vi jämföra olika NASar och hur de påverkar prestandan på återgivningen.
Det handlar således inte bara om D/A utan hela den digitala kedjan.

Och till skilnad från mastern, KAN du påverka den för att förbättra prestandan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-14 12:47

Intressant om det där med hela den digitala kedjan och dess eventuella påverkan. Det förutsätts alltid att den är ofelbar. Samtidigt meddelar flera att det räcker med att byta drivrutin för att det ska låta annorlunda. Kan du inte utveckla dina erfarenheter med NAS? Ett växande behov hos mig av att börja lagra en del på det sättet även om jag föredrar att hantera fonogramen på annat sätt.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-14 12:58

RogerGustavsson skrev:Intressant om det där med hela den digitala kedjan och dess eventuella påverkan. Det förutsätts alltid att den är ofelbar. Samtidigt meddelar flera att det räcker med att byta drivrutin för att det ska låta annorlunda.

Ja intressant!
Tror det handlar om att minska störningarna från nätverkskomponenter.
Vibrationer och magnet/elfält från HDD o fläktar tex.
Jag har tex bytt nätdel till NASen och troligen skitar den nya ned elnätet mindre och även sänder ut mindre elektromagnetisk strålning.
Och nya nätdelen har passiv kylning = fläkt saknas.
Har även SSD i NASen, bättre än HDD. = och helt tysta.

HIFI-tillverkare har jobbat länge på att minska störningar, men nätverkskomponenter har ofta rena skitnätdelar. brummar och vibrerar...

Det finns säkert fler orsaker...

Dvs själva datat påverkas inte men störningar letar sig in i HIFI-systemet.
Tror jag.

Bara en sådan sak som alla Ethrnetkablar som fungerar som antenner, som till slut kopplas ihop med HIFIgrejjerna.
Och alla jordloopar som bildas i detta samelsurium av kablar/apparater.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-14 13:44

sportbilsentusiasten skrev:Varför ska du alltid dra in mastern i diskussionen?
Såg du inte vad jag skrev i första raden?

Det intressanta är ju resten av mitt inlägg!
Välkommen hem till mig så kan vi jämföra olika NASar och hur de påverkar prestandan på återgivningen.
Det handlar således inte bara om D/A utan hela den digitala kedjan.

Och till skillnad från mastern, KAN du påverka den för att förbättra prestandan.

Att jag tog upp mastern är för att denna är det som oftast gör den största skillnaden mellan vinyl och digitalt - det som är trådämnet :-)

Jag har nu inte lyssnat/jämfört olika routrar och (digitalt) kablage och kan inte uttala mig om detta. Men att skillnaden är så stor att den uppväger den degradering själva vinylmediet bidrar med (jmf med digitalt) är väl knappast troligt, eller?

Nu ska man inte negligera även de små förbättringarna, det är inte så jag menar. Vad jag menar är att man ska vara försiktig när man uttalar sig om att vinylen låter bättre än tex CD.

Och ja, jag har en stående inbjudan från dig att komma hem och lyssna :-) Någon gång när jag är i Götet, och har tid över, ska jag absolut planera in ett besök. Det vore mycket intressant!

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-02-14 14:20

Bill50x skrev:Att jag tog upp mastern är för att denna är det som oftast gör den största skillnaden mellan vinyl och digitalt - det som är trådämnet :-)

Jag har nu inte lyssnat/jämfört olika routrar och (digitalt) kablage och kan inte uttala mig om detta. Men att skillnaden är så stor att den uppväger den degradering själva vinylmediet bidrar med (jmf med digitalt) är väl knappast troligt, eller?

Du ANTAR för du har inte jämfört...

Finns ju CD och vinyl som man vet är från samma master och hur förklarar man då skillnaden?
När du väl hört hos mig är jag övertygad om att du inte längre antar...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-02-14 16:22

Bill50x skrev:Att jag tog upp mastern är för att denna är det som oftast gör den största skillnaden mellan vinyl och digitalt - det som är trådämnet :-)

Finns ju CD och vinyl som man vet är från samma master och hur förklarar man då skillnaden?

Äh, vinyl är så konsumentinriktat, 1" analoga studioband skall det vara och definitivt omastrat annars får det vara ;-)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-02-14 18:31

2-ch skrev:

Suger och suger och suger, gör jag :D

men formen är en del av konsten sedan det nu får anses vara bestämt att konst som t ex musik inte är guds verktyg för att göra den intelligenta människan goda och den goda människan intelligentare.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-02-15 07:43

CODY skrev:men formen är en del av konsten sedan det nu får anses vara bestämt att konst som t ex musik inte är guds verktyg för att göra den intelligenta människan goda och den goda människan intelligentare.

Det där var väldigt djupt sagt...
eller rena skitsnacket. Har inte bestämt mig än :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-15 09:52

Mjae, jag har jämfört CD/digital fil med vinyl och där jag kunnat förvänta mig samma master (utan att veta - Linnrecords klassiska tex). I de fallen så låter min relativt enkla LP12:a faktiskt bättre än en Ikemi. Squeezeboxen, som låter bättre än Mimik, låter sämre än såväl Ikemi som vinyl. Vad det beror på kan man ju diskutera men att den digitala kedjan hos mig (förutom själva SB´n) kan bidra är inte otroligt. Men det har jag inte testat.

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-02-15 15:15

Skulle man vilja köpa en svarv så kostar väl en medelmåttig 20 tkr. Tyvärr.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-15 15:38

matså skrev:Skulle man vilja köpa en svarv så kostar väl en medelmåttig 20 tkr. Tyvärr.

Inte, då. Du får en beggad Thorens för ett par tusenlappar och en ny pickup för 1000:-, så är du i business!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-02-18 21:04

Rent fysiskt kan du väl inte styra ut en gravyrmaster på samma sätt som en digitalt klippt signal, det är ju ändå en en nål som rent fysiskt ska rista fram och tillbaka på lackämnet?

Anders

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-02-18 22:04

2-ch skrev:
CODY skrev:men formen är en del av konsten sedan det nu får anses vara bestämt att konst som t ex musik inte är guds verktyg för att göra den intelligenta människan goda och den goda människan intelligentare.

Det där var väldigt djupt sagt...
eller rena skitsnacket. Har inte bestämt mig än :wink:

Det är förstås skitsnack, av renaste sort :D

Men nog påverkar formen. Varför pratar man överhuvudtaget om att göra en "skiva", fast man bara lägger ut 9 låtar på spotify? Jag tror inte att det bara är en van utan att det är ganska lagom med 30 - 45 minuters musik, helst med en besträckare i mitten.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-02-26 19:43

Många intressanta inlägg, vilket jag tackar för. Dessvärre lite för mycket insnöande på teknik, när det egentligen handlar om att lugna ner sig själv ett par hack, och att kunna njuta av musiken för just bara den njutningens skull. Visst gör jag det idag med både cd och dator, men ritualen... Att ta fram skivan, torka rent och inspektera den visuellt är delar av en temposänkning i mitt sinne. Hela jag blir mer mottaglig för musiken när den väl omfamnar mig. Ska jag dra in på stickspår är ju åtrån efter en ny platta också en del. Känslan av att vänta på ett skivsläpp av en favoritartist, utan att hitta 15-20 andra på vägen som det lätt blir idag.
Mycket svammel blir det, jag slog nog an den där sentimentalsträngen igen.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-03-08 22:19

http://www.dr.loudness-war.info/index.p ... esc&page=3

Här ovan tydligen en sammanställning över olika albums ”Dynamic Range”. En beskrivning av the loudness-war. Bläddrade runt lite. Det verkar vara så att vinyl nästan utan undantag är frisk och cd varierar kraftigt men många med mkt lite dynamiskt omfång.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2013-03-24 14:51

Näsåvisstsåva här kommer lite mer struntprat;

Henry Rollins, vinylkonnässör:

“As an LP spins, your needle goes on the musical journey with you, traveling great distances as it deftly picks up the analog information and delivers the sonic message to you in real time. Vinyl is the people, a CD is the man.”

“Yes, yes, y’all, it’s not hipster, elitist hype — vinyl sounds better. Much better. There is actual music in those grooves. Technically speaking, there is no music whatsoever on a CD. Lots of information but no music. “

“Sitting in a room, alone, listening to a CD is to be lonely. Sitting in a room alone with an LP crackling away, or sitting next to the turntable listening to a song at a time via 7-inch single is enjoying the sublime state of solitude.”

Theo Parrish, digital-dj-uppläxare:
(tre minuter räcker, sen blir det off topic)
http://youtu.be/-5USZQ97l9s

Är dom inte för roliga?

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan