bensnake skrev:BPM skrev:Min reflektion, som kanske inte har med tråden att göra egentligen, är att ju större kunskap man har av de rent tekniska aspekterna gällande ljudåtergivning både vad gäller akustik och konstruktion, desto mer verkar målet med anläggningen tilta mot ursprungstrohet.
BPM skrev:Att dessa människor (inga namn) samtidigt verkar hålla Ino högt gör att man begriper att högtalarna gör vad de är avsedda att göra på ett bra sätt.
BPM skrev:Detta är folk med kännedom om marknaden, ansenliga medel (eller i alla fall möjlighet att prioritera anläggningen) och samtidigt kunskap om de teoretiska fallgroparna inom ljudåtergivning och de har alltså möjlighet att välja något annat om de skulle vilja. Det skulle t.o.m i många fall vara enklare.
BPM skrev:Att de ändå valt Ino gör i alla fall mig jäkligt nyfiken. Jag skulle gärna lyssna på ett större Ino-system någon dag.
BPM skrev:Har man en anläggning där man vet att förstärkaren tillför (eller drar ifrån) väldigt lite, högtalare som distorderar signalen marginellt och är frekvenslinjära osv så ökar chansen att få höra det avspelade utan att något lägger sig i vägen för möjligheten till upplevelse.
BPM skrev:En..jag vill inte kalla det transparent men "så ursprungstrogen anläggning som möjligt" låter ju även den vackert om den signaturen finns på det avspelade.
BPM skrev:Vill man däremot skapa förutsättningar för att spela upp så mycket material som möjligt med ett bra resultat så känns det ursprungstrogna som en säkrare väg att gå.
Jag valde att dela in ditt inlägg i enskilda citat för att bättre belysa din ståndpunkt. Att du har denna uppfattning, kan ingen ta ifrån dig.
Min inte alltför vågade gissning är att du inom kort kommer att erhålla en skriftlig hyllning av IngOehman för din klarsynthet.
Jag tycker för övrigt att du ska lyssna på en Ino-rigg om du får möjlighet. Glöm bara inte bort att det finns alternativ.
Hehe..well, att få en klapp på axeln av Öhman är faktiskt inget av mina mål här i livet. Jag känner inte karln..
Jag vet fortfarande inte varför du tycker att det är intressant att klargöra sambandet mellan Ino och sökandet efter transparens. Du svarar bara att du tycker det är intressant. Jag ser inte varför det skulle vara intressant då svaret på frågan är att de som söker transparens är att de tycker Ino passar bäst. Förutom de som tycker att annat passar bättre. Du vill alltså veta varför de tycker Ino, eller annat, passar bäst när man söker transparens? Är inte svaret givet? För mig är det uppenbart så att man köper det som inom ens budget passar ens smak bäst. Om det stämmer så vill du alltså gå in på det mer personliga "Varför har du den smak du har?".
Du säger att det absolut inte finns någon agenda. Det finns ingen anledning för mig att misstro det. Ändå känner jag att då Ino specifikt nämns så finns en misstanke om indoktrinering och att man i och med det riskerar att gå miste om något annat. Som i ditt tycke är bättre.
Säkert är jag färgad av alla de andra trådar som rört Ino där det snackas kult osv.
Det märkliga är att jag inte har något förhållande till Ino som produkt utan mer som fenomen här på forumet. Jag hade haft samma inställning till sakfrågan om det stått "sambandet mellan transparens och Elac" i rubriken rent filosofiskt men jag hade nog inte ens tittat in i tråden. Jag tycker Ino generellt är styvmoderligt behandlat av de som inte har Ino. Det tyckandet gör att jag kanske har lätt för att bli konspiratorisk.
Det gör också att jag inte ser det som problematiskt att Ino-anhängarna är extremt lojala både produkten och konstruktören. Både styvmoderligheten och försvarandet har nog eskalerat över tid och längd som så vanligt är oavsett ämne.
Styvmoderligheten är dock enkel att se. Andra fabrikat som höjs till skyarna av vissa ges inte samma negativa kommentarer. Jag vill inte ge exempel genom att dra in folk som inte har skrivit här men jag KAN.
Allt sammantaget gör att jag här alltså försvarar vad jag inte på något vis har med att göra. Men jag motiverar.
Jag menar inte alls att försöka göra någon reklam för Ino. Jag försöker bara undvika att kultsnacket ska komma (igen) och vara balanserad.
Jag håller personligen t.ex inte alls för otroligt att jag skulle föredra dina Audio Note. Jag har inte hört dem heller. Poängen är återigen inte produkten utan diskussionen har för mig andra aspekter.
Du får gärna mer konkret belysa misstagen jag gör i mina amatöranalyser. Det skulle göra det enklare att bemöta. Att du inte håller med mig står klart, men att vi ska tycka likadant om saken vore väl inget kul. Då dör ju diskussionen.
Självklart vet jag att det finns alternativ. Det gör alla, både bland de som väljer Ino och de som väljer annat.
Om det här skulle eskalera vill jag redan nu göra klart att jag håller dig, bensnake, som varandes en förbannat charmig, artikulerad och klipsk person och att eventuella kommande kommentarer som du ser som kritiska mot ditt synsätt inte på något vis är personliga.