XLR, köpa eller knåpa eget?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Maccis

XLR, köpa eller knåpa eget?

Inläggav Maccis » 2013-02-16 14:31

Har nu CD och Försteg (Primare CD30.2 och SP31.7) som har balanserat.

I båda manualerna står det att man skall köra balanserat för ännu lite bättre ljud ön RCA.

Så, min fråga är nu då......köpa eller knåpa eget?

Har ju kikat runt lite och det är ju inga billiga kablar.
Behöver max 0,5 m. Apparaterna står på varandra, så jag vill ha en mjuk kabel.

Om jag skulle köpa, vilken kabel rekommenderas för 1K?
Knåpa ihop, vad behöver jag där mer än kontakter?
Vilka egenskaper är det man vill åt hos en balanserad anslutning?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-02-16 14:47

1000!!! Finns ju vettiga par för runt 300 eller vad det blir med frakt oå redco och andra stöllen. Är också pp jakt efter dylik kabel. Musikanten säljer adam hall är de bra? 89 kr styck 45 via deras hemsida

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-02-16 14:58

Sluta tramsa med svindyra kablar! Det har absolut ingen påverkan på ljudet. Vill du ha en riktigt fin kabel som ändå kostar en slant väljer du denna för 193 kr/st:

http://www.thomann.de/se/sommer_cable_g ... 238_05.htm

Annars har jag garaget fullt av liknande denna och de använder jag även mellan mina enheter i hemmabion. Fungerar hur bra som helst:

http://www.thomann.de/se/cordial_ccm_05_fm.htm

Lägg pengarna på något roligare!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-02-16 14:59

Gotham GAC-2 AES/EBU
Neutrik NC3MX-B
Neutrik NC3FX-B

Nu fanns inte den varianten av kontakt på elfa (men i min källare). Elfa har liknande (Neutrik guldpläterade).

//Michael

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-02-16 15:04

Kjell har billig och flexibel kabel med kontakter som känns robusta och fina.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... -ho-p37100

59:-, och jag tror att du får problem med att höra skillnad mellan denna och en kabel för 20ggr pengarna..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-16 16:48

Om apparaterna står på varandra och man inte vill ha kontakter som sticker ut mycket bakåt, är de vinklade en praktisk lösning.

Bild

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-02-16 18:59

För en "analog" signal ska man gå för en 110 ohm AES/EBU eller 75 ohm variant?

Finns det några studios som använder Kjell & Co kabeln alternativt Adam Hall kabeln Musikanten har.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: XLR, köpa eller knåpa eget?

Inläggav Bill50x » 2013-02-16 19:04

Maccis skrev:I båda manualerna står det att man skall köra balanserat för ännu lite bättre ljud än RCA.

Men en del fabrikanter menar att balanserat bara låter bättre om man är tvungen att ha långa kablar. Har man så kort kabel som 0,5 m så kan det tom låta bättre med obalanserat. Men det är ju bara att inhandla en balanserad kabel och jämföra...

/ B

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-02-16 19:52

Så här står det i manualen:

Bild

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-02-16 20:15

oqvist skrev:För en "analog" signal ska man gå för en 110 ohm AES/EBU eller 75 ohm variant?

Spelar ingen roll.

/Peter

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-02-17 11:19

Bill50x skrev:
Maccis skrev:I båda manualerna står det att man skall köra balanserat för ännu lite bättre ljud än RCA.

Men en del fabrikanter menar att balanserat bara låter bättre om man är tvungen att ha långa kablar. Har man så kort kabel som 0,5 m så kan det tom låta bättre med obalanserat. Men det är ju bara att inhandla en balanserad kabel och jämföra...

/ B

Fast man vill ju gärna ha en vettig. Någon som vet vad studios kör med i regel? Kör de Kjell och Co kablar?

Användarvisningsbild
robin_bockman

Inläggav robin_bockman » 2013-02-17 11:50

oqvist skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Fast man vill ju gärna ha en vettig. Någon som vet vad studios kör med i regel? Kör de Kjell och Co kablar?

Studios kör med kablar ur den där lådan som köptes in för 25 år sen när studion byggdes, om det är glapp i en kabel så kapar man den en bit och löder på kontakten igen...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-02-17 12:18

robin_bockman skrev:...om det är glapp i en kabel så kapar man den en bit och löder på kontakten igen...

Eller så klipper man av den och slänger den i lådan för "reservdelar" och tar upp en ny sladd ur lådan med gammla XLR-kablar :).

Allvarligt, tagga ner när det gäller typ av balanserat kablage. Det som möjligen kan skilja mellan balanserat och obalanserat är vad apparaterna skickar ut för signal. Kanske kan man få högre output på den balanserade utgången, men då beror ju inte skillnaden på kabeln utan på signaltypen.

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-02-17 12:24

och vilken kabel är denna 25 år gamla :)

Har ingen vidare erfarenhet av XLR kablar men har tre till min LCD-2 och ingen har någonsin sagt att de låter identiskt. Så det är kanske inte helt lätt att hitta kablar som är korrekta?

Lite som bluray. Många älskar att påstå att alla bluray spelare ger samma bild. I nuläget har jag hemma 3 olika bluray spelare och de ger alla olika bild med inställningar så rätt som möjligt på dem allihop. Har erfarenhet av fler par bluray spelare som även de har sin signatur som det måste kalibreras runt.

Nu är det ju fullt möjligt detta inte gäller XLR kablar och det inte spelar någon roll vilken kabel som sitter i dem eller vilka kontaktdon som används speciellt när det handlar om så pass korta kablar?
Senast redigerad av oqvist 2013-02-17 12:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-02-17 12:27

Kalejdokom skrev:
robin_bockman skrev:...om det är glapp i en kabel så kapar man den en bit och löder på kontakten igen...

Eller så klipper man av den och slänger den i lådan för "reservdelar" och tar upp en ny sladd ur lådan med gammla XLR-kablar :).

Allvarligt, tagga ner när det gäller typ av balanserat kablage. Det som möjligen kan skilja mellan balanserat och obalanserat är vad apparaterna skickar ut för signal. Kanske kan man få högre output på den balanserade utgången, men då beror ju inte skillnaden på kabeln utan på signaltypen.

Jag är ganska nertaggad men man har ju råkat ut för RCA kablar som är rena rapplet när man gått för billigast på kabelgiganten.se så det verkar inte gå att skarva hur mycket som helst.

Det här med att balanserade kablar ska vara mindre störningskänsliga. Den fördelen tar man kanske bort helt när man staplar enheterna på varann?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-02-17 13:53

oqvist skrev:Fast man vill ju gärna ha en vettig. Någon som vet vad studios kör med i regel? Kör de Kjell och Co kablar?

Kontaktdon: Neutrik, Switchcraft.

Kabel: Mogami, Canare, Belden, Gotham.

Detta är industristandard men det betyder inte att du får bättre prestanda/ljud än om du väljer någon kopia från Kina. Neutrik samt Gotham tror jag tillverkas i Europa så det kan väl var ett miljöskäl till att använda dom. Finns på Elfa.

Eller så köper du något färdigterminerat från din musikhandlare.

Skillnaderna i kontakdon ligger i hur de är att montera samt slittålighet i proffsmiljö. Skillnaderna på kabel ligger i kapacitans samt skärmens effektivitet. Vid korta längder och i hemmiljö spelar dessa skillnader ingen roll.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-02-17 13:57

oqvist skrev:Det här med att balanserade kablar ska vara mindre störningskänsliga. Den fördelen tar man kanske bort helt när man staplar enheterna på varann?

Kabeln i sig har ingen "störningskänslighet", däremot kan man med en balanserad kabel och korrekt drivsteg samt ingångssteg få god störimmunitet. Hur apapraterna står placerade har ingen direkt påverkan på detta.

/Peter

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-02-17 14:23

Tack. Ja det är störningsimmunitet jag syftar på från andra elektroniska enheter.

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2013-02-17 20:51

Skulle säga att de viktigaste är att kontakterna kommer från Neutrik. Finns många kinakontakter som "nästan" har rätt dimensioner vilket leder till att man förstör kontakterna i apparaterna istället.

Själva kabeln kvittar. Ta någon som är lätt att arbeta med. Flätad skärm brukar jag föredra.

Byggandet är också jätte enkelt. Går typ inte att misslyckas.

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-02-17 23:01

Jag tror jag hittat kabeln nu.

http://www.hifiklubben.se/produkter/til ... ontakt.htm

Säg mig att detta är ett skrivfel i annonsen 8O

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-02-17 23:23

Ja eller denna:

http://www.futureshop.co.uk/audioquest- ... SFKT6VgPZs

Tänk på att räkna om från pund till kronor.....

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2013-02-17 23:54

http://www.thomann.de/se/cordial_cfm_05_fm_sw.htm

Har själv ett par cordial XLR-rca kablar och tycker de är mjuka och fina, neutrik kontakter så är nog inget fel på dem.

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2013-02-18 00:04

Lite synd de inte är på Piotrs lista bara.

Står mellan dem Kjells och musikantens adam hall. De ska inte dras in och ur konstant så det viktigaste är att de är transparenta.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-02-18 00:32

Har köpt kablar:

http://www.ebay.co.uk/itm/1-5ft-Premium ... 4158e2c02a

Får se hur qualitäten är.

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-02-18 01:52

oqvist skrev:Lite synd de inte är på Piotrs lista bara.

Hehe den där Cordial är säkert fin-fin. :) Kontakterna är inte original Neutrik men REAN köptes upp av Neutrik och jag tror det borgar för ok kvalitet.

/Peter

Återgå till Generellt om hifi