Är DVD-spelare långsamma av naturen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-09 10:42

postpunk skrev:Jax: Vad sitter dioden fast i? sitter den där o svävar tror du lr?

Eftersom du slog på den arroganta tonen så bryr jag mig inte om att svara. Vore det inte bättre att förklara närmare vad för spole du pratar om?
- Militant slacker

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-09 10:43

Bild

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-09 10:45

Sorry Jax. Jag trodde att du hånade mig när du skrev sådär.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-09 10:49

postpunk skrev:Sorry Jax. Jag trodde att du hånade mig när du skrev sådär.

Det är OK, mitt inlägg var heller inte avsett som ett hån. Det är alltså vertikalmotorn i pickupen du menar.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-09 10:57

Ja, men jag visste inte att den hette så. Bra att det är ok. Det jag kan om dvd spelare är sådant jag blivit tvungen att ta reda på när jag fått problem med chipinbyggnationer i playstation2. Långsamt har det givit mig en lite större bild, men att jag inte känner till de korrekta tekniska termerna borde jag påpeka.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-09-09 13:38

Jag förstår inte att det skulle vara någon vits att ständigt ändra höjden på pickupen för att på något sätt läsa bättre.
Ett läge borde ge bäst läsning på aktuell skiva, och då borde man inte belasta spolarna mycket.
För det var väl spolarna som man kunde bränna? Eller var det laserdioden som man kunde bränna?
Är det vanligt att spelare kan ändra effekten till laserdioden?

Jag känner att jag saknar en hel del kunskap på detta område, så jag är tacksam för alla klargöranden.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-09 21:06

Jo, det är så att skivans yta inte är helt perfekt, därför måste en del omfokusering ske. Lasern ändrar våglängd för olika media, dvd använder röd laser medans nya blu ray använder blått ljus (som ju e lägre våglängd dårå) kapabelt att fokusera på en yta stor som en micron. Vad cd använder för ljus minns jag inte. Det där med atip:en jag skrev om, jag är inte helt säker om den biten bara gäller vissa kopieringsskydd på spelkonsoller, som sagt det är playstation2 jag hållt på med, tekniken borde ju vara snarlik, men vissa skillnader finns nog.

Edit: Jag har bara hört talas om ps2 laser-enheter med brända spolar(jag har själv haft feta problem med vissa versioner av ps2), men aldrig om brunna dioder. En del killar med stadiga händer byter endast den biten och samtidigt, för säkerhets skull BA ic:t
Edit två: Jag är säker på att alla dvd spelare klarar en massa olika ljus våglängder inom sitt "spektrum".
Edit tre: förtydliganden (tror jag)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-09-11 14:51

Jo, det är dom. Hittills har jag alltid hunnit upp dom när jag försökt.

Lite svettig blir man ibland.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-11 17:43

Hej,
Jag hittade en skitbra förklaring om hur fokuseringen i cdspelare funkar, som jag fattat det är det samma princip i dvd-spelare med den skillnaden att dessa "focusing coils" är mycket klenare hos dvd:n. Således var det inte heller vertikalmotorn jag menade med "laserspolar".

http://www.bcae1.com/cdplayer.htm
"Focusing:
Since compact discs are not exactly the same thickness, the lens in the pickup must be able to move up and down to be able to achieve focus on discs of any thickness (within reason). The focusing mechanism functions much like a speaker. It has a magnetized pole piece surrounded by a focusing coil. An electrical current is passed through the coil to achieve focus. There is a focus servo to assure that the lens stays in focus."

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-09-12 16:36

Tackar för länken. En enkel förklaring att förstå, men den svarar inte direkt på problemen vi hade.

Jo, det är så att skivans yta inte är helt perfekt, därför måste en del omfokusering ske.

Fokuseringen (höjdled) är till för att kompensera för olika skivors tjocklek och troligen i DVD fallet även för att klara av byte av lager. Att på en enskild skiva för ett enskilt lager så bör rätt fokusering hittas ganska omgående och sedan behållas. Om man byter våglängd på lasern så bör fokuseringen kunna påverkas, men så vitt jag vet så kan man inte ändra våglängden på en laserdiod.
Att omfokusera för ojämnheter på skivan verkar inte rimligt. Länken nämner inget om detta heller.

För att kunna fokusera smalare så kan man använda blålaser. En DVD idag använder också röd laser. Kommande versioner som skall rymma mer data kommer att använda blå laserdiod (HD-DVD resp Blu-Ray). I en multi-spelare (som troligen nästa generation blir) så kan man då tänka sig att montera in en röd laserdiod också eller välja att läsa även CD-skivan med blå laserdiod. Billigast lösningen bör vara att läsa med den blåa laserdioden.
Finns nackdelar med att läsa CD eller DVD med blålaser?

Det är enkelt att ändra strömmen (effekten) till laserdioden. Hög ström genererar mycket värme så det är inte önskvärt. Därför verkar det rimligt att försöka läsa skivan med låg ström till laserdioden, vilket kommer att ändra intensiteten på ljuset, men inte våglängden.
En enkel konstruktion är att börja med mycket hög ström för att få tydligare data. Om man sätter strömmen mycket högt och kör så länge så kan man bränna laserdioden. Om detta går att göra på ett enkelt sätt så har man gjort en mycket usel konstruktion eller använt en för usel/billig laserdiod.

Inget av ovanstående borde enligt mig ge en lång tid för att kunna börja spela skivor. Enda anledningen som jag kan komma på är om DVD-spelare försöker fokusera och läsa DVD format i 10 sekunder och sedan ger upp och därefter fokuserar och läser CD-format och då lyckas omgående.
Det som talar emot denna teori är att det känns urbota dumt. En annan strategi som gör att CD-skivor kan spelas upp utan denna fördröjning bör ge bättre resultat i diverse recensioner och därför leda till fler såld spelare = mer försäljning och mer vinst. Det är ont om företag som inte vill maximera vinsten, så något är rimligen fel i detta resonemang. Alltså bör en teknisk förklaring finnas. Sökandet fortsätter...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-12 16:43

silvervarg skrev:Finns nackdelar med att läsa CD eller DVD med blålaser?

I a f CD vad jag vet där spårdjupet är anpassat efter våglängden på laserna så att det blir maximal kontrast mellan hål och ickehål. Utnyttjar destruktiv interferens mellan reflexen i hålens botten och den kringliggande ytan. Det är våglängdberoende.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-12 19:07

Jag ber verkligen så hemskt mycket om ursäkt för det i mina inlägg som var fel, jag trodde verkligen att det var så. I framtiden håller jag tyst i tekniska sammanhang. Oerhört pinsamt, det här. Förlåt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-12 20:09

Fokusservot arbetar kontinuerligt, eftersom skivorna inte är helt plana. Vrider man upp trimpotten märkt "focus gain" för mycket, kan systemet oscillera och då brinner spolen upp i värsta fall.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-09-12 21:04

postpunk: dina inlägg lär man sig lika mycket av som alla andras!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-14 13:59

Naqref: Menar du det? Tack. Det trodde jag inte.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-09-16 18:00

Fokusservot arbetar kontinuerligt, eftersom skivorna inte är helt plana.

Ojdå! Det låter ganska knäppt att det skall spela sådan roll med skivornas ojämnheter. Jag vet att du brukar vara påläst, så jag tror direkt på ditt ord, men om du vet var man kan läsa mer så är jag intresserad.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-18 18:32

Ytterligare en bidragande orsak till några av DVD-spelarens "sekunder" kan ju vara att den de facto bootar ett litet operativsystem för att styra dess CPU innan den sätter igång, det gör ju inte en CD-spelare där allt fungerar i hårdvara.

Jag läste tom någonstans vilket operativsystem det var som satt i dom flesta DVD-spelare, firman har en egen hemsida, det var något kinesiskt som bygger på en strippad "linuxlinande" kernel, fast closed source.

CPU:n i en DVD-spelare är väl inte så snabb heller, 100-200MHz, och har väldigt lite och långsamt minne så det tar säkert ett par sekunder extra tills hela maskinen är igång.

Detta tillsammans med testkörande av lasern och buffrande tycks ju bli runt 12s på dom flesta DVD-spelare, men det kanske finns fler tekniska begränsningar.

Jag håller iaf med om att det är irriterande. Om man nu skall vara modern så är det klart enklare att klicka fram låtar i foobar2000 än att hålla på och byta CD-skivor, särskilt om man kör just DVD:n som CD-spelare.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-09-18 23:15

Ytterligare en bidragande orsak till några av DVD-spelarens "sekunder" kan ju vara att den de facto bootar ett litet operativsystem för att styra dess CPU innan den sätter igång

Bootning bör väl ske när man slår på apparaten och inte när man matar in en skiva?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-18 23:42

Visst borde det vara så, jag brukar iofs bara hinna mata in en skiva åt gången så det tar alltid lika lång tid för mig ... kör inte så mycket på DVD:n .. men eftersom du säger att det tar lika lång tid även med andra, tredje osv så får jag tro på det och hålla med om att OS:et antagligen bootar blixtsnabbt ...

Användarvisningsbild
SuperB

Inläggav SuperB » 2005-09-20 20:47

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-09-20 21:28

xeizo skrev:Ytterligare en bidragande orsak till några av DVD-spelarens "sekunder" kan ju vara att den de facto bootar ett litet operativsystem för att styra dess CPU innan den sätter igång, det gör ju inte en CD-spelare där allt fungerar i hårdvara.

Jag läste tom någonstans vilket operativsystem det var som satt i dom flesta DVD-spelare, firman har en egen hemsida, det var något kinesiskt som bygger på en strippad "linuxlinande" kernel, fast closed source.

CPU:n i en DVD-spelare är väl inte så snabb heller, 100-200MHz, och har väldigt lite och långsamt minne så det tar säkert ett par sekunder extra tills hela maskinen är igång.

Detta tillsammans med testkörande av lasern och buffrande tycks ju bli runt 12s på dom flesta DVD-spelare, men det kanske finns fler tekniska begränsningar.

Jag håller iaf med om att det är irriterande. Om man nu skall vara modern så är det klart enklare att klicka fram låtar i foobar2000 än att hålla på och byta CD-skivor, särskilt om man kör just DVD:n som CD-spelare.

jag tror att din syn på vilken tid det atar att boota, hur snabb en CPU egentligen är samt hur snabbt minne som behövs är baserad på dagens extremt stora multi-purpose OS skrivna av lata programmerare som aldrig prestandaoptimerar.

bootning från nån form av EPROM, processorhastighet samt buss och minneshastighet är definitivt inget problem för en DVD som motiverar starttiden. Dessutom, vad får dig att tro att en CD skulle vara väsensskild? De flesta elektroniska apparater har nån form av realtids OS i sig idag då proggrameringen annars skulle bli ganska besvärlig.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-09-20 21:39

Style skrev:
xeizo skrev:Ytterligare en bidragande orsak till några av DVD-spelarens "sekunder" kan ju vara att den de facto bootar ett litet operativsystem för att styra dess CPU innan den sätter igång, det gör ju inte en CD-spelare där allt fungerar i hårdvara.

jag tror att din syn på vilken tid det atar att boota, hur snabb en CPU egentligen är samt hur snabbt minne som behövs är baserad på dagens extremt stora multi-purpose OS skrivna av lata programmerare som aldrig prestandaoptimerar.

bootning från nån form av EPROM, processorhastighet samt buss och minneshastighet är definitivt inget problem för en DVD som motiverar starttiden. Dessutom, vad får dig att tro att en CD skulle vara väsensskild? De flesta elektroniska apparater har nån form av realtids OS i sig idag då proggrameringen annars skulle bli ganska besvärlig.

Den stora fördröjningen borde komma från att spelaren måste ta reda på vad det är för disk, samt synka in mot spåret. Vilket tar mer tid pga det smalare spåret, och de många fler valen på reflektion som förekommer.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-22 07:13

n3mmr skrev:Den stora fördröjningen borde komma från att spelaren måste ta reda på vad det är för disk, samt synka in mot spåret. Vilket tar mer tid pga det smalare spåret, och de många fler valen på reflektion som förekommer.

Jo. Jag förstår inte varför någon skulle ha invändningar mot det.

Användarvisningsbild
lasselite

Sug på den här

Inläggav lasselite » 2005-09-24 00:05

Jag brände en mp3-skiva idag (~180 låtar på en skiva). Å gissa om jag blev förvånad när den drog igång (avsevärt) mycket fortare än en vanlig (eller bränd) CD.

Hur kan det komma sig?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-24 08:19

Lättfokuserad cdr kanske? Borde ju gå att kontrollera om du bränner samma kompilation på en cdr med annorlunda färg på reflektionsytan.
Edit: Men tusan vad skumt... jag ska leka lite med min egna spelare och se om den har ett liknande uppförande.

Föregående

Återgå till Teknikforum