Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Har några av de där svenska kassetterna som dök upp i början av 80-talet, de är väldigt dåliga.
Track
Ja, de var riktigt urusla. Köpte ett par och det tom gnisslade rent mekaniskt om dem! Jag skrev till Track i Malmö, skickade med en kassett som prov och frågade varför man skulle betala dubbelt så mycket för deras band jämfört med ett välljudande Maxell (inte bäst men mest prisvärt).
Jo, jag fick svar. En hel låda Track-kassetter plus testprotokoll från SP där just Maxell normalband jämfördes med Track. Kassetterna gnisslade inte men de lät för trist. Det lustiga i sammanhanget var att Track var sämre på samtliga punkter (jmf m Maxell) i SP´s test! Trodde de inte att jag skulle förstå innehållet utan bara bli impad av att banden var testade på SP?
/ B
Det påstods, vilket jag tror på, att Track följde en Europeisk standard vad gällde bandarens biasjustering. Track lät påfallande lika Basf och Agfa spelade på japanska bandare dvs. diskantfattigt. Men jag justerade aldrig om någon bandare för att kolla om det stämde. Det fanns ju gott om bra band ändå som prisvärda Maxell och TDK.