Kjell&co signalkabel OBS!! Ingen kabeldebatt!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2005-09-16 20:08

:D
Den här kabeldiskussionen blev t o m bättre än på HF. Bravo!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-09-16 22:54

Nu är jag ju inget guldöra, men jag tror inte jag hör någon skillnad alls mellan biltemas rosa och hemmalödda RG62. :oops: Jag tycker till och med att skillnaden är synnerligen liten jämfört med normalt medföljande lakritssnören. (Skillnaden är så liten så att jag inte är säker på om jag verkligen hör det jag tycker mig höra eller om jag bara inbillar mig.)

En kabel som jag däremot måste varna för är "PROLINK interkonnect cable". Den är köpt för någon hundralapp för några år sedan i en av ljudsnabbköpen. Klangen blir något "gnällig" med litet vass och plåtig karaktär. Skillnaden är ju inte jättestor, men tillräckligt för att vara störande!

Kanske ngt OT, men det var iaf om kablar! :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-09-16 23:22

Slarten, jag skämtade bara!
Känns som om jag ska utmana dig på Alfapet lördag kväll, då jävlar!
:lol:

Förgummad, förtennad, förstelnad förbluffad etc. Skitbra ord "förgummad" om man bortser från tvetydigheten som du ju märkte.

Edit: Off Topic :oops:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-09-16 23:38

MichaelG skrev:Nu är jag ju inget guldöra, men jag tror inte jag hör någon skillnad alls mellan biltemas rosa och hemmalödda RG62. :oops: Jag tycker till och med att skillnaden är synnerligen liten jämfört med normalt medföljande lakritssnören.

Nu ska man också komma ihåg att det finns en hel massa saker som avgör ifall man hör skillnad mellan kablar eller ej. Det är knappast så att en kabel i sig alltid låter på ett visst sätt, utan olika kablar kan ha olika verkan beroende på vilka apparater man kopplar in dem emellan. Därför är det ganska meningslöst att tillskriva en kabel vissa specifika egenskaper. Det mesta tyder ju dessutom på att det i de flesta fall är väldigt svårt att höra någon skillnad alls.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-17 00:26

Magnuz: Ja så är det definitivt.

Tvärtom mot vad många "guldöron" tror så är det i regel lättare att höra skillnad mellan kablar i riktigt dåliga anläggningar! Störst inverkan från kablarna får man nämligen av deras impedans, inte av deras överföringsfunktion. Så ju sämre de drivs, desto mera olika blir de. :o

Hör man verkligen skillnad på kablar brukar det vara lätt att visa att anläggningen har stora brister när det gäller förmåga att klara kablarnas belastning (eller att kabeln genom sin konstruktion ger upphov till brum eller kontaminerar musiksignalen på grund av bristande täthet mot utifrån kommande HF).

I riktigt bra anläggningar drivs kablarna för det mesta med utmärkt låg impedans, exempelvis 50-150 ohm, och då blir de flesta kablar försvinnande lika varandra, eftersom de får försvinnande små fel! :P

- - -

Mayro skrev:Iö. har inte tid med långa svar.
Jag skulle omgående höra skillnad OMGÅENDE.. I alla fall i mitt system där jag "känner" till varje liten tonal skillnad.. Inget snack om saken ens... :)

Inte blindtestat alltså. :wink:

Men via en okänd anläggning gåe jag som dom flesta bet direkt oavsett vad man sätter in troligen. Så du har delad uppfattning med mig där..

Nej, inte riktigt. Jag har som jag nämnt gjort massor av blindtester på sådant här (hundratals), och jag har ALLTID använt den anläggning som ägs av den person som påstått sig kunna höra skillnader på kablar!

Hittills har skillnader påvisats ungefär fem gånger, och i samtliga dessa fall har det berott på störnivåskillnader. Läs instrålat brum eller HF, inte på att musiken har påverkats av kabeln.

Lustigt nog har, i nästan samtliga (kanske 4 av 5) sådana fall jag träffat på, den som anfört kunna höra skillnad tyckt precis tvärtom när saken testats blint! :o Alltså föredragit den kabeln som plockat upp mest problem i den öppna lyssningen, men föredragit den bättre kabeln i den blinda lyssningen. :)

Jag har ingen aning om vad det beror på, men det är så få fall att det kan vara slumpen som avgör. Tittar man på 100 fall skulle jag tro att många "verkliga fall" av hörbara skillnader skulle ge samma utslag subjektivt, blint och öppet.

- - -

woland skrev:Till Max_Headroom

Brystons RCA-kablage är konstruerat så att jordskärm får kontakt först och sist. Verkar vara den enda kabel spm är rätt konstruerad i det avseendet.

Mvh

Icke!

Ino Audios il75s gör sammaledes! :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2005-09-17 09:56

Så om man inte hör skillnad mellan kablar(som jag) så kan man
vara nöjd med sin anläggning :?:

/stefan 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-17 10:04

IngOehman skrev:Tvärtom mot vad många "guldöron" tror så är det i regel lättare att höra skillnad mellan kablar i riktigt dåliga anläggningar! Störst inverkan från kablarna får man nämligen av deras impedans, inte av deras överföringsfunktion. Så ju sämre de drivs, desto mera olika blir de.

//

I riktigt bra anläggningar drivs kablarna för det mesta med utmärkt låg impedans, exempelvis 50-150 ohm, och då blir de flesta kablar försvinnande lika varandra, eftersom de får försvinnande små fel!

Tack för den upplysningen, precis vad jag alltid misstänkt! :D

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-09-17 10:28

Magnuz skrev:
MichaelG skrev:Nu är jag ju inget guldöra, men jag tror inte jag hör någon skillnad alls mellan biltemas rosa och hemmalödda RG62. :oops: Jag tycker till och med att skillnaden är synnerligen liten jämfört med normalt medföljande lakritssnören.

Nu ska man också komma ihåg att det finns en hel massa saker som avgör ifall man hör skillnad mellan kablar eller ej. Det är knappast så att en kabel i sig alltid låter på ett visst sätt, utan olika kablar kan ha olika verkan beroende på vilka apparater man kopplar in dem emellan. Därför är det ganska meningslöst att tillskriva en kabel vissa specifika egenskaper. Det mesta tyder ju dessutom på att det i de flesta fall är väldigt svårt att höra någon skillnad alls.

Sedan måste de ju brännas in oxå :roll: :wink:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-17 11:28

Stefan skrev:Så om man inte hör skillnad mellan kablar(som jag) så kan man
vara nöjd med sin anläggning :?:

/stefan 8)

Apselut! Och sin förmåga att bortse från det visuella. Fast säker kan man aldrig vara, förstås. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-17 18:58

Hetsporren skrev:
IngOehman skrev:Tvärtom mot vad många "guldöron" tror så är det i regel lättare att höra skillnad mellan kablar i riktigt dåliga anläggningar! Störst inverkan från kablarna får man nämligen av deras impedans, inte av deras överföringsfunktion. Så ju sämre de drivs, desto mera olika blir de.

//

I riktigt bra anläggningar drivs kablarna för det mesta med utmärkt låg impedans, exempelvis 50-150 ohm, och då blir de flesta kablar försvinnande lika varandra, eftersom de får försvinnande små fel!

Tack för den upplysningen, precis vad jag alltid misstänkt! :D

Er klokhet därvidlag hedrar er, bästa hetsporre! 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-09-19 08:40

Verkligt stora skillnader mellan olika kablar får man när man driver dom med en elbasgitarr. Micken i en gammal Fender verkar ju vara helt värdelös på att driva kabel.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Cosmoz

Inläggav Cosmoz » 2005-09-19 08:52

Jag tycker den här videon visar ganska bra hur man får en produkt att bli mkt bättre .

http://media.skoopy.com/vids/vid_00766.wmv

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2005-09-19 14:54

Cosmoz: Hehe, rolig video. Borde vara från Penn & Teller's Bullshit va? Vet du vilket avsnitt?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-09-19 15:43

Lysande länk. Visar verkligen vitsen med blindtestning.
Intressant att de klart känner skillnaden mellan olika märken av påstådd hög kvalitet.

Användarvisningsbild
Cosmoz

Inläggav Cosmoz » 2005-09-19 16:10

labrat skrev:Cosmoz: Hehe, rolig video. Borde vara från Penn & Teller's Bullshit va? Vet du vilket avsnitt?

Tyvärr vet ej vilket program det kommer ifrån hittade den utav en slump på nätet , kom att tänka på alla debatter om högtalarkablar . Tycker den e klockren

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-19 16:20

Cosmoz skrev:
labrat skrev:Cosmoz: Hehe, rolig video. Borde vara från Penn & Teller's Bullshit va? Vet du vilket avsnitt?

Tyvärr vet ej vilket program det kommer ifrån hittade den utav en slump på nätet , kom att tänka på alla debatter om högtalarkablar . Tycker den e klockren

Visst är det klockrent!

Någon som blindprovat vitt och rött vin serverat i samma temperatur? Ska vara ett torrt vitt förstås och avsmakning ska ske med förbundna ögon. Visst känner man skillnad men inte är den så stor som man kanske tror :-)

Vi "luras" ganska ofta av miljön runtomkring. Hur en produkt presenteras, av vem, prislappen, förväntningar baserade på tidigare erfarenheter och så vidare - allt förvränger det vår objektiva syn på saken. Förutom då att vi tycker olika varje dag, är på olika humör osv.

För vissa betyder ett högt pris automatiskt en bättre produkt, för andra kan det vara tvärtom. Här på forumet ser man båda inställningarna :-)

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-22 02:09

paa skrev:Verkligt stora skillnader mellan olika kablar får man när man driver dom med en elbasgitarr. Micken i en gammal Fender verkar ju vara helt värdelös på att driva kabel.

Håller med till 100%!!!

Har exakt samma erfarenhet! :P Sämre drivare än en passiv elbasmick får man leta efter, och inte oväntat hör man skillnad på nästan alla kablar. :o

Minns som igår när jag och Classe Wettebrandt på 80-talet testade audiokablar på Drottninggatan, precis på det viset - använde dem mellan elbas och förstärkare! Inget test vi kunde komma upp med var mera utslagsgivande. :o

Fast därefter har jag tagit fram ännu mera utslagsgivande testmetoder, men då är de istället svårare att använda. :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-09-22 08:29

Gäller detta även elgitarrer (av lite modernare snitt, dock inga aktiva mickar o sånt) så att det på allvar skulle löna sig att prova ut olika kablar för att hitta önskat "sound"???

/Stefan

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-09-22 10:33

Då skulle man kanske helst ha en Mini RG-62 kabel till sina passiva mickar (gitarr och bas)??
Den är ju mer böjlig än den vanliga RG62an.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-09-22 10:48

Jag har en gitarrkabel gjord på RG062 :D Jag får väl jämföra den mot mina andra "standard" gitarrkablar o se om det är nån skillnad...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-22 11:08

ja.. nu vet ni varför man inte spiller tid på att göra repotage här i alla fall..

JAG vet det i alla fall grabbar. Inget är intresant utom just LTS stuket..

inget kan få en sund kul gång här. Allt ska sablas ner.. göras till åtlöje osv.

Inte ens topic bryr man sig om.

Jag skulle inte någonsin göra ett reserepotage i detta forum. Det vora som att mata grisar med oxfile...Helt bortkastat...

Moderatorer. Ni kan stänga denna tråd. Den har gett mig den info jag behövde. Tack... Nej föresten. Låt skiten va så kan folk ha ett krypin att gotta sig i med debatt om ekk och rg 62 och gitarrmickar.hit o dit...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-22 11:22

Mayro:

Jag tror på dyrkablar, helt och fullt! Men min plånbok gör det tyvärr inte. :wink: Har tom haft seriösa, helt personliga, tester av ett antal kablar. Det var Naqrefs Dark Sepentine, Biltemas Rosa, Ixos lågpris (gråa med skumisolering) och NordOst Flatline. För säkerhets skull tog jag ur batteriet ur multimetern, för här skulle det lyssnas!

Jag testade som så, tror jag har nämnt det i en annan tråd, genom att koppla in och "glömma bort". Ett par månader var NordOsten inkopplad, byttes tillbaka till Biltema Rosa. Reflektionen var högst personlig och löd:

Nordost Flatline kändes mer upplöst, men tråkig som när färg torkar, i jämförelse med Biltema Rosa.

Sedan efter ett par veckor av rosa lyssning, kopplades Ixos in. En månad till gick, och sedan byttes tillbaka. Intrycket blev denna gång ganska snarlik som bilteman. Runt jul, tror jag, köpte jag ett par längder av Naqrefs Dark Serpentine, och gjorde samma sak igen; ett par månader till i "glömska". Nu glömde jag totalt att jag höll på med ett test, tills ngn påminde mig och bytte tillbaka till Biltema Rosa. En halv låt spelades innan de rosa biltemasnörena åkte längst in i garderoben för att hellst aldrig se dagens ljus.

:wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-09-22 11:34

:?:
Varför ler du när du verkar arg Mayro? Denna tråd har väl inte hamnat särskilt OT jämfört med mycket annat på Faktiskt? Nästan varje inlägg har behandlat kablage ur en eller annan aspekt.

Blir du arg för att somliga inte tycker som du? Eller blir du arg för att andra aspekter på kablage diskuteras än Clictronics kvaliteter? Eller blir du arg för att somliga (som exempelvis jag) har svårt att höra skillnad på vissa kablar?

Tonen i olika inlägg kan jag inte med bästa (sämsta?) vilja i världen kalla tråkig eller anklagande eller raljant. Om man förstås inte anser det raljant att folk tycker olika.

Det första inlägget med tråkig ton var i så fall Din kalldusch nyss över ... ja, vad nu är arg för?!

//Michael

DTH

Inläggav DTH » 2005-09-22 11:42

Mayro skrev::lol:
ja.. nu vet ni varför man inte spiller tid på att göra repotage här i alla fall..

JAG vet det i alla fall grabbar. Inget är intresant utom just LTS stuket..

inget kan få en sund kul gång här. Allt ska sablas ner.. göras till åtlöje osv.

Inte ens topic bryr man sig om.

De flesta borde väl vid det här laget kunna konstatera att kablar har åtminstone EN bevisad effekt: de leder! Inte bara signaler utan även till känslosvall. :wink:

Mayro skrev:Jag skulle inte någonsin göra ett reserepotage i detta forum. Det vora som att mata grisar med oxfile...Helt bortkastat...

Nu håller jag FAKTISKT inte med dig! Tyckande och åsikter är en sak. Har man åsikter får man vara beredd på diskussion och mothugg. Eller? Berättande och reportage kan vara något ganska väsensskilt som mycket väl kan vara intressant även för folk med andra åsikter.

Tro det eller ej, jag läste med intresse ditt senaste resereportage på HiFi-forum! Kul att virtuellt åka med till det gamla fädernelandet och trevligt att se bilder på hur andra ljudintresserade har det. Alltid kul att se bilder på Avantgardes snygga och intressanta hornhögtalare.

Mvh

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-09-22 11:56

Förlåt att min OffTopic utsvävning gjorde dig arg Mayro :wink:

Du skriver:
Finns någon annan som har en dylig stump inkopplad i sina grejor här? eller finns det nån fler som kan "offra en dryg hundring o köpa sig en dylig liten stump i detta långa land och prova.

Om det nu är så att det som Paa och Ingvar berättar om stämmer...
Att test av signalkablage genom inkoppling mellan gitarr/bas pickup och förstärkare är utslagsgivande...
- så är väl det, båda för tråden och rent generellt, ganska spännande och trevlig information...

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-22 12:14

Här kommer ett litet bildreportage om Mayro.

Tog bort inlägg som bara var gjort för att uppröra.

/naqref
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-22 12:21

xxxxx 8)

/Daniel V8

jag ber om ursäkt för att jag hade roligt åt Margaux 8O /xeizo
Senast redigerad av xeizo 2005-09-22 13:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-22 12:23

xxxxx :D

/Daniel V8
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

DTH

Inläggav DTH » 2005-09-22 12:26

Ändrar självmant. Tyckte humorn i Margaux' inlägg förtjänade uppskattning, men inser vid närmare eftertanke att den kanske skulle kunna uppfattas som sårande.

Mvh
Senast redigerad av DTH 2005-09-22 12:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-09-22 12:31

DTH skrev:
Margaux skrev:xxxx.

xxxx

Mvh

När skall vi göra narr åt dig? Jag längtar :twisted:

Edit: rensade även här

/Daniel V8
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi