Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Hur vet man hur mycket det är och vad händer om man vrider på än mer? Lavindist?
Alexi skrev:Hur vet man hur mycket det är och vad händer om man vrider på än mer? Lavindist?
PerStromgren skrev:Alexi skrev:Hur vet man hur mycket det är och vad händer om man vrider på än mer? Lavindist?
Kollar specen. Att "vrida på mer" brukar jag beteckna att öka förstärkningen; det är först när utsignalen går över det som gör att slutsteget klipper som det händer något.
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:Alexi skrev:Hur vet man hur mycket det är och vad händer om man vrider på än mer? Lavindist?
Kollar specen. Att "vrida på mer" brukar jag beteckna att öka förstärkningen; det är först när utsignalen går över det som gör att slutsteget klipper som det händer något.
I regel är förstärkningen fast, det är fråga om att regelera signalnivån in. Många linjekäller kräver ingen nämnvärd förstärkning alls, tvärtom tror jag är vanligare. 2 V från t.ex. CD-spelare styr ut de flesta slutsteg till klippning.
Alexi skrev:Hittade ingen siffra på Amp-27: http://www.holographicaudio.com/products/6/AMP-TwentySeven.html
Alexi skrev:Påverkar det något om man ska driva många slutsteg med samma ugång?
ollebolle skrev:Störningar som letar sig in i kablar blir ju nämligen mer påtagliga om det är en svag signal förstås.
Därför kan man argumentera för att en alldeles för hög ingångskänslighet hos slutsteget bör undvikas vid dimensioneringen
Alexi skrev:Läste på ett annat forum där man skröt om vems försteg som hade högst utnivå. Det pratades om uppåt 50V.
Vad har man för nytta av så hög maximal utnivå från försteget?
phon skrev:Alexi skrev:Läste på ett annat forum där man skröt om vems försteg som hade högst utnivå. Det pratades om uppåt 50V.
Vad har man för nytta av så hög maximal utnivå från försteget?
Extra hög utnivå påverkar feelingen när man vrider på ratten.
Många HiFi-nördar tycker att det hela känns kraftfullare om man inte behöver vrida upp ratten lika mycket för en viss effekt.
Får man full effekt i högtalarna med ratten på klockan 10 så känns det bättre än om man behöver vrida ända till klockan 2 på ratten. För mig personligen känns det sämre, men det är väl en smaksak.
AndersP skrev:Det jag egentligen menar är att höjning av signalnivån förstås ökar avståndet till brusgolvet. Har man ett överskott av spänning i sitt försteg kan man sänka känsligheten i slutsteget för att åstadkomma detta. Vill man googla kan uttrycket "gain structure" vara användbart.
PerStromgren skrev:Holographic ger SQR(450*8)=60V på utgången. Med förstärkning på ca 29ggr innebär det att den behöver ung 2 V på ingången för att ge klippnivå.
Så sant, långt ifrån 50V.
AndersP skrev:Någon tänkte sig en ny standard med typ 10 ggr mer spänning mellan apparaterna.
Vinylcalle skrev:Har man skivor som inte är så satans högt utstyrda borde det finnas en viss fördel med möjlighet till högre utspänning antar jag.
MvH Carl
tvett skrev:Om man byggt ett försteg som kan ge "lagom" utnivå även vid svaga källor, dvs hög förstärkning, detta kommer då ge hög spänning med "normala" källor. Men att kunna leverera detta måste väl ändå bara vara skryt-prestanda.
Naqref skrev:Vinylcalle skrev:Har man skivor som inte är så satans högt utstyrda borde det finnas en viss fördel med möjlighet till högre utspänning antar jag.
MvH Carl
Nej, inte högre utspänning för det gör inget men däremot högre förstärkning.
Naqref skrev:Jo det är bara skrytprestanda. Det är faktiskt viktigare att ett försteg klarar höga in-nivåer (och hanterar dessa internt) än att de kan prestera höga utnivåer.
Bill50x skrev:Om man dimensionerar ett försteg till 2 V RMS ut, vad kan det då bli peak-to-peak vid kraftiga transienter?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst