Wikipedia skrev:
1 = Amplitude (peak)
2 = Peak-to-peak
3 = RMS
4 = Wave period
2 VRMS ger (2+2) x sqrt(2) = 5,66 Vp-p
Detta gäller endast för en sinussignal.
Moderator: Redaktörer
Wikipedia skrev:
1 = Amplitude (peak)
2 = Peak-to-peak
3 = RMS
4 = Wave period
bomellberg skrev:Wikipedia skrev:1 = Amplitude (peak)
2 = Peak-to-peak
3 = RMS
4 = Wave period
2 VRMS ger (2+2) x sqrt(2) = 5,66 Vp-p
Detta gäller endast för en sinussignal.
Bill50x skrev:bomellberg skrev:Wikipedia skrev:1 = Amplitude (peak)
2 = Peak-to-peak
3 = RMS
4 = Wave period
2 VRMS ger (2+2) x sqrt(2) = 5,66 Vp-p
Detta gäller endast för en sinussignal.
Fast det är väl få musikstycken som består av sinussignaler? Så även om ett försteg sägs nominellt ligga på 2-3 volt ut kan det väl (eller borde kunna) ge betydligt högre spänning ut?
/ B
bomellberg skrev:Menar du att din "RMS"-beteckning varierar beroende på vad som spelas? Skriver en tillverkare 2VRMS så menar hen 2VRMS(sinus).
Bill50x skrev:bomellberg skrev:Wikipedia skrev:1 = Amplitude (peak)
2 = Peak-to-peak
3 = RMS
4 = Wave period
2 VRMS ger (2+2) x sqrt(2) = 5,66 Vp-p
Detta gäller endast för en sinussignal.
Fast det är väl få musikstycken som består av sinussignaler? Så även om ett försteg sägs nominellt ligga på 2-3 volt ut kan det väl (eller borde kunna) ge betydligt högre spänning ut?
/ B
Kaha skrev:Nej, all musik består av sinusignaler. Enbart av sinussignaler.
Bill50x skrev:Naqref skrev:Jo det är bara skrytprestanda. Det är faktiskt viktigare att ett försteg klarar höga in-nivåer (och hanterar dessa internt) än att de kan prestera höga utnivåer.
Apropå det, vilka nivåer kan tex en CD-spelaremediaströmmare släppa ifrån sig på ett dynamiskt material? RMS ca 2 volt är väl vanligt, men hur hög spänning kan det bli i topparna/transienterna?
Jag tänker bland annat på mitt riaa-steg (Linn Linto) som är specat till drygt 10 volt p-p.
Om man dimensionerar ett försteg till 2 V RMS ut, vad kan det då bli peak-to-peak vid kraftiga transienter?
/ B
PerStromgren skrev:ollebolle skrev:Störningar som letar sig in i kablar blir ju nämligen mer påtagliga om det är en svag signal förstås.
Därför kan man argumentera för att en alldeles för hög ingångskänslighet hos slutsteget bör undvikas vid dimensioneringen
Man kan också fixa saken i efterhand med ett par sådana här på ingången till slutsteget.
Ref: http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/ ... ators.html
Flint skrev:Njae. Det är ju inte säkert att försteget har hög förstärkning bara för att det klarar att lämna 50V ut.
e.bomellberg skrev:Kaha skrev:Nej, all musik består av sinusignaler. Enbart av sinussignaler.
Bill50x skrev:Naqref skrev:En stor fördel med att öka nivån till 4Vrms är att man kan återkoppla hårdare i slutstegen.
Varför inte göra förstegen så starka att de kan driva högtalarna direkt?
/ B
ollebolle skrev:Efter vad jag förstår är det där en vanlig dämpsats?
Vet inte om de angett några motståndsvärden?
Oavsett kommer den bidra med en utgångsresistans vilket jag hellre lever utan.
Om slutsteget har ingångsfilter kan detta påverkas nämligen.
Dessutom kan jag tycka att det är lite synd att förstärka upp en signal, dämpa, och förstärka den igen. Det ger onödigt tillskott av brus och distorsion.
Du får inte se mitt inlägg som att jag dissar ditt konstruktiva förslag, utan det är skrivet i all välmening.
sportbilsentusiasten skrev:Samma sak med digitala signaler. Inte är det en "0'a" som rusar fram i kabeln inte.
Den digitala informationen representeras ju av analoga signaler.
Bill50x skrev:sportbilsentusiasten skrev:Samma sak med digitala signaler. Inte är det en "0'a" som rusar fram i kabeln inte.
Den digitala informationen representeras ju av analoga signaler.
Nähä? Jag som trodde det var analog information som representerades av digitala signaler, dvs ettor och nollor, som rusar fram i kablarna? Att en etta eller nolla inte alltid är lika stark betyder ju inte att signalen är analog, eller hur?
Eller har jag missförstått dig?
/ B
Alexi skrev:Läste på ett annat forum där man skröt om vems försteg som hade högst utnivå. Det pratades om uppåt 50V.
Vad har man för nytta av så hög maximal utnivå från försteget?
bomellberg skrev:Kaha skrev:Nej, all musik består av sinusignaler. Enbart av sinussignaler.
rikkitikkitavi skrev:bomellberg skrev:Kaha skrev:Nej, all musik består av sinusignaler. Enbart av sinussignaler.
nja, jag tror den består av Cosinus signaler
bomellberg skrev:rikkitikkitavi skrev:bomellberg skrev:Kaha skrev:Nej, all musik består av sinusignaler. Enbart av sinussignaler.
nja, jag tror den består av Cosinus signaler
Rickard, du är 90 grader sen ...
bomellberg skrev:Bill50x skrev:sportbilsentusiasten skrev:Samma sak med digitala signaler. Inte är det en "0'a" som rusar fram i kabeln inte.
Den digitala informationen representeras ju av analoga signaler.
Nähä? Jag som trodde det var analog information som representerades av digitala signaler, dvs ettor och nollor, som rusar fram i kablarna? Att en etta eller nolla inte alltid är lika stark betyder ju inte att signalen är analog, eller hur?
Eller har jag missförstått dig?
/ B
Sportis menar såklart att alla fysikaliska händelser är av hävd analoga.
Först när vi kommer fram till fotondatorn kan vi börja prata digitalt på riktigt.
sportbilsentusiasten skrev:Just det, men framför allt menar jag att en digital signal i en kabel (fyrkantsvåg) som alla fyrkantsvågor byggs upp av analoga sinusvågor. Ju bättre fyrkantsvåg destå högre frekvensinnehåll.
Se här
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fourierserie
För många är det en chock att inse detta.
Det innebär att mottagen tolkar den inkommande analoga signalen till att vara 1'or och 0'or.
Dvs en massa andra signaler kommer samtidigt in, som kan störa en D/A omvandlare med tillhörande analoga utgångssteg.
Bill50x skrev:Nu är vi inne på klassisk faktiskt.se definitionsdiskussion
Bill50x skrev:Jag förstår vad du menar även om jag har för lite kunskaper för att förstå wiki-sidan fullt ut. Men att kalla en digital signal för analog är lite för hårdraget för till slut är allt analogt. En apparat som tolkar den inkommande signalen som ettor och nollor för att därefter omvandla dessa till för oss människor lyssningsbar analog signal - det ser i alla fall jag som att det är en digital signal vi hanterar.
Bill50x skrev:Men detta (bara mitt?) synsätt hindrar inte det som du skriver i sista meningen. Att det är analoga störningar som virrar till det för D/A-omvandlaren. Det är väl vad många har misstänkt länge. Med kunskapen om att grunden till den digitala signalen är analog (:-)) kan man dock misstänka att det inte bara är analogt skräp som transporteras via de digitala kablarna (om uttrycket tillåts) utan att det även kan introduceras skräp i de digitala transmissionslänkarna, inklusive kablage.
Och i så fall ligger det alltså ett ännu större "ansvar" i den slutliga D/A-omvandlaren, det är ju den som ska läsa av den digitala signalen och strunta i resten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster