Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Jag kanske bara fått för mig detta, men när ljudet verkar finnas framför högtalarna (mellan dem och lyssnaren alltså), så är det väl något som inte stämmer?
Är det för mycket energi i förstareflexerna som orsakar den där upplevelsen? Dvs nåtslax vektorverkan? Eller handlar det om på tok för mycket energi i höga frekvenser?
aisopos skrev:Strmbrg skrev:Jag kanske bara fått för mig detta, men när ljudet verkar finnas framför högtalarna (mellan dem och lyssnaren alltså), så är det väl något som inte stämmer?
Är det för mycket energi i förstareflexerna som orsakar den där upplevelsen? Dvs nåtslax vektorverkan? Eller handlar det om på tok för mycket energi i höga frekvenser?
Ja det där måste du göra något åt ...![]()
Prova lite nya kablar ...
Naqref skrev:Det är kanske inte en okvalitetsfaktor utan beror på omständigheter som riktverkan och hur rummet är beskaffat. Däremot kan jag tycka att om man eftersträvar en "transparent" återgivning så ska ljudet aldrig komma mellan lyssnaren och högtalaren utan alltid bortom högtalaren.
aisopos skrev:Strmbrg skrev:Jag kanske bara fått för mig detta, men när ljudet verkar finnas framför högtalarna (mellan dem och lyssnaren alltså), så är det väl något som inte stämmer?
Ja det där måste du göra något åt ...![]()
Prova lite nya kablar ...
Naqref skrev:Det är kanske inte en okvalitetsfaktor utan beror på omständigheter som riktverkan och hur rummet är beskaffat. Däremot kan jag tycka att om man eftersträvar en "transparent" återgivning så ska ljudet aldrig komma mellan lyssnaren och högtalaren utan alltid bortom högtalaren.
Naqref skrev:Nu är jag kanske lite konstig men jag tycker inte att monoinspelade ljud som placeras på olika ställen i ljudbilden med processer likt q-sound kan räknas till begreppet återgivning.
Zzombie skrev:Lite jobbigt med ljudet bakom högtalarna. Där finns det ju oftast en vägg. Ljudet kan ju inte komma ut ur väggen.
IngOehman skrev:Jag kan inte se hur det skulle vara möjligt.
Tvärtom är det en av de viktigaste sakerna att veta innan man konstruerar
en högtalare - under vilka förutsättningar den skall prestera optimalt.
Zzombie skrev:Nattlorden skrev:Blundar du inte när du lyssnar?
Näe, då ser jag ju inte de überdyra kablarna.
Naqref skrev:... Däremot kan jag tycka att om man eftersträvar en "transparent" återgivning så ska ljudet aldrig komma mellan lyssnaren och högtalaren utan alltid bortom högtalaren.
SimonMagn skrev:Nu har jag inte varit i ett fullt ut akustikreglerat lyssningsrum, eller för den delen hört någon ino-baserad anläggning, men lyckas ni/någon få till en verklighetstrogen illusion av en orkester 20 meter bort?
Jag tycker det oftast som högst blir 2-4 meters djup, även om blåsinstrument, stråkar, eko i inspelingen kan öka illusionen ytterligare så är ändå instrumenten "bara" placerade några meter bakom högtalarna när man väl tänker efter...
Är det isf något speciellt man ska tänka på för att få till ssådan återgivning, eller är det helt enkelt något som kväver att allt allt allt fallit på plats (högtalare med helt linjär fasåtergivning, lyssningsrum som är perfekt, perfekt frekvensgång utan resonanser någonstans etc...)?
/Simon
prolinn skrev:SimonMagn skrev:Nu har jag inte varit i ett fullt ut akustikreglerat lyssningsrum, eller för den delen hört någon ino-baserad anläggning, men lyckas ni/någon få till en verklighetstrogen illusion av en orkester 20 meter bort?
Jag tycker det oftast som högst blir 2-4 meters djup, även om blåsinstrument, stråkar, eko i inspelingen kan öka illusionen ytterligare så är ändå instrumenten "bara" placerade några meter bakom högtalarna när man väl tänker efter...
Är det isf något speciellt man ska tänka på för att få till ssådan återgivning, eller är det helt enkelt något som kväver att allt allt allt fallit på plats (högtalare med helt linjär fasåtergivning, lyssningsrum som är perfekt, perfekt frekvensgång utan resonanser någonstans etc...)?
/Simon
Jag tycker det helt beror på inspelningen och vad som spelats in. Symfoniorkester brukar nästan alltid låta som att den är betydligt längre bort än några få meter. De bästa inspelningarna tycker jag ger illusionen av att det är minst 20 meter till de mest avlägsna instrumenten. Många studioinspelningar ger oftare den effekt du beskriver och när det läggs på reverb så får det mer effekten av att riktningen till ljudkällan blir mer odefinierad. Effekten där ljudet tycks komma i högtalarplanet eller strax framför tycker jag man kan höra ibland med system som också distar ganska tydligt (låter lite spretigt/vasst). I ganska många inspelningar finns det också instrument som ger illusionen av att lyssningsrummet har lång efterklang och därigenom att rummet helt fylls av ljudet utan att det går att urskilja någon riktning till ljudkällan, t.ex. horninstrument. De ger oftast samma effekt i konsertlokaler med bra akustik.
Hur man får till denna effekt är nog bara att skaffa en bra anläggning och installera den nogsamt i ett rum med behaglig akustik. Om det skall vara hårt dämpat eller ej beror nog på vilka högtalare man valt. Vi med Linn-högtalare har sällan speciellt mycket extra dämpning utan jobbar mer med att dämpa på rätt ställen, sprida reflexer och bryta stående vågor. Att undvika prylar eller möbler som resonerar friskt är viktigt. Rum som är behagliga att vistas och att samtala i brukar vara bra även för musikåtergivning. Rum med frekvensmässigt ojämnt fördelad dämpning blir aldrig bra.
Richard skrev:Kan tillägga att om installationen av högtalarna är korrekt med avseende på uppfattad pitchtydlighet så blir perspektivet också rätt.![]()
Lättast att hitta dit, är att lyssna på tonernas tydlighet först- då kommer korrekt perspektiv som ett brev på posten. Rummets dämpning är av underordnad betydelse.
shifts skrev:Richard skrev:Kan tillägga att om installationen av högtalarna är korrekt med avseende på uppfattad pitchtydlighet så blir perspektivet också rätt.![]()
Lättast att hitta dit, är att lyssna på tonernas tydlighet först- då kommer korrekt perspektiv som ett brev på posten. Rummets dämpning är av underordnad betydelse.
Kan det inte vara så, att när rummets dämpning tillsammans med högtalaruppställningen är perfekt (korrekt installation av högtalarna?), så hör du tonerna tydligast, pitchtydligheten maximeras och perspektivet faller på plats?
IngOehman skrev:Man kan rent av tycka att det är bättre att beskriva det så - alltså att hålla
koll på vad som är orsak och verkan.
Orsakerna ger en mångdimensionell verkan, eller kanske bättre uttryckt: De
ger många olika verkningar.
Ett hävda att EN verkan är vad man skall titta på för att alla de andra skall
bli bra ger problemet att någon kan tro att varje enskild verkan har samma
relation till de faktiska orsakande faktorerna. Men så är det ju inte.
Vh, iö
SimonMagn skrev:Nu har jag inte varit i ett fullt ut akustikreglerat lyssningsrum, eller för den delen hört någon ino-baserad anläggning, men lyckas ni/någon få till en verklighetstrogen illusion av en orkester 20 meter bort?
/Simon
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster