Liten stativare med SEAS-element

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Murkas

Liten stativare med SEAS-element

Inläggav Murkas » 2013-03-13 23:08

Hej!

Har nu spenderat några kvällar för att hitta en bra första högtalare att bygga under våren. Jag vet inte var jag ska ha den, eller varför men kul ska det bli! :)

Jag har hittat följande design och har lite funderingar på den:
http://www.audioexcite.com/?page_id=2386

- Vad händer om jag väljer att göra lådan mindre - måste jag konstruera om delningsfiltren?
- Vad säger ni om denna konstruktion som en första kreation?

Jag har dessutom kollat på Ellam XT, 9LAEH och diverse andra SEAS-lösningar, men denna har fallit mig mest i smaken elementmässigt och prismässigt.

//Markus

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-03-14 08:56

Tror det är en mkt bra konstruktion rent allmänt. Vet inte om placeringsråden passar in i din tänkta uppställning av högtalarna.

Delningsfiltret behöver göras om om du ändrar på baffelns mått eller placeringen av elementen på den.

Om lådan görs mindre ändras avstämningen. Antagligen mindre "djupbas" och ett lite boomigare sound.

Vill du spara in ett par liter i lådvolym så tycker jag det är bättre att du bygger en konstruktion som är mindre i sin design, ex 9LAEH (eller "nya lilla" om du vill använda Seas-element).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-03-14 10:07

Den där är väl liten så det räcker? Såg ju trevlig ut också.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Murkas

Inläggav Murkas » 2013-03-14 19:50

Emanuelgbg skrev:Tror det är en mkt bra konstruktion rent allmänt. Vet inte om placeringsråden passar in i din tänkta uppställning av högtalarna.

Delningsfiltret behöver göras om om du ändrar på baffelns mått eller placeringen av elementen på den.

Om lådan görs mindre ändras avstämningen. Antagligen mindre "djupbas" och ett lite boomigare sound.

Vill du spara in ett par liter i lådvolym så tycker jag det är bättre att du bygger en konstruktion som är mindre i sin design, ex 9LAEH (eller "nya lilla" om du vill använda Seas-element).

OK, jag får helt enkelt ta det som hemläxa att läsa på lite mer. :)
Finns en smidigare variant hos Troels: http://www.troelsgravesen.dk/SEAS-CURV.htm
Men tycker att diskanten och dennes placering ser för taskig ut...

Max_Headroom skrev:Den där är väl liten så det räcker? Såg ju trevlig ut också.

Jag skulle gärna vilja ha den på ungefär 10l och gärna bygga mer på djup än på höjd och bredd.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-03-14 19:53

Murkas

Inläggav Murkas » 2013-03-21 22:13

Har nu surfat runt halva jorden och hittat denna lösning som verkar seriös från Humble homemade Hifi - Concertino:

http://www.humblehomemadehifi.com/Concertino.html

Ser ut att vara en rolig lösning och elementmässigt passar den min budget. och jag tror att den går att få till hyffsat snygg. Dock har jag mycket svårt att översätta delarna i delningsfiltret - speciellt spolarna. Vad ska jag beställa om jag väljer denna lösning?

Sen har vi denna som jag tror kan vara svårare att få till stilen på (gilalr inte utseendet med förskjuten diskant samt diskantens utseende):

http://www.zaphaudio.com/audio-speaker17.html

Det som gjort att jag fastnade för dessa var att jag kände igen elementet från Amphions mässlokal på High End Mässan. De demade ett par studiohägtalare tillsammans med Hegel-elektronik och det lät förjävla bra. Amphion kan ju mycket möjlgt ha beställt element med egna parametrar, men men.

Någon som har några invändningar?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-03-21 23:42

Murkas skrev:Har nu surfat runt halva jorden och hittat denna lösning som verkar seriös från Humble homemade Hifi - Concertino:

http://www.humblehomemadehifi.com/Concertino.html

Ser ut att vara en rolig lösning och elementmässigt passar den min budget. och jag tror att den går att få till hyffsat snygg. Dock har jag mycket svårt att översätta delarna i delningsfiltret - speciellt spolarna. Vad ska jag beställa om jag väljer denna lösning?

Vilka lustigkurrar! Dom har inte skrivit ut några vettiga värden på spolar och kondingar.

Annars var ju zap-aduio's variant trevlig. Nog lite snyggare rent möbelmässigt också.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Murkas

Inläggav Murkas » 2013-03-27 23:26

Gick ifrån lite av mina tidigare krav och valde att prova följande:

http://www.zaphaudio.com/audio-speaker17.html

Samtliga prylar är inköpta från Hifikit och hittills har jag:
- Lött delningsfilter
- Låtit den lokala bygghandeln sågat MDF

I morgon blir det sammanfogning av lådor och kanske lite fräsning av bafflar. Ska nog försöka mig på att kexa ihop lådorna tillsammans med lite lim.

Uppdateringar och bilder kommer.

Murkas

Inläggav Murkas » 2013-04-12 12:01

Allt klart förutom slut-finishen, som nog tar ett tag att slutföra.

https://www.dropbox.com/s/x7f7wesrf38vp ... .41.52.jpg

Har inte lyssnat supermycket, men kan konstatera att de är väldigt lättlyssnade och har väldigt bra dynamik. Man kan även spela högt utan att det spricker.

//Markus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-04-12 13:19

Murkas skrev:Allt klart förutom slut-finishen, som nog tar ett tag att slutföra.

https://www.dropbox.com/s/x7f7wesrf38vp ... .41.52.jpg

Har inte lyssnat supermycket, men kan konstatera att de är väldigt lättlyssnade och har väldigt bra dynamik. Man kan även spela högt utan att det spricker.

//Markus

Det är ju sådär DIY ska se ut... :wink: ... för att alla ska fatta att man byggt själv! :lol:

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-12 18:14

Man ska aldrig, säger aldrig, "bara provmontera" hemmabyggen på precis det där stadiet, för då säger erfarenheten att de kommer se ut precis sådär i några år innan de får färg/fanér ;) (gammalt faktiskt-ordspråk)

Snyggt jobbat!

Har du utrustning så att du kan göra en vattenfallsplot i pseudo-ekofri miljö på ganska stark volym? Jag tycker nämligen det vore jätteroligt att se hur elementen uppför sig runt sin uppbrytning, och dessutom hur (om) det går att se tjirpet från luftläckage runt faspluggen. För det där är väl element med fasplugg, inte sant?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-12 18:20

Om man bygger någon annans konstruktion så är det bäst att fixa finish innan någon som helst montering. Vid egna konstruktioner så får man vara beredd att sätta bandsågen i lådan efter första lyssningen istället.

Bra jobbat så långt, riv isär och ge oss något vackert att kolla på!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Inläggav Fredrik_b » 2013-04-12 22:01

Spännande! Har ett par av dessa basar ligger och har funderat på detta bygget själv. Återkom gärna med med lyssningsintryck.

Murkas

Inläggav Murkas » 2013-04-13 11:34

Morgan skrev:Man ska aldrig, säger aldrig, "bara provmontera" hemmabyggen på precis det där stadiet, för då säger erfarenheten att de kommer se ut precis sådär i några år innan de får färg/fanér ;) (gammalt faktiskt-ordspråk)

Snyggt jobbat!

Har du utrustning så att du kan göra en vattenfallsplot i pseudo-ekofri miljö på ganska stark volym? Jag tycker nämligen det vore jätteroligt att se hur elementen uppför sig runt sin uppbrytning, och dessutom hur (om) det går att se tjirpet från luftläckage runt faspluggen. För det där är väl element med fasplugg, inte sant?

Mitt lyssningsrum är långt ifrån optimalt. Provade dock Tombstone med en kalibreringsmic från en gammal förstärkare igår, men det var svårt att få till det. Tycker att resultaten blev olika för varje repa.

tvett skrev:Om man bygger någon annans konstruktion så är det bäst att fixa finish innan någon som helst montering. Vid egna konstruktioner så får man vara beredd att sätta bandsågen i lådan efter första lyssningen istället.

Bra jobbat så långt, riv isär och ge oss något vackert att kolla på!

Jag lovar att försöka plåta lite mer och bättre.

Fredrik_b skrev:Spännande! Har ett par av dessa basar ligger och har funderat på detta bygget själv. Återkom gärna med med lyssningsintryck.

Känns tidigt att säga något ännu, då de är långt ifrån inspelade samt att jag matar dem med en gammal HK AVR 255. Min HK990 är inne på lagning så förhoppningsvis nästa vecka kan jag återkomma med lite intryck från mer ordentlig förstärkning. Dock tycker jag att det verkar grymt lovande. Spelade några låtar och switchade med mina Elac-golvare och i vissa fall är det faktiskt de nybyggda som drar det längre strået.

Murkas

Inläggav Murkas » 2013-04-14 17:35

Nu har jag börjat nästa delprojekt - finish. Kommer försöka göra ett vettigt underarbete och använda så lite spackel som bara möjligt. Efter det kör jag nog några lager med sparyspackel och efter det så har jag inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra. Jag tror jag vill ha den matt vit. Har tidigare gjort en sub och använde då skumroller - funkade helt OK.

Andra förslag?

Ett par bilder på insidan:
https://www.dropbox.com/s/gafjqfgb5wrveux/2013-04-14%2014.51.46.jpg
https://www.dropbox.com/s/zu52b9vz188lsku/2013-04-14%2014.51.37.jpg
Dämpad med Biltema-dämpmaterial samt bitumenplattor.
Filter ska gås över med limpistolen.[/url]

Murkas

Inläggav Murkas » 2013-05-11 23:18

Nu är de klara sedan ett par veckor tillbaka.

http://db.tt/L26jFE7H

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-05-11 23:19

Fint! :)

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Inläggav Fredrik_b » 2013-05-28 22:41

Hur har det gått, har du fått några intryck än?

Du lyckades bra med utseendet, snyggt!

Murkas

Re: Liten stativare med SEAS-element

Inläggav Murkas » 2015-06-17 12:52

Ledsen att jag inte återkommit med några intryck förens nu, såhär 2 år senare. :)

Jag tycker att de blev riktigt bra. För att vara stativare har de väldigt fin kropp i ljudet och diskanten är detaljerad, men inte för analytiskt. Kanske går diskanten lite för mycket åt det S-iga hållet, men stör mig inte nämnvärt.

De är nu frontar i min hembio-setup i källaren, och har inga planer alls på att byta ut dem.

Kan varmt rekommendera dessa!

Återgå till DIY-forum