KarlXII skrev:Flint skrev:KarlXII
Japp. Det var härliga tider, förr.
Mm. Men det är det nu också!
Förvisso, för vissa. De som är i präglingsåldern.
Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Peter: Viväntar därför på:
nadifierad skrev:Jag känner igen mig själv i din beskrivning.
Kan ibland sakna den tiden, då jag tror att jag njöt mer av musiken då.
Uppgradering då, handlade om större förstärkare och fetare högtalare för att kunna avnjuta favoritmusiken ännu högre.
Nu för tiden låter jag tyvär ofta ljudkvalitèn spela för stor roll, och det stör min musiknjutning.
Fast ibland, när musiken tar över, så blir det ytterligare en dimension om det låter riktigt bra.
petersteindl skrev:Jag väntar på Bremenäggen från underleverantör. Sedan är det klappat och klart och löst. Ja, det finns några saker till att göra![]()
![]()
JanBanan skrev:petersteindl skrev:Jag väntar på Bremenäggen från underleverantör. Sedan är det klappat och klart och löst. Ja, det finns några saker till att göra![]()
![]()
Är äggen löskokta?
Flint skrev:Richard skrev:sprudel skrev:Svante skrev:Ja, att lyssna efter hifikvaliteter är definitivt något man behöver lära sig. Och eftersom det inte finns som skolämne så låter det som det gör om många prylar och fonogram idag.
Egentligen är det märkligt hur omedvetna vi är om "högtalarfiltret" som vi har i hjärnan. Alltså, så fort vi lyssnar på återgiven musik tänker vi bort återgivningen och hör det som är bortom kanalen. Filtret är förstås bra, annars skulle vi inte kunna prata i telefon, men just den totala omedvetenheten om det fascinerar mig.
Fast det är väl bra att högtalarfiltret finns. Då kan ju alla hitta sin väg till musiken, via sin anläggning. I alla fall så länge det inte finns alltför mycket störande delar som gör att man snubblar på vägen dit.
Det är väl de här störande delarna som man diskuterar på forum, och varför vi har olika hangups, vilket kan vara svårt för en del att inse.
Håller inte med Svante.
Att musiken låter rätt, eller känns rätt, är inget man behöver lära sig- det finns naturligt hos alla.
Instämmer.
Att trimmas in i gällande hifi-kultur är bara onödigt.
Flint skrev:Svante skrev:Jag tycker absolut att folk som producerar fonogram och hifiapparater behöver skola sitt hifilyssnaröra.
Dom skapar ju trender som säljer. Att sälja är det enda viktiga. Lyssnarna mäts i penger. Välljud är dött.
phloam skrev:Flint skrev:Svante skrev:Jag tycker absolut att folk som producerar fonogram och hifiapparater behöver skola sitt hifilyssnaröra.
Dom skapar ju trender som säljer. Att sälja är det enda viktiga. Lyssnarna mäts i penger. Välljud är dött.
En av anledningarna till att välljud är dött är (imho) att gränssnittet är så totalt förvirrat idag. Mänger av filformat, gränssnitt, mediatyper, verktyg - vem i h-e hinner bry sig om ljudet som inte är född med LP-skivan i åminnelse?
På den tiden satt man ner och lyssnade och ägnade inte tid åt att surfa, konfigurera, installera, kategorisera, konvertera Musik.
Det var bättre förr
Flint skrev:Svante skrev:Jag tycker absolut att folk som producerar fonogram och hifiapparater behöver skola sitt hifilyssnaröra.
Svante skrev:Flint skrev:Svante skrev:Jag tycker absolut att folk som producerar fonogram och hifiapparater behöver skola sitt hifilyssnaröra.
Jag utgår från att du inte tycker sådär själv.
Tycker du själv att de som producerar fonogram behöver utbildas för att göra mer välljudande fonogram, eller är du nöjd som det är?
KarlXII skrev:...Forever and Ever - Demis Roussos
I can help - Billy Swan
You Ain't Seen Nothing Yet - Bachman Turner Overdrive
Plus lite annat som jag inte kommer på vad det är...
Detta borde alltså ha varit 1974.
phloam skrev:Det tar ännu längre tid att veta vad man egentligen vill ha - d.v.s. att de flesta av oss fick genomlida CD- och mp3-eran innan man insåg att Vinyl är det enda sanna musikmediet värt att använda
phloam skrev:På den tiden satt man ner och lyssnade och ägnade inte tid åt att surfa, konfigurera, installera, kategorisera, konvertera Musik.
Det var bättre förr
Flint skrev:Svante skrev:Flint skrev:Svante skrev:Jag tycker absolut att folk som producerar fonogram och hifiapparater behöver skola sitt hifilyssnaröra.
Tycker du själv att de som producerar fonogram behöver utbildas för att göra mer välljudande fonogram, eller är du nöjd som det är?
Jag bryr mig inte längre. Marknaden är som den är. För egen del har jag nästan helt slutat lyssna på musik. Skivbolagen kan köra sk¤ten i botten om dom vill.
Flint skrev:Flint skrev:Svante skrev:Flint skrev:Svante skrev:Jag tycker absolut att folk som producerar fonogram och hifiapparater behöver skola sitt hifilyssnaröra.
Jag bryr mig inte längre. Marknaden är som den är. För egen del har jag nästan helt slutat lyssna på musik. Skivbolagen kan köra sk¤ten i botten om dom vill.
Och att prata som om önsketänkandet vore verklighet överlåter jag åt politiker och någon enstaka idéell förening.
DVD-ai skrev:nadifierad skrev:Jag känner igen mig själv i din beskrivning.
Kan ibland sakna den tiden, då jag tror att jag njöt mer av musiken då.
Uppgradering då, handlade om större förstärkare och fetare högtalare för att kunna avnjuta favoritmusiken ännu högre.
Nu för tiden låter jag tyvär ofta ljudkvalitèn spela för stor roll, och det stör min musiknjutning.
Fast ibland, när musiken tar över, så blir det ytterligare en dimension om det låter riktigt bra.
ja tyvärr...
Bla därav så får nu HiFi vara för min del, då jag inte kan hantera just detta i huvudtaget![]()
Just nu har jag lyssnat mest vis min bärbara dators inbyggda högtalare senaste månaden
MagnusÖstberg skrev:Kan vara värt att tala om att DVD-ai bor i en synnerligt (och besynnerligt) uppbyggd fastighet där man knappt kan titta på TV utan att störa grannarna någon våning både upp och ner.
Aldrig varit med om maken faktiskt. Hela huset är som en ljudledningsmekanism. Liksom inbyggd intern konferrenstelefoni via stommen.
MagnusÖstberg skrev:Sorry, inte sent nog på fredagskvällen än för att någon skall hugga på det där.
nu blir jag orolig för dig Flint!Flint skrev:Svante skrev:Flint skrev:Svante skrev:Jag tycker absolut att folk som producerar fonogram och hifiapparater behöver skola sitt hifilyssnaröra.
Flint skrev:Svante skrev:Flint skrev:Svante skrev:Jag tycker absolut att folk som producerar fonogram och hifiapparater behöver skola sitt hifilyssnaröra.
Flint skrev:Richard skrev:Håller inte med Svante.
Att musiken låter rätt, eller känns rätt, är inget man behöver lära sig- det finns naturligt hos alla.
Instämmer.
Att trimmas in i gällande hifi-kultur är bara onödigt.
KarlXII skrev:... men jag minns en del låtar:
Forever and Ever - Demis Roussos
I can help - Billy Swan
You Ain't Seen Nothing Yet - Bachman Turner Overdrive
Plus lite annat som jag inte kommer på vad det är...
Detta borde alltså ha varit 1974.
Användare som besöker denna kategori: juanth och 9 gäster