rampitsch skrev:Högtalarkontakterna skulle jag kunna tänka mig att byta, då de 2-pol DIN nästan alltid är väl oxiderade och elaka. Vill man behålla original finns ju nya sådana att köpa.
När händer det egentligen?
Är det inte snarast så att hanarna nästan alltid saknar dragavlastning och det därför lätt blir glapp i kabeln precis vid kontakten, och honorna ofta kretskortsmonterade och då de bara har två stift så blir lödningarna lättare glapp än för t.ex. 5-poliga kretskortsmonterade kontakter (som har minst sex lödpunkter eftersom skärmen är en separat pol lödmässigt sett)?
Jag har varit med om en hel del glapp i samband med DIN-kontakter, men det har nog aldrig varit själva kontaktdonet i sig som glappar utan strax invid på något sätt.
Om man inte vill köra DIN till högtalarna så kan man kanske löda kabel direkt på kretskortet där DIN-uttaget sitter och leda ut kabeln genom något lämpligt ventilationshål, så slipper man modda en vintageburk mer än nödvändigt.
Hur som helst så är väl steg ett att fixa den döda kanalen. Jag skulle börja med att använda DIN-RCA-adaptrarna och en RCA-kabel för att prova att växla höger/vänster mellan försteg+slutsteg. OBS att det är svart och gul i "fyrvägs"-RCA-DIN-adaptern som motsvarar vit+röd i en "tvåvägs"-RCA-DIN-adapter. Den röda och vita i "fyrvägs"-adaptern "blir över". OBS också att på många slutsteg kan det ta rätt lång tid innan slutsteget "somnat" efter man slagit av det, spela gärna musik och slå bara av slutsteget först och vänta till ljudet tystnat helt plus lite extra tid som marginal innan du rör kabeln för signalen mellan försteg och slutsteg.