Guru-demo i GBG 22-23/3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-04-03 21:24

@FBK! Det är mig du citerar när du skriver din kommentar, inte IÖ!!

@Prolinn! Jag har den yttersta respekt för dina preferenser för vad en anläggning ska prestera, liksom för dina inlägg där du vanligtvis har en seriös och behaglig ton. Men jag får fortfarande inte ihop det du skriver som jag diskuterar och raljant kallar puckat.

För mig är en ljudmässigt bra anläggning musikalisk, den förmedlar musikens innersta själ. Det är ett kriterie för en bra anläggning enligt mig. Jag har fler kriterier.
Om man i samma mening påstår att en anläggning är ljudmässigt bra men inte musikalisk, om nu detta är kriteriet, hur 17 kan den då vara ljudmässigt bra? Då är den väl rimligtvis ljudmässigt undermålig! Det är ju just ljud som förmedlas.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-03 21:51

Ljudmässigt FÖR bra?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-04-03 21:52

Varför får Prolinn inte tycka vad som helst?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-04-03 22:01

raderat inlägg! Onödigt!
Senast redigerad av sprudel 2013-04-03 22:11, redigerad totalt 1 gång.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-04-03 22:06

Jisses, jag tycker med Ino låter helt ok, men dom lirar ingen musik.
(lixom väldigt många andra högtalare ) Måste man förklara sig bara för att man tycker så? :?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-04-03 22:38

NiklasF skrev:Jisses, jag tycker med Ino låter helt ok, men dom lirar ingen musik.
(lixom väldigt många andra högtalare ) Måste man förklara sig bara för att man tycker så? :?

Man får det intrycket ibland, dvs. tyck om, tyck rätt. (ungefär)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-03 22:38

sportbilsentusiasten skrev:Det ÄR ok att tycka olika, det ÄR inte farligt. Den "andra sidan" behöver inte övertygas.

:)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-03 22:39

NiklasF skrev:Jisses, jag tycker med Ino låter helt ok, men dom lirar ingen musik.

Måste o måste, men nog låter det motsägelsefullt att högtalare låter "helt ok" samtidigt som du skriver "men dom lirar ingen musik". Jag begriper ingenting. Vore glad för en begriplig förklaring, m a o.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2013-04-03 22:44

tvett skrev:prolinn, tonalt var det ok men inte rytmiskt?

Jag kommer inte ihåg alla detaljer. Mest vad jag tyckte i stora drag. Jag skulle helst testa högtalarna med känd elektronik i ett mer bekant rum.

Edit:
Vid närmare eftertanke så är jag nog inte såvärst intresserad av att testa några Guru högtalare över huvud taget efter det bemötandet som I.Ö. visat i den här tråden. Det är ju inte direkt ont om högtalare i 20-tusen kronors klassen.
Senast redigerad av prolinn 2013-04-03 22:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-04-03 22:46

MagnusÖstberg skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Det ÄR ok att tycka olika, det ÄR inte farligt. Den "andra sidan" behöver inte övertygas.

:)

Får +1 av mig också.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2013-04-03 22:47

Letar efter tråden för vuxna människor, har jag kommit rätt?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-04-03 22:50

hifikg skrev:

Måste o måste, men nog låter det motsägelsefullt att högtalare låter "helt ok" samtidigt som du skriver "men dom lirar ingen musik". Jag begriper ingenting. Vore glad för en begriplig förklaring, m a o.
tror han menar att de är för stela för analytiska lite sterilt. Ingen värme typ så, tror jag.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-03 22:55

matså skrev:
hifikg skrev:

tror han menar att de är för stela för analytiska lite sterilt. Ingen värme typ så, tror jag.

Men ändå "helt okej"? Hmmm... Okej i förhållande till?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-04-03 22:58

matså skrev:
hifikg skrev:

Du är nog lite inne på rätt linje.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-04-03 22:59

Ni har missat hela grejen, sånt här tar man över ett par öl och GT lite wirre osv, att göra sig förstådd på nätet är inte lätt.

Stereohiiiifiträffar gubbar, stereoooohiiifiiiträffar deeet är mysiga saker det :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-03 23:00

Ett 1000W värmeelement ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-03 23:00

MagnusÖstberg skrev:Ett 1000W värmeelement ;)

Krävs lite glöd med...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-03 23:00

NiklasF skrev:Ni har missat hela grejen, sånt här tar man över ett par öl och GT lite wirre osv, att göra sig förstådd på nätet är inte lätt.

Stereohiiiifiträffar gubbar, stereoooohiiifiiiträffar deeet är mysiga saker det :)

Jag har svala öl (kalla för dem som vill det) i anslutning till lyssningsrummet, komsi komsi *s*

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-04-03 23:01

matså skrev:
hifikg skrev:

Nepp du är inte ens nära :D

Skitroliga burkar att spela högt med, förlåtande och jag förstår verkligen varför folk gillar dom.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-04-03 23:06

matså skrev:
hifikg skrev:

Tjena Matså, du har ett fint efternamn. :D

Håller inte med dig om Ino, jag tycker de kan låta hur som helst, beroende på vad man matar dem med. Det är därför jag gillar dem och hos mig får de varierande kost. :)

Från en annan Åström! Har du Norrlandsbrå? :D
Senast redigerad av sprudel 2013-04-03 23:07, redigerad totalt 1 gång.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-03 23:07

NiklasF skrev:Skitroliga burkar att spela högt med, förlåtande och jag förstår verkligen varför folk gillar dom.

Jaja, de är duktiga på att hantera mikrosekund-skeenden (toner) men de verkar ju fullständigt fallera på decisekund-skeenden (rytmik) :roll:

Men alla är tillåtna att ha sin subjektiva upplevelse.
Senast redigerad av tvett 2013-04-03 23:11, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-03 23:10

NiklasF skrev:
matså skrev:
hifikg skrev:

Nepp du är inte ens nära :D

Skitroliga burkar att spela högt med, förlåtande och jag förstår verkligen varför folk gillar dom.

Nu blir jag ännu mer förvirrad med tanke på det jag läste om att de inte levererade musik. Vad är det för höga ljud som gör att folk gillar dem då?

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2013-04-03 23:34

prolinn skrev:
tvett skrev:prolinn, tonalt var det ok men inte rytmiskt?

Jag kommer inte ihåg alla detaljer. Mest vad jag tyckte i stora drag. Jag skulle helst testa högtalarna med känd elektronik i ett mer bekant rum.

Edit:
Vid närmare eftertanke så är jag nog inte såvärst intresserad av att testa några Guru högtalare över huvud taget efter det bemötandet som I.Ö. visat i den här tråden. Det är ju inte direkt ont om högtalare i 20-tusen kronors klassen.

Håller med dig, varför spendera 20k på något som du själv tycker låter ljudmässigt bra, men musikaliskt mediokert, verkar ju inte så välinvesterade pengar.

Bättre att lägga energi på att hitta en högtalare som låter ljudmässigt mediokert men låter bra musikaliskt, om du gillar musik vill säga ! Annars är ju Guru da shit :)

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-04-03 23:47

sprudel skrev:
matså skrev:
hifikg skrev:

Tjena Matså, du har ett fint efternamn. :D

Håller inte med dig om Ino, jag tycker de kan låta hur som helst, beroende på vad man matar dem med. Det är därför jag gillar dem och hos mig får de varierande kost. :)

Från en annan Åström! Har du Norrlandsbrå? :D
hej nu var det vad jag trodde han menade, har inte hört högisen. Nej vi har inget Norrland i oss. Nej min farfar Thure hette Nilsson. N vet jag inte om dt var han bytte, men jag tror det var han. Du förstår det bodde tre st Nilsson i samma trapp så farfar Thure fick ofta en annan Nilsson post. - nu vill jag inte ha den jävla Nilsson post mer nu bytar vi till Åström . Min släkt på pappas sida kommer ifrån Trelleborg. Mammas från Kivik
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-04-03 23:51

Enlig mig är finare Ino det bästa jag hört på att förmedla all sorts musik på valfri nivå. Aldrig har olika inspelningar låtit så olika. Jag tycker att de är otroligt neutrala, varken analytiska eller varma bara naturliga. Faktiskt väldigt lika vissa dynaudio fast bättre.

Högtalare som lägger till värme kan låta trevligt en stund men man tröttnar efter ett tag. Detaljer försvinner och allt blir lite grötigt. Samma sak med överdetaljerade högtalare (ofta helt simpelt hissad diskant), de kan imponera kortvarit men ack så trött man blir efter ett tag. Båda sorterna gör att all musik låter onaturligt lika vilket blir tråkigt i längden.

Fina elektrostater förenar släpp och detaljrikedom utan att bli jobbiga men har vissa andra problem. Låter fantastiskt på många äldre ej närmickade inspelningar men blir bara vanliga på mycket annat.

Totalt sätt bästa allroundhögtalarna enligt mig INO:s finare toppar med basmoduler till. Jag har dock aldrig lyssnat på småttingar som pip och guru10 så det hade varit kul.

Ja jag är partisk som inoägare men jag blev övertygad av egen erfarenhet och det innan jag blev utsatt för ev propaganda.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-04-04 00:51

sprudel skrev:
FBK skrev:
sprudel skrev:
prolinn skrev:
Jag tyckte det lät - ljudmässigt - bra, men musikaliskt alltså ganska mediokert. För de dryga 80 kKr som anläggningen kostade förväntar jag mig bättre resultat. Vad som var orsaken till att återgivningen inte kändes speciellt musikaliskt informativ vet jag givetvis inte.......

Om målet med I.Ö:s konstruktioner kunde breddas för att även inkludera maximering av högtalarnas förmåga att förmedla musikaliska skeenden kanske I.Ö:s konstruktioner skulle kunna bli världsledande.

Jag kan begripa att blir en aning pissed om man får den här typen av kommentarer:
Ljudmässigt bra, men musikaliskt mediokert!!!

Jag noterar mods anmärkning och avstår då från att lägga till vid vilken nivå jag egentligen egentligen skulle vilja lägga Prolinns kommentar.

Äh! F-n, det är en helpuckad kommentar!
:twisted: :twisted:

Visst är det för jävligt att någon skriver ner sina upplevelser ifrån en butikslyssning, det har ju aldrig hänt förr i Faktiskt.se historia... :lol:
Verkar vara ultrasvårt att inse att alla har inte samma syn på vad som är bra återgivning.

Har du lässvårigheter? Jag kritiserar inte på något sätt Prolinns smak på anläggningar! Jag blir överraskad/förvånad över hur paralogiskt han utttycker sig i en och samma mening. Men jag blir inte förvånad att IÖ blir upprörd på samma sätt som jag. Jag tror IÖ lätt kan ta att någon skriver att piP inte är hans cup of tea! Det har han gett uttryck för tidigare också.

Tack för dom orden, ja självklart är det så.

Och en annan sak som jag tycker är väldigt fel här på faktiskt är att
de som startar bråk och börjar provocera med både trista person-
kommentarer och nedvärderande spekulationer, nästan aldrig blir
kritiserade av mod, men fy för den som slår tillbaka.

Kommer att tänka på den gamla roligheten:

Läraren som avbryter ett pågående bråk:
-Hur började det här då?

Mobbar-Pelle:
-Han slog tillbaka!

- - -

Att försvara sig även mot absurda påhopp gör att man blir tillsagd...

MYCKET dåligt.

- - -

Jag har sagt det förut och säger det igen - säg till den som börjar och
som avstår sakargument till förmån för personkommentarer!

Inte de som blivit påhoppade och bara försvarar sig.

- - - - - - - - - - - - -

Så jag skulle önska att mod i möjligaste mån (jag förstår att det ju är
nästan omöjligt att ens läsa allt som skrivs) sade ifrån direkt när folk
skriver saker som i uppräkningen nedan.

Och om man inte lyckas reagera förrän bråket är i full gång, så går
det ju ändå nästan alltid väldigt lätt att bläddra tillbaka och se vem det
var som startade bråket genom vara först med provocera och att ge
sig på någon annan med personkommentarer.

Här kommer en massa sådana exempel från denna tråd, även om de
inte alla utmynnade i bråk (troll och andra provokatörer lyckas ju inte
alltid med sina provokationer):

(Kommentar till att jag just berättat hur JAG ser på konstruktion av
högtalare kontra utvärdering för eget bruk.)

-Ingvar du vet bättre än så. Men du måste ju ha "in stålar", du med.

...ingen av representanterna för Guru tycktes notera att återgivningen inte var mer än mediokert informativ rent musikaliskt.

(Trist påståënde parat med en nedvärderande spekulation i värsta
fulretorikstil.)

Att man valde att delvis spela inspelningar med amatörmusiker som verkligen spelade och sjöng - hellre än bra - är kanske symptomatiskt.

(Trist spekulation och oförskämd antydning.)

Att det inte lät som om pianisten spelade speciellt bra kunde man hålla med om, men att skylla på pianisten istället för på inspelningen/anläggningen är väl genomskinligt.

(Behövs kommentarer? Om så: Den som berättade om pianisten var
själv med på inspelningen som gjordes tämligen orepeterat och live.)

I vilket fallt är det väl mer än en aning korkat att välja att demonstrera en hifi-anläggning med inspelningar där artistenrna spelar dåligt...

(personkommentar (han kallar valet korkat) och dessutom känner han
ju till omständigheterna: Det var dels en live-inspelning, det var en av
två skivor som fanns tillgängliga då alla andra medhavda CD ju var i
rummet där jr-demo pågick, och dessutom så spelar Erik själv på CDn
och tyckte därför att det var kul att spela den, och meningsfullt delvis
även eftersom han därför kunde berätta en massa instressanta saker
om den. Och de flesta på inspelningen spelar för övrigt utmärkt väl.)

Om målet med I.Ö:s konstruktioner kunde breddas för att även inkludera maximering av högtalarnas förmåga att förmedla musikaliska skeenden...

(Skittrist, tarvlig spekulation om vad som är mitt mål, vilket han även
med kommentaren visar att han inte vet något om.)

...plocka bort den illa placerade smileyn. Den passar inte din arroganta ton! Det är ju inte jag som har problem att höra vad som brister...

Intressant marknadsföringsknep Guru har i Sverige - att offentligt låta konstruktören vara arrogant...

- - -

Det finns fler exempel (från samma lilla fåtal som regelmässigt beter
sig illa), men detta är väl de som tydligast är skrivna med avsikt att
provocera och förolämpa.

Och nota bene - bortsett ifrån de två sista av dessa så föregick de
allihopa reaktionerna från de påhoppade. De två sista var väl försök
att retroaktivt ursäkta provokationerna, typ - det var helt rätt att slå
honom - för den bråkiga och arroganta jäveln slår ju tillbaka!

Som sagt: Mobbaren: -Bråket började med att han slog tillbaka!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-04-04 01:01

Morello skrev:
Martin skrev:
sprudel skrev:
prolinn skrev:
Jag tyckte det lät - ljudmässigt - bra, men musikaliskt alltså ganska mediokert. För de dryga 80 kKr som anläggningen kostade förväntar jag mig bättre resultat. Vad som var orsaken till att återgivningen inte kändes speciellt musikaliskt informativ vet jag givetvis inte.......

Om målet med I.Ö:s konstruktioner kunde breddas för att även inkludera maximering av högtalarnas förmåga att förmedla musikaliska skeenden kanske I.Ö:s konstruktioner skulle kunna bli världsledande.

Jag kan begripa att blir en aning pissed om man får den här typen av kommentarer:
Ljudmässigt bra, men musikaliskt mediokert!!!

Jag noterar mods anmärkning och avstår då från att lägga till vid vilken nivå jag egentligen egentligen skulle vilja lägga Prolinns kommentar.

Äh! F-n, det är en helpuckad kommentar!
:twisted: :twisted:

Hej Sprudel!

Du säger att det är en puckad kommentar. Berätta hur du tänker då? Jag kan personligen tycka att tankesättet är svårt att förstå och relatera till eftersom det musikaliska sitter i hur musikerna hanterar instrumenten vanligtvis. Är det ungefär så du menar?

"Puckad" är ett rätt olämpligt ord, men prolinn har som många andra här svårt med mängdläran. Oändligt många tjafstrådar på detta forum beror på bristande förståelse för mängdlära.

I detta fall missar prolinn att återgivning av musik inte är något annat än återgivning av ljud, men samtidigt är inte alla ljud musik!

Möjligen, men dels kan det vara svårt att dra gränsen. Och även om
man skulle kunna göra det, så det gör inte dom ljuden som inte fick
kallas musik till mindre förtjänta att återges. ;)

Eller rättare sagt - det gör mig inte mindre intresserad av att kunna
återge dem. Många sorters ljud som inte faller in under melodi eller
takt används dessutom i musik för att förmedla andra kvaliteter av
kompositionen. I sång kan t ex ett uttryck vara av stort värde även
om det ligger i helt andra dimensioner än de som är självklarast att
sortera som musikaliska.

En god hifi-anläggning återger alla ljud med hög fidelitet.

Då slipper alla kvaliteter i musiken igenom, även om musiken är lite
mera mångfacetterad. Jag vill gärna kunna återge inte bara den allra
simplaste musiken.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-04-04 12:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-04-04 01:11

Isaac skrev:
RogerGustavsson skrev:
Isaac skrev:Dock är mina egna inspelningar helt orörda, helt enkelt inspelade rakt av och sedan utbrända på skiva.

Men någon form av anpassning görs i regel om man vill ha ett hyggligt resultat. Det behöver inte nödvändigtvis handla om elektrisk manipulering i form av EQ eller dynamik. Placering av musiker, mikrofoner och val mikrofoner innebär i sig en anpassning till något "ideal". Inte minst är mikrofoner allt annat än neutrala eller frekvensraka. Riktade mikrofoner har t.ex. en avståndsberoende frekvensgång och ljudets infallsvinkel ger också stor variation i frekvensgången.

Isaac skrev:Det jag jämfört med är främst ett dussin hörlurar, verkligheten, inkl mina qrs callisto hemma, dom står i samma rum som pianot spelats in. Jag jämför också med audiovector, som visserligen inte kan spelas lika högt, men bortsett att man blir tvungen att dämpa diskantregistret något, återger inspelningarna mycket frekvensrakt.

Personligen är jag tveksam till att spela in och upp i samma rum. Tycker det ställs lite olika krav på rummet om det ska musiceras eller om det ska spelas upp via högtalare. Musiker föredrar ofta en längre efterklang än vad som är önskvärt vid reproduktion via högtalare. Dessutom krävs ofta ett betydligt större rum för musicerandet, inte minst om de är flera.

Isaac skrev:Instämmer med att det inte finns något "rätt eller "fel" i sammanhanget, vissa av mina egna monofoniska inspelningar är dock inte anpassade efter någon högtalare, manipulerade, eller mixade på något sätt, en mikrofon har placerats i öronhöjd, där öronen fått avgöra positionering.

Jag har gjort dokumenterande inspelningar av live-framträdanden. I flera fall har jag bara slängt upp ett mikrofonpar på en höft strax innan föreställning. Normalt vill man kanske prova sig fram. Ett live-framträdande innebär inte bara kompromisser med mikrofonplaceringar utan även av musikerna. Många gånger hamnar de för långt framme på scen utan stöd från begränsningsytor. Det kan låta tunnt om det är akustiska instrument. Då krävs det EQ.
Vad menar du med "där öronen fått avgöra positionering"? Mikrofoner placeras vanigtvis inte där man helst sitter och lyssnar. Mikrofoner hör inte som våra öron.
Ser att du nämnt vilka mikrofoner du använder. Röde-micken har inte vidare rak frekvensgång ens i nollriktningen. Förmodligen är kurvan uppmätt på nära håll, 0.3 m är vanligt men ibland är det på 1 m. En del erkänt goda mikrofoner har korrigering av tonkurvan i mikrofonens elektronik eller så har man styrt kapselns egenskaper "mekaniskt" till en för ändamålet passande tonkurva. Rakt är nog ett undantag.

Röde mikrofonen råkar vara den mikrofon jag har för tillfället, men även DPA har använts, men då de är kostsamma så är det inget jag vill släpa med mig.

Jag håller med om att mikrofonplacering inkl placering av musiker, och rumval, instrumentval ingår i selektiveringen, omfattas av subjektivt smak som är en del av skapandet, det är vad jag avgör med hjälp av öronen.

Frågan är varför det har stämt så väl överens med verklighetsupplevelsen, hittills? Ofta även i dom fall Röde använts, oavsett då olika lurar och talare använts, givetvis finns det kanske andra mätningar som borde ha kompletterats, inkluderats med mikrofonen?

Mvh.

Jag tycker du ställer många bra frågor, och även om jag, för att inte i
onödan infektera denna tråd, avstår från att svara på dem här, så vill
jag ändå säga att jag gillar att du experimenterar, lyssnar, reflekterar
och undrar.

Kanske får jag tillfälle någon annan gång att utveckla några resone-
mang som berör just de frågor du ställer.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2013-04-04 06:41

shifts skrev:Jag tycker Isaac har intressanta synpunkter. Kul att du tog upp dem här, Isaac! Det är ju dessutom en fantastiskt mycket intressantare diskussion än den andra som pågår.

Vore intressant att gå mer till botten med den.

Tackar, instämmer. Vore klart intressant att utreda ämnet vidare.
Martin skrev:Ja, det kanske förtjänar en egen tråd?

Ja, :oops:
IngOehman skrev:Jag tycker du ställer många bra frågor, och även om jag, för att inte i
onödan infektera denna tråd, avstår från att svara på dem här, så vill
jag ändå säga att jag gillar att du experimenterar, lyssnar, reflekterar
och undrar.

Kanske får jag tillfälle någon annan gång att utveckla några resone-
mang som berör just de frågor du ställer.

Vh, iö

Tackar!
Det hoppas jag definitivt, i en annan tråd inom kommande tid. :)

----

Angående on topic så har jag då lite funderingar gällande nedanstående:
IngOehman skrev:Jag har utformat högtalarna helt och hållet baserat på min uppfattning om de fysikaliska krav som behöver uppfyllas för att man skall nå en
ursprungstrogen signalbehandling, det vill säga återgivning.

Högtalarna är utformade för att ge en så frekvensrak återgivning som
det är möjligt, med både stereosystemet, rumssamverkan och lyssnar-
nas egenskaper som prykoakustiska varelser med i ekvationen.

Är det mätningar som genomförts, berätta gärna mer om dessa? Hur frekvensrakt blir slutresultatet, dvs endast med hänsyn till mätmikrofonen, med en högtalare i ett ekofritt rum, före, respektive efter ovanstående parametrar är korrigerade för?

IngOehman skrev:Lyssning på musik är inte ens en del av utvecklingen förrän de är prak-
tiskt taget färdiga!

Och då använder jag det i princip bara för att det i förekommande fall
kan avslöja artefakter, som ger skäl att backa och börja lite grann från
början (back to the drawing board...).

Låter som en bra ordning, vill du delge exempel på en artefakt?

Mvh/Isaac.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-04-04 09:11

hifikg skrev:
NiklasF skrev:Ni har missat hela grejen, sånt här tar man över ett par öl och GT lite wirre osv, att göra sig förstådd på nätet är inte lätt.

Jag har svala öl (kalla för dem som vill det) i anslutning till lyssningsrummet, komsi komsi *s*

Dom där männen som vill bjuda mig på öl och bjuda in mig till deras speciella rum sa mamma att jag skulle akta mig för ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi