Moderator: Redaktörer
tvett skrev:hifikg skrev:
Man pumpar upp det innan avspelningen, det har jag utgått ifrån när jag har svarat. Men jag kan ha fel. Hade det 1969...
Micro Seikin har en vakuum-pump har jag för mig. Att man pumpar upp det innan man snurrar igång blir rätt naturligt, men kopplar man isär vakuumpump och kärlet under uppspelningen?
edit: citatfel
Komorok skrev:Jag har länge gått och funderat på att någon gång bygga en skivspelare i sten med alla balla features man kan tänka sig, men det ligger ju några projekt i pipelinen innan det finns tid för något dylikt. Men något man kan göra innan projektstart är ju att möjliggöra projektet genom att inhämta kunskap om hur detta projekt skulle kunna realiseras. Jag är ju som bekant rätt dålig på elektronik och finmekanik. Ett sådant här projekt är alltså helt omöjligt för mig att realisera på egen hand. Därför: Lära sig.
Fråga ett blir då förstås vad för egenskaper bör den perfekta skivspelaren ha och vad gör man för att uppnå detta? (Det enda som min hjärna hakat upp sig på hittills är att vakuumtallrik måste vara bra för att den porrigaste skivspelaren i världen ( Luxman pd 350) har det).
Ok, då får vi se var detta bär hän. Jag hoppas på inspirerande svar.
Edit:
Bra grejor:
Luftlagring
Vakuumtallrik
lennartj skrev:Komorok vill väl att vi diskuterar alla häftiga tekniska lösningar som kan tänkas och hur de kan kombineras och inte tar på skygglapparna och talar om pragmatiska lösningar redan nu.
Komorok skrev:lennartj skrev:Komorok vill väl att vi diskuterar alla häftiga tekniska lösningar som kan tänkas och hur de kan kombineras och inte tar på skygglapparna och talar om pragmatiska lösningar redan nu.
Precis. Du har förstått mig helt. Att ta visioner ned till verkligheten lär gå fortare än kvickt när det väl är dags att bygga. Men det är som vanligt bra att känna till det ultimata. Det kan ju alltid väljas bort.
---
Jag sitter fö. och googlar runt på alla de saker som namedroppats i tråden hittills. Tar lite tid att komma till en så insatt nivå att jag har en susning vad alla talar om.
paa skrev:Fanns det inte någon lösning med en sorts veckad sugflaska, som man kunde sätta ovanpå skivpucken, och som kunde hålla vacuumet hela spelningen?
RogerGustavsson skrev:paa skrev:Fanns det inte någon lösning med en sorts veckad sugflaska, som man kunde sätta ovanpå skivpucken, och som kunde hålla vacuumet hela spelningen?
Jo, det fanns en skivpuck med sugfunktion. Tror den användes med en pasande matta. Tror det var problem med att den inte alltid höll vakum länge nog.
Thomas_A skrev:Istället för mekanisk varför inte elektrisk kompensation för hastighet när det gäller 0.55 Hz svaj?
Signalen filtreras ut (RIAA) och används som feedback/styrsignal för motorns hastighet som i sin tur kompenserar för svajet?
Thomas
paa skrev:Jag tror det blir omöjligt att köra en remdriven skivspelare med tung skivtallrik med aktivt "svaj". Man måste i så fall gå på en direktdriven med mer moderat skivtallriksmassa.
Thomas_A skrev:Svajet från ocentrrerade skivor beror på hastighetsavvikelsen som uppstår då avspelningsradien varierar. Jag förstår inte varför kompliansdebatten kommer in?
Kaha skrev:paa skrev:Jag tror det blir omöjligt att köra en remdriven skivspelare med tung skivtallrik med aktivt "svaj". Man måste i så fall gå på en direktdriven med mer moderat skivtallriksmassa.
Absolut. Ett lämpligt objekt att börja med borde vara en direkdriven skivspelare av högre kvalitet ifrån sent 70-tal till tidigt 80-tal.
Harryup skrev:En så mjuk puppa som OM-40 ger möjlighet till ökad känslighet för ocentrerade och buckliga skivor i för tunga armar. Kombinationen är väldigt delikat att få rätt. Samma arm med olika motvikter kan göra skillnader.
Mvh/Harryup
paa skrev:Harryup skrev:En så mjuk puppa som OM-40 ger möjlighet till ökad känslighet för ocentrerade och buckliga skivor i för tunga armar. Kombinationen är väldigt delikat att få rätt. Samma arm med olika motvikter kan göra skillnader.
Mvh/Harryup
När dom kom ut, för 100 år sen typ, så hade dom ganska mjuk upphängning, men de nålar som sålts de senaste årtiondena har haft fjädringsmjukheten 25 um/mN, dvs det är samma mjukhet för OM10 ända till OM 40 hos utbytesnålarna.
http://www.ortofon.com/products/replace ... /stylus-40
Harryup skrev:paa skrev:Harryup skrev:En så mjuk puppa som OM-40 ger möjlighet till ökad känslighet för ocentrerade och buckliga skivor i för tunga armar. Kombinationen är väldigt delikat att få rätt. Samma arm med olika motvikter kan göra skillnader.
Mvh/Harryup
När dom kom ut, för 100 år sen typ, så hade dom ganska mjuk upphängning, men de nålar som sålts de senaste årtiondena har haft fjädringsmjukheten 25 um/mN, dvs det är samma mjukhet för OM10 ända till OM 40 hos utbytesnålarna.
http://www.ortofon.com/products/replace ... /stylus-40
Precis, först låg dom på runt 40 vill jag minnas men även 25 är ganska högt om man jämför med aningens tyngre armar mera lämpliga för MC.
mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster