Ang. dämpningen bakom piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
attikok

Ang. dämpningen bakom piP

Inläggav attikok » 2013-04-10 12:39

Hej!
Undrar om det är fler en mig som inte hör ngn större skillnad utan dämpning än med?
Eller är mina 5 cm tjocka tygbeklädda mineralull som är problemet?
Dom täcker bakom högtalarna enligt regelboken.
Blir det än större skillnad med aco skivor, eller skall jag strunta i att införskaffa det då jag ändå har dålig hörsel? ;) :roll: :cry:

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-10 12:59

Skillnaden blir allt tydligare ju snabbare rummets bidrag klingar av (dvs ju kortare efterklangen är). Det blir också svårare att höra effekten om du själv sitter nära bakväggen, tycker jag. Tygmaterial som återkastar höga frekvenser kan delvis sabotera effekten, varför ytabsorbent av profilerat akustikskum är bättre.

Vid de akustikmöten där jag själv varit med och lyssnat med/utan absorbent bakom piP (iP i ett par fall) så har skillnaden varit fullt hörbar - rentav av "åherrejävvlar"-storlek :)
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-10 14:50

Morgan skrev:Vid de akustikmöten där jag själv varit med och lyssnat med/utan absorbent bakom piP (iP i ett par fall) så har skillnaden varit fullt hörbar - rentav av "åherrejävvlar"-storlek :)

Kan du försöka beskriva denna "åherrejävvlar"-skillnad? Precision i ljudbilden generellt? Djupet? Tonkurvan? Transientåtergivningen? Nå't annat?

Våga inte svara "Allt"! :twisted:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-10 15:21

Högtalare nära vägg utan dämpning får i regel klart sämre återgivning av perspektiv/ljudbild. Många är inte alls känsliga för det och har inte upplevt det som störande förrän någon påpekar/demonstrerar effekten.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-10 15:47

Herrejävlar va placebo! :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
attikok

Inläggav attikok » 2013-04-10 18:33

Har också funderat på om det har med rummet att göra.
Rummet med betongklumpar(som kan vara livsfarligt, både för barnet och högtalaren):
Bild
Nu har jag ersatt dom med väggstativen, som tyvärr inte tillåter 5-6 cm bakom. Högtalaren tenderar att vippa framåt... :cry:
Vill absolut inte skruva i den, som man kan göra enligt anvisningar...

Borde göra en skillnad även om dämpningen är vid sidan av högtalaren? Å andra sidan blir nästan hela väggen mellan högtalarna täckt.
Senast redigerad av attikok 2013-04-12 17:31, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-10 18:46

Du kanske ska skruva i stativet istället, sätta en liten arm som går framåt på ena hållardelen. Fint utan betongstativen.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-04-10 18:50

De är ju reflexen innanför högtalarna, och inte reflexen utanför, som speglas mot lyssnaren, så det borde inte betyda så hemskt mycket att absorbenten börjar precis där mot högtalarens inre vägg.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
attikok

Inläggav attikok » 2013-04-10 18:52

tvett skrev:Du kanske ska skruva i stativet istället, sätta en liten arm som går framåt på ena hållardelen. Fint utan betongstativen.

Nu kom någon ungjävel in i bilden! :) :P
Förstår inte riktigt vad du menar, men det låter som en bra idé! ;)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-10 18:53

Hållaren är väl två delar som spänns mot varandra? Du skulle haft en liten arm som går framåt och stödjer högtalaren, antog att den enklast monterades i en av dessa delar.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-10 20:24

PerStromgren skrev:
Morgan skrev:Vid de akustikmöten där jag själv varit med och lyssnat med/utan absorbent bakom piP (iP i ett par fall) så har skillnaden varit fullt hörbar - rentav av "åherrejävvlar"-storlek :)

Kan du försöka beskriva denna "åherrejävvlar"-skillnad? Precision i ljudbilden generellt? Djupet? Tonkurvan? Transientåtergivningen? Nå't annat?

Våga inte svara "Allt"! :twisted:

Hemma hos Sanny_X en gång spelade vi en stund med rummet tämligen stenhårt dämpat, men utan absorbenter bakom piP och väggen bakom lyssnaren också odämpad. Det lät inge bra alls i diskanten, som studsade mellan väggarna som en pingpongboll. I och för sig en mycket ovanlig och högst konstruerad situation, men det gav en fingervisning om vilken slags hårdhet i diskantområdet man kan vara uppmärksam på att man kanske kan uppfatta i andra, inte fullt lika ovanliga, situationer.

Mer generellt:
Precisionen i ljudbilden blir mycket lidande, hela artikulationen sämre, och högtalarens klangliga karaktär klart mindre tilltalande utan absorbent, skulle jag kort vilja sammanfatta det. Säkert kan de som äger högtalare i piP-familjen fylla på mer. Själv har jag ju bara experimenterat med dem 4-5 gånger (men desto mer med andra högtalare som också mår gott av absorbent).

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2013-04-10 22:15

Trevligt rum, borde gå att få det att låta ok. Är det markskivor eller mer poröst material som du använt som absorbent? Morgan kan vara problemet på spåren...markskivor med lite för tätt tyg på kan göra att högre frekvenser dämpas mindre än lägre och att ytreflektionen ökar jämfört med ACO skiva. Då borde du kunna höra skillnad med ACO skivor.
Ser ju ut at vara skapligt långt till sidoväggarna och en del prylar runt omkring som diffuserar men det kanske behövs något som man kan lägga upp fötterna på vid lyssning som tar bort golvreflexen. Hur nära är bakväggen vid lyssning?
"åherrejävvlar"-storlek är väl när högtalarna försvinner helt och man bara lyssnar på musiken! Jag har några gånger flyttat mina vardagsrums piP ned till det akustikreglerade lyssningsrummet i källaren och nästan kommit på mig själv med att inte notera om det är pi60 eller piP som jag spelar på... Rummet är viktigt...

Användarvisningsbild
attikok

Inläggav attikok » 2013-04-11 12:27

Det är http://www.cheapy.se/Produkt___Isoleras ... 076_13076_
stenullsmaterial och klädda med vanligt ikeatyg, metervara. Vad använder man till riktiga absorbenter om dom skall bli snyggare?(WAF :wink:)
Acoskivor är kan inte stå upp av sig själva, antagligen behövs det rama in dom också?

Högtalarna är som du säger, uppställd långt från sidoväggarna, på långsidan av rummet. Där jag tagit bilden är det ett stort valv, precis bredvid soffan. Mattan slutar ung. där soffan börjar. 3,5 meter till 108 tums duk. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-11 13:14

Markskivor är mycket tätare än skivor för vägg/tak. Antar att det påverkar hur ljudet tränger in och absorberas? De fluffigare skivorna brukar IÖ rekommendera.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-04-11 18:41

Den isoleringen du länkade till är mjukare för vägg så den kan nog funka.

Däremot såg jag ett dokument där man redovisad absorbering för olika typer av skivor. Vid vanliga tjocklekar var hård markskiva bäst på att absorbera "mycket" och relativt jämt.

Jag tror att Adhoc har de dokumenten.

Användarvisningsbild
attikok

Inläggav attikok » 2013-04-11 18:53

Vet att Ingvar rekommenderade ull från Coop bygg, men min närmaste coop har inget alls.
Går det några sambeställningar av acoskivorna? Han kan/vill skicka fortfarande? Min fru köpte nyligen dyra tapeter, vill jämna ut det lite. :P
Jag hakar gärna på om det går något.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2013-04-11 20:55

Min fru köpte nyligen dyra tapeter, vill jämna ut det lite.

Kul att ha något att falla tillbaks på...........
Tror kanske inte det är några större problem med ditt "dämp" bakom piP .. Men hur är det med efterklangen från angränsande rum?
Om planlösningen är lite öppen så kan vara ett större problem än man tror tyvärr... Har själv upplevt att om dörren till mitt lyssningsrum är öppen så kan efterklangen från rummet utanför! förstöra hela upplevelsen..................
Prova att hänga upp lite tjocka textilier framför de angränsande rummen(om det går) och lyssna!

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-04-11 22:49

väldigt hyggligt om OP kunde ta ner bildformatet... jag beeer så vackert :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-04-11 23:03

nikeb skrev:Den isoleringen du länkade till är mjukare för vägg så den kan nog funka.

Däremot såg jag ett dokument där man redovisad absorbering för olika typer av skivor. Vid vanliga tjocklekar var hård markskiva bäst på att absorbera "mycket" och relativt jämt.

Jag tror att Adhoc har de dokumenten.

Du kanske tänker på inlägget jag skrev i Fischers tråd på Component?
http://www.component.se/forum/index.php ... ntry177277

Vill man få en indikation om lämplig kompromiss kan man i förväg knappa in olika tjocklekar och luftflödesmotstånd i "Porous Absorber": http://www.whealy.com/acoustics/Porous.html

För många blir det en kompromiss, hur tjock skiva kan tillåtas, vilket frekvensområde vill man ska absorberas effektivast? Det tillsammans kan styra valet av absorbentskiva (luftflödesmotståndet som ofta men inte alltid går hand i hand med densiteten.) Vill man inte dämpa för mycket av högre frekvenser (vilket är lätt att göra) men rejält av lägre kan man täcka över fronten med en hålad plywoodskiva, ca 2-4% perforering, om skivan ligger i ett lufttät ramverk.

Beror ju på också var man har skivan i rummet och tanken med den. Acoskivan direkt bakom högtalaren släpper igenom lägre frekvenser som ger ökat "gratis väggstöd" för basen. Över 300 Hz ska den väl vara effektiv och i ökande grad mindre effektiv med sjunkande frekvens.

Användarvisningsbild
attikok

Inläggav attikok » 2013-04-11 23:12

Jonas skrev:
Min fru köpte nyligen dyra tapeter, vill jämna ut det lite.

Tror kanske inte det är några större problem med ditt "dämp" bakom piP .. Men hur är det med efterklangen från angränsande rum?
Om planlösningen är lite öppen så kan vara ett större problem än man tror tyvärr... Har själv upplevt att om dörren till mitt lyssningsrum är öppen så kan efterklangen från rummet utanför! förstöra hela upplevelsen..................
Prova att hänga upp lite tjocka textilier framför de angränsande rummen(om det går) och lyssna!

Typ så här? :)
Bild
Måste bli mörkt för biostunderna!
Dock funderar jag på en tv istället, nu när man ÄNDÅ behöver betala avgift för att jag innehar en dator och en telefon. :evil:
Slipper även resonansen från dukkassetten som klingar väldans illa när man klappar händerna. :)
p.s (OP får gärna dra ner storleken på bilderna? ;)) d.s

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-04-11 23:20

jaa tack om du kunde minska originalet också vore det ändå bättre..
med heeeela interiören så klart :)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-12 00:50

Dukkassettens resonans fixar du enkelt med en varmluftspistol och några bitar självhäftande bitumenmatta från Biltema.

Men en TV kan ju ändå vara bra att ha, för att slippa slita på projektorlampan mer än nödvändigt.

Återgå till Wänner af Ino