Inside Benchmark DAC-1

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-09-23 10:23

dimitri skrev:Rätt lustigt:
DACen är "dyr" enligt mina mått men "billig" i förhållande till produkter från "high end" tillverkarna. En katt bland hermelinerna? Hur står den sig i förhållande till DACar för #00 kkr?

John Atkinson skrev:The DAC1 doesn't sound quite as expansive or quite as smooth as, say, the Mark Levinson No.30.6, the Theta Generation VIII, or the Wadia 27ix—but at $975, it costs around the same as the sales tax on those behemoths!

8)

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-23 10:29

lazyworm skrev:
Rydberg skrev:Höll nästan hela tiden :lol: Aja, händer nått så gör det, orkade inte fixa med armband och tjosan hoppasan, får la göra det i framtiden :)

Det e ju bara att dra en liten kabel å sätta under armbandet på klockan :)

Kan man inte ta av en strumpa och sätta foten emot, eller är det för långt till jordpunkten då?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-23 13:45

Nattlorden skrev:
lazyworm skrev:
Rydberg skrev:Höll nästan hela tiden :lol: Aja, händer nått så gör det, orkade inte fixa med armband och tjosan hoppasan, får la göra det i framtiden :)

Kan man inte ta av en strumpa och sätta foten emot, eller är det för långt till jordpunkten då?

Om jag svarar på det så blir Rydberg sur :D

Men du har rätt före kommatecknet och fel efter....

/ B

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-27 12:10

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:
lazyworm skrev:

Om jag svarar på det så blir Rydberg sur :D

Men du har rätt före kommatecknet och fel efter....

/ B

Nu är tråden ändå död :( så berätta gärna :D
Class only looks like arrogance from below.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-28 07:29

Nå, hur bra låten dacen, har du ABX-testat eller bara något intryck att förmedla?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-28 12:46

Hetsporren skrev:Nå, hur bra låten dacen, har du ABX-testat eller bara något intryck att förmedla?
Detaljerat, neutralt och "naturligt" är väl de subjektiva intryck man får när man lyssnar på den. I förrhållande till Audio Aero:n hörs klart fler detaljer.

Jag jämförde med en Electrocompaniet EMC-1 up för nån vecka sedan och där tycker jag dac:n var en klar vinnare med en finare topp och överlag mer neutral presentation. Så för 11600 är den ett bra val tycker jag.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-28 13:08

Rydberg skrev:
Hetsporren skrev:Nå, hur bra låten dacen, har du ABX-testat eller bara något intryck att förmedla?

Jag jämförde med en Electrocompaniet EMC-1 up för nån vecka sedan och där tycker jag dac:n var en klar vinnare med en finare topp och överlag mer neutral presentation. Så för 11600 är den ett bra val tycker jag.

Kul! Om nån av oss besöker varandras städer vore det roligt att jämföra med min Harmony Design DA9!

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2005-09-29 00:04

Råkade se att DAC1 finns med aluminiumfärgad front/utan rack"öron",
hittade det här

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-09-29 13:36

Usch vad ful. Svart ska´re va´!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-29 14:27

Johan_Lindroos skrev:Usch vad ful. Svart ska´re va´!
Instämmer! 8)

Hetsporren> Ja en sådan jämförlse skulle va kul att genomföra :)

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-09-29 22:43

Tankade ned manualen från Benchmark. Mycket information där att studera.

Kul med mätningarna där man använt 300-400 meter interconnects uatn att det gjort någon som helst påverkan på DAC:ens prestanda.

Otroligt jitterimun också.

De mätningarna får de flesta andra DAC:ar att blekna.

Vilka jumpersättningar valde du till slut?
Kör du XLR eller BNC?

Mvh

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-29 22:48

Testade -10dB nivån. Sålde dock mina xlr-kablar idag så jag kör förnärvarande rca.

Bnc eller xlr? Inget av dem, kör optisk in :)

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-09-29 23:17

Ja en riktig optisk kabel borde vara optimalt.

Kör du dacen rakt in i monoblocken eller passerar du försteget?

Har du prövat båda kombinationerna?

Mvh

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-09-29 23:22

Varför jag frågar är för att jag är seriöst intresserad av köpa samma DAC.

Har ju några olika digitala signalkällor som skulle kunna använda DAC:en. Får förstås använda mig av alla tre digitalingångarna men det bör ju inte vara något problem.

Mvh

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-29 23:23

woland skrev:Ja en riktig optisk kabel borde vara optimalt.

Kör du dacen rakt in i monoblocken eller passerar du försteget?

Har du prövat båda kombinationerna?

Mvh

Jag kör via mitt Bryston BP25 försteg. Testade dock att köra direkt hemma hos Engelholm Audio till hans Krell KAV-2250, det funkade mycket bra tycker jag. Tyvärr så har man dock ingen fjärr då.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-09-29 23:29

Oki...vi har samma försteg men sedan har jag ett 3B-ST. Haft BRYSTON i 8-9 år nu. Mycket nöjd. Skulle vara kul att pröva deras försteg med inbyggd DAC. Undrar om det inte är samma omvandlare som i Benchmarken? Men jag kanske minns fel.
Ska kolla upp det.

Mvh

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-29 23:34

woland skrev:Oki...vi har samma försteg men sedan har jag ett 3B-ST. Haft BRYSTON i 8-9 år nu. Mycket nöjd. Skulle vara kul att pröva deras försteg med inbyggd DAC. Undrar om det inte är samma omvandlare som i Benchmarken? Men jag kanske minns fel.
Ska kolla upp det.

Mvh

Jag är också väldigt nöjd med Bryston, kör med 7B-ST stegen dock. Har du förresten MPS-1 nätdelen? Tydligen ganska stor skillnad mellan den och den första. Sen kan man om man vill köpa den nya MPS-2 nätdelen till BP25 och då blir det i princip ett BP26.

Om det är samma dac vet jag inte men det låter kanske lite bekant.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-09-29 23:39

Nej jag har gamla nätdelen. Har också läst ett test där det framhölls att nätdelen tar upp det hela på en ny nivå.
Kollade priset i Norge. Lite högt tycker jag. Får undersöka priset på annat håll.

Mvh

Saknad

ESD jordning

Inläggav Saknad » 2005-10-05 08:43

Ny på forumet och allt, men det spelar nog ingen roll. Somliga skriver att det är bara att jorda sig direkt via ett element till klockarmbandet eller hålla i något och så vidare. Vad händer om herrarna får 220 i handen som inte har jord? Tja, ni får runt, I=U/R, 220/1500, runt 150 mA genom kroppen, vad värre är, genom hjärttrakten. Det är nog slut i rutan då. Har jobbat mycket med ESD, och alla ESD jordningsprylar har ett stort motstånd i serie. Kroppen har runt 1.5k, motståndet är typiskt 1 Mohm, ger väldigt låg spänning över kroppen er, och begränsar strömmen till småpotatis. Var försiktiga, det är väl kontentan av det hela.

Användarvisningsbild
UrSv

Re: ESD jordning

Inläggav UrSv » 2005-10-05 10:06

Saknad skrev:Ny på forumet och allt, men det spelar nog ingen roll. Somliga skriver att det är bara att jorda sig direkt via ett element till klockarmbandet eller hålla i något och så vidare. Vad händer om herrarna får 220 i handen som inte har jord? Tja, ni får runt, I=U/R, 220/1500, runt 150 mA genom kroppen, vad värre är, genom hjärttrakten. Det är nog slut i rutan då. Har jobbat mycket med ESD, och alla ESD jordningsprylar har ett stort motstånd i serie. Kroppen har runt 1.5k, motståndet är typiskt 1 Mohm, ger väldigt låg spänning över kroppen er, och begränsar strömmen till småpotatis. Var försiktiga, det är väl kontentan av det hela.

Tror (hoppas?) att vad som avses är att man skall vara jordad när man mekar i sina prylar för att undvika att de går sönder av ESD. Samtidigt förutsätts nog att utrustningen INTE är inkopplad till nätet dvs risken att få nätspänning i sig är liten.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-05 10:15

Det finns ett annat skäl till att man ska ha hög impedans i jordningen. Man vill undvika för höga urladdningsströmmar.

Dessa urladdningsströmmar kan induceras i ledarbanorna i framför allt moderna tätpackade digitala kretsar.
- Militant slacker

Saknad

Re: ESD jordning

Inläggav Saknad » 2005-10-05 11:04

UrSv skrev:
Saknad skrev:Ny på forumet och allt, men det spelar nog ingen roll. Somliga skriver att det är bara att jorda sig direkt via ett element till klockarmbandet eller hålla i något och så vidare. Vad händer om herrarna får 220 i handen som inte har jord? Tja, ni får runt, I=U/R, 220/1500, runt 150 mA genom kroppen, vad värre är, genom hjärttrakten. Det är nog slut i rutan då. Har jobbat mycket med ESD, och alla ESD jordningsprylar har ett stort motstånd i serie. Kroppen har runt 1.5k, motståndet är typiskt 1 Mohm, ger väldigt låg spänning över kroppen er, och begränsar strömmen till småpotatis. Var försiktiga, det är väl kontentan av det hela.

Tror (hoppas?) att vad som avses är att man skall vara jordad när man mekar i sina prylar för att undvika att de går sönder av ESD. Samtidigt förutsätts nog att utrustningen INTE är inkopplad till nätet dvs risken att få nätspänning i sig är liten.

Säg att du har kondningar i nätdelen som håller 60 volt då. Då får du fortfarande potentiellt höga strömmar igenom dig. 60/1500 är
40 mA, 30 mA kan ge hjärtat problem. Men 60 V är nog inte dödligt. men tänk bara att någon har glömt att dra ur sladden, sånt händer, jag tycker inte att man ska ta en sån risk att man kan dö för en sån skitgrej. På med högspänningsmotstånd på en megohm så blir i alla fall jag lugnare. :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-10-05 11:13

Förlåt för OT men:

60 V är inte farligt i de flesta fall. Kroppen har inte 1.5 k resistans om man är normal och det handlar om hyggligt torra och oskadade händer. Snarare ett par hundra kOhm.

Jag har flertalet gånger utsatt mig för 60 VDC (blandade förstärkare), 60 VAC (ringsignal tele), 230 VAC (allehanda elchocker både lokalt och från hand till hand), 800 VAC (vända trafo i "experiment med el för nyfikna tonåringar") samt 5-10 kV (fotoblixt urladdad i vänsterarmen) så jag tycker mig vara ganska säker på var jag medvetet skall sätta fingrarna. Omedvetet är lite osäkrare.

Kuriosa:
Om man tar banankontakter och sätter dem så hårt man står ut med i fuktat skinn kommer man in till lager med lägre resistans och kan med ett variabelt nätaggregat få armens muskler att reagera hyggligt okontrollerat. Notera dock att vävnaden eventuellt dör i inkopplingspunkterna vilket tar väldigt lång tid att läka. Jag vet.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-10-05 16:23

UrSv ser ut att slå de flesta av oss i oförsiktighet med el. 800VAC var en bedrift att lyckas få till.
Runt 5-10mA genom hjärtat kan man visst dö av, så 800VAC är nog ganska farligt.
Jag har för mig att man som överslag brukar räkna 100Kohm motstånd i människokroppen när man är torr. Det beror förståss på hur strömmen passerar igenom kroppen. Om man är nervös så svettas man lite och då minskar motståndet ganska drastiskt.

Om man ändå skall ha ett armband runt handleden så kan man förståss enkelt sätta i ett motstånd. Om vi antar att vi max håller på med 230VAC och antar värsta tänkbara fall (dvs att kroppen har 0 i motstånd) och att vi vill vara säkra på att inte kunna nå i närheten av 5mA så bör vi dimensionera för max 1mA.
Dvs R=230*1.41/0.001=324Kohm.
Är inte 1Mohm lite onödigt stor marginal? (Vi har redan 5ggr marginal på ett absolut värsta fall med 1mA)
Är inte lite snabbare urladdning att föredra?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-05 16:39

silvervarg skrev:UrSv ser ut att slå de flesta av oss i oförsiktighet med el. 800VAC var en bedrift att lyckas få till.
Runt 5-10mA genom hjärtat kan man visst dö av, så 800VAC är nog ganska farligt.
Jag har för mig att man som överslag brukar räkna 100Kohm motstånd i människokroppen när man är torr. Det beror förståss på hur strömmen passerar igenom kroppen. Om man är nervös så svettas man lite och då minskar motståndet ganska drastiskt.

Om man ändå skall ha ett armband runt handleden så kan man förståss enkelt sätta i ett motstånd. Om vi antar att vi max håller på med 230VAC och antar värsta tänkbara fall (dvs att kroppen har 0 i motstånd) och att vi vill vara säkra på att inte kunna nå i närheten av 5mA så bör vi dimensionera för max 1mA.
Dvs R=230*1.41/0.001=324Kohm.
Är inte 1Mohm lite onödigt stor marginal? (Vi har redan 5ggr marginal på ett absolut värsta fall med 1mA)
Är inte lite snabbare urladdning att föredra?

I ESD-sammanhang, tex vid konstruktion av modeller för urladdningar, räknar man oftast med 1,5 kOhm som resistans i HBM (Human Body Model). Men vissa hävdar att man bör ha lägre motstånd än så för att möta verkligheten. Men den verkliga resistansen beror på som påpekats på en mängd faktorer, fukt, typ av kontaktyta osv.

Handledsband ska enligt standard ha ett minimum av 750k (+ tänkt max spridning i resistansvärde i ett enkelt motstånd, totalt 1 Mohm) i resistans av säkerhetsskäl. Jag är inte så duktig på matte, men enligt uppgift klarar man då 400 volt utan att utsätta hjärtat för fara.

1 Mohm är fullt tillräckligt, standarden anger 35 Mohm max, då ska i princip aldrig mer än 100 volt kunna laddas upp i kroppen. De flesta handledsband ligger på 2-5 Mohm och vid mätningar är det svårt att komma över någon enstaka volt i kroppen. Skillnaden i avledning mellan 200-300k och 1 Mohm är helt försumbar i ESD-sammanhang.

/ B

Saknad

100k?

Inläggav Saknad » 2005-10-06 01:33

Var har ni fått 100 k från? 800 VAC är direkt dödlig, stor stor risk, om det nu inte rör sig om en kapacitans som laddas ur, och är liten.

I HBM modellen som Bill säger så används 1.5k för att simulera kroppens resistans. Jordfelsbrytare bryter vid 30mA, då är det redan jäkligt obehagligt som människa.
Ponera 100k och 30mA. Det skulle betyda att du måste spä på med 3000 volt för att en människa skulle kunna dö, så det är uppenbart inte sant. Nätspänning kan döda. Jänkarnas 110 Volt har nog dödat också. Så, den generella regeln som vi levde efter, då jobbade jag med spänningar upp till 40 kV, allt över 50 V behandlas med samma respekt. Mindre än så och det var inte något problem, om du nu inte vill dra 40 Volt genom tungan. Jag har provat 18 volt och det gjorde jäkligt ont. Har laddat ur 1500 volt mellan båda händerna, fick riktigt ont i armbågarna. Liten kondning från ett SEM, svepelektronmikroskåp, som vi försökte reparera själva.

Mäta kroppens resistans med en multimeter fungerar nog inte så bra. Med så låg spänning blir nog resistansen väldig hög. Med hög spänning är det runt 1.5K.

Sjävklart är det upp till var och en hur de jordar sig, vill ni jorda er lågohmigt, gör det, jag har inga problem med, så länge ni VET vad ni riskerar.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-10-06 11:50

Mäta kroppens resistans med en multimeter fungerar nog inte så bra. Med så låg spänning blir nog resistansen väldig hög. Med hög spänning är det runt 1.5K.

Nä, resistansen ändrar sig inte beroende på spänningen.
Billigare mätare får en viss onogranhet vid högohmig mätning, men även om vi skulle ha ett mätfel på 10% spelar inte så stor roll i detta sammanhang.

En snabb mätning visar att jag har ca 1-1.5Mohm i motstånd (hand-till-hand).
Nu är jag förståss ganska torr i huden, men trycker mätproberna så att jag får mycket god kontakt.
Jag vill inte påstå att det är ett bra värde att räkna med, men det kanske belyser att 1.5k är mycket lågt räknat.

Jordfelsbrytare bryter vid 30mA

Jo, men de bryter väldigt snabbt, dvs resultatet blir ungefär samma som om man urladdar en kondensator i de fall brytaren löser ut.

Sjävklart är det upp till var och en hur de jordar sig, vill ni jorda er lågohmigt, gör det

Jag antar att det var mitt inlägg du syftar på. Jag undrar om det inte skulle vara bättre att jorda via cd 300k än via 1M, och ingendera anser jag vara lågohmigt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-06 13:36

silvervarg skrev:

Nä, resistansen ändrar sig inte beroende på spänningen.
Billigare mätare får en viss onogranhet vid högohmig mätning, men även om vi skulle ha ett mätfel på 10% spelar inte så stor roll i detta sammanhang.

En snabb mätning visar att jag har ca 1-1.5Mohm i motstånd (hand-till-hand).
Nu är jag förståss ganska torr i huden, men trycker mätproberna så att jag får mycket god kontakt.
Jag vill inte påstå att det är ett bra värde att räkna med, men det kanske belyser att 1.5k är mycket lågt räknat.

Jordfelsbrytare bryter vid 30mA

Jo, men de bryter väldigt snabbt, dvs resultatet blir ungefär samma som om man urladdar en kondensator i de fall brytaren löser ut.

Sjävklart är det upp till var och en hur de jordar sig, vill ni jorda er lågohmigt, gör det

Jag antar att det var mitt inlägg du syftar på. Jag undrar om det inte skulle vara bättre att jorda via cd 300k än via 1M, och ingendera anser jag vara lågohmigt.

I praktiken ändrar sig resistansen med spänningen, sådant ser jag nästan dagligen. Jag mäter tex elavledande golv med standardiserade prober (2,5kg metall, 62mm dia, gummi som kontaktyta med A-shore 50-70 hårdhet, max resistans 100 ohm) och brukar regelmässigt mäta med 10 resp 100 volt. Nu är det relaivt högohmiga resistanser som mäts, storleksordningen 1 - 1000 Mohm, men vid 10 volt kan den uppmätta resistansen vara faktor > 2 jämfört med 100 volt. Detta betyder inte att teorierna är fel utan att vid höga resistanser så får sådana saker som kontaktytor, fukt etc en mycket stor betydelse. Golvets konstruktion har också en stor påverkan, elektrisk ledningsförmåga kan skapas på lite olika sätt och det får sin betydelse i slutändan.

Om det skiljer lika mycket vid lägre resistanser betvivlar jag, men det är väl bara att prova med 5 resp 100 volt och se vad som händer?

Återigen, i praktiken finns det ingen som helst skillnad i avledningsförmåga när det gäller ESD om resistansen är 300k eller 1 Mohm. Vill man jorda sig med nära noll är det ur ESD-synvinkel helt OK, men inte ur elsäkerhetssynpunkt. Elsäkerhetsverket hade tidigare en rekommendation att man ska ha mer än 50k mätt med 500 VDC och våt elektrod 25x25 cm. Denna rekommendation har man nu tagit bort eftersom "det inte ska förekomma öppna spänningar på en arbetsplats". Men eftersom 1 Mohm är helt OK som ESD-skydd, kan man väl lika gärna använda det för att vara på säkra sidan? De handledsband som finns att köpa har alla ett skyddsmotstånd inbyggt i kontakten vid bandet. Det är, som jag skrev tidigare, normenligt 1 Mohm.

När det gäller spänning och ström så finns det ytterligare en parameter att ta hänsyn till. Tiden. En elektrostatisk urladdning kan lätt vara på ett par tusen volt och 2-3 ampere, ändå känner vi den inte. Och det beror på den snabba urladdningstiden. Från en människa uppnås peaknivå på ca 3 nanosekunder och avklingningen på kanske 30 innan man är nere på noll igen. På den korta tiden hinner inga skador ske och det ska vi väl vara tacksamma för :-)

Kuriosa. Ljusets hastighet är 300 km/t, på 3 ns hinner ljuset en knapp meter. Säger en del om hur snabbt det går!

/ B

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-10-07 22:39

Back to Topic!!!

Jag har skaffat en Benchmark nu. Mycket för pengarna. Både en suverän hörlursföratärkare, minimalistiskt försteg och DA-omvandlare.

Kört den rakt i slutsteg och måste säga att den är helt makalös.
Det är antagligen inte bara DA:n aom gör den så bra utan misstänker att nätdelen spelar en stor roll.

Fattar nu varför Stereophile även A-rankar den som hörlursförstärkare och DAC. Borde A-rankas också som digitalt försteg även om det ju redan gjorts indirekt.

Mvh

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-10-08 06:52

woland skrev:Jag har skaffat en Benchmark nu. Mycket för pengarna. Både en suverän hörlursföratärkare, minimalistiskt försteg och DA-omvandlare. Kört den rakt i slutsteg och måste säga att den är helt makalös. Det är antagligen inte bara DA:n aom gör den så bra utan misstänker att nätdelen spelar en stor roll. Fattar nu varför Stereophile även A-rankar den som hörlursförstärkare och DAC. Borde A-rankas också som digitalt försteg även om det ju redan gjorts indirekt.

Trevligt! Jag är inte alls förvånad, att DAC-1 är bra har man ju fattat och efter
att själv ha ägt Corda Prehead så inser man ju att det går at få en kombinerad
hörlursförstärkare och förförstärkare för "småpengar". Denna har ju då dessutom
en kanonfin DAC inbyggd...

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi