Vad kan jag göra för jämnare bas i rummet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Vad kan jag göra för jämnare bas i rummet?

Inläggav BPM » 2013-04-15 10:31

Gjorde en snabb bild i paint på hur ett av rummen i det nya boendet ser ut, men anläggningen därinne får jag inte att fungera som den ska.
Hursomhelst, så här ser det ut (ungefär, allt är såklart inte helt skalenligt och högtalarna är vinklade så de korsar framför sweetspot).

Bild

1-3: Lyssningsplatserna där 2 är sweetspot
4: En 2-soffa som inte lyssnas i men som slöas i när man ser på tv.
5: Bord
6: Bokhylla med gott om böcker
7: En Sacco-säck modell enorm
8: Mattor
9: Tv-bänken
10: Fronthögtalare
11: Basarna med element spelande utmed frontväggen.
12: En öppning in i rummet som inte går att stänga till.

Golvet är parkett, väggarna gips. Det sitter absorbenter på väggen på båda sidor om tv-bänken som är 140x100cm och en likadan på väggen på långväggen bredvid 3-soffan (inte på den väggen med ingången).
Rummet är HxBxL 240x370x680cm, 3-soffan står med ryggstödet 290cm ifrån bakväggen och alltså 390cm till framväggen.

Generellt låter rummet bra, låg efterklang och rummet "känns" väldämpat.
Så till problemet..

I denna anläggning ska jag bara använda 2st basar och jag får inte till det. Nuvarande placering är enligt bild, och det är den hittills bästa kompromissen, men det funkar bara riktigt bra på en av platserna i 3-soffan (1) och där funkar såklart inte stereobild osv. Jag har testat att placera basarna enligt 1/4 med basarna spelande ut i rummet, 1/4 spelande utmed frontväggen (som nu men med större avstånd mellan bas och sidovägg), i hörnen spelande framåt, diverse placeringar med basen mot golvet och det enda jag inte provat (känns det som.. Finns såklart mycket jag inte provat) är som de står nu men vända så att baselementen spelar mot hörnen (vilket borde bli bumligt).

Olika placeringar funkar olika bra, och nuvarande är som sagt den hittills bästa kompromissen, men alla lider de av samma problem: Jag får mycket bra bas, ren och stram men med tyngd, i position "1" i soffan men flyttar jag till pos "2" (vilket innebär att jag bara flyttar öronen kanske 70cm) så försvinner alldeles för mycket nivå och det blir anemiskt. Även om jag höjer nivån på basen så blir det ändå inte samma, sköna sug i basen som i pos "1". I pos "3" låter det ganska likt pos "2", möjligen är basen något tydligare men alltså utan den sköna helhet jag har i pos "1".

Jag har testat att flytta bak soffan några decimeter (kan inte ha den mitt i ingången) utan att det gör någon skillnad, och även olika positioner framåt (upp till ungefär 70cm i intervaller) och även om det såklart blir skillnad på basen beroende på var soffan står så är det i alla positionerna samma fenomen, dvs att basen är klart bäst i pos "1" och inte i sweetspot (pos "2").

Jag begriper inte vad jag kan göra för att få till basen i sweetspot (och utan att det låter uggla på de andra platserna i soffan) och ber alltså om tips på basplaceringar att testa, åtgärder i rummet osv som kan lösa problemet. Jag börjar tröttna på att flytta runt på prylarna...

mangs

Inläggav mangs » 2013-04-15 11:21

Till att börja med vill jag beröma detaljeringsgraden i förstainlägget och de insatser du gjort så här långt för att lösa problemet. :)
Det känns för mig bra roligare att försöka hjälpa till då. :)

Du har möjligtvis inte någon form av mätutrustning att tillgå?
Hur väljer du att dela medllan subbar och frontar?

I ditt rum med de måtten du angett verkar det finnas en del moder kring 50Hz och 70Hz. Däremellen och därunder inga alls utöver en vid 25,3Hz. Detta kan ge indikationer på att basåtergivningen kan vara rätt svår att få till utan större ingrepp. Återigen, det skulle vara kul att få se mätresultat från soffan i både position 1 och 2.

Att sitta centrerat i rummet och placera högtalarna symmetriskt brukar vara bra för att få upp en jämn ljudbild men om man som i ditt fall upplever stora problem med basen kan det vara läge att försöka flytta sin lyssningsposition både i X och Y-planet. Jag skulle i ditt fall gissa att den mod som uppstår mellan sidoväggarna med 46,4hz ställer till det för dig just när du sitter i mitten.

Om du inte har möjlighet att flytta hela anläggningen och lysnsingspositionen något i sidled, har du provat att placera dina subar assymetriskt? vad händer tex om du börjar med att slå av en av subbarna i taget i de två positionerna 1 och 2?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-04-15 12:01

mangs skrev:Till att börja med vill jag beröma detaljeringsgraden i förstainlägget och de insatser du gjort så här långt för att lösa problemet. :)
Det känns för mig bra roligare att försöka hjälpa till då. :)

Du har möjligtvis inte någon form av mätutrustning att tillgå?
Hur väljer du att dela medllan subbar och frontar?

I ditt rum med de måtten du angett verkar det finnas en del moder kring 50Hz och 70Hz. Däremellen och därunder inga alls utöver en vid 25,3Hz. Detta kan ge indikationer på att basåtergivningen kan vara rätt svår att få till utan större ingrepp. Återigen, det skulle vara kul att få se mätresultat från soffan i både position 1 och 2.

Att sitta centrerat i rummet och placera högtalarna symmetriskt brukar vara bra för att få upp en jämn ljudbild men om man som i ditt fall upplever stora problem med basen kan det vara läge att försöka flytta sin lyssningsposition både i X och Y-planet. Jag skulle i ditt fall gissa att den mod som uppstår mellan sidoväggarna med 46,4hz ställer till det för dig just när du sitter i mitten.

Om du inte har möjlighet att flytta hela anläggningen och lysnsingspositionen något i sidled, har du provat att placera dina subar assymetriskt? vad händer tex om du börjar med att slå av en av subbarna i taget i de två positionerna 1 och 2?

Hej mangs!
Just nu har jag tyvärr ingen möjlighet att mäta. Mikrofonen (Behringer ECM-800) är sönder och det som står till buds innan den är ersatt är den mikrofon som följde med receivern (Denon AVR-3806) och den håller inte måttet.
Jag har funderat lite på detta med rums-noder men i.o.m min öppning i rummet som är över metern bred så har jag inte litat på tabellerna, som alla verkar vara applicerbara endast i slutna utrymmen.
Delningen är gjord i receivern. Mina frontar i detta rum är små (hembyggen med Alpair 7.3) och jag delar ända uppe vid 120Hz. Jag har dock testat mina lätt moddade Behringer B2031A och delat vid 80Hz men problemet med att basen är överlägset bäst i pos "1" i soffan verkar hänga med oavsett prylar. Jag har en minidsp som kanske skulle kunna lösa problemet men innan jag kan mäta ordentligt så låter jag den vara, och planen är ändå att den ska användas i det större systemet med 4 basar som ska in i ett annat rum så lösningen vore ändå kortsiktig.

Att köra bara ena basen, och se hur det påverkar problemet ska jag testa ikväll. En så hög delning som 120Hz lämpar sig inte särskilt väl när det kommer till användande av bara 1 bas, men för experimentet spelar det ju ingen roll.

Att flytta systemet i sidled skulle innebära att det jag vinner på karusellerna förlorar jag i gungorna.. Rummet är bara 370cm brett, och tv:n är 55".. Jag kan inte hamna hur långt fram som helst, maximalt nånstant runt mitten på rummet och mitten ska, såvitt jag förstått, vara förödande. Jag sitter nu med 3.2m mellan sweetspot och elementet i frontarna, och högtalarna har ca 2.6m mellan sina koncentrum (1.18). Flyttar jag rummet i sidled så hamnar ena fronthögtalaren för nära sidoväggen och jag är rädd att ljudbilden kommer att tilta. Med nuvarande frontar så kanske det inte spelar så stor roll, men planen med detta rum är att "finlyssnar"-anläggningen ska husera här och frontarna ska bytas ut mot bättre grejor framåt sommaren. Då känns det viktigt att ge båda frontarna samma arbetsbetingelser.

Jag kan testa med att lyfta in ytterligare 2 basar om Ni tror att det finns en placering av dessa som kan avhjälpa problemet. Det skulle iofs sabba min plan, där mina totalt 8st basar skulle placeras med 2st i i det aktuella rummet, 4st i ett större rum där fokus mer kommer att vara på party och högre ljudtryck och sedan ytterligare 2st i ännu en anläggning men om det kniper kan jag bygga två till vad det lider.

Men att få det att fungera med bara 2st basar har prioritet. De spelar med allt vad jag behöver i denna anläggning när det kommer till djup och tryck så att ställa in ytterligare två basar känns som att man slösar på dem när man inte behöver mer kapacitet.
Men finns alltså förutsättningar för att jämnheten i basen blir mycket bättre med 4st är det alltså ett alternativ.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-04-15 12:34

Har du testat att placera bas bak ? En eller båda ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-04-15 12:42

Jag skulle provat att dra den bas som är nederst på bilden bakåt i rummet längs sidoväggen tills den har lika långt till den stora öppningen som den andra basen har. Jag misstänker att det är den osymmetrin mot öppningen som delvis står för problemen, och kanske en sådan förskjutning kan hjälpa lite. Men det här är komplicerat och det kan nog kräva expertis på plats för att komma till rätta med.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-04-15 12:50

bakerman22:

Nej, jag har inte testat att ha basar bakom soffan. Skulle det funka med en så hög delning som 120Hz?

paa:

Jag är som ni märker ingen expert på detta, men med ena basen på bara halva avståndet till sweetspot jämför med den andra.. Skulle det funka? Basarna går i mono via sub-out på receivern (t.amp-steget kör en kanal per bar, men signalen in är ju mono) och jag kan alltså inte tidskompensera dem separat.
Rent estetiskt vore det såklart förödande också, men jag är inte så naiv att jag inte begriper att om jag vill att rummet ska funka för finlyssning måste jag vara beredd att kompromissa lite..

Expertis på plats.. Jo, Ingvar fick gärna komma på besök men detta boende ligger strax söder om Kalmar så det vore ju en bit att åka.. Jag känner faktiskt inte till någon som sysslar med sådant häromkring, men det finns säkert..
Detta är dock en anläggning som när den är färdig kommer att ha ett totalt pris på kanske 25-30K så jag misstänker att en expert på plats är väl seriöst. Det vore som att köpa nya 19" med däck för 20K och sätta på ett upprostat lik värt 3000:-..

mangs

Inläggav mangs » 2013-04-15 13:00

Hur tjocka väggar har du i rummet? Kan det vara så att väggen till höger om dig i lyssningsposition är tunnare/lättare än övriga väggar och därmed släpper igenom mer bas?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-04-15 13:12

mangs skrev:Hur tjocka väggar har du i rummet? Kan det vara så att väggen till höger om dig i lyssningsposition är tunnare/lättare än övriga väggar och därmed släpper igenom mer bas?

Den väggen till höger (den med öppningen) har jag ingen aning om hur tjock den är. Den vänstra väggen är dock en yttervägg, så den borde vara tjockare eller i alla fall på yttersidan vara betydligt styvare. Den borde såklart även vara betydligt mera isolerad.

I utrymmet i området mellan soffans framkant och högtalarens baffel i ytterväggen är det ett stort dubbelfönster med måtten 220x160cm. Över fönstret hänger tunga gardiner som dras för när det lyssnas aktivt, men det spelar iofs ingen roll för basen..

*edit*
En snabbmätning verkar ge att innerväggen (höger) är 100mm och ytterväggen 250mm..

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-04-15 16:55

BPM, bara för att ställa den nödvändiga kontrllfrågan:

- Har du kollat att basmodulerna spelar i fas med varandra?

Detta kollas enklast med ett vanligt batteri. Du kopplar loss kabeln vid förstärkaränden. Med batteriets pluspol mot plusledaren och (vice versa med minus), ska högtalarkonen åka ut en bit ur högtalarlådan.

Anledningen att jag frågar är att du skriver att det är typ dålig/svag bas i soffposition 2, men bättre i position 1 och 3. Det skulle kunna röra sig om utfasning när ljuden från respektiva basmodul summeras akustiskt. Detta kan också höras som en "lock-i-huvudet-känsla" eftersom det ena örat i ena stunden nås av positivt ljudtryck och det andra örat av negativt ljudtryck (relativt det konstanta lufttrycket naturligtvis) och i nästa ögonblick "tvärtom". En "fladdrig känsla liksom" om det kan förstås vad jag menar.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-04-15 18:28

Jag har nu kollat och dubbelkollat fasen. Jag använde inget batteri utan skruvade helt enkelt ur element och terminal i båda lådorna (hembyggen, så jag var ganska säker redan innan men misstag har jag gjort förr och kommer säkert göra igen) men mellan slutsteg och element är det rättfasat. Jag testade också att kasta om plus och minus i båda lådorna, men det blev inte bra alls.. Det är enda sättet jag har att fasvända, och kanske skulle lösningen finnas nånstans mittemellan 0 och 180 grader.

Jag har märkt att problemet inte försvinner men i alla fall minskar en del om jag kör "Direct"-läget istället för "Stereo" och alltså inte delar frontarna neråt, så det kanske antyder att det är fasrelaterat. Direct-läget är dock inget alternativ. Alpair-elementen kan låta gudomligt men de säger ifrån rätt snabbt om man ber dem röra sig lite..

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-04-15 19:24

BPM skrev:bakerman22:

Nej, jag har inte testat att ha basar bakom soffan. Skulle det funka med en så hög delning som 120Hz?

Kanske ? Prova ! :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-04-16 07:23

Hej,

Min egen erfarenhet är att det finns två huvudspår.
Antingen blir det den komplexa vägen där man med mer eller mindre invecklade metoder försöker kompensera för de resonanser som uppstår rummet.

Eller så blir det den förhoppningsvis enklare vägen där man försöker undvika att resonanserna överhuvudtaget uppstår.

De som har läst mina tidigare inlägg vet att jag har mycket goda erfarenheter av hel-dipoler.
Jag brukar undvika att fäkta för metoder, men i detta fall så säger min erfarenhet att dipol-lösningen faktiskt leder till att jag HELT OCH HÅLLET slutat att grubbla på basåtergivningen när jag lyssnar på musik.
Basen bara finns där, men distraherar mig inte.

:-)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-04-16 08:12

Strmbrg: Många på detta forum bas som sträcker sig mellan 1-2 oktaver lägre än vad dina magnepan klarar av. Det kan också vara en del av förklaringen att du inte känner igen dig i bas-problematiken.
Inte bara att det är dipol vs monopol

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-04-16 09:37

schmutziger skrev:Strmbrg: Många på detta forum bas som sträcker sig mellan 1-2 oktaver lägre än vad dina magnepan klarar av. Det kan också vara en del av förklaringen att du inte känner igen dig i bas-problematiken.
Inte bara att det är dipol vs monopol

Tänkte samma sak. Där uppe kallas det väl mellanregister ? :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-16 09:48

Strmbrg skrev:Jag brukar undvika att fäkta för metoder, men i detta fall så säger min erfarenhet att dipol-lösningen faktiskt leder till att jag HELT OCH HÅLLET slutat att grubbla på basåtergivningen när jag lyssnar på musik.

Fast musik med krävande och framträdande bas som inte bara skall ligga som fundament utan snarare kännas det fixar de inte.

Det var en av de största besvikelserna med mina gamla Maggies.... när en kompis hade med AC/DC Back in Black... det rockade inte alls...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-04-16 13:47

bakerman22 skrev:
BPM skrev:bakerman22:

Kanske ? Prova ! :)

Om jag delar mina bakre basar vid 120hz så hörs de väldigt tydligt. 80hz är max hos mig i alla fall.
Med det sagt, prova på!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-16 14:14

Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:Jag brukar undvika att fäkta för metoder, men i detta fall så säger min erfarenhet att dipol-lösningen faktiskt leder till att jag HELT OCH HÅLLET slutat att grubbla på basåtergivningen när jag lyssnar på musik.

Fast musik med krävande och framträdande bas som inte bara skall ligga som fundament utan snarare kännas det fixar de inte.

Det var en av de största besvikelserna med mina gamla Maggies.... när en kompis hade med AC/DC Back in Black... det rockade inte alls...

Magnepan är inte direkt förstaval för de som vill ha basmangel, vare sig på rocknivå eller infrabas. De mindre modellerna spelar inte speciellt långt ner i basen eller starkt. De största Tympani gör lite mera och hänger med någorlunda till ca 30 Hz. Det räcker långt för musik med akustiskt ursprung, kyrkorgel undantagen.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-04-16 16:43

RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:

Magnepan är inte direkt förstaval för de som vill ha basmangel, vare sig på rocknivå eller infrabas. De mindre modellerna spelar inte speciellt långt ner i basen eller starkt. De största Tympani gör lite mera och hänger med någorlunda till ca 30 Hz. Det räcker långt för musik med akustiskt ursprung, kyrkorgel undantagen.

Fast nu finns ju inte Tympani att köpa och de flesta beggade par som finns är nog i behov av en renovering vilket ofta kräver att de skickas till Minnesota = dyrt. WAF är också minst sagt låg.
Hursomhelst är min minnesbild att de hade bättre bas än 20-modellerna men minnet har en tendens att försköna det man hörde för sissådär 30 år sedan :wink:
Om det är basmangel man eftersträvar lär Magnepan definitivt inte vara ett förstahandsval för de flesta, lyssnar man däremot på musik mer åt det akustiska hållet är de svårslagna. Underbart att kunna spela ståbas och höra hur basisten verkligen spelar istället för det hemska basbummel som i många rum uppkommer med ståbas via "lådor"....så där har strmbrg helt rätt :)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-04-16 17:23

Det kanske framgår, fast jag missat det, men vad önskar BPM avnjuta för slags musik?

Självklart kompliceras metoderna om musiken man vill lyssna på innehåller massor av energi "riktigt långt ner i botten".
Då lär sannolikt min ide falla pladask.

Jag var snarast fokuserad på den stringenta måldefinition jag har haft för egen del:
Att kunna avnjuta min musik utan att störas av uppmärksamhet på att det låter fel.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-04-16 17:41

Strmbrg skrev:Det kanske framgår, fast jag missat det, men vad önskar BPM avnjuta för slags musik?

Självklart kompliceras metoderna om musiken man vill lyssna på innehåller massor av energi "riktigt långt ner i botten".
Då lär sannolikt min ide falla pladask.

Jag var snarast fokuserad på den stringenta måldefinition jag har haft för egen del:
Att kunna avnjuta min musik utan att störas av uppmärksamhet på att det låter fel.

Hur bra Magneplanarernas bas än är så finns det de som vill att byxbenen skall fladdra och väggarna vibrera och då låter Maggisarna "fel".
När man hör kommentarer från mässor om vilka rum som låter bra blir jag ibland lite osäker på om folk driver med mig :? ...... vad lyssnar man på hemma, musik eller soundtracket till "Jordbävningen"? 8O
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-04-16 20:21

Ja, det varierar nog vad man lyssnar på. Alltifrån musik man gillar för musikens skull, till musik man gillar för anläggningens skull.

Men hursom med det. Frågan var ju vad slags musik BPM lyssnar på.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-04-16 21:41

Strmbrg..

Musiksmaken är extremt diversifierad, men jag är nog av åsikten att extension i basen gynnar det mesta i musikväg. Att man vill ha nivå under..säg 30 Hz när man lyssnar till Infected Mushroom är ju givet men även när Chris Jones och Sara K kör livekoncert så gör kapacitet i den lägsta basen mycket för upplevelsen av rum och atmosfär. En typ av återgivning, har jag märkt, som man kanske inte saknar i tidiga skeden men som, när man upplevt den, är väldigt svår att vara utan. Oavsett vad man lyssnar till.
Dipoler är intressanta och jag har haft förmånen att lyssna till en del. De har definitiva förtjänster, men också brister som jag inte skulle kunna leva med. Ett exempel är dynamik. En elektrostat, magnetostat eller vad som helst utanför sfären av dynamiska element har jag aldrig upplevt kapabelt att ge mig den där känslan av kraft i ett virvelslag eller en baskagge som jag vill kunna få. Visst finns dynamisk kontrast och ibland extremt tydlig sådan, men bara mellan 0-70 när ett dynamiskt element kan ge 0-180.. Det ställer krav, och uppfylls alldeles för sällan men när det stämmer så kommer andra lösningar till korta.
Vidare har de elektrostat och magnetostat-högtalare jag lyssnat till haft en visserligen mycket fin men alldeles för smal sweetspot. Sitter man rätt så blir det mycket bra, men det behövs inte mycket för att det ska bli pannkaka..
Säkert en generalisering, men det är ändå min erfarenhet och..

"Johan Lindroos"

Du slog nog huvudet på spiken när du tog upp detta med fasen..
När jag kom hem nu ikväll så körde jag en audyssey-runda för att se om den normalt hemska automatiska korrigeringen kunde göra något åt basen. Displayen visade efter ett tag "Subwoofer phase error"...
Jag har testat att vända fasen 180 grader och tyckte att det blev pannkaka, dvs att basen försvann. Jag lyssnade då bara till en låt med Infected och satt framme vid högtalarna..
Efter meddelande så skiftade jag fasen under tystnad, och satte mig för att lyssna till en hel del musik. Shit pommes..
Det är stramare, renare och även om jag fortfarande tycker att basen är som allra bäst i pos "1" är skillnaden så stor att sweetspot nu låter bättre än det bästa tidigare. Jag fick lära mig att mest nivå var detsamma som rätt fas, men tydligen är det inte så enkelt.. Felfasat gav mer fett i den lägsta basen, men jämförelsevis en grumligare övre bas och de låga tonerna finns där nu med, bara stramare.
Helheten förbättrades multum.
Problemet som skapade tråden finns kvar till viss del, men sweetspot fasvänt är totalt sett bättre även i basen än den som var bäst tidigare med fasen nollad.

Ska bli kul att labba placeringar med fasen i detta läge. Jag känner redan nu att jag skulle kunna vara rätt nöjd, men med lite labb och fasen rätt så borde det finnas ännu mer att hämta.

Och så kanske fasen inte stämmer igen med flyttade basar..

Jag är nog ute på djupt vatten.. Trixandet börjar bli roligare än lyssnandet..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-16 22:13

BPM skrev:Musiksmaken är extremt diversifierad, men jag är nog av åsikten att extension i basen gynnar det mesta i musikväg. Att man vill ha nivå under..säg 30 Hz när man lyssnar till Infected Mushroom är ju givet men även när Chris Jones och Sara K kör livekoncert så gör kapacitet i den lägsta basen mycket för upplevelsen av rum och atmosfär.

Fast just i fallet livekonsert är det väl ofta sparsamt med lågbas?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-04-16 22:30

RogerGustavsson skrev:
BPM skrev:Musiksmaken är extremt diversifierad, men jag är nog av åsikten att extension i basen gynnar det mesta i musikväg. Att man vill ha nivå under..säg 30 Hz när man lyssnar till Infected Mushroom är ju givet men även när Chris Jones och Sara K kör livekoncert så gör kapacitet i den lägsta basen mycket för upplevelsen av rum och atmosfär.

Fast just i fallet livekonsert är det väl ofta sparsamt med lågbas?

Jo, ofta tror man det..men det kan göra skillnaden mellan att tro att man lyssnar till framträdandet i vardagsrummet kontra sittandes optimalt i en aula.. Lågbasen plockar fram mer än instrumenten..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-17 07:29

Jag antar att du syftar på om rumsljuden finns med på inspelningen. Avsaknad av lågbas kan ge en förminskning av rumsupplevelsen. En större lokal har en annorlunda "signatur" som vi på något sätt tolkar. Akustisk musik framförd i en för inspelning lämpad lokal kan ge en förnimmelse av lokalens storlek. Infrabaskapacitet behövs knappast men om högtalarna (eller inspelningskedjan) rullar av vid 50-60 Hz blir det inte lika mycket kvar av rumsintrycket. Nu är det sällan de verkliga rummen finns med på inspelningar av musik som är icke-akustisk. Det läggs i regel på ett syntetiskt rum från effektriggen.

När du nämner Sara K och Chris Jones, är det albummet "Are we there yet?" du tänker på? Är väl inte mycket lågbas där och rummet där musiken framförs är det heller inte mycket man hör av?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-04-17 08:38

RogerGustavsson skrev:Jag antar att du syftar på om rumsljuden finns med på inspelningen. Avsaknad av lågbas kan ge en förminskning av rumsupplevelsen. En större lokal har en annorlunda "signatur" som vi på något sätt tolkar. Akustisk musik framförd i en för inspelning lämpad lokal kan ge en förnimmelse av lokalens storlek. Infrabaskapacitet behövs knappast men om högtalarna (eller inspelningskedjan) rullar av vid 50-60 Hz blir det inte lika mycket kvar av rumsintrycket. Nu är det sällan de verkliga rummen finns med på inspelningar av musik som är icke-akustisk. Det läggs i regel på ett syntetiskt rum från effektriggen.

När du nämner Sara K och Chris Jones, är det albummet "Are we there yet?" du tänker på? Är väl inte mycket lågbas där och rummet där musiken framförs är det heller inte mycket man hör av?

Just Sara K och Chris Jones var något jag drog till med som exempel, det finns många liveupptagningar där den låga basen bidrar till rumsupplevelsen.
I mitt exempel syftade jag dock till just "Are we there yet", och jag håller inte alls med om att man inte hör mycket av rummet. Röster och ljud i publiken, glas som ramlar av bord osv och den låga basen skapar ett tydligt större avstånd till det som händer där. Be mig inte förklara hur djup i ljudbilden och lågbas hör ihop, det kan jag inte, men skillnad gör det hursomhelst. Även instrumenten blir större på just den inspelningen, där Chris gitarr i andra anläggningar jag hört ofta blir lite "kall" och glasartad men finns lågbasen med så tillförs en "substans" där det börjar låta låda och inte bara strängar.

Jag mejkar dåligt med sense, tror jag..men jag tycker det är skitsvårt att beskriva hur något låter och skillnader mellan det som låter..

Hursomhelst så menade jag inte att kritisera elektrostat/magnetostater generellt här ovan. Jag inser att det finns mycket jag inte hört. Mitt aktuella behov i detta rum passar dock synnerligen dåligt för dylika trots att man såklart kan komplettera även paneler med bas. Jag vill dels kunna finlyssna i sweetspot men på bordet bredvid soffan står en laptop som jag spelar musik ifrån, och jag vill kunna sitta i pos 1 i soffan och surfa medan musiken funkar hyfsat. Huvudet i ett skruvstäd funkar dåligt för mitt behov.
Sedan är planen att även använda rummet för att kolla film då och då, och hitta passande center och surroundhögtalare kan ju bli knepigt (och alldeles för dyrt). Det vet jag inte ens om jag har sett utanför Martin Logan-sfären och de pengarna finns inte en chans att jag lägger..
Däremot gillar jag i många fall utséendet. De paneler som t.ex Strmbrg visat bild på är i all sin enkelhet bland de snyggare högtalare jag sett.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-04-17 09:43

Johan frågade väl om basmodulerna spelade i fas med varandra, men det verkar som du helt koncentrerar dig på om dom spelar i fas med frontarna (vilket iofs också är viktigt).
Finns det någon liten risk att de två basmodulerna inbördes är felkopplade eller felmärkta eller på något annat sätt spelar åt varsitt håll? Har du kollat med batteritricket?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-04-17 10:12

paa skrev:Johan frågade väl om basmodulerna spelade i fas med varandra, men det verkar som du helt koncentrerar dig på om dom spelar i fas med frontarna (vilket iofs också är viktigt).
Finns det någon liten risk att de två basmodulerna inbördes är felkopplade eller felmärkta eller på något annat sätt spelar åt varsitt håll? Har du kollat med batteritricket?

Nej, inte med batteritricket. Basarna är hembyggen så jag skruvade, som jag nämnt ovan, ur element och terminal och kontrollerade att internkablaget, som är märkt, gick ifrån plus till plus och minus till minus. Där fanns inget fel. Inte heller mellan utgångarna på slutsteget och terminalerna på baslådorna, så finns ett fel så är det internt i slutsteget.

Basarna i fas med varandra? Hmm.. Elektriskt är de i fas, men hur vet jag att de är i fas akustiskt? De är placerade likadan (men på olika sidor) och båda har alltså exakt samma avstånd till både sweetspot och fronthögtalarna så de BORDE spela i fas. Jag har inte heller några problem med nivån totalt sett utan problemet var att nivån förändras (och även vilka områden i basen som betonas lite extra) beroende på var jag sitter i soffan. Med basarna fasvända så minskar problemet med det försvinner inte helt. Totalen är dock mycket bättre.

Hur kan jag kolla att basarna spelar i fas med varandra? Fasvänder jag bara den ena basen och kollar vad som händer?

Jag är lite impad av vad det enkla audyssey-köret fixade. Avståndet till fronthögtalarna fick den spot on. Basarna däremot ville den ha till 4.1m bort när det i själva verket är 3.6m mellan öron och element men jag har kvar inställningen på 4.1m. Skillnaden är verkligen marginell, man jag intalar mig att tajmingen blir något, liiiite bättre med 4.1m trots att det alltså inte stämmer med verkligheten.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-04-17 11:18

BPM skrev:
paa skrev:Johan frågade väl om basmodulerna spelade i fas med varandra, men det verkar som du helt koncentrerar dig på om dom spelar i fas med frontarna (vilket iofs också är viktigt).

Nej, inte med batteritricket. Basarna är hembyggen så jag skruvade, som jag nämnt ovan, ur element och terminal och kontrollerade att internkablaget, som är märkt, gick ifrån plus till plus och minus till minus. Där fanns inget fel. Inte heller mellan utgångarna på slutsteget och terminalerna på baslådorna, så finns ett fel så är det internt i slutsteget.

Basarna i fas med varandra? Hmm.. Elektriskt är de i fas, men hur vet jag att de är i fas akustiskt? De är placerade likadan (men på olika sidor) och båda har alltså exakt samma avstånd till både sweetspot och fronthögtalarna så de BORDE spela i fas. Jag har inte heller några problem med nivån totalt sett utan problemet var att nivån förändras (och även vilka områden i basen som betonas lite extra) beroende på var jag sitter i soffan. Med basarna fasvända så minskar problemet med det försvinner inte helt. Totalen är dock mycket bättre.

Hur kan jag kolla att basarna spelar i fas med varandra? Fasvänder jag bara den ena basen och kollar vad som händer?

Jag är lite impad av vad det enkla audyssey-köret fixade. Avståndet till fronthögtalarna fick den spot on. Basarna däremot ville den ha till 4.1m bort när det i själva verket är 3.6m mellan öron och element men jag har kvar inställningen på 4.1m. Skillnaden är verkligen marginell, man jag intalar mig att tajmingen blir något, liiiite bättre med 4.1m trots att det alltså inte stämmer med verkligheten.

Om du ställer dom brevid varann så hörs det mycket tydligare om dom är i fas eller motfas. Växla en anslutning och jämför så torde det höras direkt.
Men även huvudhögtalarna måste ju spela i fas med varann, kanske bäst att kolla det på samma sätt?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-04-17 11:31

BPM, även jag undrar fortfarande hur du egentligen har undersökt det här med fasen. När jag läser din text så känns det som att du har mer saker att lära för att få koll på detta, både terminologiskt och hörmässigt.

Man kan säga att det finns några varianter då man talar om fasläge ihop med högtaleri.

1. Brukar kallas "Felfasat": Då höger respektive vänster högtalare är fasvända i förhållande till varandra. Den ena högtalaren spelar i omvänt fasläge i förhållande till den andra. Dett ger normal sett utsläckning av lågfrekventa ljud längs en linje mellan högtalarna "on-axis". Det ger även en extremt konstig ljudbild vid högre frekvenser. Med delade system blir det ännu svårare för man kan ha råkat koppla fel på flera olika sätt i både toppar och bashögtalare.

2. "Integration vid delningsfrekvensen": Alltså att man ser till att ha rätt fasläge kring delningsfrekvenser mellan högpass- och lågpassdelarna, så att det vid delningsfrekvensen inte ger destruktiv interferens (utsläckning).

3. "Absolut fas": Om inspelningen i ett särskilt ögonblick resulterat i exempelvis positivt ljudtryck i bägge mikrofonkapslarna, ska detta ljudtryck spelas upp med positivt ljudtryck ur bägge högtalarna. Vissa apparater har en knapp där det stå "0 / 180 grader" där man kan växla absolut fas.

4. Högtalare som är mer eller mindre faslinjära, faslinjäritet: Alltså att en högtalare återger frekvenser där olika frekvenser återges med samma fasläge i förhållande till andra frekvenser (möjligtvis en haltande förklaring, jag orkar inte skriva en massa, någon annan får gärna förtydliga om så önskas). Detta är mycket ovanligt, och är heller inte särsklit viktigt att eftersträva då hörseln är ganska okänslig för detta. Endast med mycket speciella signaler är det hörbart att detektera sådant.

Nu REKOMMENDERAR jag dig att genomföra är följande test:

För att kolla punkt 1) ovan.

- GÖR batteritestet jag beskrev ovan! (du kan ändå ha kopplat något knasigt) (dessutom är det MYCKET enklare än att skruva ut elementen som du gjorde som du dessutom inte har kollat hela signalvägen)

- Placera bashögtalarna med elementen tätt emot varandra. Spela basig musik. Lyssna och bedöm nivån på ljudet. Vänd sedan fas på den ENA högtalaren, inte båda. Lyssna igen. Blir det väldigt lite ljud (utsläckning), var den tidigare kopplingen rätt. Blir det mycket mer ljud, var den tidigare kopplingen fel.

- Detta kan du även göra med "topparna" för att kolla så att de inte heller är "felfasade"

Saker som du kan vänta med till senare när du fått mer styr på inställningarna:

För att kolla punk 2) ovan är det mycket svårare. Det kan funka med smalbanduigt brus inom delningsfrekvensen. Eller så lyssnar man med musik som man tror har mycket ljud för sig inom delningsfrekvensen. Eller så mäter man, men då behöver man en massa kunskap om vad man mäter, och på de beskrivningar jag ser från dig, är det inget jag rekommenderar dig att börja med än i alla fall.

För att kolla punk 3) ovan är det också ganska svårt. Ibvland hörs det ingen skillnad. Men med rätt programmaterial, t e x trumpet som har en vågform som har olika utseende om den är fasvänd eller korrekt fas, tillsammans med högtalare som möjligen har mycket distrorsion, kan det vara vädligt enkelt att höra skillnad. Dock kan det ibland vara svårt att subjektivt avgöra vad som är korrekt absoult fas eller inte. Med trumpet kan det ändå subjektivt vara ganska enkelt.

För att kolla punk 4) ovan är i praktiken helt meningslöst för andra än högtalartillverkare.

Har jag glömt någon variant?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nästa

Återgå till Generellt om hifi