Vad kan jag göra för jämnare bas i rummet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-04-17 14:16

Johan_Lindroos skrev:BPM, även jag undrar fortfarande hur du egentligen har undersökt det här med fasen. När jag läser din text så känns det som att du har mer saker att lära för att få koll på detta, både terminologiskt och hörmässigt.

Man kan säga att det finns några varianter då man talar om fasläge ihop med högtaleri.

1. Brukar kallas "Felfasat": Då höger respektive vänster högtalare är fasvända i förhållande till varandra. Den ena högtalaren spelar i omvänt fasläge i förhållande till den andra. Dett ger normal sett utsläckning av lågfrekventa ljud längs en linje mellan högtalarna "on-axis". Det ger även en extremt konstig ljudbild vid högre frekvenser. Med delade system blir det ännu svårare för man kan ha råkat koppla fel på flera olika sätt i både toppar och bashögtalare.

2. "Integration vid delningsfrekvensen": Alltså att man ser till att ha rätt fasläge kring delningsfrekvenser mellan högpass- och lågpassdelarna, så att det vid delningsfrekvensen inte ger destruktiv interferens (utsläckning).

3. "Absolut fas": Om inspelningen i ett särskilt ögonblick resulterat i exempelvis positivt ljudtryck i bägge mikrofonkapslarna, ska detta ljudtryck spelas upp med positivt ljudtryck ur bägge högtalarna. Vissa apparater har en knapp där det stå "0 / 180 grader" där man kan växla absolut fas.

4. Högtalare som är mer eller mindre faslinjära, faslinjäritet: Alltså att en högtalare återger frekvenser där olika frekvenser återges med samma fasläge i förhållande till andra frekvenser (möjligtvis en haltande förklaring, jag orkar inte skriva en massa, någon annan får gärna förtydliga om så önskas). Detta är mycket ovanligt, och är heller inte särsklit viktigt att eftersträva då hörseln är ganska okänslig för detta. Endast med mycket speciella signaler är det hörbart att detektera sådant.

Nu REKOMMENDERAR jag dig att genomföra är följande test:

För att kolla punkt 1) ovan.

- GÖR batteritestet jag beskrev ovan! (du kan ändå ha kopplat något knasigt) (dessutom är det MYCKET enklare än att skruva ut elementen som du gjorde som du dessutom inte har kollat hela signalvägen)

- Placera bashögtalarna med elementen tätt emot varandra. Spela basig musik. Lyssna och bedöm nivån på ljudet. Vänd sedan fas på den ENA högtalaren, inte båda. Lyssna igen. Blir det väldigt lite ljud (utsläckning), var den tidigare kopplingen rätt. Blir det mycket mer ljud, var den tidigare kopplingen fel.

- Detta kan du även göra med "topparna" för att kolla så att de inte heller är "felfasade"

Saker som du kan vänta med till senare när du fått mer styr på inställningarna:

För att kolla punk 2) ovan är det mycket svårare. Det kan funka med smalbanduigt brus inom delningsfrekvensen. Eller så lyssnar man med musik som man tror har mycket ljud för sig inom delningsfrekvensen. Eller så mäter man, men då behöver man en massa kunskap om vad man mäter, och på de beskrivningar jag ser från dig, är det inget jag rekommenderar dig att börja med än i alla fall.

För att kolla punk 3) ovan är det också ganska svårt. Ibvland hörs det ingen skillnad. Men med rätt programmaterial, t e x trumpet som har en vågform som har olika utseende om den är fasvänd eller korrekt fas, tillsammans med högtalare som möjligen har mycket distrorsion, kan det vara vädligt enkelt att höra skillnad. Dock kan det ibland vara svårt att subjektivt avgöra vad som är korrekt absoult fas eller inte. Med trumpet kan det ändå subjektivt vara ganska enkelt.

För att kolla punk 4) ovan är i praktiken helt meningslöst för andra än högtalartillverkare.

Har jag glömt någon variant?

Sättet jag kollat fasen på är lika enkel som bombsäker, förutsatt att elementen inte är felmärkta.. Med terminalen ur ser jag att + är röd kabel och - är svart. I elementet sitter röd kabel på + och svart på -. Det kan liksom inte bli fel där. Samma sak i båda lådorna. Likaså mellan slutsteg och baslåda. Röd utgång till röd ingång med röd kabel, samma med svart. Så den elektriska fasen är i ordning. Nu har jag den dock vänd 180 grader då jag kopplar röd ifrån steget till svart på baslådan. Det är enda sättet jag har att vända fasen på basen i detta system.
Om jag trots det ska göra batteritestet så gör jag självklart det.

Frontarna har jag inte kollat nu men det var jag extremt noga med, kollade och kvadrupelkollade, när jag byggde dem. De spelar också, såvitt jag kan bedöma, all bas jag kan begära av ett par Alpair 7.3 när de spelar ensamma och fullrange.

Jag har snabbtestat att ställa lådorna bredvid varandra, och de verkar också spela i fas. Trycket minskar markant med ena lådan fasvänd och hela upplevelsen av basen blir mycket märklig. Däremot verkar det inte spela någon större roll för trycket om jag har båda lådorna i fas eller fasvända, men det ska det ju inte heller göra om båda bara är kopplade likadant. I samspelet med frontarna gör det dock stor skillnad, i alla fall i den placeringen jag hade.

Jag hör tydliga skillnader med basarna fasvända (alltså kopplade röd till svart) men ju mer jag lyssnar, desto mer hör jag att inte heller denna koppling är optimal. Det spelar ännu renare och med en trevlig tydlighet i området runt delningen. Mer stampa takten, allt blir lättare att följa, och det funkar också bättre i sweetspot där nivån fortfarande droppar lite jämfört med i pos 1 i soffan, men inte alls lika mycket som med basarna kopplade i fas relativt frontarna. Med basarna i fas är det något släpigare och jag får mindre nivå i det övre området med ett mer anemiskt totalljud som resultat. Däremot saftar det på mer i den lägsta basen. Konstigt, för då frontarna är beskurna vid 120Hz och ändå inte spelar nämnvärt under 60Hz ofiltrerade. Då tycker jag att området under det borde påverkas mycket lite av i vilken fas lådorna är kopplade relativt frontarna men så är det alltså inte.
Jag skulle vilja kunna justera fasen steglöst medelst en ratt, och nu i eftermiddag ska jag hämta mitt XTZ subamp 1 och testa med. Nu kör jag ett t.amp och kan alltså bara skifta fas genom att kasta om högtalarkablarna (har inte hittat någon funktion i receivern för det) men med xtz kan jag steglöst justera mellan 0-180 och som det känns nu så skulle något mellanting vara intressant att testa då både 0 och 180 har sina styrkor och svagheter (jag kallar 0 i fas relativt frontarna, och 180 motfas). 180 funkar totalt sett bäst, men inte perfekt.

Tester med brus osv känns överkurs. Jag vet ju inte hur det ska låta när det är rätt. Brus är inget jag lyssnar på till vardags..

När det kommer till mätningar har jag labbat en del, men mest med frekvensgång i rum och en dip eller topp runt delningen kan jag inte avgöra vad den beror på. En markant dip skulle väl kunna vara fasfel men även rummet och jag skulle inte baserat på en mätning kunna avgöra vad som är vad. Rummets bidrag blir ju svårtolkat innan man vet att fas osv är i ordning, och likaså blir andra faktorer svåra att bestämt ha kunskap om innan man vet hur rummet mäter med allt det andra "på plats".
Just nu kan jag tyvärr inte visa mätningar då micken är kass men det går ju att ta tag i om mätningar skulle göra det enklare att hjälpa.

Vad gäller "nivån" jag ligger på kunskapsmässigt så.. Tja, de som vet mer begriper nog snabbt var vi hamnar baserat både på vad jag skriver och det faktum att frågan uppkommit överhuvudtaget. Mitt förstånd är det däremot inget fel på så kör gärna diskussionen på det vis som känns bekvämt. Är det något jag inte begriper så frågar jag.

Jag ska läsa ditt inlägg (och eventuella efterkommande) mer noggrant ikväll och se vad jag har för möjligheter att genomföra de tester som efterfrågas.
Jag tackar för engagemanget så här långt :)

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2013-04-18 08:22

Sättet jag kollat fasen på är lika enkel som bombsäker, förutsatt att elementen inte är felmärkta.

Jag kör numera batteritricket alltid på kabeln efter att jag varit med om en kabel där texten helt plötsligt böt sida och jag var säker på att jag kopplat rätt...men inte :D

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-04-18 09:34

Jag har nu stulit batteriet ur en fjärrkontroll och gjort batteritestet. Jag tyckte att det inte behövdes då lådorna, när de stod bredvid varandra, spelade bas när de kopplats likadant och inte när den ena fasvändes men jag vet att det finns de i tråden som kan betydligt mer än jag så det var ju bara att få det gjort.
Hursomhelst så rör sig konen utåt i båda lådorna så det verkar vara som det ska.

Jag fattar inte riktigt hur basen uppför sig i detta rummet. Att vända den absoluta fasen relativt frontarna har jag testat många gånger i många andra anläggningar och alltid har resultatet varit att bättre eller sämre/rätt eller fel varit tydligt. Här är det en gråzon jag inte upplevt tidigare.
Jag kopplade in xtz-steget igårkväll för att kunna justera fas steglöst men jag tycker det är skitsvårt att höra vad som är bäst. Fasinställningen påverkar inte den totala nivån på det vis jag är van vid, utan ändrar istället vad man fokuserar på. Med fasen på "0" blir det kött och tyngd i lågbasen och drar jag upp den till "180" hamnar fokus istället på midbasen och tydlighet i basgångar. Jag hoppades att "90" då skulle bli den perfekta kompromissen men även om det kanske plockade bort fokus på något enskilt område så blev det grått och tråkigt att lyssna. Optimalet vore den tyngd i botten jag får med "0" tillsammans med den tydlighet och skärpa jag får med "180" men det blev liksom varken eller.
Jag överdriver skillnaderna, det är inte natt och dag så ni vet.

Jag blir inte heller av med ursprungsproblemet, dvs att basen i sweetspot tappar substans jämfört med i position "1" i soffan, men "180" är läget där skillnaden är som minst och fortfarande det läge som föredras.
Nästa steg blir att börja flytta runt basarna och labba med fasen där. Jag ska testa det jag rekommenderats, dvs att dels se till att lådorna får samma avstånd till öppningen in till rummet, och dels att ställa lådorna utmed bakväggen. Jag måste bara skaffa kabel under dagen. Jag har bara 2.5m kabel till varje sub så för stunden är jag låst till frontväggen, men i mitt andra boende har jag en rulle 2.5mm elinstallationskabel i garaget och den får väl duga till experimenterandet.

Får jag inte till det blir väl nästa steg att skita i det i några dagar och lyssna på lite musik. Jag kanske begär det omöjliga ur de prylar jag har, och basen kanske egentligen är helt ok. Och kommer inte den känslan så får jag väl bita i det sura och lyfta in två basar till, och se om det löser problemet men jag skulle alltså väldigt gärna slippa det.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2013-04-18 09:59

det kan inte vara avstånden /delayen i förstärkaren som spökar?. När jag kör audyssey så placerar den basarna längre bak än vad frontarna är, typ en meter längre bort eller nått sådant och jag har aldrig fått till ljudet lika bra som med audysseyn.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-04-18 10:56

Ivil skrev:det kan inte vara avstånden /delayen i förstärkaren som spökar?. När jag kör audyssey så placerar den basarna längre bak än vad frontarna är, typ en meter längre bort eller nått sådant och jag har aldrig fått till ljudet lika bra som med audysseyn.

Jag har aldrig använt Audyssey innan testet och den placerar basarna 4.1m ifrån mikrofonen istället för det verkliga avståndet 3.6m och skillnaden i hur det låter mellan inställningen 3.6m och 4.1m är verkligen marginell. Jag har hursomhelst kvar inställningen på 4.1m och har testat en massa olika, men mellan 3.5 och 4.5m är det inte mycket som skiljer. Större och mindre avstånd tycker jag blir sämre.
Jag fick dock snabbt gå in i menyn och stänga av "Cinema EQ" då den verkar påverka en hel del även i stereo-läge. Första intrycket var att det blev tydligt och stort men lite vidare lyssning gav att det strular till precis allt som bara går att strula till.. Däremot ger den i kombination med "Virtual Surround" en rätt skön effekt när man kollar film, där jag tidigare inte tyckte att Virtual-läget gav något av värde utan kalibreringen och med EQ off.

Vet någon hur det skulle påverka klangen att ställa basarna som de står nu men vända ett halvt varv så att elementen spelar in i hörnen?
Då triggar ju alla rumsresonanser maximalt, och kanske gör det basen totalt jämnare?

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2013-04-18 11:25

med Audyssey xt32 så kör jag music och alla andra effekter av (dynamisk volym osv), samt en massa mätpunkter (tror jag kör med 6st nu) enligt http://www.audyssey.com/audio-technology/multeq/how-to.

Med movie-läget blir det väldigt tokigt tycker jag...röster blir iofs framträdande, men allt annat...blä

Nej nog med mina novis förslag :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-04-18 12:53

BPM skrev:Jag har nu stulit batteriet ur en fjärrkontroll och gjort batteritestet. Jag tyckte att det inte behövdes då lådorna, när de stod bredvid varandra, spelade bas när de kopplats likadant och inte när den ena fasvändes men jag vet att det finns de i tråden som kan betydligt mer än jag så det var ju bara att få det gjort.
Hursomhelst så rör sig konen utåt i båda lådorna så det verkar vara som det ska.

Jag fattar inte riktigt hur basen uppför sig i detta rummet. Att vända den absoluta fasen relativt frontarna har jag testat många gånger i många andra anläggningar och alltid har resultatet varit att bättre eller sämre/rätt eller fel varit tydligt. Här är det en gråzon jag inte upplevt tidigare.
Jag kopplade in xtz-steget igårkväll för att kunna justera fas steglöst men jag tycker det är skitsvårt att höra vad som är bäst. Fasinställningen påverkar inte den totala nivån på det vis jag är van vid, utan ändrar istället vad man fokuserar på. Med fasen på "0" blir det kött och tyngd i lågbasen och drar jag upp den till "180" hamnar fokus istället på midbasen och tydlighet i basgångar. Jag hoppades att "90" då skulle bli den perfekta kompromissen men även om det kanske plockade bort fokus på något enskilt område så blev det grått och tråkigt att lyssna. Optimalet vore den tyngd i botten jag får med "0" tillsammans med den tydlighet och skärpa jag får med "180" men det blev liksom varken eller.
Jag överdriver skillnaderna, det är inte natt och dag så ni vet.

Jag blir inte heller av med ursprungsproblemet, dvs att basen i sweetspot tappar substans jämfört med i position "1" i soffan, men "180" är läget där skillnaden är som minst och fortfarande det läge som föredras.
Nästa steg blir att börja flytta runt basarna och labba med fasen där. Jag ska testa det jag rekommenderats, dvs att dels se till att lådorna får samma avstånd till öppningen in till rummet, och dels att ställa lådorna utmed bakväggen. Jag måste bara skaffa kabel under dagen. Jag har bara 2.5m kabel till varje sub så för stunden är jag låst till frontväggen, men i mitt andra boende har jag en rulle 2.5mm elinstallationskabel i garaget och den får väl duga till experimenterandet.

Får jag inte till det blir väl nästa steg att skita i det i några dagar och lyssna på lite musik. Jag kanske begär det omöjliga ur de prylar jag har, och basen kanske egentligen är helt ok. Och kommer inte den känslan så får jag väl bita i det sura och lyfta in två basar till, och se om det löser problemet men jag skulle alltså väldigt gärna slippa det.

Om du fasvänder båda basarna och vrider fasen till 90 grader så får du ju i verkligheten 270 grader, vilket du inte verkar provat än. Kan kanske vara vär besväret när du ändå håller på.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-04-18 13:36

Absolut! Den hade jag inte en tanke på..

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-04-18 17:35

Kollat nu..och jag tycker nog inte att det är någon skillnad mellan 90 och 270 grader...
Däremot tycker jag, efter att ha hört de sämre alternativen, att 180 grader börjar kännas rätt bra. Hade jag inte varit så fokuserad på bas och kört 180 ifrån början hade jag nog rentav tyckt att det var "tillräckligt" bra...

Hur får man bort detta ur huvudet nu då...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-04-18 17:44

BPM skrev:Kollat nu..och jag tycker nog inte att det är någon skillnad mellan 90 och 270 grader...
Däremot tycker jag, efter att ha hört de sämre alternativen, att 180 grader börjar kännas rätt bra. Hade jag inte varit så fokuserad på bas och kört 180 ifrån början hade jag nog rentav tyckt att det var "tillräckligt" bra...

Två sätt, kolla på TV så att det intressanta programmet tar bort allt intresse för ljudet, eller sätt på någon ny jätteintressant musik, så du glömmer bort stereon.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-04-18 18:47

paa skrev:
BPM skrev:Kollat nu..och jag tycker nog inte att det är någon skillnad mellan 90 och 270 grader...

Två sätt, kolla på TV så att det intressanta programmet tar bort allt intresse för ljudet, eller sätt på någon ny jätteintressant musik, så du glömmer bort stereon.

Får bli både stereo -och faktiskt-paus i ett par dagar...

Kanske skulle ta och gräva det där landet, eller få sommarbilen på hjul och av pallbockarna..
Hmm.. Det finns annat här i världen.. 8O

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2013-04-18 20:18

BPM skrev:
paa skrev:

Får bli både stereo -och faktiskt-paus i ett par dagar...

Kanske skulle ta och gräva det där landet, eller få sommarbilen på hjul och av pallbockarna..
Hmm.. Det finns annat här i världen.. 8O

Gör det?? :wink:

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-04-20 10:36

En hel dag utan musik igår..men det höll inte länge och har lyssnat nån timme på morgonen nu.

180 är rätt bra.. :D

Jag har en bättre förklaring på skillnaden mellan 0 och 180 nu.. Med fasen i 180 låter frontarna ett nummer större men basen ett halvnummer mindre än i 0, och det låter högtalare istället för den lätta sub/sat-känsla man kunde uppleva på visst material tidigare. 180 ger alltså det bättre total-ljudet men i.o.m fokus på den övre basen så testade jag att dela vid 100Hz istället för 120Hz och fan vet om inte allt föll på plats klangmässigt.
Skillnaden mellan 100Hz och 120Hz kan väl inte vara så extremt allvarlig när det kommer till frontarnas tålighet och de verkar hänga med bra.

Den lilla sänkningen tog bort den antydan till överdriven basighet som vissa mansröster (Richard Hawley, t.ex) fick tidigare (men inte alls med fasen i 0 där värmeområdet istället är lätt anemiskt) och helheten är kanon. Jag får inte samma upplevda drag i lågbasen vid 180 men det kan jag leva med.

Nu återstår då problemet med att basen inte är 100% i sweetspot men jag har hämtat kabel så idag testar jag dels att ha samma avstånd mellan båda basarna och öppningen i i rummet samt att ställa basarna utmed bakväggen.

Helt otroligt vad lite labbande kan göra. Jag var ju egentligen rätt nöjd redan innan denna tråden, men det är rätt mycket bättre nu. Undrar hur många som sitter runt om i landet med fina prylar där bara en bråkdel av potentialen utnyttjas för att de inte känner till hur stora skillnader lite labbande skulle kunna göra..

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-04-25 20:45

Skadad som man är kunde jag inte låta bra vara bra nog..men ytterligare lite laborerande har gett en placering som jag nu är riktigt, riktigt nöjd med..utan att jag kan begripa hur det funkar..

Hursomhelst, den placering som ger den perfekta (allt är relativt) kompromissen mellan definition och djupbas är med elementen mot golvet (distanserade 60mm ungefär) och så långt ut i hörnen som möjligt, och fasvänt 180 grader relativt frontarna. Jag misstänkte att basen skulle bli "bumlig" då koncentrum befinner sig inom 15cm ifrån frontvägg, sidovägg och golv men om något så stramades det upp ytterligare och den sköna, "hårda" karaktären jag gillar kröp fram. Basen nästan "studsar" ur lådorna nu. Märkligt..

Detta kan jag leva med. Nu är det frontarna som ska ägnas uppmärksamhet, och något säger mig att då de bytts ut måste väl basarna börja fjäskas med igen..

Nåväl, det är ett kärt bekymmer..
Mycket trevlig!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-26 07:45

BPM:

Du har placeringen av dina grejor ungefär som jag, med lyssningssoffan i mitten av rummet.

Det är många ( enligt mig ) förvirrade förslag som du har fått här. Såhär VET jag att basåtergivningen, och framförallt integrationen mellan högtalarna och subbasarna blir bättre....

1. Använd inte delningen i din denonreceiver. Den är ( enligt min uppfattning) inte bra nog och fuckar upp basåtergivningen. Du har pre out i receivern, använd dessa utgångar direkt till subbamp 1 ( som har mycket bättre delningsfilter, jag har två själv... ) .

2. Ställ in dina fronthögtalare allra först, utan några subbasar. Sätt dig i sweetspot och lyssna och flytta högtalarna mot bakväggen och sidoväggarna, cm för cm. Ställ in denonreceivern på " large" så du slipper det dåliga filtret även till frontarna. Ge upp ideen om att det ska låta bra i hela soffan, slå av alla ev audysseus - effekter och annat trams, det är dina öron som ska tillfredställas, inte mätmikrofonen. Där du får bäst basåtergivning är det bäst. Fixar du inte detta först blir basåtergivningen aldrig bra.

3. ..sedan ställer du in subbasarna- på samma sätt som frontarna, undvik hörnen helst, subbarna bör stå nära frontarna. Ställ in filtret i subamp 1 och nivån. Det borde bli enklare då du använder preout från denonreceivern att höra korrekt fas. Eftersom filtret i receivern är för dåligt för 2- kanalsåtergivning ( tycker jag ) .

4. Använd samma högtalarekabel till subbasarna som till frontarna.

5. Undvik mjuka fötter under alla högtalarna . Enligt min mening så kommer du aldrig att få någon bra integration mellan subbasarna och frontarna med mjukfötter. Vad som helst låter bättre (tycker jag.) Med hårda fötter hör du mycket lättare vilken fas du ska ha på subamp 1 ( min uppfattning) .

6. Efter du gjort alla dessa åtgärder, så låter det betydligt bättre än innan. Men det är fortfarande något som låter fel. Det felet stavas monobas, och kan avhjälpas genom att köpa en subamp 1 till. Stereo i basen låter betydligt bättre ( tycker jag :wink: ).
Senast redigerad av Richard 2013-04-26 07:53, redigerad totalt 2 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-26 07:49

Förslag 3 & 5 kvalar lätt in i avdelningen förvirrade förslag.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-26 08:03

Hör du inte skillnad på fasen så är flera saker lätta att åtgärda ( enligt min mening ) .

Det bör bara vara ett enda distinkt läge som låter bäst, annars är något fel i uppställningen ( min uppfattning ) .
Senast redigerad av Richard 2013-04-26 08:54, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-26 08:04

Nattlorden skrev:Förslag 3 & 5 kvalar lätt in i avdelningen förvirrade förslag.

Du glömde skriva " enligt min uppfattning" eftersom det du skriver inte är en objektiv sanning utan bara subjektivt tyckande och tro från din sida.

Förklara gärna varför .

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-04-26 09:13

Richard skrev:BPM:

Du har placeringen av dina grejor ungefär som jag, med lyssningssoffan i mitten av rummet.

Det är många ( enligt mig ) förvirrade förslag som du har fått här. Såhär VET jag att basåtergivningen, och framförallt integrationen mellan högtalarna och subbasarna blir bättre....

1. Använd inte delningen i din denonreceiver. Den är ( enligt min uppfattning) inte bra nog och fuckar upp basåtergivningen. Du har pre out i receivern, använd dessa utgångar direkt till subbamp 1 ( som har mycket bättre delningsfilter, jag har två själv... ) .

2. Ställ in dina fronthögtalare allra först, utan några subbasar. Sätt dig i sweetspot och lyssna och flytta högtalarna mot bakväggen och sidoväggarna, cm för cm. Ställ in denonreceivern på " large" så du slipper det dåliga filtret även till frontarna. Ge upp ideen om att det ska låta bra i hela soffan, slå av alla ev audysseus - effekter och annat trams, det är dina öron som ska tillfredställas, inte mätmikrofonen. Där du får bäst basåtergivning är det bäst. Fixar du inte detta först blir basåtergivningen aldrig bra.

3. ..sedan ställer du in subbasarna- på samma sätt som frontarna, undvik hörnen helst, subbarna bör stå nära frontarna. Ställ in filtret i subamp 1 och nivån. Det borde bli enklare då du använder preout från denonreceivern att höra korrekt fas. Eftersom filtret i receivern är för dåligt för 2- kanalsåtergivning ( tycker jag ) .

5. Undvik mjuka fötter under alla högtalarna . Enligt min mening så kommer du aldrig att få någon bra integration mellan subbasarna och frontarna med mjukfötter. Vad som helst låter bättre (tycker jag.) Med hårda fötter hör du mycket lättare vilken fas du ska ha på subamp 1 ( min uppfattning) .

6. Efter du gjort alla dessa åtgärder, så låter det betydligt bättre än innan. Men det är fortfarande något som låter fel. Det felet stavas monobas, och kan avhjälpas genom att köpa en subamp 1 till. Stereo i basen låter betydligt bättre ( tycker jag :wink: ).

1: Jag är tyvärr tvungen att använda delning i receivern oavsett om jag använder t.amp eller sub amp 1. Mina frontar har ingen effekttålighet i basen och behöver högpassdelas om de ska hänga med. När det kommer till kvaliteten på filtret så kan jag hålla med om att basen låter bättre kopplad via preout och inte subout (gjorde t.o.m en tråd om det för lite sedan) men jag måste alltså, i detta system, ha frontarna som "small" och då filtreras basen även ifrån preout så det funkar helt enkelt inte. Jag har en minidsp som ska användas vad det lider men som det är nu så har jag för mycket annat som ska bli klart samtidigt som jag fortfarande inte ersatt min trasiga mic.. Det, med det faktum att jag inte vill labba FÖR mycket innan frontarna är bytta och systemet ser ut som det kommer att få göra ett tag gör att jag försöker få till det så bra som möjligt så länge utan dsp:n.
Filter i receivern är alltså ett måste. Konstigt nog hör jag inte att det försämrar återgivningen i mellan eller diskantregistret, utan bara i basen (?).

2: Frontarna är uppställda efter konstens alla regler. De är begränsade i basen (utan filter är de ändå i princip döda under 60-70Hz i rum) så placering handlar mest om invinkling och att hitta kompromissen mellan max släpp men utan att förlora allt i värmeområdet.

3: Just med baselementet 60mm ifrån golv och med koncentrum 150mm ifrån front -och sidovägg har visat sig fungera bäst här och mer i ett hörn än så går inte att få det.. Basen upplevs maximalt linjär så, och utan störande resonanser (trots att det borde innebära maximalt med resonanser..men jag behöver inte begripa varför det funkar, bara det gör det..). Jag har testat alla möjliga placeringar, och även klassikern 1/4 där jag t.o.m höjde lådorna lite så att koncentrum hamnade 60cm ifrån golv och alltså ger 1/4 även mellan golv och tak. Subbarna som stativ åt frontarna, u name it..

4: Det gör jag däremot inte.. Jag kör en svensk förtent sak till frontarna och till basarna en billig 4-kvadrat kopparhistoria. Just kablarna har jag inte ägnat någon vidare tanke och kommer nog inte göra i det närmsta. Jag säger inte att kablar saknar betydelse men jag har alldeles för mycket annat att jobba med innan jag nått till den punkten att kablarna blir en faktor.
Däremot har jag samma längd på kablarna till frontar och subbar, men jag får erkänna att det bara råkade bli så.

5: Men.. Jag gillar ju SD-fötter..
Just här använder jag iofs vare sig SD eller spikes, utan mellan golv och sub kör jag nu 60x60mm kuber av det material man använder som isolering i kylbilsskåp. Ett lätt material, tänk frigolit men hårdare och inte smuligt, som dels är stabilt och dels skonsamt mot finishen på lådan. När basarna står upprätt och elementet alltså inte spelar mot golvet har jag möbeltassar. Det blir så enkelt att flytta lådorna då.
Stativen till frontarna är 2st ply-bitar som jag sågat ett spår i och satt ihop som ett kryss och sedan ihopfogade.. Blir stabilt. Mellan högtalare och stativ kör jag några små bollar av häftmassa, "white-tac", och trycker till en gång. Då ramlar högtalarna inte av, och efter att ha fått sitta nån timme så lyfter jag med lätthet stativet som är i alla fall 4-5kg tungt genom att lyfta högtalaren. Praktiskt..

6: Stereobas kan jag testa med t.amp-steget när minidsp:n är igång, men jag ställde frågan i en tråd hur högt jag kan dela och fortfarande ha mono i basen och även uppåt 150Hz verkade den allmäna uppfattningen vara att det inte är något problem. Ger man sig upp ännu högre i frekvens så ser jag nyttan men knappast med mina delningar. När det kommer till akustiska instrument så ger övertonerna den riktverkan man behöver och på elektronisk musik vet man ju ändå inte var ljuden är avsedda att hamna så då kan det kvitta. Menar du att det blir en skillnad rent klangligt är det en annan sak däremot. Jag kommer garanterat att testa och se om jag upplever någon skillnad vad det lider.

Schysst att du tog dig tid att göra inlägget. Mina förutsättningar vad gäller både prylar, rum och åsikter gör att jag inte kan tillämpa allt av vad du rekommenderar men det aldrig fel med flera vinklar på saker och ting, och sedan är det ju upp till var och en vad som funkar för en själv. (Tycker jag.. :wink: )
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-04-26 09:15

Richard skrev:

Du glömde skriva " enligt min uppfattning" eftersom det du skriver inte är en objektiv sanning utan bara subjektivt tyckande och tro från din sida.

Förklara gärna varför .

Nej det gjorde jag inte alls - du skrev VET om dina punkter, jag vet detta lika bra - troligen bättre - än du vet dina punkter.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-26 09:34

BPM skrev:
Richard skrev:BPM:

1: Jag är tyvärr tvungen att använda delning i receivern oavsett om jag använder t.amp eller sub amp 1. Mina frontar har ingen effekttålighet i basen och behöver högpassdelas om de ska hänga med. När det kommer till kvaliteten på filtret så kan jag hålla med om att basen låter bättre kopplad via preout och inte subout (gjorde t.o.m en tråd om det för lite sedan) men jag måste alltså, i detta system, ha frontarna som "small" och då filtreras basen även ifrån preout så det funkar helt enkelt inte. Jag har en minidsp som ska användas vad det lider men som det är nu så har jag för mycket annat som ska bli klart samtidigt som jag fortfarande inte ersatt min trasiga mic.. Det, med det faktum att jag inte vill labba FÖR mycket innan frontarna är bytta och systemet ser ut som det kommer att få göra ett tag gör att jag försöker få till det så bra som möjligt så länge utan dsp:n.
Filter i receivern är alltså ett måste. Konstigt nog hör jag inte att det försämrar återgivningen i mellan eller diskantregistret, utan bara i basen (?).

2: Frontarna är uppställda efter konstens alla regler. De är begränsade i basen (utan filter är de ändå i princip döda under 60-70Hz i rum) så placering handlar mest om invinkling och att hitta kompromissen mellan max släpp men utan att förlora allt i värmeområdet.

3: Just med baselementet 60mm ifrån golv och med koncentrum 150mm ifrån front -och sidovägg har visat sig fungera bäst här och mer i ett hörn än så går inte att få det.. Basen upplevs maximalt linjär så, och utan störande resonanser (trots att det borde innebära maximalt med resonanser..men jag behöver inte begripa varför det funkar, bara det gör det..). Jag har testat alla möjliga placeringar, och även klassikern 1/4 där jag t.o.m höjde lådorna lite så att koncentrum hamnade 60cm ifrån golv och alltså ger 1/4 även mellan golv och tak. Subbarna som stativ åt frontarna, u name it..

4: Det gör jag däremot inte.. Jag kör en svensk förtent sak till frontarna och till basarna en billig 4-kvadrat kopparhistoria. Just kablarna har jag inte ägnat någon vidare tanke och kommer nog inte göra i det närmsta. Jag säger inte att kablar saknar betydelse men jag har alldeles för mycket annat att jobba med innan jag nått till den punkten att kablarna blir en faktor.
Däremot har jag samma längd på kablarna till frontar och subbar, men jag får erkänna att det bara råkade bli så.

5: Men.. Jag gillar ju SD-fötter..
Just här använder jag iofs vare sig SD eller spikes, utan mellan golv och sub kör jag nu 60x60mm kuber av det material man använder som isolering i kylbilsskåp. Ett lätt material, tänk frigolit men hårdare och inte smuligt, som dels är stabilt och dels skonsamt mot finishen på lådan. När basarna står upprätt och elementet alltså inte spelar mot golvet har jag möbeltassar. Det blir så enkelt att flytta lådorna då.
Stativen till frontarna är 2st ply-bitar som jag sågat ett spår i och satt ihop som ett kryss och sedan ihopfogade.. Blir stabilt. Mellan högtalare och stativ kör jag några små bollar av häftmassa, "white-tac", och trycker till en gång. Då ramlar högtalarna inte av, och efter att ha fått sitta nån timme så lyfter jag med lätthet stativet som är i alla fall 4-5kg tungt genom att lyfta högtalaren. Praktiskt..

6: Stereobas kan jag testa med t.amp-steget när minidsp:n är igång, men jag ställde frågan i en tråd hur högt jag kan dela och fortfarande ha mono i basen och även uppåt 150Hz verkade den allmäna uppfattningen vara att det inte är något problem. Ger man sig upp ännu högre i frekvens så ser jag nyttan men knappast med mina delningar. När det kommer till akustiska instrument så ger övertonerna den riktverkan man behöver och på elektronisk musik vet man ju ändå inte var ljuden är avsedda att hamna så då kan det kvitta. Menar du att det blir en skillnad rent klangligt är det en annan sak däremot. Jag kommer garanterat att testa och se om jag upplever någon skillnad vad det lider.

Schysst att du tog dig tid att göra inlägget. Mina förutsättningar vad gäller både prylar, rum och åsikter gör att jag inte kan tillämpa allt av vad du rekommenderar men det aldrig fel med flera vinklar på saker och ting, och sedan är det ju upp till var och en vad som funkar för en själv. (Tycker jag.. :wink: )

Tack för svaret.

Några tankar.

Jag har själv en denon receiver , avr 1507 och filtret i den försämrar basåtergivningen, inte bara i subutgången utan då det är inkopplat försämrar det även för frontarna ( då dessa står på "small" ) . Det blir en svag maskeringseffekt av ljudet. Kanske ser filtreringen annorlunda ut i din receiver ?

Kul att du hört att det låter bättre i basen via pre out än det inbyggda filtret ivartfall.

Jag kan bara råda dig att o- lära dig en massa av de dumheter och felaktigheter som lärs ut på detta forum, lyssna istället själv- bilda dig en egen uppfattning om hur det ligger till.

Kanske behöver du " jakten efter transparensåtergivnings- resan" genom att köpa denonreceivrar, köra många subbasar i mono och använda Ekk- kabel.

Jag har själv gjort den resan, upptäckte efter ett tag att återgivningen inte var tillräckligt bra för mina behov, att vissa saker inte stämde heller som man läst här ( subjektiv uppfattning ).

Lyssna själv är mitt råd, prova gärna de punkter jag skrev upp. Tycker du det låter bättre så är det bättre, - för dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-26 10:18

Nattlorden skrev:
Richard skrev:

Förklara gärna varför .

Nej det gjorde jag inte alls - du skrev VET om dina punkter, jag vet detta lika bra - troligen bättre - än du vet dina punkter.

Hur kan du veta det ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-04-26 10:26

Otroligt kontraproduktivt att generaliserande anslå att basmodulerna skall stå nära fronthögtalarna.

Det är många gånger den absolut sämsta placeringen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-04-26 10:28

Richard skrev:
Tack för svaret.

Några tankar.

Jag har själv en denon receiver , avr 1507 och filtret i den försämrar basåtergivningen, inte bara i subutgången utan då det är inkopplat försämrar det även för frontarna ( då dessa står på "small" ) . Det blir en svag maskeringseffekt av ljudet. Kanske ser filtreringen annorlunda ut i din receiver ?

Kul att du hört att det låter bättre i basen via pre out än det inbyggda filtret ivartfall.

Jag kan bara råda dig att o- lära dig en massa av de dumheter och felaktigheter som lärs ut på detta forum, lyssna istället själv- bilda dig en egen uppfattning om hur det ligger till.

Kanske behöver du " jakten efter transparensåtergivnings- resan" genom att köpa denonreceivrar, köra många subbasar i mono och använda Ekk- kabel.

Jag har själv gjort den resan, upptäckte efter ett tag att återgivningen inte var tillräckligt bra för mina behov, att vissa saker inte stämde heller som man läst här ( subjektiv uppfattning ).

Lyssna själv är mitt råd, prova gärna de punkter jag skrev upp. Tycker du det låter bättre så är det bättre, - för dig.

Jag har ju inte varit med här så länge, så mina Denon-receivrar blev köpta av andra anledningar än rekommendationer här. Har 3st (2105, 3806 och 2808, i det aktuella systemet 3806 men har en liknande setup i det gamla boendet med 2105) och tycker de låter bra, men jag tror inte att de är vare sig bättre eller sämre än andra receivers för motsvarande pengar.
Och riktigt så lättpåverkad att jag köper allt med hull och hår är jag inte. Jag vet dock att det finns rätt mycket kunskap här och jag vill lyssna och lära så mycket som möjligt. Jag kommer däremot inte köpa allt som varandes MINA sanningar. Kan dina tips hjälpa mig närmare det ljud som jag gillar så fine, och kan andras göra detsamma så fine.

Men nu när du säger det.. Jag har 3st Denon-receivrar, totalt 8st subbasar som jag vid tillfälle har testat i samma rum drivna i mono..och även om jag inte kör EKK så har är mina digitalkablar köpta på Kjell&Co och min högtalarkabel kostar totalt ett par hundralappar. Jag vill såklart gärna tro att jag är opåverkad men...
Hursomhelst så skiter jag i vilket. Så länge jag gillar vad som kommer ur högtalarna så är det gott så, och om det är resultatet av påverkan eller helt egna beslut hela vägen kan kvitta. Jag reflekterar inte heller speciellt över vilken "falang" som någon tillhör.

När det kommer till Denon-filter så har jag väl kanske inte tillräckligt bra grejer runt omkring för att höra skillnad på högpassdelen. Eller förresten.. Jag hör en skillnad, men jag kan inte direkt avgöra att det ena skulle vara bättre eller sämre. Integrationen och effekttåligheten blir hursomhelst så mycket bättre att den marginella försämringen som eventuellt sker på någon parameter blir oviktig i sammanhanget. Och jag håller med dem, baserat på egen erfarenhet, som anser att lite annan invinkling eller en decimeter hit eller dit i förhållande till vägg ger skillnader som är större.

Min "grej" är alltså inte Denon, många basar eller EKK utan jag tiltar mest åt rummet. Min återgivning lyfte rejält när jag begrep detta med absorbenter, mattor och tunga tyger. Om jag var tvungen att välja mellan att spendera 50k på utrustning som ska spela i ett helt obehandlat rum eller att få rummet åtgärdat och sedan ha 25k till prylar så valde jag det senare alternativet utan att blinka.

Nåväl, jag fattar vad du vill få sagt och jag tar det som att det ligger omtanke bakom (vilket jag hoppas att de som läser också tar det som, och inte som en ursäkt att dra igång ÄNNU en utdragen debatt om vad som är rätt och riktigt..).

Jag är rent av så rädd för det att jag i.o.m detta inlägg lägger ner min medverkan i tråden och inte har något emot att få den låst. Jag vill inte tro att Richard såg en möjlighet att få igång ytterligare en infekterad rätt och fel-tråd när inlägget här dök upp, och jag vill inte tro att andra ska se det som ett tillfälle att tjafsa vidare i gamla fotspår men man har blivit rätt nojig när det kommer till sådant sista tiden..

Jag har hursomhelst kommit så långt som jag behöver för stunden när det gäller frågeställningen, så vi kan väl låta det vara bra så.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-26 10:31

MagnusÖstberg skrev:Otroligt kontraproduktivt att generaliserande anslå att basmodulerna skall stå nära fronthögtalarna.

Precis. Det är ju därför det finns så många fördelar med att gå över till delade system framför att köra fullregisterhögtalare. Särskilt anpassning till rummet. Det är sällan man har sådan tur att basen råkar bli bäst på samma placering som man får till det bäst i de övre registren.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-04-26 10:33

BPM skrev:Min återgivning lyfte rejält när jag begrep detta med absorbenter, mattor och tunga tyger. Om jag var tvungen att välja mellan att spendera 50k på utrustning som ska spela i ett helt obehandlat rum eller att få rummet åtgärdat och sedan ha 25k till prylar så valde jag det senare alternativet utan att blinka.

+gogolplex
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-26 11:03

MagnusÖstberg skrev:Otroligt kontraproduktivt att generaliserande anslå att basmodulerna skall stå nära fronthögtalarna.

Hur kan du påstå det ?
Du glömde skriva " enligt min subjektiva uppfattning" eftersom ditt påstående bara är tro och löst tyckande. Kan du förklara närmare varför du subjektivt tycker så ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-26 11:06

BPM skrev:
Richard skrev:
Tack för svaret.

Några tankar.

Jag har ju inte varit med här så länge, så mina Denon-receivrar blev köpta av andra anledningar än rekommendationer här. Har 3st (2105, 3806 och 2808, i det aktuella systemet 3806 men har en liknande setup i det gamla boendet med 2105) och tycker de låter bra, men jag tror inte att de är vare sig bättre eller sämre än andra receivers för motsvarande pengar.
Och riktigt så lättpåverkad att jag köper allt med hull och hår är jag inte. Jag vet dock att det finns rätt mycket kunskap här och jag vill lyssna och lära så mycket som möjligt. Jag kommer däremot inte köpa allt som varandes MINA sanningar. Kan dina tips hjälpa mig närmare det ljud som jag gillar så fine, och kan andras göra detsamma så fine.

Men nu när du säger det.. Jag har 3st Denon-receivrar, totalt 8st subbasar som jag vid tillfälle har testat i samma rum drivna i mono..och även om jag inte kör EKK så har är mina digitalkablar köpta på Kjell&Co och min högtalarkabel kostar totalt ett par hundralappar. Jag vill såklart gärna tro att jag är opåverkad men...
Hursomhelst så skiter jag i vilket. Så länge jag gillar vad som kommer ur högtalarna så är det gott så, och om det är resultatet av påverkan eller helt egna beslut hela vägen kan kvitta. Jag reflekterar inte heller speciellt över vilken "falang" som någon tillhör.

När det kommer till Denon-filter så har jag väl kanske inte tillräckligt bra grejer runt omkring för att höra skillnad på högpassdelen. Eller förresten.. Jag hör en skillnad, men jag kan inte direkt avgöra att det ena skulle vara bättre eller sämre. Integrationen och effekttåligheten blir hursomhelst så mycket bättre att den marginella försämringen som eventuellt sker på någon parameter blir oviktig i sammanhanget. Och jag håller med dem, baserat på egen erfarenhet, som anser att lite annan invinkling eller en decimeter hit eller dit i förhållande till vägg ger skillnader som är större.

Min "grej" är alltså inte Denon, många basar eller EKK utan jag tiltar mest åt rummet. Min återgivning lyfte rejält när jag begrep detta med absorbenter, mattor och tunga tyger. Om jag var tvungen att välja mellan att spendera 50k på utrustning som ska spela i ett helt obehandlat rum eller att få rummet åtgärdat och sedan ha 25k till prylar så valde jag det senare alternativet utan att blinka.

Nåväl, jag fattar vad du vill få sagt och jag tar det som att det ligger omtanke bakom (vilket jag hoppas att de som läser också tar det som, och inte som en ursäkt att dra igång ÄNNU en utdragen debatt om vad som är rätt och riktigt..).

Jag är rent av så rädd för det att jag i.o.m detta inlägg lägger ner min medverkan i tråden och inte har något emot att få den låst. Jag vill inte tro att Richard såg en möjlighet att få igång ytterligare en infekterad rätt och fel-tråd när inlägget här dök upp, och jag vill inte tro att andra ska se det som ett tillfälle att tjafsa vidare i gamla fotspår men man har blivit rätt nojig när det kommer till sådant sista tiden..

Jag har hursomhelst kommit så långt som jag behöver för stunden när det gäller frågeställningen, så vi kan väl låta det vara bra så.

Ja, vi lämnar det så.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-04-26 11:06

Plus på det!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-27 07:15

Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:Jag brukar undvika att fäkta för metoder, men i detta fall så säger min erfarenhet att dipol-lösningen faktiskt leder till att jag HELT OCH HÅLLET slutat att grubbla på basåtergivningen när jag lyssnar på musik.
Basen bara finns där, men distraherar mig inte.

Fast musik med krävande och framträdande bas som inte bara skall ligga som fundament utan snarare kännas det fixar de inte.

Det var en av de största besvikelserna med mina gamla Maggies.... när en kompis hade med AC/DC Back in Black... det rockade inte alls...

...men magnepanarna har ju andra företräden som inga dynamiska högtalare, inkl. inga Ino- högtalare klarar, en förmåga att presentera akustisk musik helt naturligt och fritt från högtalarna med mycket högre upplösning än alla dynamiska högtalare ( subjektivt tyckande ) .

Skulle jag köpa nytt nu skulle det vara hugget som stucket mellan monitor audio eller någon magnepanmodell.

Jag tycker det verkar intressant med dipolprincipen angående just basåtergivningen i svåra rum, och av de högtalare jag hört tycker jag magnepanarna är rätt outstanding, även nyare martin logan har låtit fint för mina öron. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi