Andersh74 skrev:Jag vet inget om Technics. Jag vet inget om några andra tillverkare heller. Men efter några timmars lyssning så tycker jag att min technics SA-5460 är minst lika bra som min Luxman R-1030.
Jag vet inte men har en hypotes om att de tillverkare som överlevde -70-talet gjorde bra grunkor då. Pioneer och Sony lever än idag, men jag går ändå inte till Mediamarkt och köper. Jag tror att kvaliteten har blivit sämre på grunkorna de säljer, annars borde de säljas än idag hos hifihandlare. Men det gör dom inte. Det är trist när ekonomiavdelningen får styra över ingenjörerna.
Mvh, Anders
Förvisso trist, men det är egentligen mest kunderna som har flytt och därav att det inte finns ekonomi till bättre grejor(för massproduktion). Nu lägger folk pengarna på smartphones, platt-TV, Thailands-resor, heminredning osv och inte på stereoprylar.
Guldåldern var på 70-talet, så bra grejor för tvåkanal till överkomligt pris kommer aldrig att göras igen. Silver-åldern var 80-talet, men då hade redan många märken börjat snåla in(tänk "video killed the radio star"). På 90-talet var det i princip dött redan och nu är det bara entusiaster som oss kvar. Vi skulle vara lika många som de som omhuldar trattgrammofoner om det inte var för att det gänget i stort har dött av ...
Technics 70-tals prylar är ju Jesus ju, Sansui är Gud!