Moderator: Redaktörer
Morgan skrev:Menar du sls i isobarik-konfiguration? Eller menar du något i stil med det Tvett just snickrade ihop?
bakerman22 skrev:Gissar att han menar två element monterade magnet mot magnet med båda konerna ut ur lådan med det ena elementet fasvänt...?
Samma här. Men pumpkapaciteten är ju bara en faktor.tvett skrev:Jag föredrar nog konarea över slaglängd, när det gäller pumpvolym.

Alexi skrev:Menar du typ på samma baffel som länk/bild nedan och parallelkopplade eller som understa bilden?
http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_1/images/m&k-s1c-mx-700-speakers-push-pull-view-of-inside-mx-700.jpg
Eller:
Alexi skrev:Menar du typ på samma baffel som länk/bild nedan och parallelkopplade eller som understa bilden?
http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_1/images/m&k-s1c-mx-700-speakers-push-pull-view-of-inside-mx-700.jpg
Eller:
MagnusÖstberg skrev:Därför att det är en vässentlig skillnad i funktion. Och båda sätten att montera är legitima beroende på vad man vill uppnå.
Jag tyckte det var klart vad du tänkte på, men alla gjorde ju inte det. Då är det väl för f-n bättre att fråga!
Bra av Alexi, det var både illustrativt och pedagogiskt gjort
Richard skrev:Kopplar man båda elementen likadant elektriskt så blir det ingen bas- ett av dem måste kastas om + och minus för att det ska bli rätt då man monterar som på bilden.
En självklarhet, men det syns inte i bilden.
Driver du med mig ?
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Därför att det är en vässentlig skillnad i funktion. Och båda sätten att montera är legitima beroende på vad man vill uppnå.
Jag tyckte det var klart vad du tänkte på, men alla gjorde ju inte det. Då är det väl för f-n bättre att fråga!
Bra av Alexi, det var både illustrativt och pedagogiskt gjort
Kopplar man båda elementen likadant elektriskt så blir det ingen bas- ett av dem måste kastas om + och minus för att det ska bli rätt då man monterar som på bilden.
En självklarhet, men det syns inte i bilden.
Driver du med mig ?
Richard skrev:De flesta berkar vara överens om att ett enda dyrare element är bättre än två billigare/ sämre. Trots större konarea med dubbla sls12: or.
Innebär detta att två xxls 12 subbasar är att föredra framför 4 sls 12:or?
Kraniet skrev:Richard skrev:De flesta berkar vara överens om att ett enda dyrare element är bättre än två billigare/ sämre. Trots större konarea med dubbla sls12: or.
Innebär detta att två xxls 12 subbasar är att föredra framför 4 sls 12:or?
det handlar ju inte bara om konarea utan om pumpförmåga (dvs konarea gånger slaglängd) och distorsion. XXLS har en bättre motor med mindre distorsion och en lång slaglängd. Men även T/S och vilken låda som är lämplig till elementen.
en XXLS har en xmax på 12,5mm och konarea på 466cm2 dvs 0,58 liter
SLS12 har en xmax på 8mm och konarea på 540cm2 dvs 0,432
Så sett bara till pumpkapacitet blir ju två sls12 ca 50% kraftigare än en XXLS. Men för att få en rimlig lådavstämning krävs typ 200 liter låda. Sen är ju frågan om de spelar med lika låg dist.
XXLS har ju dessutom en praktiskt XMAX som är större än dess teoretiska xmax. Så skillnaden i pumpförmåga kan vara försumbar.
Det som talar emot SLS mest för min del är deras väldigt höga Q-värden vilket kräver stoora lådor för att få ner system-Q. Hade de haft ett QTS på 0,25-0,3 hade jag inte tvekat att använda dem. Men med de T/S som de har blir de nästan oanvändbara för mig personligen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster