KarlXII skrev:Kan man använda de egenskaperna till sin fördel eller är de alltid negativa?
Får en bättre designer än jag svara på.
Calling all experts...
Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Kan man använda de egenskaperna till sin fördel eller är de alltid negativa?
+1rikkitikkitavi skrev:Tja, det beror väl på hur man lyssnar- lyssningstest som inte utföres på ett repeterbart sätt är väl rätt meningslösa.
dvs testerna går att genomföra igen med likartade resultat.
Att bara slänga dit lite olika spolar och tycka hit eller dit om ljudet, det kanske inte är så produktivt.
Som jag skrev, signalstyrka och frekvens påverkar spolens induktans.
Det påverkar såklart tonkurvan.
Sedan är kanske inte effekten så stor, det får man mäta sig till (lättast)
MagnusÖstberg skrev:
De flesta har inte så bra öron som dig.
.
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:
De flesta har inte så bra öron som dig.
.
Åjo, det enda som krävs för att höra melodierna är att kränga av sig oscilloskopet och börja lyssna på riktig musik.
Och att våga lita på sina egna öron.
MagnusÖstberg skrev: Man får konstruera med järnspole och mäta när dist uppstår.

phon skrev:MagnusÖstberg skrev: Man får konstruera med järnspole och mäta när dist uppstår.
Mäta är roligt.![]()
Här har Sonab konstruerat och jag har mätt 30-40 år senare.
Järnkärnan ifråga är den lilla skruv som höll fast filterkortet, och den skruven var skruvad mitt i en filterspole till mellanregistret.![]()
Till vänster utan skruv, till höger med skruv, en aning mer tredjeton kan man säga.![]()
KarlXII skrev:Frågan är väl om det är ett större problem än hur spolarna påverkar varandra pga placering och position på för trånga kretskort....
PappaBas skrev::) Cool mätning.
Varför blir det ökad tredjetonsdistortion?
RogerGustavsson skrev:phon's exempel ovan var väl ett inte exempel på en riktig kärna som man vanligtvis använder? Med en vettigt dimensionerad kärna som inte går i mättnad hade skillnaden förmodligen varit liten.
DrBoar skrev:Kortare signalväg får man med kärna, inte dumt alls. Spolar med kärna kan vara en kärna stor som en mandel med koppartråd som grov sytråd (från ett KEF delningsfilter) 50W mättar den säkert. Det kan också vara riktiga klunsar som klarar 500 W. Så att säga kategoriskt att den ena typen alltid måste vara bättre än den andra är tveksamt

[/quote]Richard skrev:Det skulle inte förvåna MIG om distorsionen tvärtom blir HÖGRE än med en simpel skruv.
Magnetiska material är ju i sig olinjära.
Richard skrev:Ja, men grejen är ju ändå att luftlindade spolar HELT saknar tendensen till magnetisk distorsion eller mättnad. Spolar med kärna av magnetiskt material är olinjära- vid alla signalnivåer mer eller mindre.
Därför kan man kategoriskt säga, objektivt, att ur ljudkvalitetssynpunkt så är luftlindat alltid bättre.( samma resistans förstås.)
[/quote]Richard skrev:Ja, men grejen är ju ändå att luftlindade spolar HELT saknar tendensen till magnetisk distorsion eller mättnad. Spolar med kärna av magnetiskt material är olinjära- vid alla signalnivåer mer eller mindre.
Därför kan man kategoriskt säga, objektivt, att ur ljudkvalitetssynpunkt så är luftlindat alltid bättre.( samma resistans förstås.)
rikkitikkitavi skrev:Richard skrev:Ja, men grejen är ju ändå att luftlindade spolar HELT saknar tendensen till magnetisk distorsion eller mättnad. Spolar med kärna av magnetiskt material är olinjära- vid alla signalnivåer mer eller mindre.
Så kategorisk skulle jag inte vara. En spole utan kärnmaterial behöver betydligt mer tråd för att uppnå samma induktans. Det betyder både högre resistans som kan ha negativa effekter men också att den blir en bättre antenn för att fånga upp elektromagnetisk strålning.
Ofta väljer man tunnare tråd på en spole med kärna för att spara dyr koppar så utbudet är inte lika stort.
Poängen är alltså att det går inte att säga att det ena eller andra är rätt om man inte har bilden klar för sig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster