Spännande

D26 är ju en mycket fin diskant!
Jag tror det är svårt att bara höfta fram sådär utan du får nog skaffa så att du kan börja mäta tonkurvor och ett program att simulera det hela i.
Att få till en tonkurva rakt fram är väl egentligen inte det svåra utan det är att få till det offaxis vertikalt och horisontellt. Mät och simulera i olika vinklar. Elementen sprider ju lite olika och vågformens origo varierar med frekvens.
Att lära sig mäta är inte helt lätt (jag är inte där än).
Svantes kompendium för hans gamla ELAK kompendie finns att få tag på men då måste man ta sig till KTH. (Vilket är lite krångligt då jag inte är i sthlm så där ofta). ARTA har en del techical papers att ladda ner som beskriver det bra. Även manualen till justMLS är instruktiv.
Men det är jättekul att hålla på med detta

Man lär sig massor, men man skall nog inse att det inte går så fort som man tänkt sig.
Basta/Sirp är en bra början.
Speaker Workshop går att ladda ner gratis och är rätt kompetent.
ARTA tycker jag är bäst för mätning.
Man kan ladda ner demoversionen för LSPCAD pro, allt fungerar i den utom att man inte kan spara projektet eller använda justMLS. Dvs det fungerar att använda optimeringsfunktionen.
På ARTAS hemsida finns en pdf om hur man bygger en impedansmätningslåda och hur man anpassar den.
Ljudkort och mätmick finns det väl lite olika vägar att gå på.
Finns en tråd här någonstans där det pratas om vilka mätboxar folk har.
Hur mycket baffelsteg man skall ha finns det lika olika åsikter om. Det är nog en ide att testa sig fram lite och kanske kolla lite på andra konstruktioner
Kompendiet för Skruttens projekt beskriver gången i generella drag och är varmt rekomenderad!