Moderator: Redaktörer
Jara skrev:Jaaaa... Hur sammankopplar jag på bästa sätt 3 stycken element på 4 Ohm? Går det att koppla så att de landar på 4 Ohm eller 6 Ohm?
Jara skrev:Det gäller basmoduler. Jag har just nu 8 moduler, 4 per kanal. De är serie/parallellkopplade för att landa på 4 Ohm. Men jag har inte blivit riktigt vän med den kopplingen. Det brummar i elementen, och jag misstänker den krångliga kopplingen.
Därför letar jag efter en annan väg att gå; minska antalet moduler eller kanske något annat.
Jag har testat olika slutsteg, bryggkopplingar och lite annat. Det landar alltid i lite brum. Ibland mycket, beroende på ändring.
PerStromgren skrev:Jara skrev:Det gäller basmoduler. Jag har just nu 8 moduler, 4 per kanal. De är serie/parallellkopplade för att landa på 4 Ohm. Men jag har inte blivit riktigt vän med den kopplingen. Det brummar i elementen, och jag misstänker den krångliga kopplingen.
Därför letar jag efter en annan väg att gå; minska antalet moduler eller kanske något annat.
Jag har testat olika slutsteg, bryggkopplingar och lite annat. Det landar alltid i lite brum. Ibland mycket, beroende på ändring.
Det är svårt att tro att du kan komma till rätta med brummet genom att koppla dessa (passiva) högtalare annorlunda. Är du säker på att brummet inte finns redan på ingången till slutstegen till basarna?
Jara skrev:PerStromgren skrev:Jara skrev:Det gäller basmoduler. Jag har just nu 8 moduler, 4 per kanal. De är serie/parallellkopplade för att landa på 4 Ohm. Men jag har inte blivit riktigt vän med den kopplingen. Det brummar i elementen, och jag misstänker den krångliga kopplingen.
Det är svårt att tro att du kan komma till rätta med brummet genom att koppla dessa (passiva) högtalare annorlunda. Är du säker på att brummet inte finns redan på ingången till slutstegen till basarna?
Ja, säker. Vid enkla kopplingar, typ 1 basmodul per kanal, är det brumlöst.
Nattlorden skrev:Finns ingen bra koppling. Tre i parallell är det tekniskt bästa men ställer stora krav på ett steg som fixar låg impedans. Tre i serie ger ganska reducerad spänning över vardera, men i nödfall hade det fått duga. Andra varianter är bara dumma skulle jag tycka.
Det brummar i elementen, och jag misstänker den krångliga kopplingen.
Jara skrev:Jaaaa... Hur sammankopplar jag på bästa sätt 3 stycken element på 4 Ohm? Går det att koppla så att de landar på 4 Ohm eller 6 Ohm?
PerStromgren skrev:Det brummar i elementen, och jag misstänker den krångliga kopplingen.
Jag tycker du ska sluta med det, tills du kollat att det verkligen inte finns brum när du bara har ett element inkopplat.
Jara skrev:
Richard skrev:Jara skrev:Jaaaa... Hur sammankopplar jag på bästa sätt 3 stycken element på 4 Ohm? Går det att koppla så att de landar på 4 Ohm eller 6 Ohm?
Parallellkoppla bara två. Seriekoppling låter riktigt illa, det blir ingen kontroll över konerna.
anjora skrev:skulle säga tre paralellkopplade förutsatt att steget klarar det(vilket vissa gör), kolla minimiipedans på elementet och dela med tre. med två styckel slutsteg så kan man hamna på 6 respektive 2.66 ohm per förstärkare beroende på hur man kopplar, detta bör man förståss tänka på innan man köper elementen, förstärkare.
MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Jara skrev:Jaaaa... Hur sammankopplar jag på bästa sätt 3 stycken element på 4 Ohm? Går det att koppla så att de landar på 4 Ohm eller 6 Ohm?
Parallellkoppla bara två. Seriekoppling låter riktigt illa, det blir ingen kontroll över konerna.
Ge dina subjektiva värderingar om att det låter skit, men kom inte med påståenden om varför när du inte VET eller FÖRSTÅR orsaken.
MagnusÖstberg skrev:PerStromgren skrev:Det brummar i elementen, och jag misstänker den krångliga kopplingen.
Jag tycker du ska sluta med det, tills du kollat att det verkligen inte finns brum när du bara har ett element inkopplat.Jara skrev:
adzer skrev:MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:Jara skrev:Jaaaa... Hur sammankopplar jag på bästa sätt 3 stycken element på 4 Ohm? Går det att koppla så att de landar på 4 Ohm eller 6 Ohm?
Ge dina subjektiva värderingar om att det låter skit, men kom inte med påståenden om varför när du inte VET eller FÖRSTÅR orsaken.
+1.
Inget fel med seriekoppling.
Jara skrev:anjora skrev:skulle säga tre paralellkopplade förutsatt att steget klarar det(vilket vissa gör), kolla minimiipedans på elementet och dela med tre. med två styckel slutsteg så kan man hamna på 6 respektive 2.66 ohm per förstärkare beroende på hur man kopplar, detta bör man förståss tänka på innan man köper elementen, förstärkare.
Lägsta impedans har jag inte. Det är Seas L26ROY, det gäller. 4 Ohm.
Förklara gärna vad du menar med 2,66 och 6 Ohm och att om jag har två slutsteg så kan jag hamna där. Får inte ihop det...
Richard skrev:Det där stämmer inte, adzer. Jag har provat och parallellkopplat låter klart bättre, så länge förstärkaren orkar med den låga impedansen.
Att seriekoppling av baselement skulle vara ok är ännu en " faktiskt- myt" som enligt min mening är fel.
Helt fel.
MagnusÖstberg skrev:Japp, det är en sådan koppling
Kan du mäta impedansen över kablarna som går till förstärkaren när du kopplat så (utan att de är anslutna i förstärkaren alltså)?
Något säger mig att det inte är själva kopplingen alls faktiskt..
Det låter rimligt.Jara skrev:MagnusÖstberg skrev:Japp, det är en sådan koppling
Kan du mäta impedansen över kablarna som går till förstärkaren när du kopplat så (utan att de är anslutna i förstärkaren alltså)?
Något säger mig att det inte är själva kopplingen alls faktiskt..
Det hoppar mellan 3,7 och 3,8 Ohm.
Vad hade du för idéer månne?
adzer skrev:Richard skrev:Det där stämmer inte, adzer. Jag har provat och parallellkopplat låter klart bättre, så länge förstärkaren orkar med den låga impedansen.
Att seriekoppling av baselement skulle vara ok är ännu en " faktiskt- myt" som enligt min mening är fel.
Helt fel.
Det låter starkare. Om du misstolkar det som bättre är inte vårt problem.
Om faktiskt är så hemskt och ingen lyssnar på dig varför skriver du här?
tvett skrev:Sist jag kopplade isobarik tyckte jag det enligt mitt tycke det lät i mina öron som att serie var bättre än parallell, subjektivt. Pillutta dig du !
Richard skrev:Du kan förklara teorier som är uppe i det blå ( som svante gjort ett flertal gånger ) om detta. Men, lyssnar du med öronen låter seriekopplat inte bra, och absolut inte bra i subbasområdet.
Jag tycker trådskaparen ska prova sig fram: låter det fördjävligt med seriekoppling så är det ju bara att ändra.
Låt inte dogmer som inte stämmer och teoretiska resonemang styra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster