Nästan ett kilo för en 4-tummare?

En närbild visar modellbeteckningen:

Sexton stycken damp ner på postkontoret idag:

Kontrollmätt. Talspolarna är hela.
Lite T/S-parametrar:
Monacor sp60/4
Impedance (Z) 4Ω
Resonant frequency (fs) 65Hz
Max. frequency range f3-8,000Hz
Music power 60WMAX
Power rating (P) 30WRMS
SPL (1W/1m) 90dB
Suspension compl. (Cms) 0.8mm/N
Moving mass (Mms) 4g
Mech. Q factor (Qms) 2.10
Electr. Q factor (Qes) 0.64
Total Q factor (Qts) 0.49
Equivalent volume (Vas) 6 l
DC resistance (Re) 3.3Ω
Force factor (BxL) 2.9Tm
Voice coil induct. (Le) 0.2mH
Voice coil diameter 25.5mm
Voice coil former aluminium
Linear excursion (XMAX) ±2mm
Eff. cone area (Sd) 55cm2
Mäktigt. Hela 4mm p-p linjär slaglängd

Åkte förbi brädgår'n och köpte lite MDF, som jag sedan till grannarnas förnöjelse ställde mig och kapade med cirkelsåg och handöverfräs.

22mm i baffeln, 10mm övriga väggar.
Provmonterade torrt:

Det såg ut att passa, så fram med limmet:

(De där H-bafflarna är byggda av AVR7000 och har via mellanhänder hamnat hos mig. Jag ska skruva isär dem och använda de åtta tolvorna i ett litet LT-experiment, men det blir en annan byggtråd.)
Tänkte bygga mig ett par MMMMTMMMM-torn att köra som toppar i hemmabion tills vidare. Så här alltså:

Dottern har börjat komma upp i en ålder där jag inte längre vågar lita på att hon lämnar de lånade pK-högtalarna ifred, när de står nåbara. Det blir till att lämna tillbaka dem snart, när dessa tillsvidare-torn är klara.
8st element simulerar ganska snyggt i 33-liters sluten låda med 90% fyllnadsgrad:

Har labbat lite med baffelformen för att få ett baffelsteg som rättar till en del av elementens inneboende krokighet samt integrerar bra med bakväggen (som är försedd med 12cm mineralull).
Nu återstår att se hur väl verkligheten står sig mot kartan. I morgon tar jag fram hålsågen och gör lite åverkan på bafflarna.
Elementen ska kopplas serie-parallellt till en systemimpedans kring 7 ohm som lägst. Två serier om fyra element (16 ohm nominellt) kopplas parallellt till 8 ohm nominellt.
Funderar på om det funkar bäst så här:

Eller om det blir bättre så här:

I teorin kan väl den senare varianten se till att den ström som flyter genom varje talspole blir mer identisk?
Jag funderar också en del på vad jag kan hitta för lämplig diskant. Det blir förstås lite fult med en mittplacerad diskant i en array som närmar sig ett cylindriskt spridningsmönster, men i mitt hårt akustikreglerade rum är det mest direktljudet som spelar roll, och inte den totala energitonkurvan. Och så är det heller inte "den slutgiltiga lösningen" utan mest ett litet terapeutiskt byggprojekt och en tillsvidarelösning för att få lite ljud i hemmabion.
På sikt sågar jag isär de här tornen och gör 16 st små slutna mupps-liknande saker att ha som datorhögtalare, toaletthögtalare, loungehögtalare, etc.
Har ni några tankar om lämpligt, billigt diskantelement som kan matcha systemkänslighet och kapacitet? Kanske någon rentav har ett par lämpliga element att ge mig, typ i utbyte mot ett par fina RCA-kablar?
Stay tuned for updates!