phloam skrev:Jansson skrev:[
Varför blev det så här?
-Välbetalt skivkontrakt med stora krav om höga försäljningssiffror?
-Ingen inspiration? Det gör inget, kolla hur lätt det var med Lets Dance. Vi ger publiken samma lättsmälta förpackning som tidigare. De verkar gilla det?
-Äntligen den stora publiken. Alla vill bli omtyckta, en del kanske vill bli omtyckta av väldigt många?
Man får komma ihåg musikklimatet då mitt under brinnande 80-tal. Det var nog inte på nåt sätt läge för nåt djupare, varken inspirationsmässigt, kontrakts/karriärmässigt eller marknads/musiktrendmässigt för just DB då.
Pendeln svänger, och detta kanske var nånting nödvändigt trots allt för att ta popstjärnegrejen så långt det gick och slippa tänka på det framöver..?
Att DB anlitade Nile Rodgers för Let's Dance med uppgiften att producera ett hitalbum är välkänt.
DB ville slå igenom, sälja = tjäna många £ var målet.
Det lyckades. DB blev förmögen.
Idag är han väl god för i runda slängar £500 miljoner.
-76 drog DB till Schweiz för att slippa 83% inkomstskatt.
Men det verkar som att han då var rätt pank i förhållande till sina musikerpolare.
Har för mig att det var Freddie Mercury som lärde honom hur en slipsten ska dras.
Har nån intervju med Reeves Gabrels nån stans där han sent -80 påpekade för DB att han faktiskt hade konstnärlig frihet och inte var bunden av kontrakt att göra kommersiellt undermåligt skräp.
Min undran är varför proppen gick ur helt och totalt.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2