Bi-ampa, Avance Epsilon 910-av MkII

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Retro

Bi-ampa, Avance Epsilon 910-av MkII

Inläggav Retro » 2013-06-22 00:30

Hej, Undrar om det är någon här som vet säkert om "Avance Epsilon 910-av MkII" går att bi-ampa?

Det sitter Bi-wire terminaler på dom original. Och vad jag kan se på kretskortet i filtret så är diskanten helt skild från bas/mellanregister.

Någon som redan gjort det, eller kanske har en manual på dom?
http://www.flickr.com/photos/retro2/9102145109/sizes/c/in/photostream//
http://www.flickr.com/photos/retro2/9102145819/sizes/c/in/photostream/
http://www.flickr.com/photos/retro2/9104369916/sizes/c/in/photostream/
http://www.flickr.com/photos/retro2/9104364798/sizes/c/in/photostream/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-06-22 10:23

Det är i regel ingen vinst att bi-ampa på det sättet. Det är bättre att göra delningen på linjenivå före effektförstärkarna. Störst verkan ger det vid lägre frekvenser då effektfördelningen blir rätt lika mellan registren.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Bi-ampa, Avance Epsilon 910-av MkII

Inläggav Flint » 2013-06-22 13:17

Retro
Vet inte men eftersom lådan har biwireterminaler kan man med största säkerhet anta att den går att biwira. Ta bort blecken och testa.

Användarvisningsbild
Retro

Inläggav Retro » 2013-06-22 13:53

RogerGustavsson skrev:Det är i regel ingen vinst att bi-ampa på det sättet. Det är bättre att göra delningen på linjenivå före effektförstärkarna. Störst verkan ger det vid lägre frekvenser då effektfördelningen blir rätt lika mellan registren.

Hej Roger, tack för din input.
Jag är medveten om det, diskanterna drar ju MYCKET mindre effekt än dom större elementen så vinsten blir antagligen liten.
Men... jag är av naturen nyfiken, har stegen och ska ändå göra split-kablar från försteget för att bi-ampa ett par andra högtalare till vintern.

Det kliar lite i fingrarna på sommarn med kan man säga, men jag vill inte släppa ut röken ur dom små Avance för dom spelar riktigt bra för sin storlek och prisklass :) Och jag tänkte spela på dom fram till vintern i a f ,för jag har inget som låter bättre på lager...... Sen är jag ju ändå mer rädd om slutstegen än om högtalarna......

Så igen, någon som vet säkert att/om det går :)

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-22 14:35

Håller med föregående talare bort med blecken och prova !

Stampar du in massa mer effekt i diskanten blir det pannkaka annars är det väl inget problem.

Sen kan du få massa saker att att åtgärda typ tidsfel på köpet så om du tjänar nåt på det är en annan sak....

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2013-06-22 15:26

Jag skulle inte chansa innan jag visste säkert. Förstärkarna kan ta skada om högtalarna inte är anpassade för biamping utan bara biwiring.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-22 15:45

RogerGustavsson skrev:Det är i regel ingen vinst att bi-ampa på det sättet. Det är bättre att göra delningen på linjenivå före effektförstärkarna. Störst verkan ger det vid lägre frekvenser då effektfördelningen blir rätt lika mellan registren.

Den ljudmässiga fördelen med biamping är ju klar, mätmässigt skiljer det inte så mycket, men biamping är bättre. :)

Att ha ett separat slutsteg som bara driver diskanten får det ofta att låta bättre, speciellt om slutsteget inte är de bästa som finns att driva fullregister.

Du bör köra det ljudmässigt bästa steget på diskanten, strunta i vilket steg som har högst effekt.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-22 18:31

Micke23 skrev:Jag skulle inte chansa innan jag visste säkert. Förstärkarna kan ta skada om högtalarna inte är anpassade för biamping utan bara biwiring.

Den lät intressant, förklara varför förstärkaren skulle ta stryk ??

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-22 18:54

Finns det biwire där bas och diskant inte är helt åtskiljda?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-22 19:06

tvett skrev:Finns det biwire där bas och diskant inte är helt åtskiljda?

Knappast. Det vore ju hur tokigt som helst och upplagt för stärkarhaverier..

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-22 19:16

Flint skrev:

Du menar när någon isf biampade istället för biwirade?

Jag skulle iaf säga att en högtalare med separata terminaler har helt separerad bas och diskant, något annat vore dumt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-22 19:31

Vilket är detsamma som jag skrev. Du får det att låta som om vi inte menar samma sak.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-22 19:36

Flint skrev:Vilket är detsamma som jag skrev. Du får det att låta som om vi inte menar samma sak.

Frågan var ett förtydligande över det du skrev, då man kunde tolka det som att biwiring skulle kunna skada en ensam förstärkare.
Sen höll jag bara med...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2013-06-22 19:52

flathead skrev:
Micke23 skrev:Jag skulle inte chansa innan jag visste säkert. Förstärkarna kan ta skada om högtalarna inte är anpassade för biamping utan bara biwiring.

Den lät intressant, förklara varför förstärkaren skulle ta stryk ??

Av det skäl Flint nämner, att bas och diskant inte är helt åtskilda, trots dubbla anslutningar för högtalarkablar. Korkat, men det förekommer. Exempel: Dahlquist DQ8.

"If the power amps can 'see' each other through the wiring, one will be damaged. "Blowed up, Sir" comes to mind. Make sure the speakers are designed for this and not just bi-wiring if you decide to bi-amp."

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-22 20:28

Micke23 skrev:Av det skäl Flint nämner, att bas och diskant inte är helt åtskilda, trots dubbla anslutningar för högtalarkablar. Korkat, men det förekommer. Exempel: Dahlquist DQ8.

Intressant! Vet du mer om hur det är kopplat?
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-23 08:21

tvett skrev:
Flint skrev:

Du menar när någon isf biampade istället för biwirade?

Jag skulle iaf säga att en högtalare med separata terminaler har helt separerad bas och diskant, något annat vore dumt.

JPW har gjort så dumt förut. Dubbla terminaler på utsidan och samma - på insidan. 8O

Det blir dyrt om man kopplar biamping på sådana.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-06-23 08:53

Prova dig fram? till att börja med så brukar väll slutsteg ha någon form av skydd för kortslutning typ säkring på utgångarna?

Jag kan kortsluta ena terminalen på min hk och fortfarande spela musik. Vrider jag på så slår den bara ifrån.

Men enklast är väll ändå att biampa men att börja med att enbart starta ena slutsteget dvs det du vill driva nedre terminalens ingång med. Spelar inte hela högtalaren då utan bara basen eller diskanten så är det bara att tuta och köra :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-06-23 09:13

Inte alla slutsteg är kortslutningssäkrade, så detta är inte
att rekommendera.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-23 10:00

Ett sätt att kolla hur det ligger till är att skruva loss blecken och bara köra en (1) förstärkare (kanal) med nollan-ut bara ansluten till den ena minusterminalen på lådan, säg LP-minus, och skifta mellan HP-plus och LP-plus in som "hot". Då ska ljud bara bara höras med "hot" ansluten till "rätt" filterdel om filterdelarna är separerade. Gör för säkerhets skull om proceduren men med nollan ansluten till den andra filterdelens minusterminal. Samma där, bara ljud med med samma filterdel inkopplad som både nolla och het. Svårt att uttrycka det där på ett vettigt sätt men jag försökte i alla fall.
Senast redigerad av Flint 2013-06-23 13:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Retro

Inläggav Retro » 2013-06-23 13:52

Tack ALLA för engagemang och input.

Antar att jag bara är för feg för trail and error, trots att dom är kortslutningsskyddade....

Annat var det när man var ung och nyfiken(mekade bil & MC) :D då lärde man sig mycket den hårda vägen...
Men jag lärde mig också att fråga ibland eller bolla med andra, det blir ofta både bättre och BILLIGARE :)

Flint din ide att "koppla i kors" var riktigt bra, det retar mig lite att jag inte tänkte på den själv :lol: när jag ändå provat att köra diskant/ bas var för sig utan blecken.

Ha det gott alla, ska försöka få ihop split-kablar i veckan som kommer. // H

Återgå till Generellt om hifi