http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/30w-4558t00.pdf

Valde mellan Seas L26ROY 10" och dessa Scan Speak 12".
Roy är det ju många som är nöjda med i relativt små slutna lådor så de verkar ju bra.
Seas L26ROY: Pumpar 0,5L med 10" membran och xmax enkel väg om 14mm enl Seas datablad.
Scan Speak 30W/4558t00: Pumpar 0,58L med 12" membran och 12,5mm xmax enkel väg.
Jag vet inte vilket baselement som är bäst, men anledningen att jag valde Scan Speak 12" är att den vill ha lite större lådor, och därmed bildas mindre tryck innuti en sluten låda vid stora konutslag.
Scan Speak-elementet med sin lite större låda skulle också eventuellt kunna gå att använda i basreflex tänkte jag

I fallet ROY är det som ofta nämns svårt att få plats med tillräckligt grov port.
Nu funderar jag över dimensionering.
Här skriver Petter Persson lite om vilka parametrar som är önskvärda vid sluten låda.
Mitt element tycks ju ha just lågt Qts, låg Fs och hög Vas som alltså är lämpligt för en sluten låda.
Alltså borde man ju kunna bygga två slutna lådor dårå

Men jag är ändå lite rädd att mitt rumsstöd inte till fullo kommer kompensera den slutna lådans fall mot lägre frekvenser.
Jag tänker mig att en portad lådas "typ gratis tillskott mot frekvenser runt avstämningen" skulle kunna ge det tillskott som eventuellt behövs.
Men sen tillkommer ju lite svårare dimensionering förstås då en basreflexlåda är lite mer komplex.
Här finns en basreflexdimensionering med valt element
Här finns ännu ett på minhembio
Diskussion!