FalloutBoy skrev:Tack till KorkSniff för medverkan!Mats skrev:Jaha, blir det några avslöjanden?!?
Jag tänkte avslöja vad filerna var för något på måndag (1/7).
Förhoppningsvis får vi några mer deltagare tills dess.
F5 F5 F5 ...
Moderator: Redaktörer
FalloutBoy skrev:Tack till KorkSniff för medverkan!Mats skrev:Jaha, blir det några avslöjanden?!?
Jag tänkte avslöja vad filerna var för något på måndag (1/7).
Förhoppningsvis får vi några mer deltagare tills dess.
Piotr skrev:Falloutboy,
När folk testar dina filer finns ju risk att man lyssnar på tillkortakommanden i sina DA eller omsamplare.
Vore intressant om du pallar att ta ner originalet till 16/44.1 med iZotope och sedan upp igen till 24/192.
Mats skrev:Intressant! Visst kan man dra nån sorts slutsats som handlar om att det inte är så enkelt. Samtidigt lyckades ju vi som hörde skillnad pricka in en hel del, Prolinn prickade t o m in allt, jag själv en del. Hade jag gjort fler jämförelser än de rätt två rätt korta jag genomförde hade detta kanske lett till några justeringar och jag hade kanske kommit närmre ”sanningen”, men det orkade jag inte mitt i jobbspurten inför semestern...![]()
Intressant att den låga samplingsfrekvensen (ex. A) sänker så mycket. En annan sak är att jag undrar hur D hade stått sig mot G/C med helt annan typ av musik och vid lite längre lyssning??
Allra intressantaste dock hur många som inte hör skillnad på nåt, jag kan ha fel här (och jag menar absolut inte att förolämpa nån) men åtminstone jag börjar ju fundera på om man i så fall har tillräckligt bra grejer – vad är annars anledningen till detta?
Tack till dig Falloutboy för att du ordnade testen, intressant! Har du lust så återkom gärna framöver med mer liknande!
StefanL skrev:Mats skrev:Intressant! Visst kan man dra nån sorts slutsats som handlar om att det inte är så enkelt. Samtidigt lyckades ju vi som hörde skillnad pricka in en hel del, Prolinn prickade t o m in allt, jag själv en del. Hade jag gjort fler jämförelser än de rätt två rätt korta jag genomförde hade detta kanske lett till några justeringar och jag hade kanske kommit närmre ”sanningen”, men det orkade jag inte mitt i jobbspurten inför semestern...![]()
Intressant att den låga samplingsfrekvensen (ex. A) sänker så mycket. En annan sak är att jag undrar hur D hade stått sig mot G/C med helt annan typ av musik och vid lite längre lyssning??
Allra intressantaste dock hur många som inte hör skillnad på nåt, jag kan ha fel här (och jag menar absolut inte att förolämpa nån) men åtminstone jag börjar ju fundera på om man i så fall har tillräckligt bra grejer – vad är annars anledningen till detta?
Tack till dig Falloutboy för att du ordnade testen, intressant! Har du lust så återkom gärna framöver med mer liknande!
Det är nog svårare att bestämma vad som låter bäst/skillnad än du tror. Själv så rangordnande du originalet som både bäst och sämst. Och dem var det ju ingen skillnad på.
+1 på att det var kul att Falloutboy ordnade en test.
Mats skrev:StefanL skrev:Mats skrev:Intressant! Visst kan man dra nån sorts slutsats som handlar om att det inte är så enkelt. Samtidigt lyckades ju vi som hörde skillnad pricka in en hel del, Prolinn prickade t o m in allt, jag själv en del. Hade jag gjort fler jämförelser än de rätt två rätt korta jag genomförde hade detta kanske lett till några justeringar och jag hade kanske kommit närmre ”sanningen”, men det orkade jag inte mitt i jobbspurten inför semestern...![]()
Det är nog svårare att bestämma vad som låter bäst/skillnad än du tror. Själv så rangordnande du originalet som både bäst och sämst. Och dem var det ju ingen skillnad på.
Jag försöker att inte tro så mycket utan istället att lyssna. Vad gäller min rangordning så ber jag dig gå på den efter det att jag omtestat och lyssnat lite mer, där var det tydligt att de två originalen kom högt upp. Dock intressant, där håller jag med dig, att jag inte prickade bägge originalen i absolut topp!
Mats skrev:StefanL skrev:Mats skrev:Intressant! Visst kan man dra nån sorts slutsats som handlar om att det inte är så enkelt. Samtidigt lyckades ju vi som hörde skillnad pricka in en hel del, Prolinn prickade t o m in allt, jag själv en del. Hade jag gjort fler jämförelser än de rätt två rätt korta jag genomförde hade detta kanske lett till några justeringar och jag hade kanske kommit närmre ”sanningen”, men det orkade jag inte mitt i jobbspurten inför semestern...![]()
Jag försöker att inte tro så mycket utan istället att lyssna - dessutom säger jag ju att det inte är så lätt, så what's the problem? Vad gäller min rangordning så ber jag dig gå på den efter det att jag omtestat och lyssnat lite mer, där var det tydligt att de två originalen kom högt upp. Dock intressant, där håller jag med dig, att jag inte prickade bägge originalen i absolut topp!
KorkSniff skrev:
Jag hör till dem som inte hörde någon skillnad. Jag hade tyvärr inte möjlighet att spela upp detta på "storstereon" utan fick nöja mig med lurar. Är dock tveksam till att utfallet skulle bli mycket annorlunda för min del...
FalloutBoy skrev:Ok, här kommer äntligen svaret på vad jag gjort med filerna.
Först vill jag påminna om att testet i första hand handlade om vad
man upplever. Det spelar alltså ingen roll om man påverkades av andras svar
eftersom eventuell påverkan är en del av upplevelsen.
Det finns alltså inga svar som är "rätt" eller "fel", förutom ur en specifik aspekt:
Jag hade med en kontrollfil, alltså två av filerna var originalet, för att se hur många
som rankade dem på som lika/olika bra. Alla de som upplevde skillnader rankade
dem som olika bra tills prolinn ändrade sitt svar och faktiskt lyckades pricka in dem.
Bra jobbat!![]()
Om det sen beror på verkliga hörbara skillnader relativt till de andra filerna (och i så fall varför)
eller om det var slumpen eller ev. fusk (analysering av filerna) låter jag vara osagt, men
det ger iaf grund för mer utförliga tester.
Annat man kan notera är att nästan alla som upplevde skillnader hade med 16bit/44.1kHz
(med kraftig brusformning) i topp medan 24bit/44.1kHz rankades i klass med den snålkodade filen
(Vorbis 160kbps).
Men man kan som sagt inte dra några generella slutsatser från testet förutom att verkar vara
svårt i allmänhet att höra skillnader mellan olika format.
Stort tack till alla som deltog!
---
Och här är specifikt vad som gjorts med filerna:
Programmet som använts för omsampling/bitreducering är iZotope RX Advanced 2.01.
All omsampling gjordes med "intermediate phase"-filter.
Brusformningsprofilen MBIT+ Ultra ser ut så här:
IMG
A. 24bit / 44.1kHz
B. 12bit / 192kHz med MBIT+ Ultra Noise Shaping (Dithermängd=High)
C. 24bit / 192kHz (Originalet)
D. 16bit / 44.1kHz med MBIT+ Ultra Noise Shaping (Dithermängd=Normal)
E. Ogg Vorbis Q5 (~160kbps) / 44,1kHz, alltså samma format som gratisversionen av Spotify.
F. 8bit / 192kHz med MBIT+ Ultra Noise Shaping (Dithermängd=High)
G. 24bit / 192kHz (Originalet)
H. 16bit / 44.1kHz utan noise shaping (Dithermängd=Normal)
FalloutBoy skrev:Ok, här kommer äntligen svaret på vad jag gjort med filerna.
Först vill jag påminna om att testet i första hand handlade om vad
man upplever. Det spelar alltså ingen roll om man påverkades av andras svar
eftersom eventuell påverkan är en del av upplevelsen.
Det finns alltså inga svar som är "rätt" eller "fel", förutom ur en specifik aspekt:
Jag hade med en kontrollfil, alltså två av filerna var originalet, för att se hur många
som rankade dem på som lika/olika bra. Alla de som upplevde skillnader rankade
dem som olika bra tills prolinn ändrade sitt svar och faktiskt lyckades pricka in dem.
Bra jobbat!![]()
Om det sen beror på verkliga hörbara skillnader relativt till de andra filerna (och i så fall varför)
eller om det var slumpen eller ev. fusk (analysering av filerna) låter jag vara osagt, men
det ger iaf grund för mer utförliga tester.
Annat man kan notera är att nästan alla som upplevde skillnader hade med 16bit/44.1kHz
(med kraftig brusformning) i topp medan 24bit/44.1kHz rankades i klass med den snålkodade filen
(Vorbis 160kbps).
Men man kan som sagt inte dra några generella slutsatser från testet förutom att verkar vara
svårt i allmänhet att höra skillnader mellan olika format.
Stort tack till alla som deltog!
---
Och här är specifikt vad som gjorts med filerna:
Programmet som använts för omsampling/bitreducering är iZotope RX Advanced 2.01.
All omsampling gjordes med "intermediate phase"-filter.
Brusformningsprofilen MBIT+ Ultra ser ut så här:
A. 24bit / 44.1kHz
B. 12bit / 192kHz med MBIT+ Ultra Noise Shaping (Dithermängd=High)
C. 24bit / 192kHz (Originalet)
D. 16bit / 44.1kHz med MBIT+ Ultra Noise Shaping (Dithermängd=Normal)
E. Ogg Vorbis Q5 (~160kbps) / 44,1kHz, alltså samma format som gratisversionen av Spotify.
F. 8bit / 192kHz med MBIT+ Ultra Noise Shaping (Dithermängd=High)
G. 24bit / 192kHz (Originalet)
H. 16bit / 44.1kHz utan noise shaping (Dithermängd=Normal)
prolinn skrev:
..................
Som sagt; Kul test! Samtidigt var det allt för många alternativ och inte heller helt klart vad som med nödvändighet borde vara bättre och sämre. I varje fall jag jämförde inte alla filer mot alla övriga filer utan plockade framför allt ut de tydligt bästa och tydligt sämsta. Originalfilerna var klart bäst vilket rimligen inte är så förvånande. Få-bits filerna var klart sämst. Min rangordning av övriga filer bör man inte lägga allt för stor vikt vid eftersom jag inte jämförde alla mot alla. De var dock tydligt sämre än de bästa och bättre än de sämsta. Att alla inte kan höra skillnad kan säkert bero på många faktorer. Att lyssna med sämre utrustning är säkert bara en av alla möjliga förklaringar. Enligt min mening var det inte heller den mest avslöjande musiken, men det var uppenbarligen tydligt nog för några av oss.
Kanske kan det ändå ge er som sågar; Linn, spikfots försedda högtalare, icke akustikreglerade rum, högupplösta format, mm en tankeställare...
Richard skrev:...men nog var det en till mer än prolinn som lyckades pricka in samtliga exempel rätt ?
StefanL skrev:Svaren skulle skickats till Falloutboy via PM för att tagit bort auktoritetstro, då man bara kan kopiera in svar från denne, istället för att behöva lyssna själv.
shifts skrev:Richard skrev:...men nog var det en till mer än prolinn som lyckades pricka in samtliga exempel rätt ?
........
Det är ingen tävling, men om du ändå kaxigt ser det så (och syftade på dig själv i dina inlägg) får du gärna svara på det där.
Richard skrev:Testet visar att det fanns en person som prickade alla rätt . Han har sin stereo noggrant uppkopplad enligt tunemethod, använder en påkostad nätverkspelare och har sina högtalare nogrannt uppställda på spikes.
Mats skrev:Intressant! Visst kan man dra nån sorts slutsats som handlar om att det inte är så enkelt. Samtidigt lyckades ju vi som hörde skillnad pricka in en hel del, Prolinn prickade t o m in allt, jag själv en del. Hade jag gjort fler jämförelser än de rätt två rätt korta jag genomförde hade detta kanske lett till några justeringar och jag hade kanske kommit närmre ”sanningen”, men det orkade jag inte mitt i jobbspurten inför semestern...![]()
..........
..........!
Richard skrev:shifts skrev:Richard skrev:...men nog var det en till mer än prolinn som lyckades pricka in samtliga exempel rätt ?
........
Det är ingen tävling, men om du ändå kaxigt ser det så (och syftade på dig själv i dina inlägg) får du gärna svara på det där.
Testet visar att det fanns en person som prickade alla rätt . Han har sin stereo noggrant uppkopplad enligt tunemethod, använder en påkostad nätverkspelare och har sina högtalare nogrannt uppställda på spikes.
De som kört med SD - kuddar under sina högtalare hörde däremot ingen skillnad, eller prickade in fel exempel.
Vilka slutsatser kan dras av detta ?
Jag tror inte att fok har dålig hörsel, utan man hör det som anläggningen har förutsättningar att återge.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster