Kan det finnas något i tex en förstärkare som gör att transientförmågan kan variera med tiden, tex belastning på nätdelen osv?
Jag vet inte, tror inte det. Inte så att det blir hörbart i varje fall. Transientförmågan brukar vara det minsta problemet (obefintligaste

) i en förstärkare. Högtalare brukar ha 100-faldigt större problem med det (och ändå är det sällan som just transientresponsen som enskild parameter är ett hörbart problem i högtalare) och rum 10000-100000-faldigt större eller ännu mer.
För mig är det inte en rimlig förklaring iaf.
Ett exempel. Jag gillar Zappas musik, men en del plattor är bara för jobbiga. Snudd på kaos. Jag har en kamrat som är Zappa-fan av en helt annan magnitud än jag. Hemma hos honom är det betydligt enklare att "förstå" Zappas musik, trots att jag egentligen upplever ljudet som sämre. Vad kan detta bero på?
Jag tycker också det är roligare att lyssna på musik i olika sammanhang. Ibland har jag ingen lust alls att lyssna på viss sorts musik, eller överhuvudtaget. Ibland är jag otålig och trött, orkar inte koncentrera mig. Beror mycket på vad som händer runtomkring. Ena veckan kan jag vara irriterad på en låt och nästa vecka är den skitbra. Jag ändrar även hur jag tycker om musik genom att umgås med andra och ta in deras syn på musiken så att man får ett annat perspekiv. Det kan ändra åsikterna om musiken radikalt för mig.
Om man säger såhär, det jag upplever varje dag som liknar din upplevelse skulle jag inte ens komma att tänka på att det skulle bero på hur förstärkarna jag lyssnar genom återger ljudet. Visst det är inte omöjligt, men risken som jag ser det att det skulle bero på just förstärkarna som används är i stil med att springa genom en tegelvägg helskinnad (alltså inte omöjligt, men högst osannolikt som jag ser det).