Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Leif, det skulle vara intressant att höra mer av dig om vilken mätutrustning ni använder. Vad jag kan se är det mätsystemet Clio ni använder. Men särskilt mikar ger ju olika respons, men även mikförstärkare, mätförstärkare, rummet, inställningarna i programvaran ger ju olika responser. Nu minns jag dåligt, men är det så att med Clio så ingår det en mikrofonförstärkare? Men då (typ över 10 år sedan)var det med deras "egen" mik, ...eller?
På motsvarande vis vore det intressant att få en redogörelse för Stereophiles mätutrustning och omständigheter, men jhär har jag dålig koll. Eller någon kanske vet något om var det kanske står?
Johan_Lindroos skrev:På motsvarande vis vore det intressant att få en redogörelse för Stereophiles mätutrustning och omständigheter, men jhär har jag dålig koll. Eller någon kanske vet något om var det kanske står?
I used DRA Labs' MLSSA system and a calibrated DPA 4006 microphone to measure the Marten Django XL's frequency response in the farfield, and an Earthworks QTC-40 mike for the nearfield responses. Because the Django XL is a large, heavy speaker, I could not raise it very high off the ground for the acoustic measurements. As a result, the measured responses have less resolution in the midrange than I would have liked.
Marten skrev:Det är nått skumt med Stereophiles mätning då fig 4 och fig 8 inte stämmer överens. I fig 8 så rullar diskanten av ovanför ca 10 KHz men inte på fig 4. Det borde inte vara den skillnaden. Konstigt
Marten skrev:Jag förstår inte hur du kan få vår mätning med tidningens mätning fig. 8 att vara identiska. Det skiljer minst lika mycket som i fig. 4. Stereophile mätning Fig 4 är ett medelvärde horisontellt inom 30 gr som du mycket riktigt säger. Skulle jag göra samma typ av mätning så skulle det skilja ännu mer, speciellt ovanför 6 KHz där det skulle rulla av mer jämfört med vår egen mätning.
Mvh
Naqref skrev:Marten skrev:Det är nått skumt med Stereophiles mätning då fig 4 och fig 8 inte stämmer överens. I fig 8 så rullar diskanten av ovanför ca 10 KHz men inte på fig 4. Det borde inte vara den skillnaden. Konstigt
Jag tycker den stiger upp till peaken vid ca 20kHz. Fig 8 är ju mätt upp till 40k medan fig 4 är mätt upp till 20k.
Naqref skrev:Marten skrev:Det är nått skumt med Stereophiles mätning då fig 4 och fig 8 inte stämmer överens. I fig 8 så rullar diskanten av ovanför ca 10 KHz men inte på fig 4. Det borde inte vara den skillnaden. Konstigt
Jag tycker den stiger upp till peaken vid ca 20kHz. Fig 8 är ju mätt upp till 40k medan fig 4 är mätt upp till 20k.
celef skrev:Marten skrev:Jag förstår inte hur du kan få vår mätning med tidningens mätning fig. 8 att vara identiska. Det skiljer minst lika mycket som i fig. 4. Stereophile mätning Fig 4 är ett medelvärde horisontellt inom 30 gr som du mycket riktigt säger. Skulle jag göra samma typ av mätning så skulle det skilja ännu mer, speciellt ovanför 6 KHz där det skulle rulla av mer jämfört med vår egen mätning.
Mvh
Jag tycker fortfarande att er mätning stämmer väl överens med stereophiles nr 8, möjligen skiljer det lite runt 15khz och över, kan det skyllas på inspelat element? Annan använd mik? Kanske en något slarvig mätuppställning?
celef skrev:Marten skrev:Jag förstår inte hur du kan få vår mätning med tidningens mätning fig. 8 att vara identiska. Det skiljer minst lika mycket som i fig. 4. Stereophile mätning Fig 4 är ett medelvärde horisontellt inom 30 gr som du mycket riktigt säger. Skulle jag göra samma typ av mätning så skulle det skilja ännu mer, speciellt ovanför 6 KHz där det skulle rulla av mer jämfört med vår egen mätning.
Mvh
Jag tycker fortfarande att er mätning stämmer väl överens med stereophiles nr 8, möjligen skiljer det lite runt 15khz och över, kan det skyllas på inspelat element? Annan använd mik? Kanske en något slarvig mätuppställning?
shifts skrev:Kul med lite respons från tillverkaren i denna tråd, det gillar jag. Mer sånt!
Marten skrev:celef skrev:Marten skrev:Jag förstår inte hur du kan få vår mätning med tidningens mätning fig. 8 att vara identiska. Det skiljer minst lika mycket som i fig. 4. Stereophile mätning Fig 4 är ett medelvärde horisontellt inom 30 gr som du mycket riktigt säger. Skulle jag göra samma typ av mätning så skulle det skilja ännu mer, speciellt ovanför 6 KHz där det skulle rulla av mer jämfört med vår egen mätning.
Mvh
Nja, tendenserna finns ju lika de i vår mätning, men fortfarande en hel del oroligare med högre toppar och djupare dalar. Så i mitt tycke väldigt långt från identiska. Däremot fig 4 och fig 8 är nästan identiska.
Edit: fel-skrivet samt tillägg.
Marten skrev:Det är som du säger Johan att det kan skilja väldigt mycket mellan olika mikrofoner, därför använder vi enbart högkvalitativa mickar med erkänt bra specar.
Som mätsystem använder vi Clio 10 FW både på kontoret och i produktion (denna Django XL som vi pratar om är uppmätt på produktionen och är ett serieproduktionsex). På produktionen använder vi Haun MBNM 550 EL http://www.mbho.de/products02_05a.htm , som är en mycket bra mikrofon till ett humant pris. På mitt kontor och utvecklinsavdelningen använder jag ovan nämnda mic och även Erthworks M50 http://www.earthworksaudio.com/micropho ... eries/m50/ som är en ännu bättre mikrofon. De båda mickarna har dock en snarlik frekvensgång. Jag har M50 som referens.
Det är nått skumt med Stereophiles mätning då fig 4 och fig 8 inte stämmer överens. I fig 8 så rullar diskanten av ovanför ca 10 KHz men inte på fig 4. Det borde inte vara den skillnaden. Konstigt
Martin skrev:(...men är fulare)
På riktigt faslinjär högtalare (kolla impulsresponsen och stegsvaret samt hur snabbt nivån sjunker i början på "cumulative spectral-decay plot"):
http://www.stereophile.com/content/dunl ... asurements
Skapligt rak frekvensgång vilket också är en förutsättning för faslinjäritet.
En gammal snell-högtalare med raka frekvensgångar och tydligt ingenjörskonstruerad:
http://www.stereophile.com/content/snel ... asurements
Modern svensk High end-högtalare som jämförelse:
http://www.stereophile.com/content/mart ... asurements
Johan_Lindroos skrev:Nu har jag läst igenom Stereophiles mätrapport på nytt. Ju mer man synar den i sömmarna, desto mer underligheter finner man. Jag kan tycka att det finns ett flertal brister. Det luriga är att det inte är helt helt uppenbart enkelt att se det heller.
Johan_Lindroos skrev:Om man sedan synar mätningarna i Stereophile fig 4, så anger de något i stil med att de kompenserat för mikrofonens (DPA4006) frekvensgång, samt gjort mätningar i ett 30 graders horisontellt fönster. I mitt tycke är denna mätning inte så värdefull egentligen. Hellre skulle jag vilja veta frekvensgången i nollgradersaxeln, och sedan kan man ändå jämföra med den andra kurvan de visar med frekvensgång i olika horisontella ritningar (fig 5).
Johan_Lindroos skrev:Men sedan har vi kurvan i figur 8 som visar vattenfallsdiagrammet. Då ser man som du påpekar att kurvan rullar av däruppe på ett helt annat sätt än i figur 4. Jag gissar att deras mätmetod inte tillåter att frekvensgången kompenseras i denna mätmod, det är ju bara en enda mätpunkt.
Johan_Lindroos skrev:Men se ovan för DPA:s frekvensgång för gallret för diffusa ljudfält och jämför! Jag tycker att kurvan i figur 8 påminner om en tänkbar kurva för miken!
Johan_Lindroos skrev:Åter till deras figur 8: Jag tycker det är inte klart hur högtalaren egentligen mäter eftersom de har kompenserat för miken och samtidigt mätt i olika riktningar. Jag tycker frekvensgången borde tappa lite uppåt i frekvens om man betänker egenskaperna som visas i figur 5. Nu är ju kurvan i princip rak upp till 30 kHz.
Johan_Lindroos skrev:Sedan kan man kanske kommentera också att Sterophile använder Earthworks QTC40 för mätningar som inte heller egentligen är en mätmikrofon. Men det är väl egentligen en petitess då dessa kan antas vara väldigt raka ändå, kanske är Earthworks M-modeller mycket lika QTC-modellerna, bara att de är särskilt uppmätta kanske.
John Atkinson skrev:A suckout at 3kHz develops more than 5° above the tweeter axis—don't listen to this speaker while standing or it will sound hollow.
Marten skrev:Nej det kanske inte är så troligt men det verkar ju som något är fel då det är för stora skillnader mellan våra egna mätningar och tidningens, både frekvensgången och känsligheten samt de andra synpunkterna som Johan påpekade.
Mvh
edit: felstavat
and above that a broad lack of presence-region energy. This will undoubtedly have a negative effect on the estimated sensitivity.
Naqref skrev: Men jag är lite miljöskadad.
Nattlorden skrev:Världens mest ansedda hifi-tidning (?) och bland de mer respekterade mätarna i den svängen - nedgjorda efter en handfull poster på faktiskt.se
Och likfullt ifrågasätts kompetensen här på forumet med jämna mellanrum.
celef skrev:Jag har svårt att tro att det skulle vara något fel på stereophiles mätmik, mätningar på andra högtalare, nu senast både yg och tad visar på nästan snörät linjäritet med samma mätutrustning, skulle dessa högtalare då ha en inbyggd kompensation för den använda mätmiken? inte så jättetroligt, men kanske ändå möjligt, vem vet
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster