Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-10 22:05

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:
Nattlorden skrev::( allt hopp är ute alltså??

Absolut inte :D Du kopplar in Bremenburken och använder 2 kanaler d v s antal kanaler efter behov :) Jämför du sedan andra elektroniska delningsfilter med Bremens mjukvarustyrda, så kan du därefter kränga av allt det andra junket 8) Då är du glad att bremenmåkkapären har 8 kanaler :D

Och du är 100% säker på att den kommer att låta bättre än Licence No. 1, fullständigt objektivt?

Så säker att du kan sälja ditt eget ex till mig? 8)

Japp, jag är säker på att den kommer vara Second-to-none 8) i varje enskild kanal från mono till 8 kanaler :)

Jag kan definitivt sälja min Licence till dig. 9 000 € är ett sjangdobelt kompispris till dig :)

mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-10 22:21

Du är kul du, det kostade den inte ens ny i USA. Och alla vet att priser dubbleras över atlanten, och så gammal utrustning är minst nere på 50%. Så 9000:- är mer rimligt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-10 22:23

Tillgång och efterfrågan.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-10 22:26

MagnusÖstberg skrev:Tillgång och efterfrågan.

Nja, det är nog bara jag som vill ha en. I värsta fall kan jag nöja mig med ett chassie utan innehåll. :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-10 23:17

Nattlorden skrev:Du är kul du, det kostade den inte ens ny i USA. Och alla vet att priser dubbleras över atlanten, och så gammal utrustning är minst nere på 50%. Så 9000:- är mer rimligt.

En Bugatti Royale kostar mer idag än då den tillverkades. :)

Det första exemplaret av Kalle Anka betingar ett högre pris idag än då den såldes i kiosken. :)

Så, Licence No 1 betingar Kalle Anka-pris 8)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-07-10 23:18

Ser spännande ut! Vilka filterfunktioner kommer den att klara av? Är det kanske baserat på en Xmos dsp? :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-10 23:20

Ser intressant ut, men varför just 8a utgångar?
Funktioner? riktpris?
Mer info Peter!! :D

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-07-10 23:32

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:Du är kul du, det kostade den inte ens ny i USA. Och alla vet att priser dubbleras över atlanten, och så gammal utrustning är minst nere på 50%. Så 9000:- är mer rimligt.

En Bugatti Royale kostar mer idag än då den tillverkades. :)

Det första exemplaret av Kalle Anka betingar ett högre pris idag än då den såldes i kiosken. :)

Mvh
Peter

Och den "defekta" 3 schilling Banco......

Bild
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-07-10 23:33

petersteindl skrev:

Mvh
Peter

alright! jag har gamla Kalle Anka-pocketar. Byta kanske då? :)
Gamla godingar!
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-10 23:35

petersteindl skrev:Bild

Hmm, den där har jag sett förut... 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-11 00:03

PappaBas skrev:Ser spännande ut! Vilka filterfunktioner kommer den att klara av? Är det kanske baserat på en Xmos dsp? :)

Det är 4 st Xmos dsp i den :) Den är potent . . . nästan Omnipotent.

Den klarar av de filterfunktioner som vi programmerar in (läs lilltroll) och det är ganska många olika samt valfri brytfrekvens. Det är bara att vrida på virtuella knappar på en skärm. Du kan tidsfördröja de olika kanalerna eller fasändra eller amplitudändra d v s t.ex. lägga in LT i subbarna och LT i topparna. Då integreras toppar och basar på bästa sätt. Du kan ställa in rak frekvensgång i hörnposition på höger och vänster frontsubwoofer vilket ger en sensationellt distinkt och kraftfull bas utan att behöva tillföra så mycket effekt, speciellt mellan 60-120 Hz och med hörn menar jag hörn d v s inte linjekälla.

Man kan t.ex. ställa en centerkanalsubwoofer bredvid sig och en vid centerkanalen och tidsfördröja den som finns bredvid lyssnaren så att båda wovvarna når lyssnaren samtidigt. I Bremensystemet kommer troligtvis delningsfrekvensen hamna kring 275 Hz. Vi har labbat med det tidigare och det gav en exceptionellt rak tonkurva i en mycket stor del av rummet. Det lät utomordentligt naturligt. De traditionellt sett stående vågorna under 100 Hz eliminerades utan att ändra nivå på frontsystemet och svackor kring 200-400 Hz minimerades. Allt direktljud är fortfarande helt orört trots att full room kopensation uppnåtts :) och det utan några akustiska helholzresonatorer eller akustisk dämpning i rummet.

Jag har en klar vision med ljudåtergivning och denna burk kommer att möjliggöra det som många har strävat efter i hela sitt liv men aldrig varit i närheten av att kunna uppnå. Märk väl att det är inte alla som strävar efter denna vision. Som sagt, mångfald är bra.

@ adzer: Riktpris är inte satt. Jag hoppas på ett trevligt riktpris. :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-11 00:36

Svante skrev:...

Källa på det 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-11 00:59

petersteindl skrev:

Källa på det 8)

Jag bara trollar. Lite.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-11 01:01

:) Välkommen till Steindl-tråden förresten :) Det var ett tag sedan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-11 01:47

Ja nu verkar det ju vara kläckningsdags :D .

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-07-11 09:40

Skojj grejjer Peter!
Exakt en sån dsp är ju det jag vill ha.
Funderade faktiskt i förra veckan över hur svårt det är att slå ihop någon av alla de där mini-PC mojängerna (typ RaspberryPi med flera) med ett gäng D/A omvandlare. Verkar som att jag slipper fortsätta i de funderingarna. Skulle ju aldrig bli klar med ett sånt projekt ändåså så då är det ju ännu bättre ;)

Vore extra kul om man kunde sno åt sig den digitala signalen (före filtrerna) för inspelning. Tror det vore kungligt i en live-situation (hobbyband som spelar på en krog tex). Bara trycka in lådan mellan mixerbord och PA så kan man dels spela in och dels även snygga till ljudet ut ur PAt :-)
Kanske kommer i version 2? ;) ;)

Roligt att högtalarna är klara också :)
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-11 11:49

sebatlh skrev:Skojj grejjer Peter!
Exakt en sån dsp är ju det jag vill ha.
Funderade faktiskt i förra veckan över hur svårt det är att slå ihop någon av alla de där mini-PC mojängerna (typ RaspberryPi med flera) med ett gäng D/A omvandlare. Verkar som att jag slipper fortsätta i de funderingarna. Skulle ju aldrig bli klar med ett sånt projekt ändåså så då är det ju ännu bättre ;)

Vore extra kul om man kunde sno åt sig den digitala signalen (före filtrerna) för inspelning. Tror det vore kungligt i en live-situation (hobbyband som spelar på en krog tex). Bara trycka in lådan mellan mixerbord och PA så kan man dels spela in och dels även snygga till ljudet ut ur PAt :-)
Kanske kommer i version 2? ;) ;)

Roligt att högtalarna är klara också :)

Det är inga problem att få ut digital signal efter analog/digital-omvandlarna. Tanken är att man skall kunna spela in musik med 4 kanaler och lagra informationen på hårddisk eller bearbeta den på annat sätt. Det är alltså 4 professionella mikingångar med fantommatning på 48 volt. Man kan också använda analogingångarna som linjeingångar utan fantommatning.

Mvh
Peter

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-07-11 12:12

Nu tror jag att 24/48 är den signal med högsta upplösning man får köra okodad mellan hifiapparater. Förstås har inte studiosidan någon sådan begränsning alls.
Men ni kommer inte kunna få köra ut ett avkodad köpesalbum eller film i något pcmformat utan att bryta mot licenser misstänker jag.
Vet att det är bl.a. därför som Meridian har kodade protokoll till sina digital ut till högtalarna med inbyggda dacar och förstärkare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-11 12:48

+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-11 14:43

Läge att koda in en bakdörr åt faktisktmedlemmar alltså ;)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-11 14:50

Svante skrev:
petersteindl skrev:

Källa på det 8)

Jag bara trollar. Lite.

Fin låda. Den verkar som gjord för kretskortet :)

Funkar även för slutsteg, skulle jag tro.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-11 15:11

Nattlorden skrev:Läge att koda in en bakdörr åt faktisktmedlemmar alltså ;)

Åt faktisktmedlemmar har vi byggt in en speciell funktion med 5 lägen

Funktionen innebär en limitering + normalisering + komprander, comprende? Allt för att ge det moderna ljudet :)

Olika lägen kan väljas enligt följande, avsaknad av mastering, förfinad mastering, mastering med substans, mastering med tyngd, ultimat mastering. Det ger den där friheten för kreativitet vid mastering för att få det perfekta faktisktsoundet :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-11 15:18

Mvh
Peter
Är det 42 IC-chip i den?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-07-11 15:23

paa skrev:
Mvh
Peter
Är det 42 IC-chip i den?

Jag noterar en röd tråd i inlägget.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-11 15:23

paa skrev:
Mvh
Peter
Är det 42 IC-chip i den?

Den funkar i flera galaxer.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2013-07-11 16:10

petersteindl skrev:

Det innebär ju att vi kommer sälja ett par ägg i timmen då sidan kommer upp Smile det är 720 par i månaden a 29650 kr = 21 Mkr/månad Very Happy Investerarna gnuggar redan händerna. Kanske skall korka Champagnen redan nu Razz

Jag hoppas verkligen du kommer få framgång med försäljning av högtalare, tror att du lär behöva det, med tanke på att du nämnde att det tagit 13 år att utveckla högtalarna till det dom är idag.
Misstänker att investerarna har lagt ut en hel del pengar under den tiden.
Hoppas du säljer riktigt många och att det går bra och att investerarna inte äter upp hela vinsten.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2013-07-11 21:42

Naqref skrev:
paa skrev:
petersteindl skrev:Mvh
Peter
Är det 42 IC-chip i den?

Jag noterar en röd tråd i inlägget.

Jag ville klara mig helt utan att behöva distribuera MasterClock över kortet för att minska jitter problem och andra HF problem, men jag var inte 100% säker på att det skulle funka i praktiken med mjukvaran/hårdvaran. Men det gick; så i den röda tråden går BCLK (BitClock) från ADC:n. På detta sätt är exempelvis totallängden på MCLK kopparbanan < 2 cm mellan oscillator och DAC-chip. På 1-2 cm kopparbanan så korvar inte fyrkantsvågen till sig så mycket.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2013-07-11 21:47

Nattlorden skrev:Läge att koda in en bakdörr åt faktisktmedlemmar alltså ;)

Sätt in massa pengar på mitt nummerkonto i Schweiz så 8)
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-14 16:17

@ Nattis och alla andra berörda parter.

klicka här :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-14 16:22

petersteindl skrev:@ Nattis och alla andra berörda parter.

klicka här :)

Mvh
Peter
Skynda dig att stavningskontrollera innan någon påpekar det! 8)
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi