Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Stinker dock något förbaskat.
Nä, fast under tvätt/tork processen.paa skrev:Alexi skrev:Stinker dock något förbaskat.
Inte så hemskt farligt när man tre gånger tvättat och sköljt ur det mesta av ullfettet.
paa skrev:Jag tror den måste kardas för att få spänst nog att fylla ut utan att ramla ihop i klumpar.
Så här såg det ut när jag skaffade ull till ett bygge, ull, tvättad tre gånger i ljummet vatten i hink med fintvättmedel, skölja, skölja och sedan på tork:
Sedan karda och karda:
Andr82 skrev:Tjena! Jag har testat lite med fårull i mellanregisterlådor, och upplevde där en klar förbättring mot fabrikstillverkad dämpvadd. Alla tendenser till burkigt ljud försvann, jag är mycket nöjd. Vet dock inget om hur det beter sig med bas.
DQ-20 skrev:Andr82 skrev:Tjena! Jag har testat lite med fårull i mellanregisterlådor, och upplevde där en klar förbättring mot fabrikstillverkad dämpvadd. Alla tendenser till burkigt ljud försvann, jag är mycket nöjd. Vet dock inget om hur det beter sig med bas.
Jag har "fått för mig" följande efter att ha läst lite artiklar och inlägg här och där:
1. Ull och glasull dämpar likvärdigt, möjligen men någon liten fördel för ull om det är "rätt" kvalitet (med avseende på struktur).
2. Ull isotermiserar lite sämre än glasull eftersom ullfibrerna leder värme sämre än glas och ullen har lägre densitet (vilket är en bra egenskap för det man brukar använda ull till).
3. Plastull dämpar sämre, men isotermiserar ok.
Själv skulle jag, om jag fick välja fritt, använda glasull eller plastull till baslådor och ull till fullregisterlådor och toppar. Ull är också mysigt med hög "feelgood faktor. Man nästan känner att lådan har det bra...
/DQ-20
paa skrev:http://vavbutiken.se/product_info.php?products_id=821
http://www.dengamlaskolan.webshoponline ... ardor.aspx
Hemslöjdsaffärer kan ha, om det finns några sådana kvar?
Jocke skrev:Tror att den inte gör så stor nytta i en baslåda. Däremot dämpar 30cm fårull 99% av bakvågen ner till 300Hz enligt den gode Tyland och jag tycker mig ha sett att det resultatet bekräftats i några trådar här. Ull är ju gott för en del insekter och någon föreslog behandling med radar före applicering i högtalarlådan... men sluten låda bör ju inte vara något problem - de måste ju komma in för att kunna göra någon skada. Har en säck liggande sedan många år... undrar om jag törs öppna den?
KorkSniff skrev:Jocke skrev:Tror att den inte gör så stor nytta i en baslåda. Däremot dämpar 30cm fårull 99% av bakvågen ner till 300Hz enligt den gode Tyland och jag tycker mig ha sett att det resultatet bekräftats i några trådar här. Ull är ju gott för en del insekter och någon föreslog behandling med radar före applicering i högtalarlådan... men sluten låda bör ju inte vara något problem - de måste ju komma in för att kunna göra någon skada. Har en säck liggande sedan många år... undrar om jag törs öppna den?
Jag tror att insektsproblematiken är överdriven, tills jag blir motbevisad! Inga av mina ullmattor, plädar mm har spår av djurattacker!
Sedan tror jag även att okardad ull har fullgoda akustiska egenskaper. Fortsatt intresserad!
KorkSniff skrev:Jocke skrev:Ull är ju gott för en del insekter och någon föreslog behandling med radar före applicering i högtalarlådan... men sluten låda bör ju inte vara något problem - de måste ju komma in för att kunna göra någon skada. Har en säck liggande sedan många år... undrar om jag törs öppna den?
Jag tror att insektsproblematiken är överdriven, tills jag blir motbevisad! Inga av mina ullmattor, plädar mm har spår av djurattacker!
Sedan tror jag även att okardad ull har fullgoda akustiska egenskaper. Fortsatt intresserad!
KorkSniff skrev:Jocke skrev:Tror att den inte gör så stor nytta i en baslåda. Däremot dämpar 30cm fårull 99% av bakvågen ner till 300Hz enligt den gode Tyland och jag tycker mig ha sett att det resultatet bekräftats i några trådar här. Ull är ju gott för en del insekter och någon föreslog behandling med radar före applicering i högtalarlådan... men sluten låda bör ju inte vara något problem - de måste ju komma in för att kunna göra någon skada. Har en säck liggande sedan många år... undrar om jag törs öppna den?
DQ-20 skrev:Andr82 skrev:Tjena! Jag har testat lite med fårull i mellanregisterlådor, och upplevde där en klar förbättring mot fabrikstillverkad dämpvadd. Alla tendenser till burkigt ljud försvann, jag är mycket nöjd. Vet dock inget om hur det beter sig med bas.
Jag har "fått för mig" följande efter att ha läst lite artiklar och inlägg här och där:
1. Ull och glasull dämpar likvärdigt, möjligen men någon liten fördel för ull om det är "rätt" kvalitet (med avseende på struktur).
2. Ull isotermiserar lite sämre än glasull eftersom ullfibrerna leder värme sämre än glas och ullen har lägre densitet (vilket är en bra egenskap för det man brukar använda ull till).
3. Plastull dämpar sämre, men isotermiserar ok.
Själv skulle jag, om jag fick välja fritt, använda glasull eller plastull till baslådor och ull till fullregisterlådor och toppar. Ull är också mysigt med hög "feelgood faktor. Man nästan känner att lådan har det bra...
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster