MagnusÖstberg skrev:Du har alltså lagt dem fel Nattlorden
VA! kan han göra fel?
Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Boom, den där stagningen lämnar ju rätt mycket att önska kan jag tycka. Kors- eller flaggstagning är avsevärt mycket bättre än den metod du visar.
boom skrev:Komorok skrev:Boom, den där stagningen lämnar ju rätt mycket att önska kan jag tycka. Kors- eller flaggstagning är avsevärt mycket bättre än den metod du visar.
Har du byggt någon båt någon gång.
Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:Boom, den där stagningen lämnar ju rätt mycket att önska kan jag tycka. Kors- eller flaggstagning är avsevärt mycket bättre än den metod du visar.
Nej och det behöver jag inte för att räkna ut att mdf är bättre på att ta upp drag- och tryckspänning än böjspänning. Men i en båt har man ju inte alltid ett val eftersom någon kanske vill kunna gå inne i skrovet. Skitjobbigt att klättra mellan stagen om de går kors och tvärs. I basmoduler försöker få personer klättra igenom.
Allram skrev:Jag tolkar mina mätdata som att jag kom fram till ungefär samma sak, om man tittar på del två i mätningarna. Polyester dämpar sämst och gullfiber bäst
(Iallafall över 200 Hz, vilket det i princip alltid handlar om inuti en högtalarlåda)
boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:Boom, den där stagningen lämnar ju rätt mycket att önska kan jag tycka. Kors- eller flaggstagning är avsevärt mycket bättre än den metod du visar.
Nej och det behöver jag inte för att räkna ut att mdf är bättre på att ta upp drag- och tryckspänning än böjspänning. Men i en båt har man ju inte alltid ett val eftersom någon kanske vill kunna gå inne i skrovet. Skitjobbigt att klättra mellan stagen om de går kors och tvärs. I basmoduler försöker få personer klättra igenom.
den lådan den rör sig inte en mm vid fullt tryck inte ens högtalarna som står uppå rör sig För ser man dom flesta byggen så stagar dom flesta bara 2 eller 3 väggar jag stagar 4 väggar och då får man mera fördelaktig tryck utbredning i lådan för tryck går alltid på den svagaste länken.
boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:Boom, den där stagningen lämnar ju rätt mycket att önska kan jag tycka. Kors- eller flaggstagning är avsevärt mycket bättre än den metod du visar.
den lådan den rör sig inte en mm vid fullt tryck inte ens högtalarna som står uppå rör sig För ser man dom flesta byggen så stagar dom flesta bara 2 eller 3 väggar jag stagar 4 väggar och då får man mera fördelaktig tryck utbredning i lådan för tryck går alltid på den svagaste länken.
Komorok skrev:Boom, den där stagningen lämnar ju rätt mycket att önska kan jag tycka. Kors- eller flaggstagning är avsevärt mycket bättre än den metod du visar.
Då får du bevisa det ta med en låd jävel ner så skall vi testa hur mycket skiten tål. jag har våg i teleskoplastaren.MagnusÖstberg skrev:boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:Boom, den där stagningen lämnar ju rätt mycket att önska kan jag tycka. Kors- eller flaggstagning är avsevärt mycket bättre än den metod du visar.
Det var ett jäkla tjat, det är bättre med tvärgående. Det innebär inte att ditt sätt inte fungerar. Adzer och Bakerman har bättre lösningar. Din och Nattlordens duger fint. Köp det, acceptera det, inse det, lev med det
Det viktigaste är att man får upp lådresonansen över de frekvenser baslådan skall spela.
boom skrev:Då får du bevisa det ta med en låd jävel ner så skall vi testa hur mycket skiten tål. jag har våg i teleskoplastaren.
boom skrev:Då får du bevisa det ta med en låd jävel ner så skall vi testa hur mycket skiten tål. jag har våg i teleskoplastaren.MagnusÖstberg skrev:boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:Komorok skrev:Boom, den där stagningen lämnar ju rätt mycket att önska kan jag tycka. Kors- eller flaggstagning är avsevärt mycket bättre än den metod du visar.
Det var ett jäkla tjat, det är bättre med tvärgående. Det innebär inte att ditt sätt inte fungerar. Adzer och Bakerman har bättre lösningar. Din och Nattlordens duger fint. Köp det, acceptera det, inse det, lev med det
Det viktigaste är att man får upp lådresonansen över de frekvenser baslådan skall spela.
adzer skrev:boom skrev:Då får du bevisa det ta med en låd jävel ner så skall vi testa hur mycket skiten tål. jag har våg i teleskoplastaren.
Nu handlar det iof inte om att kunna lasta så mycket vikt som möjligt på lådorna utan att få upp lådans resonansfrekvens.
boom skrev:hur seriös har du varit du har väl glidit på en räkmacka som dom flesta har gjort hur mycket mätningar har du gjort både limp dist frekvens. Mdf har en egenresonans på 300Hz har jag för mig.
adzer skrev:boom skrev:hur seriös har du varit du har väl glidit på en räkmacka som dom flesta har gjort hur mycket mätningar har du gjort både limp dist frekvens. Mdf har en egenresonans på 300Hz har jag för mig.
Snälla rara. Har du något problem med att diskutera sakfrågan eller måste du alltid bli otrevlig och gå på person?
Det finns ingen specifik resonansfrekvens för samtliga MDF-lådor utan det varier beroende på konstruktion.
Om du lyssnade på andra(vilket jag gör som du påpekade) så kanske du kunde lära dig något med.
boom skrev:Varför inte då avvika och gå din egen väg jag fick bra resultat på pk då jag gick min egen väg.
boom skrev:Har du byggt någon båt någon gång.
DQ-20 skrev:Det är mycket tal om panelresonanser och jag undrar hur stort problem det är i en baslåda egentligen. Regelrätta resonanser alltså. Fast med en 18" blir det ju en stor låda så det kanske behövs. Men man kan också vilja få lådan att "andas" så lite som möjligt. Då kan det vara bra att förbinda mittpunkterna på motstående paneler.
/DQ-20
boom skrev:DQ-20 skrev:Det är mycket tal om panelresonanser och jag undrar hur stort problem det är i en baslåda egentligen. Regelrätta resonanser alltså. Fast med en 18" blir det ju en stor låda så det kanske behövs. Men man kan också vilja få lådan att "andas" så lite som möjligt. Då kan det vara bra att förbinda mittpunkterna på motstående paneler.
/DQ-20
+1
Komorok skrev:boom skrev:DQ-20 skrev:Det är mycket tal om panelresonanser och jag undrar hur stort problem det är i en baslåda egentligen. Regelrätta resonanser alltså. Fast med en 18" blir det ju en stor låda så det kanske behövs. Men man kan också vilja få lådan att "andas" så lite som möjligt. Då kan det vara bra att förbinda mittpunkterna på motstående paneler.
/DQ-20
+1
Vadå "+1"? Det är ju precis det som INTE är gjort på den låda du visade, Boom? Mittpunkterna är ju inte förbundna på din låda.
boom skrev:Komorok skrev:boom skrev:DQ-20 skrev:Det är mycket tal om panelresonanser och jag undrar hur stort problem det är i en baslåda egentligen. Regelrätta resonanser alltså. Fast med en 18" blir det ju en stor låda så det kanske behövs. Men man kan också vilja få lådan att "andas" så lite som möjligt. Då kan det vara bra att förbinda mittpunkterna på motstående paneler.
/DQ-20
+1
Vadå "+1"? Det är ju precis det som INTE är gjort på den låda du visade, Boom? Mittpunkterna är ju inte förbundna på din låda.
Lådan kan inte vika sig eller andas 1mm då dom stagen som sitter i mina lådor är förbundna runt om så lådan kan inte andas som du tror annars så är du välkommen så skall jag överbevisa dig.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster