Moderator: Redaktörer
StefanL skrev:Detta fann jag oväntat;A simple way to find how Tuneful a hifi is: Play a full track and follow the Tune/melody. Mute the speakers for a short time (e.g. 5-10 seconds), half way through the track and continue the tune in your head. When you unmute the speakers, are you in time with the playback tune. This will find how easy the hifi system allows you to follow the Tune.
Så om min hjärna inte ligger på samma hastighet/frekvens (eller om min hjärna råkar haka upp sig på det) som det som avspelas, så är det fel på min anläggning?
Låter som tidskompensering/jämförelse mot originalet tycker jag. Kanske plumpt skrivet av Linn.
Komorok skrev:Richard har pissat så länge på mina åsikter att jag fullkomligt skiter i hur mina bilder bidrar till diskussionen. Och att man går ut i diskussionen så hårt som HCl gör och inte riktigt begriper att placering av basmoduler är ett rumsproblem kan inte resultera i annat än en facepalm.
Richard skrev:Jag förstår inte att det skulle vara nån skillnad mellan vivaldi och metallica ?
Båda spelar ju musik ?
Det är nog bara hifinördar som lyssnar till "holografisk återgivning" då man är ute i verkligheten och lyssnar till riktig musik.
De lider alla av audiofil neurosa. Detta kan tränas bort, genom att gå på fler konserter.
hcl skrev:Komorok skrev:Richard har pissat så länge på mina åsikter att jag fullkomligt skiter i hur mina bilder bidrar till diskussionen. Och att man går ut i diskussionen så hårt som HCl gör och inte riktigt begriper att placering av basmoduler är ett rumsproblem kan inte resultera i annat än en facepalm.
Det är otroligt hur arroganta vissa kan vara här. Hur vet du vad jag förstår?
Hade du varit med vid de tydligase av de tillfällen jag tänker på hade nog även du hajat till över hur verkligt stor skillnad det kan röra sig om och påhur den manifesterat sig.
Komorok skrev:Att flytta runt en basmodul är i allra högsta grad att ta hand om rumsproblem. Hur utsläckningar av rumsmoder fungerar vid olika placeringar är ju rätt bra att känna till om man vill undvika bumlig bas. Det är ju självklart att det blir skillnad när man flyttar på basmodulen. Men du verkar inte ha förstått varför det blir skillnad.
Nattlorden skrev:Nja... neuros är nog vad som åsyftas, inte nervositet.
Och har jag någonsin lidit av det, så är den för länge sedan botad - har inte i närheten samma intresse för prylarna som tidigare, det skall bara fungera och låta bra, punkt.
Komorok skrev:Nej, det stavas "neurosa" inte "nervosa".
MagnusÖstberg skrev:Vissa saker är kanske för komplexa för en del att förstå, och då skapas "metoder" med fina ord och komplicerade förståelsekrav för att konkritisera det andra ser som självklarheter?
adzer skrev:Komorok skrev:Nej, det stavas "neurosa" inte "nervosa".
Ok jag kan ha fel, men googla på det. I princip alla hifi hemsidor och liknande skriver nervosa.
Komorok skrev:Ja och de använder spikes och tror att det ger mer ursprungstrogen återgivning också...
Svante skrev:Richard skrev:hcl skrev:Richard skrev:Korta blindtester är därför helt värdelösa, eftersom de säger noll om musikalisk transparens.
Det går utmärkt att tillämpa tune-dm även i en blindtestsituation. Så länge som man kan slappna av och lyssna som vanligt.
Svante har ju nämt möjligheten till detta: långa , blinda lyssningar på riktig musik. Det skulle kunna fungera. Jag har aldrig hört talas om att någon gjort ett sådant dock.
Korta blindtester är helt värdelösa, eftersom de enbart fokuserar på skillnader i ljudet.
Den där länken gör mig lite förvirrad. Jag trodde du gillade Tunedem, men så här står det på varumärkesinnehavarens (?) hemsida:http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/FAQ_-_Tune_Dem skrev:Tune-Dem method
The approach we suggest when doing an A/B comparison is to listen to component A, then listen to B. If one sounds better, buy it. If they both sound the same, buy the least expensive one. Anything else is folly. We have always said, “If it sounds better, then it is better.”
You will find it easier to compare components in an A/B situation if you play only a brief passage (as little as ten seconds and certainly no more than thirty seconds) on one component. Repeat this brief passage a few times on the first product then switch to the second component and play the same passage.
By keeping the passages short, you will the “tune” fresh in your mind and will be better able to judge the relative difficulties following the tune on each component.
Du instämmer alltså inte med det?
Svante skrev:Tune Dem är tydligen ett varumärke. Är det Linn som äger det. I sådana fall borde den här sidan tala om vad varumärkesägaren avser med namnet. Sidan är full med nonsens, men det verkar som att det är melodi som avses, även om de lite längre ner på sidan för ett resonemang om att distorsion kan ändra frekvensen på signalen, och då skulle deras "pitch relationships" ändras, vilket måste betyda att de blir ostämda i förhållande till varandra (out of tune).
Aja, jag vet inte, det verkar ändå mest vara meliodin som avses.
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/FAQ_-_Tune_Dem
Komorok skrev:hcl skrev:Komorok skrev:Richard har pissat så länge på mina åsikter att jag fullkomligt skiter i hur mina bilder bidrar till diskussionen. Och att man går ut i diskussionen så hårt som HCl gör och inte riktigt begriper att placering av basmoduler är ett rumsproblem kan inte resultera i annat än en facepalm.
Det är otroligt hur arroganta vissa kan vara här. Hur vet du vad jag förstår?
Hade du varit med vid de tydligase av de tillfällen jag tänker på hade nog även du hajat till över hur verkligt stor skillnad det kan röra sig om och påhur den manifesterat sig.
Att flytta runt en basmodul är i allra högsta grad att ta hand om rumsproblem. Hur utsläckningar av rumsmoder fungerar vid olika placeringar är ju rätt bra att känna till om man vill undvika bumlig bas. Det är ju självklart att det blir skillnad när man flyttar på basmodulen. Men du verkar inte ha förstått varför det blir skillnad.
Richard skrev:De lider alla av audiofil neurosa. Detta kan tränas bort, genom att gå på fler konserter.
hcl skrev:StefanL skrev:Detta fann jag oväntat;A simple way to find how Tuneful a hifi is: Play a full track and follow the Tune/melody. Mute the speakers for a short time (e.g. 5-10 seconds), half way through the track and continue the tune in your head. When you unmute the speakers, are you in time with the playback tune. This will find how easy the hifi system allows you to follow the Tune.
Så om min hjärna inte ligger på samma hastighet/frekvens (eller om min hjärna råkar haka upp sig på det) som det som avspelas, så är det fel på min anläggning?
Låter som tidskompensering/jämförelse mot originalet tycker jag. Kanske plumpt skrivet av Linn.
Det där stämmer i princip, men funkar nog olika bar för olika personer. Om man inte kan hålla takten oavsett hur väl anläggningen återger musiken, då funkar det dåligt. Om man å andra sidan vet vilken takt det är och kan hålla den med mycket svagt stöd, då måste man kräva mycket tajt samspeltjet då musiken sätts på igen. -snip-
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster