Lysande annonser

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
silvervarg

Lysande annonser

Inläggav silvervarg » 2005-10-06 22:47

Vad sägs denna text (saxat ur annon på HiFimagasinet):
"Detta är en subwoofer med inbyggt effektsteg på ca 100 W. Förstärkaren jobbar med negativ utimpedans vilket gör att man kan få djup och ren bas ur en relativt liten låda."

Bidra gärna med fler liknande som du hittar.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-10-06 22:55

Uhm, vad är det som är lysande med den?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-06 23:30

Negativ utgångsresistans har varit känt länge, Audio Pro ACE-bass t.ex.

Det finns en tråd här någonstans i forumet om en gainclone med negativ utgångsresistans.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-10-07 13:50

Tja, beror kanske på ens synsätt. Jag anser inte att de (inkl. ACE-bass) har negativ utgångsimpedans.
Det är i stort sett en vanlig servo-koppling. Resten är IMHO marknadsförings flum.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-10-07 14:38

Var sig man anser att ACE har negativ utimpedans eller ej så har de väl det och dessutom allmänt känt. Det är ju som sagt en väl etablerad princip som har funnits sedan "urminnes" tider och dessutom har det inget alls med marknadsföring att göra utan är vanlig kretsteori som undervisas i skolan (såvitt jag minns mina kurser):

Kolla bla Stahls patent.

Citat från patentet:
"The electrical network has an effective output impedance including a negative impedance in series with a plurality of impedances connected in parallel. The value of the negative impedance (including negative resistance) is chosen to be substantially equal to the impedance of the voice-coil."
Senast redigerad av UrSv 2005-10-07 15:04, redigerad totalt 1 gång.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-10-07 14:51

silvervarg skrev:Tja, beror kanske på ens synsätt. Jag anser inte att de (inkl. ACE-bass) har negativ utgångsimpedans.
Det är i stort sett en vanlig servo-koppling. Resten är IMHO marknadsförings flum.

Jamen negativ resistans/impedans är verklig. !?!?!

Det är ju snarare en bättre form av upplysning än servodrive som kan va snart vad som helst för återkopplingar.

Men annars så har jag ju hakat upp mig alldeles förd*ä*ligt på uttrycket MEGAPIXEL kamera ?? Vad är en megapixel ????
Jag vet naturligtvis att mega i detta fallet står för väldigt många pixlar en miljon eller fler, men men .
Kan inte smälta det där.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-07 21:03

Så här kan man bygga en förstärkare med negativ utimpedans.

Bild

Man kan härleda utspänningen från förstärkaren från

Uut=-Uin*R2/R1-U5*R2/R5

U5=-U6*R4/R3

U6=I*R6

Uut=-Uin*R2/R1+ I * R6*R4*R2/(R5*R3)

Om man härleder utspänningen från en vanlig spänningsgenerator med utimpedansen Rs så blir den

Uut=Ug - I * Rs

Här kan vi identifiera Ug och Rs i den tidigare ekvationen som

Ug=-Uin*R2/R1
och
Rs=-R6*R4*R2/(R5*R3)

dvs Rs är negativ.

Audio Pros ACE bygger dessutom ut detta med andra komponenter i utimpedansen, utöver den negativa resistansen. Det är egentligen de andra komponenterna som är fiffigast, tycker åtminstone jag. Hur det går till har jag beskrivit i en annan tråd.

...och att kalla det en vanlig servo-koppling... Nja.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-10-09 13:28

Det verkar som om flera (i alla fall några) tycker att begreppet negativ utimpedans är ett välbeskrivande begrepp, och eftersom det har använtas under lång tid också så får jag nog ge mig.
Inte något som är så viktigt att jag kommer att tjafsa länge om det.

Ett servo bygger på att mäta det faktiska resultatet och korrigera då det skiljer sig mot det önskade. Tyvärr har servon en viss tidsfördröjning som i sig skapar fel. Dvs en viss skillnad mot om man t.ex. hade en förstärkare med extremt låg utimpedans.
Därav att jag anser att servo är ett teknisk mycket bättre beskrivand ord. Servon har förekommit inom audio extremt länge och är ofta implementerat precis som i Svantes bild (dock ofta som diskreta kretsar).

Tackar för tipset om ACE tråden. Har börjat läsa igenom den nu. Den innehåller säkert något som jag inte förstått helt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-09 14:39

silvervarg skrev:Servon har förekommit inom audio extremt länge och är ofta implementerat precis som i Svantes bild (dock ofta som diskreta kretsar).

Jo, servokretsar ser ut att vara extremt lika mitt schema om man bara tittar på det. Skillnaden är att servokretsar brukar mäta storheten man är intresserad av, i detta fall skulle det ha varit ljudet eller konaccelerationen och dessutom brukar återkopplingen vara negativ. Här mäter man i stället strömmen och återkopplingen är positiv.

Hade man använt negativ strömåterkoppling i "mitt" schema hade man fått en positiv utresistans som i extremfallet blir oändlig, dvs man hade fått en konstant-ström-generator. Då hade den varit ett servo som hade reglerat strömmen till ett börvärde.

Men nu är det alltså tvärtom.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum