Vilka högtalare skulle du välja...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav petersteindl » 2013-08-09 23:12

... om du fick högtalarna?

Lätt, eller hur? För att få fram den fria viljan så har pengarna tagits bort och för att spetsa till saken så finns det några små förbehåll 8)

1. Du får högtalarna. Det är bara att ta hem dem.

2. Alla får de de vill ha. Du är inte ensam om förmånen.

3. Allt är gratis. Värdeminskning existerar inte och heller inte lyxartiklar.

4. Det existerar nämligen inga pengar.

5. Du måste behålla högtalarna då du valt dem.

6. Du får aldrig byta ut dem.

7. Slänger du högtalarna så får du inga nya och ej heller några andra.

8. Du är så att säga bunden till högtalarna eller till att leva utan högtalare för resten av livet.

9. Om du träffar en motpart t.ex. ditt livs kärlek och som inte kan tänka sig att ha dina högtalare hemma så finns bara valet kvar att inte leva tillsammans eller slänga högtalarna.

10. Det är således ett val för livet där inga pengar begränsar.

11. Du får inte ändra dig efter att du en gång valt.

12. De skall vara riktiga existerande högtalare som finns i verkligheten. De kan vara i byggsats. De kan vara begagnade. De kan vara nya. De måste vara verkliga existerande högtalare där någon typbeteckning finns. Det kan vara högtalarelement eller färdiga högtalare.


Vilka högtalare skulle du välja? :)
Senast redigerad av petersteindl 2013-08-11 11:57, redigerad totalt 2 gånger.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2013-08-09 23:14

Har jag obegränsat med utrymme också? Du e en generös sort Peter!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-09 23:16

hifikg skrev:Har jag obegränsat med utrymme också? Du e en generös sort Peter!


Du har det du valt med det begränsade utrymme det innebär :) Du får ju högtalarna gratis. Är det problem att välja?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Inläggav HK430 » 2013-08-09 23:18

får man välja till vilka basmoduler man vill också? :roll:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2013-08-09 23:21

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Har jag obegränsat med utrymme också? Du e en generös sort Peter!


Du har det du valt med det begränsade utrymme det innebär :) Du får ju högtalarna gratis. Är det problem att välja?


Vissa jättemonster skulle inte platsa i mitt nuvarande lyssningsrum, men fick jag använda Drottningholmssalen på Sheraton som lyssningsrum så vill jag ha en komplett MBL-rigg som den de hade på hifimässan 2012.

I mitt nuvarande lyssningsrum vill jag ha ett par... OA 52
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-09 23:21

HK430 skrev:får man välja till vilka basmoduler man vill också? :roll:


Japp :D

Du får även välja mellan stereo med 2 högtalare och/utan basmoduler eller 5.1 eller 7.1 eller något annat system.

Det är bara att välja :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-09 23:26

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:Har jag obegränsat med utrymme också? Du e en generös sort Peter!


Du har det du valt med det begränsade utrymme det innebär :) Du får ju högtalarna gratis. Är det problem att välja?


Vissa jättemonster skulle inte platsa i mitt nuvarande lyssningsrum, men fick jag använda Drottningholmssalen på Sheraton som lyssningsrum så vill jag ha en komplett MBL-rigg som den de hade på hifimässan 2012.

I mitt nuvarande lyssningsrum vill jag ha ett par... OA 52


Jag förmodar att du inte vill bo för resten av ditt liv i drottningholmssalen på Sheraton :P

OA 52 är ditt val. Det betyder att du redan har det du kunde få gratis :)

Jag vet en som skulle le om han fanns kvar bland oss :D

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2013-08-09 23:27

Men då hade jag såklart valt wilson audio wamm, för jag blir så glad då jag ser dom

Men jag blir ju lika glad när jag ser goldmund epilogen full system eller apologue

Hm, varför kan man inte få tre system :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-09 23:30

celef skrev:Men då hade jag såklart valt wilson audio wamm, för jag blir så glad då jag ser dom

Men jag blir ju lika glad när jag ser goldmund epilogen full system eller apologue

Hm, varför kan man inte få tre system :)


Du får välja ett system och det är ett val för resten av ditt liv. Om du inte slänger ut dem för att din livspartner vill det, förståss.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
StefanL
 
Inlägg: 2337
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Helsingborg

Inläggav StefanL » 2013-08-09 23:35

Revel Ultima Salon 2. Basmoduler vet jag inte, kanske Z-6 Infra kanske.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Inläggav gflar » 2013-08-09 23:38

Carlsson OA51, serienummer 0001

Till dem........ProfX-4 kanske

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-09 23:41

Kanske... skjuter ingen hare. Tycks vara svårt att välja basmoduler, även då man får dem gratis :lol:

Stig får än en gång le, men även Kevin. Kul!

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Inläggav gflar » 2013-08-09 23:42

Äh! Ändrar mig!

i64S

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-09 23:45

gflar skrev:Äh! Ändrar mig!

i64S


Ändra sig går inte. Sådana är spelreglerna. Hoppas du blir nöjd med ditt val på OA51, serienummer 0001.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Inläggav HK430 » 2013-08-09 23:46

Jag skulle ha valt så många AE IB15 element jag fått plats med i en IB lösning + de bästa in wall högtalarna jag kunde hitta

Med ett sådant dolt system skulle en respektive aldrig ha något att gnälla på, ultimat!

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Inläggav gflar » 2013-08-09 23:47

Skitsvårt när det är gratis ju :D

Användarvisningsbild
PontusEriksson
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 2008-04-01
Ort: Eskilstuna

Inläggav PontusEriksson » 2013-08-09 23:48

i16s i detta utförande och slimmade profX till det. Tror jag.

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Inläggav HK430 » 2013-08-09 23:49

varför låsa sig till prof x? och inte y eller z om man nu ska ha basreflex?

dubbla portar är ju skitballt 8)
Senast redigerad av HK430 2013-08-09 23:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PontusEriksson
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 2008-04-01
Ort: Eskilstuna

Inläggav PontusEriksson » 2013-08-09 23:50

HK430 skrev:varför låsa sig till prof x? och inte y eller z om man nu ska ha basreflex?

För stort och fult. Hade gärna gått ned till P om det inte drabbat ljudet, men jag vill ha det sista ned till 20 Hz.
Senast redigerad av PontusEriksson 2013-08-09 23:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-09 23:50

HK430 skrev:Jag skulle ha valt så många AE IB15 element jag fått plats med i en IB lösning + de bästa in wall högtalarna jag kunde hitta

Med ett sådant dolt system skulle en respektive aldrig ha något att gnälla på, ultimat!


Då du väljer måste du vara precis. Exakt vilket antal AE IB15 element vill du ha? Exakt vilken in Wall högtalare väljer du? Namn och typbeteckning.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2013-08-09 23:52

Då punkt "4" är en realitet såhär i husrenoveringstider, så ställer jag mitt hopp till punkt "3". Faktum är att jag gillar punkt "3" väldigt mycket just nu...

Punkt 9 och beyond förstår jag inte helt (kanske) men kvinnor, och i synnerhet personen jag lever med idag går lätt före allt materialistiskt trams som vi hänger oss åt på detta forum...
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Inläggav gflar » 2013-08-09 23:52

HK430 skrev:varför låsa sig till prof x? och inte y eller z om man nu ska ha basreflex?

dubbla portar är ju skitballt 8)


X har dubbla portar nuförtiden :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-09 23:55

hevi skrev:Då punkt "4" är en realitet såhär i husrenoveringstider, så ställer jag mitt hopp till punkt "3". Faktum är att jag gillar punkt "3" väldigt mycket just nu...

Punkt 9 och beyond förstår jag inte helt (kanske) men kvinnor, och i synnerhet personen jag lever med idag går lätt före allt materialistiskt trams som vi hänger oss åt på detta forum...


Vilka högtalare skulle du välja? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Inläggav gflar » 2013-08-10 00:04

petersteindl skrev:
gflar skrev:Äh! Ändrar mig!

i64S


Ändra sig går inte. Sådana är spelreglerna. Hoppas du blir nöjd med ditt val på OA51, serienummer 0001.

Mvh
Peter


Kan leva med det då det inte finns någon punkt om att uppgradering inte är tillåtet.

Har iofs redan LE2. Så det blir bara basarna för mig då 8)

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Inläggav HK430 » 2013-08-10 00:10

petersteindl skrev:
HK430 skrev:Jag skulle ha valt så många AE IB15 element jag fått plats med i en IB lösning + de bästa in wall högtalarna jag kunde hitta

Med ett sådant dolt system skulle en respektive aldrig ha något att gnälla på, ultimat!


Då du väljer måste du vara precis. Exakt vilket antal AE IB15 element vill du ha? Exakt vilken in Wall högtalare väljer du? Namn och typbeteckning.

Mvh
Peter


hm, varje element sveper 3 liter luft.. åtta stycken kanske vore lagomt, de sitter ju två och två

faktisktskadad som jag är så känner jag inte till några in-wall tillverkare annat än ino, cc-pc4 är väl det största ino tillverkar

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 00:11

gflar skrev:
petersteindl skrev:
gflar skrev:Äh! Ändrar mig!

i64S


Ändra sig går inte. Sådana är spelreglerna. Hoppas du blir nöjd med ditt val på OA51, serienummer 0001.

Mvh
Peter


Kan leva med det då det inte finns någon punkt om att uppgradering inte är tillåtet.

Har iofs redan LE2. Så det blir bara basarna för mig då 8)


Jag hade tänkt att det man väljer ersätter det gamla man har om man inte väljer samma som man redan har.

LE2 har egentligen således redan förpassats ut till förmån för serienummer 1.

Jag skall dock vara snäll och ge dig chansen att välja mellan serienummer 1 eller LE som du redan har eller serienummer 1 moddat till LE.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2013-08-10 00:11

petersteindl skrev:
hevi skrev:Då punkt "4" är en realitet såhär i husrenoveringstider, så ställer jag mitt hopp till punkt "3". Faktum är att jag gillar punkt "3" väldigt mycket just nu...

Punkt 9 och beyond förstår jag inte helt (kanske) men kvinnor, och i synnerhet personen jag lever med idag går lätt före allt materialistiskt trams som vi hänger oss åt på detta forum...


Vilka högtalare skulle du välja? :)


Jag skulle lätt kunna leva helt utan högtalare -har i princip gjort det senaste året utan större problem. Skulle det krisa på riktigt pengamässigt så skulle jag inte tveka att kränga av all hifi jag har -jag har inga känslomässiga kopplingar till mina prylar...prylar är bara prylar, helt enkelt.

Om högtalare ställs mot respektive så skulle jag alla dagar i veckan välja respektive (har dock aldrig behövt det IRL)
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 00:13

HK430 skrev:
petersteindl skrev:
HK430 skrev:Jag skulle ha valt så många AE IB15 element jag fått plats med i en IB lösning + de bästa in wall högtalarna jag kunde hitta

Med ett sådant dolt system skulle en respektive aldrig ha något att gnälla på, ultimat!


Då du väljer måste du vara precis. Exakt vilket antal AE IB15 element vill du ha? Exakt vilken in Wall högtalare väljer du? Namn och typbeteckning.

Mvh
Peter


hm, varje element sveper 3 liter luft.. åtta stycken kanske vore lagomt, de sitter ju två och två

faktisktskadad som jag är så känner jag inte till några in-wall tillverkare annat än ino, cc-pc4 är väl det största ino tillverkar


Bra, du har gjort ditt val. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2013-08-10 00:14

Vet faktiskt inte varför jag skulle välja och bli låst resten av livet... skulle du göra det Peter? Då hade det inte blivit några ägg...^^ Som läget är sitter jag mer än nöjd med vad jag har och ska det bli bättre måste jag kunna definiera behovet för mig själv innan jag kan bestämma mig. Lyssnar på andras musik i ett par OA51 som jag haft sedan Wille skickade hem dem till mig på 80-talet. Egen musik gör jag med egendesignade monitorer som låter mig göra saker som andra inte ens hör...

Har tagit mig igenom den fasen med jättedyra prylar och många och stora basar men testosteronerna börjar väl sina för en gammal man... ;)

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Inläggav HK430 » 2013-08-10 00:16

petersteindl skrev:
HK430 skrev:
petersteindl skrev:
HK430 skrev:Jag skulle ha valt så många AE IB15 element jag fått plats med i en IB lösning + de bästa in wall högtalarna jag kunde hitta

Med ett sådant dolt system skulle en respektive aldrig ha något att gnälla på, ultimat!


Då du väljer måste du vara precis. Exakt vilket antal AE IB15 element vill du ha? Exakt vilken in Wall högtalare väljer du? Namn och typbeteckning.

Mvh
Peter


hm, varje element sveper 3 liter luft.. åtta stycken kanske vore lagomt, de sitter ju två och två

faktisktskadad som jag är så känner jag inte till några in-wall tillverkare annat än ino, cc-pc4 är väl det största ino tillverkar


Bra, du har gjort ditt val. :)

Mvh
Peter


Endast valt för att slippa kastas ut men ändå vara bra nog för att jag aldrig någonsin skulle kunna bottna det.

Fast jag tycker ju högtalare är snygga.. får man ha högtalare som inte funkar bara för att se på??

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster