Vilka högtalare skulle du välja...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 00:17

hevi skrev:
petersteindl skrev:
hevi skrev:Då punkt "4" är en realitet såhär i husrenoveringstider, så ställer jag mitt hopp till punkt "3". Faktum är att jag gillar punkt "3" väldigt mycket just nu...

Punkt 9 och beyond förstår jag inte helt (kanske) men kvinnor, och i synnerhet personen jag lever med idag går lätt före allt materialistiskt trams som vi hänger oss åt på detta forum...


Vilka högtalare skulle du välja? :)


Jag skulle lätt kunna leva helt utan högtalare -har i princip gjort det senaste året utan större problem. Skulle det krisa på riktigt pengamässigt så skulle jag inte tveka att kränga av all hifi jag har -jag har inga känslomässiga kopplingar till mina prylar...prylar är bara prylar, helt enkelt.

Om högtalare ställs mot respektive så skulle jag alla dagar i veckan välja respektive (har dock aldrig behövt det IRL)


Tycks vara svårt att välja. Hittills resonerar du. Det är bra att resonera före ett sådant viktigt val nu då du får högtalarna gratis. Seriöst. Du vet vad din äkta hälft gillar så du borde ha det ganska enkelt att välja högtalare :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Inläggav gflar » 2013-08-10 00:20

Jag har ju två rum med anläggningar nu, och tre sovrum samt ett stort kök där jag ännu inte har nått.

Jag borde ju kunna få ha en anläggning i varje rum....eller? :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 00:39

Jocke skrev:Vet faktiskt inte varför jag skulle välja och bli låst resten av livet... skulle du göra det Peter? Då hade det inte blivit några ägg...^^ Som läget är sitter jag mer än nöjd med vad jag har och ska det bli bättre måste jag kunna definiera behovet för mig själv innan jag kan bestämma mig. Lyssnar på andras musik i ett par OA51 som jag haft sedan Wille skickade hem dem till mig på 80-talet. Egen musik gör jag med egendesignade monitorer som låter mig göra saker som andra inte ens hör...

Har tagit mig igenom den fasen med jättedyra prylar och många och stora basar men testosteronerna börjar väl sina för en gammal man... ;)


Jag har gjort frågeställningen och förutsättningarna för att få fram ett slags nuläge, här och nu. Vad gäller just nu om Jultomten fanns där? Frågan är hypotetisk. Jag vill med frågan även skapa eftertanke. Vad innefattas i begreppet högtalare? Är det en sak som alla parter i hemmet har något att säga om?

Jag ser det som vanliga normala urvalskriterier som dock är lite mer långsiktiga. Vad väljer man för högtalare som man kan leva med? Om alternativet, "tillsammans med sin äkta hälft" kommer in, hur förändras i så fall valet då? Vad väljs då ekonomi eller lyxeffekt inte spelar någon roll? Det är egentligen det enda som skiljer sig från normala realiteter såsom världen ser ut idag.

Jag har ställt frågan på exakt det sättet som jag vill ha svar på.

Jag kan leva med mina ägg :) Jag tror också att en äkta hälft också kan det.

Dock skulle jag ha med centerkanal, surroundkanaler och Bremens subwoofers. Jag bygger saker som satisfierar min vision på det slutliga ljudet som jag strävar efter.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 00:43

gflar skrev:Jag har ju två rum med anläggningar nu, och tre sovrum samt ett stort kök där jag ännu inte har nått.

Jag borde ju kunna få ha en anläggning i varje rum....eller? :)


:lol: :) Du är rolig du :) Kör på. Jag hade egentligen tänkt att det skulle handla om favoritlyssningsstället.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2013-08-10 00:56

petersteindl skrev:
Jocke skrev:Vet faktiskt inte varför jag skulle välja och bli låst resten av livet... skulle du göra det Peter? Då hade det inte blivit några ägg...^^ Som läget är sitter jag mer än nöjd med vad jag har och ska det bli bättre måste jag kunna definiera behovet för mig själv innan jag kan bestämma mig. Lyssnar på andras musik i ett par OA51 som jag haft sedan Wille skickade hem dem till mig på 80-talet. Egen musik gör jag med egendesignade monitorer som låter mig göra saker som andra inte ens hör...

Har tagit mig igenom den fasen med jättedyra prylar och många och stora basar men testosteronerna börjar väl sina för en gammal man... ;)


Jag har gjort frågeställningen och förutsättningarna för att få fram ett slags nuläge, här och nu. Vad gäller just nu om Jultomten fanns där? Frågan är hypotetisk. Jag vill med frågan även skapa eftertanke. Vad innefattas i begreppet högtalare? Är det en sak som alla parter i hemmet har något att säga om?

Jag ser det som vanliga normala urvalskriterier som dock är lite mer långsiktiga. Vad väljer man för högtalare som man kan leva med? Om alternativet, "tillsammans med sin äkta hälft" kommer in, hur förändras i så fall valet då? Vad väljs då ekonomi eller lyxeffekt inte spelar någon roll? Det är egentligen det enda som skiljer sig från normala realiteter såsom världen ser ut idag.

Jag har ställt frågan på exakt det sättet som jag vill ha svar på.

Jag kan leva med mina ägg :) Jag tror också att en äkta hälft också kan det.

Dock skulle jag ha med centerkanal, surroundkanaler och Bremens subwoofers. Jag bygger saker som satisfierar min vision på det slutliga ljudet som jag strävar efter.

Mvh
Peter


Jag valde faktiskt OA51 tillsammans med min dåvarande äkta hälft... eller om hon kanske valde åt mig? :wink: Skulle jag finna anledning att välja igen skulle jag absolut överväga din ägg - hoppas att de kan bli den accent som OA51 var då och kunna sätta särprägel på moderna bostäder utan att kompromissa med ljudkvaliteten... :)

Huruvida alla parter i hemmet är överens är en intressant fråga... hur prioriterar man? Det handlar ju inte alltid om pengar men många människor ha inte valet att köpa sk exklusiva saker. I en relation bör man väl annars rimligtvis bejaka och uppmuntra varandras intressen? Annars är det nog dags att gå vidare...^^

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-10 01:08

hevi skrev:Om högtalare ställs mot respektive så skulle jag alla dagar i veckan välja respektive (har dock aldrig behövt det IRL)


+1

Jag väljer ett dolt bassystem baserat på Lambda Acoustics 15"-are med Apollomotorn. Det räcker med 16 stycken. Till det väljer jag en högtalare bestående av ett Unityhorn av Tom D kopplat till ett av Nicholas McKinney specialbyggt 12" element som får arbeta från 80-300Hz där hornet tar vid.

Eftersom önskemålet var fritt så spelar det väl ingen roll att produkterna inte går att få tag på, det fixar du Peter?

Jag nöjjer mig inte med 2-kanal, utan jag önskar 16 sourroundhögtalare av typen Ino a2 till detta samt en center som är bestyckad likt fronthögtalarna.

Kablaget till detta vill jag ha specialbyggt av Peter Steindl. Det går bra om det är av silver rakt igenom.

För att systemet skall fungera optimalt önskar jag en magiskt låda från Bremen som är specialanpassad till systemet. Den skall ha mediaspelare, PEQ, analoga och digitala ingångar och en avspelare för skivor för nuvarande och framtida format. Nätverksmässigt skall det vara 10GB trådbundet och trådlöst.

Det hela skall kunna hanteras på ett enkelt vis med hjälp av en telefonapp (funktionsduglig för alla plattformar).
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2013-08-10 01:09

Intressant frågeställning!

Jag skulle nog undvika svaret lite genom att säga att jag kanske skulle åka runt och lyssna mycket mycket mer och låna hem högtalare av olika slag innan jag verkligen bestämmer mig. Det skulle vara ett mycket mera ångestbetonat val tror jag eftersom man normalt bara kan köpa olika högtalare och byta ut dem i jakten på att ta reda på vad det är man är ute efter och man behöver inte ha som mål att verkligen hitta det man är ute efter utan man kan gott vara nöjd under resans gång, bara genom att få vara glad och titta på utsikten längs vägen sas. :D

Det är ju lite svårare om man verkligen måste bestämma sig för ETT par högtalare livet ut. Då blir det riktigt knepigt att nå dit.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 01:10

Jocke skrev:
petersteindl skrev:
Jocke skrev:Vet faktiskt inte varför jag skulle välja och bli låst resten av livet... skulle du göra det Peter? Då hade det inte blivit några ägg...^^ Som läget är sitter jag mer än nöjd med vad jag har och ska det bli bättre måste jag kunna definiera behovet för mig själv innan jag kan bestämma mig. Lyssnar på andras musik i ett par OA51 som jag haft sedan Wille skickade hem dem till mig på 80-talet. Egen musik gör jag med egendesignade monitorer som låter mig göra saker som andra inte ens hör...

Har tagit mig igenom den fasen med jättedyra prylar och många och stora basar men testosteronerna börjar väl sina för en gammal man... ;)


Jag har gjort frågeställningen och förutsättningarna för att få fram ett slags nuläge, här och nu. Vad gäller just nu om Jultomten fanns där? Frågan är hypotetisk. Jag vill med frågan även skapa eftertanke. Vad innefattas i begreppet högtalare? Är det en sak som alla parter i hemmet har något att säga om?

Jag ser det som vanliga normala urvalskriterier som dock är lite mer långsiktiga. Vad väljer man för högtalare som man kan leva med? Om alternativet, "tillsammans med sin äkta hälft" kommer in, hur förändras i så fall valet då? Vad väljs då ekonomi eller lyxeffekt inte spelar någon roll? Det är egentligen det enda som skiljer sig från normala realiteter såsom världen ser ut idag.

Jag har ställt frågan på exakt det sättet som jag vill ha svar på.

Jag kan leva med mina ägg :) Jag tror också att en äkta hälft också kan det.

Dock skulle jag ha med centerkanal, surroundkanaler och Bremens subwoofers. Jag bygger saker som satisfierar min vision på det slutliga ljudet som jag strävar efter.

Mvh
Peter


Jag valde faktiskt OA51 tillsammans med min dåvarande äkta hälft... eller om hon kanske valde åt mig? :wink: Skulle jag finna anledning att välja igen skulle jag absolut överväga din ägg - hoppas att de kan bli den accent som OA51 var då och kunna sätta särprägel på moderna bostäder utan att kompromissa med ljudkvaliteten... :)

Huruvida alla parter i hemmet är överens är en intressant fråga... hur prioriterar man? Det handlar ju inte alltid om pengar men många människor ha inte valet att köpa sk exklusiva saker. I en relation bör man väl annars rimligtvis bejaka och uppmuntra varandras intressen? Annars är det nog dags att gå vidare...^^


Wow! Fantastiskt väl valda ord. Det är min ambition. Vi får se. Orden är som klippt och skuret för Bremens marknadsföring i Sverige?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 01:13

MagnusÖstberg skrev:
hevi skrev:Om högtalare ställs mot respektive så skulle jag alla dagar i veckan välja respektive (har dock aldrig behövt det IRL)


+1

Jag väljer ett dolt bassystem baserat på Lambda Acoustics 15"-are med Apollomotorn. Det räcker med 16 stycken. Till det väljer jag en högtalare bestående av ett Unityhorn av Tom D kopplat till ett av Nicholas McKinney specialbyggt 12" element som får arbeta från 80-300Hz där hornet tar vid.

Eftersom önskemålet var fritt så spelar det väl ingen roll att produkterna inte går att få tag på, det fixar du Peter?

Jag nöjjer mig inte med 2-kanal, utan jag önskar 16 sourroundhögtalare av typen Ino a2 till detta samt en center som är bestyckad likt fronthögtalarna.

Kablaget till detta vill jag ha specialbyggt av Peter Steindl. Det går bra om det är av silver rakt igenom.

För att systemet skall fungera optimalt önskar jag en magiskt låda från Bremen som är specialanpassad till systemet. Den skall ha mediaspelare, PEQ, analoga och digitala ingångar och en avspelare för skivor för nuvarande och framtida format. Nätverksmässigt skall det vara 10GB trådbundet och trådlöst.

Det hela skall kunna hanteras på ett enkelt vis med hjälp av en telefonapp (funktionsduglig för alla plattformar).


:D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2013-08-10 01:13

Väljer lätt mina nuvarande högisar*(Allison One) om de får vara hela å i spelbart skick . . . typ.

* Vad jag vet, så har inte just de högisarna, förhindrat(eller ens underlättat) någon samvaro med motsatt kön. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2013-08-10 01:17

petersteindl skrev:
Jocke skrev:
petersteindl skrev:
Jocke skrev:Vet faktiskt inte varför jag skulle välja och bli låst resten av livet... skulle du göra det Peter? Då hade det inte blivit några ägg...^^ Som läget är sitter jag mer än nöjd med vad jag har och ska det bli bättre måste jag kunna definiera behovet för mig själv innan jag kan bestämma mig. Lyssnar på andras musik i ett par OA51 som jag haft sedan Wille skickade hem dem till mig på 80-talet. Egen musik gör jag med egendesignade monitorer som låter mig göra saker som andra inte ens hör...

Har tagit mig igenom den fasen med jättedyra prylar och många och stora basar men testosteronerna börjar väl sina för en gammal man... ;)


Jag har gjort frågeställningen och förutsättningarna för att få fram ett slags nuläge, här och nu. Vad gäller just nu om Jultomten fanns där? Frågan är hypotetisk. Jag vill med frågan även skapa eftertanke. Vad innefattas i begreppet högtalare? Är det en sak som alla parter i hemmet har något att säga om?

Jag ser det som vanliga normala urvalskriterier som dock är lite mer långsiktiga. Vad väljer man för högtalare som man kan leva med? Om alternativet, "tillsammans med sin äkta hälft" kommer in, hur förändras i så fall valet då? Vad väljs då ekonomi eller lyxeffekt inte spelar någon roll? Det är egentligen det enda som skiljer sig från normala realiteter såsom världen ser ut idag.

Jag har ställt frågan på exakt det sättet som jag vill ha svar på.

Jag kan leva med mina ägg :) Jag tror också att en äkta hälft också kan det.

Dock skulle jag ha med centerkanal, surroundkanaler och Bremens subwoofers. Jag bygger saker som satisfierar min vision på det slutliga ljudet som jag strävar efter.

Mvh
Peter


Jag valde faktiskt OA51 tillsammans med min dåvarande äkta hälft... eller om hon kanske valde åt mig? :wink: Skulle jag finna anledning att välja igen skulle jag absolut överväga din ägg - hoppas att de kan bli den accent som OA51 var då och kunna sätta särprägel på moderna bostäder utan att kompromissa med ljudkvaliteten... :)

Huruvida alla parter i hemmet är överens är en intressant fråga... hur prioriterar man? Det handlar ju inte alltid om pengar men många människor ha inte valet att köpa sk exklusiva saker. I en relation bör man väl annars rimligtvis bejaka och uppmuntra varandras intressen? Annars är det nog dags att gå vidare...^^


Wow! Fantastiskt väl valda ord. Det är min ambition. Vi får se. Orden är som klippt och skuret för Bremens marknadsföring i Sverige?

Mvh
Peter


Haha... tack - eller nått! Behöver du en manager eller är tjänsten som copywriter möjligen ledig? :lol:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 01:19

Martin skrev:Intressant frågeställning!

Jag skulle nog undvika svaret lite genom att säga att jag kanske skulle åka runt och lyssna mycket mycket mer och låna hem högtalare av olika slag innan jag verkligen bestämmer mig. Det skulle vara ett mycket mera ångestbetonat val tror jag eftersom man normalt bara kan köpa olika högtalare och byta ut dem i jakten på att ta reda på vad det är man är ute efter och man behöver inte ha som mål att verkligen hitta det man är ute efter utan man kan gott vara nöjd under resans gång, bara genom att få vara glad och titta på utsikten längs vägen sas. :D

Det är ju lite svårare om man verkligen måste bestämma sig för ETT par högtalare livet ut. Då blir det riktigt knepigt att nå dit.


Ditt svar är noterat :) Ditt svar säger en hel del om vad det handlar om och speciellt just för dig.

Det verkar som att det blir mycket svårare att bestämma sig då tidsaspekten kommer in trots att den ekonomiska aspekten har eliminerats.

Man skulle kunna leka med tanken att begränsa tiden till 25 år och därefter fick man välja igen. Frågan är dock om det skulle utgöra skillnad på 15 år kontra 25 år? Nu har jag dock satt tiden som den är just för att skapa eftertanke.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2013-08-10 01:30

petersteindl skrev:
Martin skrev:Intressant frågeställning!

Jag skulle nog undvika svaret lite genom att säga att jag kanske skulle åka runt och lyssna mycket mycket mer och låna hem högtalare av olika slag innan jag verkligen bestämmer mig. Det skulle vara ett mycket mera ångestbetonat val tror jag eftersom man normalt bara kan köpa olika högtalare och byta ut dem i jakten på att ta reda på vad det är man är ute efter och man behöver inte ha som mål att verkligen hitta det man är ute efter utan man kan gott vara nöjd under resans gång, bara genom att få vara glad och titta på utsikten längs vägen sas. :D

Det är ju lite svårare om man verkligen måste bestämma sig för ETT par högtalare livet ut. Då blir det riktigt knepigt att nå dit.


Ditt svar är noterat :) Ditt svar säger en hel del om vad det handlar om och speciellt just för dig.

Det verkar som att det blir mycket svårare att bestämma sig då tidsaspekten kommer in trots att den ekonomiska aspekten har eliminerats.

Man skulle kunna leka med tanken att begränsa tiden till 25 år och därefter fick man välja igen. Frågan är dock om det skulle utgöra skillnad på 15 år kontra 25 år? Nu har jag dock satt tiden som den är just för att skapa eftertanke.

Mvh
Peter
Om vi säger att jag får 1år på mig att åka omkring och lyssna runt. Det skulle jag nog klara mig på för att fatta ett beslut. Men beslutet skulle ändå vara väldigt mycket mer ångestbetonat än om man hade fått köpa ett par högtalare att vara nöjd med tillsvidare. De högtalae jag har nu har jag haft sedan 2006, alltså 7 år och jag är fortfarande jättenöjd med dem. Men om någon plötsligt ställde mig inför ultimatumet: gift dig med dina nuvarande högtalarbyggen eller så tar vi dem från dig och du får bygga ett par nya: vilka som helst att behålla hela livet istället. Då vet jag inte vad jag skulle välja faktiskt.

Hur skulle du resonerat kring dina högtalare? Att inte få möjligheten att utforska och utveckla en förbättrad version i framtiden.

Då var det mycket lättare att välja livskamrat för mig och det har jag redan gjort. :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2013-08-10 01:39

Ha! Vilken omöjlig fråga! :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Carlsson OA52

Inläggav lennartj » 2013-08-10 03:12

Tvärtom käre Kalle dussin!
Jättelätt att svara på, Carlsson OA52, jag har haft mina 29 år nu och jag behåller dem gärna lika länge till, om jag lever så länge.
Basmoduler fick man också av Peter, fast i praktiken fick jag köpa elementen av honom och själv konstruera och bygga mina OB52 med hans och andras goda råd på vägen.
Jag är helnöjd.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2013-08-10 03:32

petersteindl skrev:...OA 52 är ditt val. Det betyder att du redan har det du kunde få gratis :)


Yupp, sån e jag, för jag hade väl inte fått behålla det jag redan har, när jag nappar på gratiserbjudandet? De där svarta skärmarna du ser mot väggen där i lyssningsrummet är bara absorbenter, inga ESL 63 *visslar falskt*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kitchenmaster
 
Inlägg: 696
Blev medlem: 2004-05-12

Inläggav Kitchenmaster » 2013-08-10 09:08

För mig skulle det bli Ino Audio rakt igenom. 2 st i68es, 1 st i34es, infraZ-12 samt 12 st a2.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6684
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Inläggav ChristianAndersson » 2013-08-10 09:09

Statiska högtalarelement?

Lyssningrummets ytor täckta av
oändligt lätt och tätt membran,
indelat i oändligt många zoner,
drivna med godtyckliga kraftkälla,
i godtycklig konfiguration.

Leverantören får väl försöka sälja in helinsides reklamutrymme
och därmed funkar det inte till hembio, men väl med 8) ögonbindel
Shatterer of words

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2013-08-10 09:13

Jag skulle valt PA`t AC/DC hade på Råsunda, när jag såg dem första gången :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Inläggav sprudel » 2013-08-10 09:50

Något liknande det jag har, eller väldigt lika. Jag sitter nöjd. :)
Högtalare är inget problem för mig längre, den frågan är löst.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
oyegie
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2011-11-05
Ort: Kristianstad

Inläggav oyegie » 2013-08-10 10:17

Usch har inte hört så mycket så det blir svårt men skulle gärna haft ett par rödlackade watt puppy.

Användarvisningsbild
jarre
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-02-14
Ort: Storvreta, Sweden

Inläggav jarre » 2013-08-10 10:22

Apogee The Grand.
Jag skulle kunna vara nöjd då. :wink:

Bild

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Inläggav mx » 2013-08-10 10:26

Kitchenmaster skrev:För mig skulle det bli Ino Audio rakt igenom. 2 st i68es, 1 st i34es, infraZ-12 samt 12 st a2.

Ja, varför inte. Det är ju gratis. Man kan lägga mycket pengar på rummet då.
Låter som en bra idé.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Inläggav Fostex » 2013-08-10 12:25

Jag skulle definitivt välja vackert lackerade i34es, kombinerat med Infra i lagom storlek och mängd, t.ex. Y-6.

Till det vill jag ha 8 stycken cc-ac-högtalare som bakkanal.

Med det systemet i åtanke klarar jag samtliga förbehåll, men jag undrar lite vad som händer om systemet går sönder eller blir stulet. Är jag immun även mot det?
Punkt 9 är nog den enda som skulle stjälpa det hela.
Musikåtergivning är hur mysigt som helst, men damer går alltid före i min värld.
Dock skulle jag aldrig respektera hennes intressen heller. :twisted:
Mycket kul - lite tid

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Inläggav boom » 2013-08-10 12:38

Sitter ganska nöjd med mina högtalare men lider av för lite effekt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vilka högtalare skulle du välja...

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 12:51

Jag tar första inlägget igen. Jag har lagt till punkt 12.

Vilka högtalare skulle du välja...
petersteindl skrev:... om du fick högtalarna?

Lätt, eller hur? För att få fram den fria viljan så har pengarna tagits bort och för att spetsa till saken så finns det några små förbehåll 8)

1. Du får högtalarna. Det är bara att ta hem dem.

2. Alla får de de vill ha. Du är inte ensam om förmånen.

3. Allt är gratis. Värdeminskning existerar inte och heller inte lyxartiklar.

4. Det existerar nämligen inga pengar.

5. Du måste behålla högtalarna då du valt dem.

6. Du får aldrig byta ut dem.

7. Slänger du högtalarna så får du inga nya och ej heller några andra.

8. Du är så att säga bunden till högtalarna eller till att leva utan högtalare för resten av livet.

9. Om du träffar en motpart t.ex. ditt livs kärlek och som inte kan tänka sig att ha dina högtalare hemma så finns bara valet kvar att inte leva tillsammans eller slänga högtalarna.

10. Det är således ett val för livet där inga pengar begränsar.

11. Du får inte ändra dig efter att du en gång valt.


12. De skall vara riktiga existerande högtalare som finns i verkligheten. De kan vara i byggsats. De kan vara begagnade. De kan vara nya. De måste vara verkliga existerande högtalare där någon typbeteckning finns. Det kan vara högtalarelement eller färdiga högtalare

Vilka högtalare skulle du välja? :)


Man kan även ge svaret att man inte vet och motivera varför, t.ex. att man behöver tid för att sondera marknaden, eller något annat.

Inom näringslivet och även i livet finns planeringshjälpmedel där man använder sig av Möjlighet och Risk analys. Vad har man för Möjlighet och vilka risker är förknippad med möjligheten.

Jag har med avsikt valt att göra frågeställningen så att Möjligheten i princip är oändlig och att risken är att bli fast vid den oändliga möjligheten. Det är så att säga antingen/eller.

Tar man bort all risk så tar man även bort all form av ansvar och all form av eftertanke och all form av verklighet. Nu är verkligheten så att risken normalt sett inte är så ödesmättad, men jag bygger trots det in denna risk för att ge en distinkt valmöjlighet och kunna få ett konkret svar.

Jag vill också fäst uppmärksamheten på att punkt 9-11 i högsta grad gäller.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Carlsson OA52 + OB52

Inläggav lennartj » 2013-08-10 13:01

Peter,
du har inte nämnt något om livstidsgaranti för högtalarna, men du kan väl förtydliga att så är fallet om det skulle visa sig att baselement behöver kantas om eller andra åtgärder som krävs för att de ska förbli i nyskick.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Inläggav Fostex » 2013-08-10 13:04

Och jag är fortfarande nyfiken på vad som gäller vid t.ex. stöld, lägenhetsbrand eller liknande. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 13:06

Oresound skrev:Statiska högtalarelement?

Lyssningrummets ytor täckta av
oändligt lätt och tätt membran,
indelat i oändligt många zoner,
drivna med godtyckliga kraftkälla,
i godtycklig konfiguration.

Leverantören får väl försöka sälja in helinsides reklamutrymme
och därmed funkar det inte till hembio, men väl med 8) ögonbindel


Förutsättningen är att du väljer ett konkret befintligt system med typbeteckning. Finns dessa saker i detta system? Finns inte grejerna så kan du heller inte få något. Man kan se det lite grand som att alla människor skulle ha en slags farsa där varje farsa har oändligt med pengar och varje människa går till sin far och önskar och eftersom det finns oändligt med pengar så finns det ingen ekonomisk begränsning. Däremot måste produkterna existera annars finns de inte.

I samhället jag utgår från existerar inga pengar. Allt är gratis för alla. Det är samma som att alla skulle vara oändligt rika. Reklamutrymme behövs troligtvis inte i sådant samhälle.

Men den springande punkten är de inbakade förutsättningar och förbehåll som jag radat upp i punktform. Så, vilka högtalare väljs?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Carlsson OA52 + OB52

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 13:07

lennartj skrev:Peter,
du har inte nämnt något om livstidsgaranti för högtalarna, men du kan väl förtydliga att så är fallet om det skulle visa sig att baselement behöver kantas om eller andra åtgärder som krävs för att de ska förbli i nyskick.


Allt är gratis och således är även service gratis :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster