Morgan skrev:Jag tvekade några sekunder, men sedan fick estetik gå före absolut ljudtryckskapacitet. Jag väljer ett par Ino i34es kompletterade av Infra Z-12. Blir det trångt om plats kan man alltid välja att ställa några basmoduler i garderoben.
Jag funderade på i68es istället, men dels tycker jag inte de är snygga, dels kräver de så stort rum. i34es är å andra sidan bland de vackraste högtalare jag vet. Mattsvart lack, tack.
Det får bli en center i form av r34es och surrounder i form av 12st a2 också, förstås.
Ursäkta att jag valde Ino-högtalare. Om jag inte fick välja Ino hade det blivit Dynaudio av sentimentala och estetiska skäl.
Hej Morgan! Tack för rakt och detaljerat och genomtänkt svar
Dock vet jag inte varför du (eller någon annan för den delen) behöver ursäkta dig för valet av Ino. Frågan är vem du ger ursäkten till? Rent logiskt kanske det är till GURU. Eller är det till IÖ eftersom IÖ sagt att han inte vill ha för stor arbetsbörda (om jag förstått saken rätt)? Ingen behöver ursäkta sig för sitt val av högtalare oavsett fabrikat, märke eller modell eller utförande eller för sitt val av något annat för den delen vad det än vara må. Ingen behöver skämmas för sitt val vare sig man idag kan eller vill välja eller avstå att välja.
Huvudsaken man är ärlig mot sig själv. Det är snarast om detta som tråden handlar om, att vara ärlig mot sig själv, att dra gränser och få gratis möjlighet till att kunna sitta nöjd och att se livet antingen som solo eller som en större spelplats än att vara solo.
För dem som ser vägen som målet d v s som tycker om att byta högtalare eller stereo lite då och då är valet ett gissel och egentligen inte tillämpbart. Jag vet detta och de kan svara just det jag skrivit. Egentligen skulle de kunda bilda en depå av högtalare där de kan plocka hem ett par och lyssna en tid och därefter byta ut dessa mot andra högtalare i depån. Varför skall högtalare stå som monument hos var och en? Man lånbyter högtalare med varandra och får på så sätt en bra överblick över vad som passar i rummet och i smaken.
Människor har olika målsättning och prioritering med hur man spenderar tiden i sitt liv.
Jag har reflekterat över alla olika val och även över valet Ino. Det är knappt någon som valt GURU. Det förvånar mig lite. Är Ino största konkurrenten till GURU i Sverige? I denna tråd spelar ju priset ingen roll eftersom högtalarna är gratis. Nåväl, tråden handlar varken om Ino eller Guru eller om äggen eller någon annan specifik högtalare. Tråden handlar om alla olika högtalare och högtalarkombinationer och om prioritering. En sak till, är funktionen hos högtalare enkom ljudmässig? Eller finns det även en miljömässig funktion där högtalarna har funktionen att vara inredningsdetalj? Det ges säkert olika svar för olika personer. Var och en får svara för sig själv och det framgår av många svar, ja kanske rentav från de flestas svar.
En annan intressant sak är att de övervägande önskelistorna består i högtalare som skall placeras intill vägg eller nära vägg.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.