Kylning / avkylning av apparater

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Kylning / avkylning av apparater

Inläggav NNord » 2005-10-04 13:59

Finns det någon "lära" bakom detta. Tillexempel slutsteg som har vissa kylflänsar.. Varm luft stiger ju som bekant, blir det av denna stigande luft någon sorts skorstenseffekt som tar med sig luften och stiger uppåt..

Vad är det mest effektiva.

Skall man koncentrera varma komponenter så denna effekt blir starkare runt ett specieltl område i apparaten?
NN

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2005-10-04 14:21

Detta kanske kan var givande på något sätt?
All you need to know about fans

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-10-04 16:10

Jo, det finns nog massor av kunskap att inhämta inom detta område. Termodynamik heter området, och alla större universitet har nog kurser i detta.

Om du vill kyla med tex en fläkt så vill man ofta placera mycket värme på liten yta för att det praktiskt skall bli en enklare lösning.
Om du vill kyla med naturlig konvektion (dvs varm luft stiger) så vill du oftast sprida ut de varma komponenterna.
Fler faktorer kommer dock in, så det blir kompromisser. T.ex: Kan kylflänsar placeras så att utsidan hamnar utanför lådan?
Finns det några komponenter som är mer känsliga för värme så att de bör placeras långt från de som genererar mycket värmer?
Utspridning av varma komponenter betyder antingen mycket stor kylflänt eller flera små, dvs dyrare lösning.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-04 17:07

Jag tänkte mest på helt fläktlösa tillämpningar
NN

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2005-10-04 17:14

Åååkääj... :?

Jag var så insnöad på tysta datorer...

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-10-04 22:46

Tomas skrev:Åååkääj... :?

Jag var så insnöad på tysta datorer...

Ja, helt tysta sådana är ju också helt fläktlösa :)

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-10-05 11:59

Skorsten är väl en helt riktig ide, om du vill transportera värme från en punkt till en annan.
1/ Ett lodrätt rör
2/ En kylfläns som kopplar der varma till rörets insida i botten av röret samt montera det varma objektet i botten
3/ Värmeisolera rörets utsida så att den varma luften inte avkyls
4/ Det som kan optimeras här är rörets diameter och längd

Om luften kyls av i röret minskar strömninghastigheten av densamma och det blir varmare i botten (kylflänsen). Långt rör brukar ge bättre fart, genomströmning.

Inom hifi användes idéen först, vad jag känner till, av SAE i deras Mk III, slutsteg som hade ett helt "passivt" kylsystem . Samt av Great American Sound (Ampzilla), alla i början av 70-talet och konstruerade av James Bongiorno. Ampzilla hade en termostyrd fläkt i botten förutom skortstenen.

Användarvisningsbild
JohanE

Inläggav JohanE » 2005-10-08 19:58

Om du bara tycker att dina komponenter du har blir varma å kan du kika om de ha smetat dit någon kuylpasta mellan transistor och kylfläns.

Jag har en CD-spelare som hade transistorer som blev ruggigt varma, och jag kikade lite, och inte fanns det någon kylpasta däer inte! De var även lite taskig monterade, så att de inte kom helt i kontakt med kylflänsen (som också var fastlödd i kretskortet, och inte kunde flyttas).

Efter ditkladdande av lite kylpasta blev det lite kallare faktiskt!

Återgå till Teknikforum