Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Förr sas det "rätt allmänt" att högre ordningens filter förstörde 3D-förmågan men jag har hört flera system med både 3: och 4:e ordningens filter som haft en utmärkt presentation. Vill ju tro att filtret endast har en påverkan någon oktav eller så upp och ner från delningen...
Om du tycker det påverkar ljudbilden så dramatiskt kanske du ska prova att förlägga delningen i ett område där du är mindre känslig?
skrutten skrev:(Lådan kan man oftast simulera dumt utifrån de data som finns.)
Sen så simulerar jag inte på påhitte data utan på riktigt uppmätt (oftast gejtade) data från låda samt högtalare tillsammans, vilket ger tillräcklig precision i många fall. Gör egentligen tillräckligt faskoherenta konstruktioner gång efter gång men alla låter inte lika bra. Det jag oftast retar mig på är att bas/mellan elementet lyser igenom med sina dåliga egenskaper i diskantelementets område speciellt när man ökar volymen. Att dela bort bekymren är väl en viktig handling kan jag då tycka. Problemet med mina faskoherenta filter som jag ser det är att jag kan inte dela hursomhelst vart som helst. Vad jag inte litar på är mätkurvor som innefattar rumsinformation - ser ofta offaxismätningar som är direkt meningslösa - inget att simulera på. Om jag inte fick simulera skulle jag aldrig fått ihop en enda högtalare som mött någon sorts tekniskt formad kravspec.
Mina tips...som bara är mina.
Att hålla sig borta från elementens dåliga egenskaper...(svep o lyssna - kolla på spridningskurvor)
Att designa lådans in o yttersida tillräckligt bra på en gång...(torr simulering och tankeövning)
Att göra faskoherenta delningsfilter...(mät o simulera)
Jocke skrev:Tycker du missar poängen lite, celef... Som jag uppfattar IÖ menar han väl i huvudsak att kopplingen mellan teori (beräkningar och simuleringar) och praktik (upplevelsen) är viktig och att simuleringarna kan vara ett hinder för att verkligen förstå och det håller jag med om. Man behöver tex inte ens förstå att Vas är resultatet av upphängningens egenskaper och konens storlek för att simulera.
Jag tror att det är positivt med brantare filter framför allt för att man inte hör signalen från två punkter över ett större område samt som Skrutten poängterar trycka ner området där elementen inte har bra egenskaper. Är väldigt skeptisk till element med kraftiga resonanser som hanteras på den elektriska sidan - det försvinner inte resonanserna av.
skrutten skrev:Elementen som delas mot varandra skall följas åt fasmässigt så att de adderar snyggt och fint även i andra riktningar är mitt i sweetspot. Fasen tillåts att vrida i filtret bara vridningen blir lika mellan elementen.
Jocke skrev:skrutten skrev:...
Nej nu måste jag nog avbryta för att inte hamna i högtalarbyggträsket igen...
Så du tycker att du uppnått dina mål då...? Grattis!
-30dB... Vi snackar alltså 3-4 ordningens filter runt 1½ oktav ifrån då...?
celef skrev:skrutten skrev:Elementen som delas mot varandra skall följas åt fasmässigt så att de adderar snyggt och fint även i andra riktningar är mitt i sweetspot. Fasen tillåts att vrida i filtret bara vridningen blir lika mellan elementen.
Du menar det som ibland kallas för "fas-tracking"?
Intressant i såfall för jag har inte kunnat fastställa att detta skulle ha någon som helst betydelse, det bästa filtret jag har fått till har inte nåt upp till detta alls
celef skrev:konstigt, men jag tycker nog du är den främsta förespråkaren för rutblock och penna än något simuleringsprogram. eftersom du tycker så så finns det dom som tycker likadant, och dom är många! om du skulle säga att du använde ansiktsmask varje kväll så skulle halva forumet ta efter, menar du att det inte är så?
celef skrev:skit samma, jag är iallafall FÖR simulering och mätning, jag skulle inte komma någonstans utan denna hjälp, dock så är det mina öron (naturligtvis) som bestämmer när något är bra eller dåligt, inte mät- eller simprogrammen! jag tycker att jag har hittat en tonal balans som jag gillar,
celef skrev:jag kan utifrån mätningar ofta förespå hur högtalaren ifråga kommer att låta tonalt, men ljudbilden har jag fortfarande problem att förutsäga, dom ljudliga skillnaderna är stora, så stora att jag tycker att dessa skulle vara uppenbara i enkla mätningar, men så är det inte, där står jag nu å gräver
det handlar inte så mycket om tonkurvor, det handlar nästan inte alls om fasen, inte heller disten
det är som att hålla en trädgårdsslang i handen, det kan brusa rätt rejält, men vid rätt tryck och form så blir slangen nästan helt tyst och ut flödar bara ljuvt skvalande
celef skrev:skrutten skrev:Elementen som delas mot varandra skall följas åt fasmässigt så att de adderar snyggt och fint även i andra riktningar är mitt i sweetspot. Fasen tillåts att vrida i filtret bara vridningen blir lika mellan elementen.
Du menar det som ibland kallas för "fas-tracking"?
Intressant i såfall för jag har inte kunnat fastställa att detta skulle ha någon som helst betydelse, det bästa filtret jag har fått till har inte nåt upp till detta alls
IngOehman skrev: [1] Det kan vara så att olika människor har olika definition på "bästa".
[2] Man kan av ditt svar ana att det inte är en objektiv synvinkel du utgår
ifrån.
skrutten skrev:Elementen som delas mot varandra skall följas åt fasmässigt så att de adderar snyggt och fint även i andra riktningar är mitt i sweetspot. Fasen tillåts att vrida i filtret bara vridningen blir lika mellan elementen. Tja faskoherens...???
Jocke skrev:
Jag kan ju här tänka att optimering inte alltid är perfekt integrering mellan elementen vid delning... För något år sedan resonerade vi kring MarkK´s ER18DXT och ni andra gjorde mig uppmärksam på en förtätning i energikurvan kring 3kHz - den kunde ju mått bra av lite fasfel...
skrutten skrev:Jocke skrev:
Jag kan ju här tänka att optimering inte alltid är perfekt integrering mellan elementen vid delning... För något år sedan resonerade vi kring MarkK´s ER18DXT och ni andra gjorde mig uppmärksam på en förtätning i energikurvan kring 3kHz - den kunde ju mått bra av lite fasfel...
Jag hittade just detta på en mycket bra högtalare som jag hade möjlighet att mäta på för 3-4? år sedan. Nackdelen med att looben tiltas inom ett litet område till förmån för sweetspot och spridning i horisontalled - kan bli någon överbetoning i någon annan riktning, menar att allt som släpps ut i rummet och inte dämpas bort kommer tillslut till lyssnings pos. Men hur kraftig påverkan blir beror ju på...
paa skrev:Eftersom alla element är kopplade symmetriskt till ett och samma waveguide eller horn, så är det hornet som helt står för spridningen, och delningsfiltret påverkar "bara" fas och frekvensgång.
Danley's patent beskriver det ganska ingående.
Jocke skrev:skrutten skrev:Jocke skrev:
Jag hittade just detta på en mycket bra högtalare som jag hade möjlighet att mäta på för 3-4? år sedan. Nackdelen med att looben tiltas inom ett litet område till förmån för sweetspot och spridning i horisontalled - kan bli någon överbetoning i någon annan riktning, menar att allt som släpps ut i rummet och inte dämpas bort kommer tillslut till lyssnings pos. Men hur kraftig påverkan blir beror ju på...
Det är ju inte helt ovanligt att 2-vägare uppför sig så här... Det går ju inte att komma ifrån att ur vissa aspekter har MarkK lyckats väldigt bra men den låter inte på ett sätt som tilltalar mig. Om det är förtätningen eller den dåligt dämpade resonansen vågar jag inte säga... de "bor" ju dessutom i typ "samma kvarter"...^^
På något sätt tror jag att vi "hör" direktljudet men upplever energikurvan... Hjärnan sorterar ju ut ljud som reflekteras och kommer senare utan att vi upplever det som blurrigt och odistinkt.
Jocke skrev:paa skrev:Eftersom alla element är kopplade symmetriskt till ett och samma waveguide eller horn, så är det hornet som helt står för spridningen, och delningsfiltret påverkar "bara" fas och frekvensgång.
Coolt!De jag såg på bildsökning var rätt stora... går de att skala ner? Finns det någon rimligt kortfattad beskrivning?
celef skrev:jag förstår inte riktigt vad ni menar med att införa små fasfel för att tilta loben lite eller för att dämpa heta områden, förklara gärna
celef skrev:markk högtalare ser inte alls tilltalande ut tycker jag, har du försökt eq'a responsen för bättre tonal balans?
celef skrev:det finns väl flera studier som visar att jämna tonkurvor on och offaxis är det som vi upplever låte bäst, men det är intressant att giganten b&w numera börjar införa stora avikelser onaxis men har offaxis som jämnt och fint följer onaxis
paa skrev:Jocke skrev:paa skrev:Eftersom alla element är kopplade symmetriskt till ett och samma waveguide eller horn, så är det hornet som helt står för spridningen, och delningsfiltret påverkar "bara" fas och frekvensgång.
Coolt!De jag såg på bildsökning var rätt stora... går de att skala ner? Finns det någon rimligt kortfattad beskrivning?
Jag har hört att det är en svensk översättning av patenttexten på gång...
Håll ögonen på DIY Unity/Synergy-tråden.
Jocke skrev:celef skrev:jag förstår inte riktigt vad ni menar med att införa små fasfel för att tilta loben lite eller för att dämpa heta områden, förklara gärna
Lite utsläckning off axis över delning hade gjort skillnad...
Jocke skrev:celef skrev:markk högtalare ser inte alls tilltalande ut tycker jag, har du försökt eq'a responsen för bättre tonal balans?
Om vi ska tala om någon slags teoretisk målkurva där linearitet är idealet så har han ju lyckats rätt bra. Så bra att Zaph la ner sina projekt med DXT. Kanske är det på den nivån de här herrarna verkar...? Många lovprisar konstruktionen men jag blev inte så förtjust. Det kan handla om förtätningen, resonansen eller att jag spelar högt. Ja, jag har labbat otroligt mycket... De har fått sin chans - nu håller jag på med annat.
Jocke skrev:celef skrev:det finns väl flera studier som visar att jämna tonkurvor on och offaxis är det som vi upplever låte bäst, men det är intressant att giganten b&w numera börjar införa stora avikelser onaxis men har offaxis som jämnt och fint följer onaxis
Ja, hur gör man sådana test - inte lätt att skilja ut direktljudet från det totalt utstrålade ljudet...
celef skrev:Jocke skrev:celef skrev:jag förstår inte riktigt vad ni menar med att införa små fasfel för att tilta loben lite eller för att dämpa heta områden, förklara gärna
Lite utsläckning off axis över delning hade gjort skillnad...
jag förstår inte, menar du att du kan styra offaxis isolerat med delningsfiltret?
celef skrev:Jocke skrev:celef skrev:markk högtalare ser inte alls tilltalande ut tycker jag, har du försökt eq'a responsen för bättre tonal balans?
Om vi ska tala om någon slags teoretisk målkurva där linearitet är idealet så har han ju lyckats rätt bra. Så bra att Zaph la ner sina projekt med DXT. Kanske är det på den nivån de här herrarna verkar...? Många lovprisar konstruktionen men jag blev inte så förtjust. Det kan handla om förtätningen, resonansen eller att jag spelar högt. Ja, jag har labbat otroligt mycket... De har fått sin chans - nu håller jag på med annat.
ändrade du den tonala balansen till det bättre men det lät fortfarande dåligt? var det problem med ljudbilden?
som sagt, att optimera delningsfilter är inte lätt, det tycks finnas saker som man förbiser
celef skrev:Jocke skrev:celef skrev:det finns väl flera studier som visar att jämna tonkurvor on och offaxis är det som vi upplever låte bäst, men det är intressant att giganten b&w numera börjar införa stora avikelser onaxis men har offaxis som jämnt och fint följer onaxis
Ja, hur gör man sådana test - inte lätt att skilja ut direktljudet från det totalt utstrålade ljudet...
jag vet inte om det är nödvändigt att särskilja dom, några enkla test kanske kan vara att välja ut högtalare med ojämnt krokiga tonkurvor både on och offaxis och jämföra mot några med jämnt krokiga sådana
Jocke skrev:celef skrev:Jocke skrev:celef skrev:jag förstår inte riktigt vad ni menar med att införa små fasfel för att tilta loben lite eller för att dämpa heta områden, förklara gärna
Lite utsläckning off axis över delning hade gjort skillnad...![]()
jag förstår inte, menar du att du kan styra offaxis isolerat med delningsfiltret?
Jag menar bara att det kunde ha gjort nytta!^^ En variant kunde ha varit att optimera den för typ 30° och också lyssna där.
celef skrev:Jocke skrev:celef skrev:markk högtalare ser inte alls tilltalande ut tycker jag, har du försökt eq'a responsen för bättre tonal balans?
ändrade du den tonala balansen till det bättre men det lät fortfarande dåligt? var det problem med ljudbilden?
som sagt, att optimera delningsfilter är inte lätt, det tycks finnas saker som man förbiser
Jag tycker inte att jag kom så långt som till presentationen - hade större problem...Det är ju bara att acceptera att det alltid handlar om kompromisser. Elementen spelar inte från samma punkt och filtret skapar både möjligheter och problem... man får välja helt enkelt.
celef skrev:Jocke skrev:celef skrev:det finns väl flera studier som visar att jämna tonkurvor on och offaxis är det som vi upplever låte bäst, men det är intressant att giganten b&w numera börjar införa stora avikelser onaxis men har offaxis som jämnt och fint följer onaxis
jag vet inte om det är nödvändigt att särskilja dom, några enkla test kanske kan vara att välja ut högtalare med ojämnt krokiga tonkurvor både on och offaxis och jämföra mot några med jämnt krokiga sådana
Hur i hela världen ska man kunna dra några slutsatser av det?
Var det inte du som beställde SB midbasar i PP?
celef skrev:Jocke skrev:Hur i hela världen ska man kunna dra några slutsatser av det?
jo om högtalarna upplevs ljudande väldigt olika så kan man väl dra slutsatsen att "energiresponen" är viktig eller inte. jag tror inte på en rak tonkurva on axis men jag tror på en jämn energirespons
celef skrev:Jocke skrev:Var det inte du som beställde SB midbasar i PP?
jo, dessa: http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... b17mfc35-8
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster