Någon som lödit Nakamichis RCA kontakter?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
asslicker

Någon som lödit Nakamichis RCA kontakter?

Inläggav asslicker » 2013-09-03 11:32

Har precis fått hem ett gäng Nakamichi-kontakter och kabel (rg-62) Nu funderar jag på hur man ska ansluta skärmen... känns trångt att löda och skruven förstår jag inte riktigt hur den ska fungera...

Någon som gjort detta tidigare?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-03 11:35

Är det dessa?

Bild

Är det inte det den bakre skruven gör? Dvs den skruvas genom den yttre isoleringen och in i skärmen, men inte ner till mittenledaren förstås.

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2013-09-04 10:07

adzer skrev:Är det dessa?

Bild

Är det inte det den bakre skruven gör? Dvs den skruvas genom den yttre isoleringen och in i skärmen, men inte ner till mittenledaren förstås.

jo, förmodligen är det så, men isåfall är en rg62 för tunn, för skruven når inte ner ordentligt...

Kanske går det o hitta en längre skruv, eller kanske skala upp kabeln så skärmen kommer fram och linda lite koppar runt...

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-09-04 10:37

Utan att ha sett exakt hur kontakten ser ut sa gissar jag att jag skulle ta bort skruven for skarmen och dra ull en del av skarmstrumpan genom det skruvhalet och sen loda i halet med skarmen dar.
__
/ony

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-09-04 11:37

Tony skrev:Utan att ha sett exakt hur kontakten ser ut sa gissar jag att jag skulle ta bort skruven for skarmen och dra ull en del av skarmstrumpan genom det skruvhalet och sen loda i halet med skarmen dar.

Alternativt att använda något av spåren längre fram på kontakten för att löda fast skärmen. Skruven är väl mer tänkt som en dragavlastning? Om kabeln är för tunn för att skruven ska kunna klämma åt, lägg ett eller ett par varv av någon stadig tejp runt kabeln.

/ B

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2013-09-04 12:59

Skala av ytterhöljet på kabeln så du får en kort liten hylsa, sen skär du upp hylsan på längden så du kan trä på den över den oskalade delen av kabeln.
Bygger lite mer än tejp och förhoppningsvis även stadigare.
Skulle nog försöka löda skärmen.
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-09-04 14:57

Ar inte luft med som dielektrikum / isolator i RG62? Da ar det val inte en sa bra ide att skruva ned en skruv rakt ned i kabeln och klamma ihop den. Ja, tankte jag da. Dragavlastning behover man val pa dammsugarkablar, inte pa signalkablar. ;-)
Behover man mekaniskt sakra kabeln mer an det man far genom lodningen sa finns det smaltlim eller vulktejp.
__
/ony

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-09-04 15:09

fonzeka skrev:Skala av ytterhöljet på kabeln så du får en kort liten hylsa, sen skär du upp hylsan på längden så du kan trä på den över den oskalade delen av kabeln.
Bygger lite mer än tejp och förhoppningsvis även stadigare.
Skulle nog försöka löda skärmen.

Bra idé med hylsan. Vad man också kan göra är att ta bort ytterisoleringen 5-10 mm och sedan vika skärmen bakåt så den hamnar utanpå. Det bygger på kabeln hyggligt bra och det är dessutom lätt att löda i spåret på kontakten. Isolatorn mellan ledare och skärm (dielektrikum) är ganska porös och det är ju skönt att slippa värma för mycket med lödkolven när jordflätan ligger direkt på.

Hur man ska hantera detta beror givetvis på hur mycket som fattas mellan kontakt och kabel. Det är bara att testa sig fram!

För min egen del använder jag för övrigt en ganska kraftig lödkolv så man snabbt kan värma upp lokalt utan att allt annat smälter runtomkring.

/ B

Återgå till DIY-forum