ollenorell skrev:Hej Rickard, jättefint projekt!

Några kommentarer på Ver 2.0:
R3 på 470ohm: tänkte du sätta ett lite större (effekt)motstånd där?
Jag tänkte inte på effektutvecklingen i första hand, utan snarare risken för överslag om man använder små metallfilmsmotstånd.
Har även hört att små metallfilmare kan brytas ner över tid med höga pålagda spänningar (även om effektutvecklingen är låg) men kan inte riktigt bekräfta det nu...
Man kan även tänka sig att sätta ett gäng mindre motstånd i serie som delar på spänningen... Det är nog bra.
Eftersom du köper reläet så pass billigt kostar det ju knappt något extra att använda två!

Då skulle man kunna låta det ena relät ligga först och agera nätströmbrytare över fas och neutral.
Strömbrytaren skulle då kunna läggas i serie med C1 och R3 där ingen nämnvärd ström går.
Det skulle ge större frihet vid val av brytare, och skulle även möjliggöra användande av riktigt små eleganta vippor

Reläet var billigt ja... Man kan ju lägga två relä parallellt över varandra för att klara dubbla strömmen och dessutom minska risken för haveri

En annan sak man skulle kunna fundera över är om man vill anpassa kretsen för användande av sådana här snygga:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20538Billiga är de dock inte, och denna är momentan, så det ska till en hållkrets...
Hur tjock koppar kör du på kortet?
Anslutningskontakterna: Är det inte bättre att göra dubbelpaddar till nätnslutningen om man vill ansluta lite större anslutningskontakter typ dessa:

Det är också lite svårt att kolla hur du tänkt för schema och layout är inte överensstämmande nu va?

Hej, jag har helt missat denna:
Tack för tips och synpunkter men korten (20 st men tillverkade i par, får dela lite) kom idag enligt layouten jag redovisat så det blir nog lite svårt, får bli ver 3.0 då...
R3 är egentligen två seriekopplade motstånd av de skälen du nämner. Vid kontinuerlig drift är spänningen inte hög över dessa, vid spikar på nätet (upp till 4000 V) blir den högre men det går bra med de flesta metallfilmsmotstånd. Jag hade nog valt att köpa från Elfa så jag vet vad jag får (datablad...)
Kretsen har inga brytare anslutna av säkerhetsskäl. Kom ihåg att allt är på nätpotential!
Det är en skruvplint (eller vad du nu vill ha som passar i håldelningen, den är rätt generös men 5 mm spacing) för spänning in, och en skruvplint för spänning ut till trafon.
Kortet agerar autonomt. Jag föredrar faktiskt den lösningen. Välj plintar som tål 250VAC minimum.
Jag är lite allergisk mot flatkabeldon och 230VAC (om de ej är lödda)
Jag valde ett relä av utrymmeskäl, kortet blir dubbelt så stort och rätt så mycket dyrare.
Vill man vara säker tycker jag man ersätter ett av motstånden med en NTC resistor avsedd för just strömbegränsning vid spänningspåslag, och byglar över de två andra. Fördelen är att NTC resistorn återgår till kallt tillstånd efter några sekunder och kretsen är okej för omstart. Det är bara ifall man har småbarn som gillar att trycka på på/av knappen flera gånger i snabb följd som det strular till sig (har viss erfarenhet av detta...)
Kopparn är standard 35 um.
Banorna för hög ström är 5 mm (utom i några små förbiledningar eller lödpaddar där de krymps), det är okej för ca 5 amperes ström eller ca 1000VA effektiv uteffekt.
(med marginal)
I övrigt ganska generösa lödpaddar för enkelhetens skull.
Kom ihåg att en trafo+kondingbank förbrukar en rms ström från nätet motsvarande ca 1,6 ggr nettoeffekten som förbrukas.
Alltså drar förstärkaren 1000W dras 1600/230 = 6 A rms från elnätet.
Jag skall löda ihop och testa denna så det fungerar, sedan publicerar jag schemat tillsammans med en beskrivning. Korrekt då...
Men Ltspiceschemat är funktionellt.
Notering: man kan strunta i transistorerna och thyristorfunktionen som ger ett snabbt tillslag, och bygla direkt från glättningskondingen till reläet.
Man kan tom strunta i zenerdioderna om man har ett relä med rätt spolresistans och spänning (ca 1600 ohm) parat med rätt kapacitans hos seriekondensatorn (330n).