Moderator: Redaktörer
Helmut skrev:När jag konstruerar ett delningsfilter kan jag konstruera ett filter som låter bra med alla förstärkare. Eller måste jag bestämma mig för vilken förstärkare jag skall använda. Om jag byter förstärkare är det lönt att konstruera ett nytt delningsfilter?
Bör jag varmköra högtalaren innan jag börjar mäta eller är resistans skillnaden försumbar mellan kall respektive varm högtalare?
Kalejdokom skrev:
http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/XOver/
Kalejdokom skrev:Är trådskaparen och Helmut samma person? Om inte, så kanske vi borde ägna tråden åt att besvara TS fråga istället för att kapa tråden med egna funderingar. Påpekat i all välmening...
Med all respekt för den gedigna kompetens som deltagarna i denna tråd besitter i ämnet, kan det vara svårt för en nybörjare att förstå hur man ska ta till sig informationen. Jag talar av egen erfarenhet och vet att det tar lång tid att börja förstå hur det hänger ihop.
Därför vill jag faktiskt, trots Svantes pekfinger, länka till en sajt med diverse formler för just beräkning av delning vid XXX Hz. Flera av mina bästa högtalarkonstruktioner har så enkla filter som dessa kalkylatorer föreslagit.
Alternativet, som jag ser det, är att man ger upp inför det omöjliga och att det inte blir varken några högtalare eller delningsfilter. Och det vore ju tråkigt. Varje resa börjar med ett steg; sen vet man inte var det slutar. Och för vissa av oss verkar det aldrig sluta...
Så, var inte rädd att testa med ett enkelt filter. Vill du sedan lära dig mer och ta det till högre höjder, så finns det obegränsat med visdom och erfarenhet på detta forum och i litteraturen, som redan refererats tidigare i tråden. Lycka till!
http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/XOver/
Svante skrev:...och så här blir det om man fasvänder diskanten (vilket är brukligt med 2:a ordningens LR, men som sajten inte föreslår).
Kalejdokom skrev:Svante skrev:...och så här blir det om man fasvänder diskanten (vilket är brukligt med 2:a ordningens LR, men som sajten inte föreslår).
Jasså? Så här står det när jag läser på den länkade sajten:
Another belief is that even order (2, 4, 6...) order crossovers should be avoided. Even order crossovers tend to have spikes or dips in the frequency response around the crossover point. These spikes can be as bad as -30db, but can easily be solved by reversing the polarity of only one of the speakers, limiting the spike to about +- 3db.
Ganska begripligt, tycker jag.
Kalejdokom skrev:Du har väl en sådan där heltaskig scannad PDF med så låg upplösning och så hårt komprimerad att den inte går att läsa.
Kalejdokom skrev:Den boken har väl alla som är reggade på detta forum? Ändå lever vi alla efter devisen - om inget annat hjälper, läs manualen
.
Eller på engelska dårå, RTFM.
celef skrev:Kalejdokom skrev:Den boken har väl alla som är reggade på detta forum? Ändå lever vi alla efter devisen - om inget annat hjälper, läs manualen
.
jag tillhör dom som inte äger boken, men jag har bläddrat i den
problemet med liknande böcker är att man inte får några ordentliga svar, det är mer ett flummande kring ett ämne
bättre är att bygga själv, undersöka, mäta och ställa en massa frågor på olika forum
Jocke skrev:Tycker det är lite trist om vi alla ska behöva "uppfinna hjulet" igen på egen hand!^^
Jocke skrev: Tycker det är lite trist om vi alla ska behöva "uppfinna hjulet" igen på egen hand!^^
Jocke skrev:celef skrev:Kalejdokom skrev:Den boken har väl alla som är reggade på detta forum? Ändå lever vi alla efter devisen - om inget annat hjälper, läs manualen
.
jag tillhör dom som inte äger boken, men jag har bläddrat i den
problemet med liknande böcker är att man inte får några ordentliga svar, det är mer ett flummande kring ett ämne
bättre är att bygga själv, undersöka, mäta och ställa en massa frågor på olika forum
Vilka svar man får beror ju lite på hur man ställer frågan... Det finns ju många sätt att realisera ett vagt mål...Vi kan få tag på information och kunskap så mycket enklare nu än när de här kom ut. Tycker att den betytt en hel del för vad jag kunnat lära mig. Andra källor som varit betydelsefulla har varit Tyrland, en del av Keele, Small och Thieles arbeten som jag lyckades nosa upp via ett universitetsbibliotek och några intressanta artiklar i gamla R&T. Problemet idag är väl snarare det motsatta - hur sorterar vi all information och hur bedömer vi relevansen? Tycker det är lite trist om vi alla ska behöva "uppfinna hjulet" igen på egen hand!^^
Så jag håller med dig om det sista du skrev!
Svante skrev:Jocke skrev:Tycker det är lite trist om vi alla ska behöva "uppfinna hjulet" igen på egen hand!^^
På sätt och vis ja, men jag tycker nog att det uppfinns för få hjul numera. Många är alltför pigga på att använda det som andra har gjort utan att begripa hur det funkar, åtminstone på ett ungefär.
Användare som besöker denna kategori: Kurben och 16 gäster