Moderator: Redaktörer
barco skrev:Jag håller på att bygga en bio. Det tar tid.
Nästa steg är nu att fixa till taket. Det är en källare, dvs taket är övervåningens golv. Det är består av reglar och isolering. "Djupet" på taket är dygt 21 cm. Jag har inget behov av ljudisolering uppåt så jag kan använda hela bjälklaget för akustiska åtgärder.
Min första fundering är om det finns något förslag på något speciellt tyg att använda för att dölja isoleringen? Antagligen blir det olika breda brädor med olika avstånd mellan för att hålla upp det hela, men jag behöver ju något tyg som inte släpper genom för mycket fibrer från glasullen. Det kanske inte är ett problem i praktiken, men någon kanske har något tips på vad som använts?
MagnusÖstberg skrev:
Köp och spänn upp elastiskt högtalartyg emellan. reglarna.
Längsgående bräder av olika bredd med mellanrum mellan är ingen dum idé om man gillar utseendet.
MagnusÖstberg skrev:Rent ljudmässigt är det dock bättre med längsgående. Du kan ju slänga in kortlingar mellan balkarna.
Adhoc skrev:Ekonomiskt kan s.k. non woven-tyg som du har vid planteringar och grusgångar mot ogräs vara ett alternativ. Brukar finns i grått och svart på Plantagen, Jula och andra firmor med trädgårdsgrejor.
Tyget är ganska luftigt och genomsläppligt och priset bör ligga på en faktor 20 eller bättre jämfört med högtalartyg.
KarlXII skrev:När blir det klart?!?
barco skrev:KarlXII skrev:När blir det klart?!?
Klart är ett så relativt ord. Men nu är saker så klara att jag vet hur trappan "förmodligen" kommer hamna och därmed hamnar hela layouten på plats.
Ett tips för snabbare byggen är ju att inte blanda in byggnadsnämnden. Det har kostat mig flera månader (faktiskt kvartal) utan att ge någonting tillbaka.
barco skrev:KarlXII skrev:När blir det klart?!?
Klart är ett så relativt ord. Men nu är saker så klara att jag vet hur trappan "förmodligen" kommer hamna och därmed hamnar hela layouten på plats.
Ett tips för snabbare byggen är ju att inte blanda in byggnadsnämnden. Det har kostat mig flera månader (faktiskt kvartal) utan att ge någonting tillbaka.
barco skrev:Adhoc skrev:Ekonomiskt kan s.k. non woven-tyg som du har vid planteringar och grusgångar mot ogräs vara ett alternativ. Brukar finns i grått och svart på Plantagen, Jula och andra firmor med trädgårdsgrejor.
Tyget är ganska luftigt och genomsläppligt och priset bör ligga på en faktor 20 eller bättre jämfört med högtalartyg.
Bra tips! Det skall jag kolla på!
rotel2 skrev:Österåker är experter på att krångla till bygglovshanteringen.
Silar mygg och sväljer kameler! Det finns en garantitid på 10 veckor från att den sökande har inkommit med kompletta handlingar (ansökan komplett).
Vid vissa omständigheter får nämnden förlänga handläggningstiden, detta Ska dock meddelas den som söker.
Adhoc skrev:Finns på Byggmax också såg jag idag, 199 pix för 15 m² (15 x 1 m).
Bygglov? Är inte det när man tar igen sig och sippar öl i trädgården, det ska inte kommunen lägga sig i.
JonasW skrev:MagnusÖstberg skrev:Jens är förövrigt en riktigt trevlig snubbe!
+1 på den!
barco skrev:Nu skall jag se om jag kan hitta isover piano rulle för cc60 och samla ork att byta isoleringen till något vi känner till.
Isolering är ju inte det roligaste att pyssla med...
Nattlorden skrev:barco skrev:Nu skall jag se om jag kan hitta isover piano rulle för cc60 och samla ork att byta isoleringen till något vi känner till.
Isolering är ju inte det roligaste att pyssla med...
Tror tyvärr de ligger på cc45...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster