Dämpning innertak?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
barco

Dämpning innertak?

Inläggav barco » 2013-09-03 11:57

Jag håller på att bygga en bio. Det tar tid.

Nästa steg är nu att fixa till taket. Det är en källare, dvs taket är övervåningens golv. Det är består av reglar och isolering. "Djupet" på taket är dygt 21 cm. Jag har inget behov av ljudisolering uppåt så jag kan använda hela bjälklaget för akustiska åtgärder.

Min första fundering är om det finns något förslag på något speciellt tyg att använda för att dölja isoleringen? Antagligen blir det olika breda brädor med olika avstånd mellan för att hålla upp det hela, men jag behöver ju något tyg som inte släpper genom för mycket fibrer från glasullen. Det kanske inte är ett problem i praktiken, men någon kanske har något tips på vad som använts?
Jag gillar: Horn, crtprojektorer, mikroprocessorer, datorer, större fyrtaktsenduro och min familj.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-09-03 12:28

generellt så brukar det avrådas till dämpning av tak. diffusering är ledmotivet. Men det beror nog lite på förutsättningarna.
Kanske kan utrymmet användas som en basfälla?

Beskriv gärna rummet (storlek öppningar etc). Bilder är nog också bra att lägga upp, åtminstone en ritad planöversikt
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Dämpning innertak?

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-03 14:17

barco skrev:Jag håller på att bygga en bio. Det tar tid.

Nästa steg är nu att fixa till taket. Det är en källare, dvs taket är övervåningens golv. Det är består av reglar och isolering. "Djupet" på taket är dygt 21 cm. Jag har inget behov av ljudisolering uppåt så jag kan använda hela bjälklaget för akustiska åtgärder.

Min första fundering är om det finns något förslag på något speciellt tyg att använda för att dölja isoleringen? Antagligen blir det olika breda brädor med olika avstånd mellan för att hålla upp det hela, men jag behöver ju något tyg som inte släpper genom för mycket fibrer från glasullen. Det kanske inte är ett problem i praktiken, men någon kanske har något tips på vad som använts?

Köp och spänn upp elastiskt högtalartyg emellan. reglarna.
Längsgående bräder av olika bredd med mellanrum mellan är ingen dum idé om man gillar utseendet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-09-03 14:43

Diffusion kommer nog läggas "ovanpå" (eller ja, under kan man väl säga) sedan i form av intressanta saker antar jag när akustikkonsult kommer och mäter. Men jag måste ju börja någonstans.

Rummet är 6,5 x lite drygt 5m stort.

Ser ut så här : Bild
Jag gillar: Horn, crtprojektorer, mikroprocessorer, datorer, större fyrtaktsenduro och min familj.

Användarvisningsbild
barco

Re: Dämpning innertak?

Inläggav barco » 2013-09-03 14:44

MagnusÖstberg skrev:
Köp och spänn upp elastiskt högtalartyg emellan. reglarna.
Längsgående bräder av olika bredd med mellanrum mellan är ingen dum idé om man gillar utseendet.

Hade varit bättre rent byggtekniskt med tvärsgående brädor, men bra input.
Hur det ser ut spelar lite mindre roll. Detta är ett dedikerat rum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-03 14:52

Rent ljudmässigt är det dock bättre med längsgående. Du kan ju slänga in kortlingar mellan balkarna.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-09-03 16:42

Ekonomiskt kan s.k. non woven-tyg som du har vid planteringar och grusgångar mot ogräs vara ett alternativ. Brukar finns i grått och svart på Plantagen, Jula och andra firmor med trädgårdsgrejor.

Tyget är ganska luftigt och genomsläppligt och priset bör ligga på en faktor 20 eller bättre jämfört med högtalartyg.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2013-09-03 17:36

Barco: kul att det finns fler i Åkersberga som pysslar med biobygge.
Ska själv dra igång mitt bygge om det par veckor.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-09-03 22:08

MagnusÖstberg skrev:Rent ljudmässigt är det dock bättre med längsgående. Du kan ju slänga in kortlingar mellan balkarna.

Visst, inget problem. Jag gör som det blir ljudmässigt bäst helt klart. Inte mycket extra jobb i det hela jmf med jobbet hittills.

Adhoc skrev:Ekonomiskt kan s.k. non woven-tyg som du har vid planteringar och grusgångar mot ogräs vara ett alternativ. Brukar finns i grått och svart på Plantagen, Jula och andra firmor med trädgårdsgrejor.

Tyget är ganska luftigt och genomsläppligt och priset bör ligga på en faktor 20 eller bättre jämfört med högtalartyg.

Bra tips! Det skall jag kolla på!
I förra bion var ju alla väggarna öppna mot isoleringen, och då hade jag vanligt svart tyg från Ikea. Funkade faktiskt bra och kostade i princip inget.

Jag tänker och tror att hela taket blir dämpat med "öppen" isolering. Främre delen av bion blir dämpad även på väggarna. Bakre delen råkar ut för diffusionssaker (ink taket). Låter det någorlunda rätt?
Senast redigerad av barco 2013-09-03 22:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-09-03 22:10

När blir det klart?!? :roll:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-09-03 22:20

KarlXII skrev:När blir det klart?!? :roll:

Klart är ett så relativt ord. Men nu är saker så klara att jag vet hur trappan "förmodligen" kommer hamna och därmed hamnar hela layouten på plats.

Ett tips för snabbare byggen är ju att inte blanda in byggnadsnämnden. Det har kostat mig flera månader (faktiskt kvartal) utan att ge någonting tillbaka.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-09-03 22:28

barco skrev:

Klart är ett så relativt ord. Men nu är saker så klara att jag vet hur trappan "förmodligen" kommer hamna och därmed hamnar hela layouten på plats.

Ett tips för snabbare byggen är ju att inte blanda in byggnadsnämnden. Det har kostat mig flera månader (faktiskt kvartal) utan att ge någonting tillbaka.

Bra där. :)

Det skiljer rätt mycket på olika kommuner men är naturligtvis ofta smidigare utan....
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

rotel2

Inläggav rotel2 » 2013-09-03 22:43

barco skrev:

Österåker är experter på att krångla till bygglovshanteringen.
Silar mygg och sväljer kameler! Det finns en garantitid på 10 veckor från att den sökande har inkommit med kompletta handlingar (ansökan komplett).
Vid vissa omständigheter får nämnden förlänga handläggningstiden, detta Ska dock meddelas den som söker.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-09-04 01:17

barco skrev:
Adhoc skrev:Ekonomiskt kan s.k. non woven-tyg som du har vid planteringar och grusgångar mot ogräs vara ett alternativ. Brukar finns i grått och svart på Plantagen, Jula och andra firmor med trädgårdsgrejor.

Bra tips! Det skall jag kolla på!

Finns på Byggmax också såg jag idag, 199 pix för 15 m² (15 x 1 m).
Bygglov? Är inte det när man tar igen sig och sippar öl i trädgården, det ska inte kommunen lägga sig i.8)

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-09-04 08:37

rotel2 skrev:Österåker är experter på att krångla till bygglovshanteringen.
Silar mygg och sväljer kameler! Det finns en garantitid på 10 veckor från att den sökande har inkommit med kompletta handlingar (ansökan komplett).
Vid vissa omständigheter får nämnden förlänga handläggningstiden, detta Ska dock meddelas den som söker.

Dont get me started. Jag insåg också medan jag väntade att enligt alla lagar och regler var det allt annat än självklart att jag ens behövde bygglov. De bröt ett antal regler med min ansökan helt klart. Men, men. Man lär så länge man lever.

Adhoc skrev:Finns på Byggmax också såg jag idag, 199 pix för 15 m² (15 x 1 m).
Bygglov? Är inte det när man tar igen sig och sippar öl i trädgården, det ska inte kommunen lägga sig i.8)

Perfekt!

Får köpa in mig på lite virke att kortla med också för längsgående plankor.

Jag tror det är dags för mig att ta kontakt med Jens (akustikern) igen nu också.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-09-11 09:23

Pratade med Jens Eklund (som ju nu skall hjälpa mig med detta bygge).

Taket kommer vara "öppet", dvs ett bra tyg för att hålla isolering på plats (om jag måste byta isolering vet jag inte, Jens var inte så förtjust i att jag inte visste vad det var för något som sitter där. Det är ju glasull, men vilken typ vet jag ju inte).
Sedan kommer det bli någon typ av spalter på vissa platser i taket (som skall räknas fram). Förmodligen t.om med lådor bakom (dvs i taket) som helmholtz resonatorer.

Jag skall ha en "genomsläpplig" och lätt vägg till resten av källaren för att bli av med eventuella basresonanser (Jens ide såklart). Alla väggar kommer behandlas på lite olika sätt. Genomgående verkar det bli "öppen" isolering med spalter och en del akustiksaker utanpå.

Jag tror jag kommer få spendera lite tid där nere.... (initialt med att bygga och sedan för att få igen pengarna genom att se på film :) )

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-09-11 11:24

dubbelpost tydligen på något magiskt sätt
Senast redigerad av barco 2013-09-11 19:27, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-11 13:32

Jens är förövrigt en riktigt trevlig snubbe!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-09-11 17:02

MagnusÖstberg skrev:Jens är förövrigt en riktigt trevlig snubbe!

+1 på den!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-09-11 18:11

låter väldigt intressant. hoppas på massor med byggbilder :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-09-11 19:25

JonasW skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jens är förövrigt en riktigt trevlig snubbe!

+1 på den!

+1 på den. Vi pratade mer än en timme om lösningar.

Jag är taggad och önskar jag kunde ta semester för att bygga direkt. Kvällar är för korta för en nybliven tvåbarns far... Fyllde upp källaren med reglar nu för innerväggar osv.

Det blir nog lite bilder eftersom. Har ett ton redan nu, men det handlar ju om hur allt förvandlades från en krypgrund till ett rum... inte så mycket akustik där.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-09-11 19:27

Men hur lyckas jag dubbelposta hela tiden....
Senast redigerad av barco 2013-09-11 21:16, redigerad totalt 1 gång.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2013-09-11 21:05

Om du hjälper mig så hjälper jag dig... :)

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-09-11 21:27

Nu skall jag se om jag kan hitta isover piano rulle för cc60 och samla ork att byta isoleringen till något vi känner till.
Isolering är ju inte det roligaste att pyssla med...

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-09-11 21:58

rotel2 skrev:Om du hjälper mig så hjälper jag dig... :)

Jag är nog för oorganiserad för sådant är jag rädd.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-11 22:01

barco skrev:Nu skall jag se om jag kan hitta isover piano rulle för cc60 och samla ork att byta isoleringen till något vi känner till.

Tror tyvärr de ligger på cc45...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2013-09-11 22:10

Nattlorden skrev:
barco skrev:Nu skall jag se om jag kan hitta isover piano rulle för cc60 och samla ork att byta isoleringen till något vi känner till.

Tror tyvärr de ligger på cc45...

Mmmm verkar så. Men skivor finns det (vilket ju är bekvämare att hantera i alla fall.

Jag får fundera på om det verkligen är värt jobbet att byta allt. Kan det vara SÅ stor skillnad på mineralull och mineralull?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-09-12 00:00

Jo, det kan finnas ganska stora skillnader.

Tråd där du har uppgifter om luftflödesresistans på svenska isolermaterial: http://www.gearslutz...ver-sweden.html

Tjocka skikt => mycket låga värden är lämpligast

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-12 07:45

( Den där länken verkar ha blivit kapad på mitten... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-09-12 07:58

Nästa

Återgå till DIY-forum