Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Skruva ur och vänd.
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Skruva ur och vänd.
Är den konstruerad för en viss orientering? Varför då? Mer spridning uppåt än nedåt i lyssningshöjd?
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Skruva ur och vänd.
Är den konstruerad för en viss orientering? Varför då? Mer spridning uppåt än nedåt i lyssningshöjd?
Jag kan inte anledningen utantill, men det har varit uppe tidigare och ja, piP är designad för en viss orientering på diskanten.
Wolfie skrev:Det är väl riktings beroende på alla Inos diskanter?
Alla jag ägt i alla fall
Perka skrev:Det blir till att vända och testa. Orsaken till detta läge är okänt och jag har inte kvar numret till byggherren. Känns konstigt om det bara skulle vara ett slarvfel då resten av bygget känns väldigt gediget och välgjort men men....jag får skruva ur och vända! Tack för inspel!
//Per
Nasjo skrev:Perka skrev:Det blir till att vända och testa. Orsaken till detta läge är okänt och jag har inte kvar numret till byggherren. Känns konstigt om det bara skulle vara ett slarvfel då resten av bygget känns väldigt gediget och välgjort men men....jag får skruva ur och vända! Tack för inspel!
//Per
Har fått för mig att om man placerar de väldigt högt kan det vara idé att vända diskanten.
PerStromgren skrev:Wolfie skrev:Det är väl riktings beroende på alla Inos diskanter?
Alla jag ägt i alla fall
Jag blir nyfiken, så klart, eftersom jag inte hört talas om domar som varit riktningskänsliga i vertikalplanet. Inte för att jag hört talas om så mycket, men ändå.
Vari sitter asymmetrin? Mer än skruvarna, alltså.
Fostex skrev:Är det en tyg-dome kan jag tänka mig att fiberriktningens orientering kan påverka.
Det vet jag att B&W tar hänsyn till i membranen på deras gula "vävda" mellanregisterelement t.ex.
Minns jag rätt uppkom detta efter feedback från IÖ himself!
Almen skrev:Aha, OK. Jag tänkte på första frågan, "Är den konstruerad för en viss orientering?" som verkade vara specifikt för piP.
MagnusÖstberg skrev:Alla diskanter med väv har en optimal orientering.
MagnusÖstberg skrev:Alla diskanter med väv har en optimal orientering.
Eller så skiter du i det.PerStromgren skrev:Den här blir svår att oreintera rätt i monteringen; såvitt jag ser finns ingen märkning av hur den ska sitta. Finns det små märken, eller har den här ingen riktning? Soptippen direkt, som Nattis säger?
ScanSpeak Revelator D2905/9900
MagnusÖstberg skrev:
Tror ingen har märkning så med din attityd så får du köpa plastdomar.
Naqref skrev:På alla Carlssonhögtalare från 80-talet så mätte man elementen från olika riktningar och monterade dom efter hur det funkade bäst. Inte då de vävförsedda diskanterna. De bekymrade man sig inte om eftersom det var inget problem men väl de pappkonsförsedda basarna...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 14 gäster